Hei!
Tarvitsisin hieman korjausapua autoni nykimisen kanssa. Kyseessä on Audi A6 4B 2.8 manuaali moottoritunnus ALG. Moottoritiellä ajaessani auto alkoi yhtäkkiä terävästi muttei kuitenkaan voimakkaasti nykimään. Nykiminen ilmenee varsinkin kiihdyttäessä isoilla vaihteilla, mitä enemmän väännättää sitä enemmän auto nykii. Nykiminen esiintyy vain pienillä kierroksilla (1000-3000) mutta korkeammilla ei. Myös tyhjäkaynnillä moottori hieman jytistää. Ensimmäiseksi katsoin vikakoodit vag comilla josta ilmeni lambdavika molemmilla puolilla, vaihdoin nämä mutta vika ei korjaantunut.
Seuraavaksi vaihdoin autoon tulpat ja tulpanjohdot, tämäkään ei auttanut vaan seuraavaksi vein auton laakkoselle. Sieltä sain tuomioksi ilmamäärämittarin, kytkimen, vauhtipyörän ja bensahöyryjen takaisinkierrätysventtiilin. Vaihdoin autoon nämäkin mutta vika ei korjaantunut. Takaisin laakkoseen ja kuukauden kuluttua käteen jäi vain lasku… Tänä aikana laakkosella korjaajat kokeilivat mm. uutta moottorinohjausboksia, tutkivat alipainepuolen, moottorin ohivuodot ja pakokaasutestit. Seuraavaksi olisi ollut vuorossa koko sähköjohtosarja jolloin vihelsin pelin poikki.
Merkkihuolto osoittautui voimattomaksi joten yritän itse ratkaista ongelman...
Tutkin moottoria ajoituslampulla ja ihmettelin kun toiselle puolelle konetta kipinät tulivat aivan yhtenäisenä ja koko toiselle riville vähintään puolet harvempina, aivan kuin joka toinen kipinä puuttuisi, onko tämä aivan normaalia vai löytyykö vika esim.puolista? Puoliahan tässä on kolme, joista jokaisesta lähtee yksi johto kummallekin puolelle. Voiko siis olla että kaikki puolat olisivat särkyneet samalla tavalla vain toiselta puolelta? Vai löytyisikö vika bensapuolelta? Vag Com ei anna enää mitään vikakoodia.
Olisikohan jollakin tietoa onko kipinöiden jakautuminen normaalia ja mitä kannattaisi tutkia tai vaihtaa?
Tarvitsisin hieman korjausapua autoni nykimisen kanssa. Kyseessä on Audi A6 4B 2.8 manuaali moottoritunnus ALG. Moottoritiellä ajaessani auto alkoi yhtäkkiä terävästi muttei kuitenkaan voimakkaasti nykimään. Nykiminen ilmenee varsinkin kiihdyttäessä isoilla vaihteilla, mitä enemmän väännättää sitä enemmän auto nykii. Nykiminen esiintyy vain pienillä kierroksilla (1000-3000) mutta korkeammilla ei. Myös tyhjäkaynnillä moottori hieman jytistää. Ensimmäiseksi katsoin vikakoodit vag comilla josta ilmeni lambdavika molemmilla puolilla, vaihdoin nämä mutta vika ei korjaantunut.
Seuraavaksi vaihdoin autoon tulpat ja tulpanjohdot, tämäkään ei auttanut vaan seuraavaksi vein auton laakkoselle. Sieltä sain tuomioksi ilmamäärämittarin, kytkimen, vauhtipyörän ja bensahöyryjen takaisinkierrätysventtiilin. Vaihdoin autoon nämäkin mutta vika ei korjaantunut. Takaisin laakkoseen ja kuukauden kuluttua käteen jäi vain lasku… Tänä aikana laakkosella korjaajat kokeilivat mm. uutta moottorinohjausboksia, tutkivat alipainepuolen, moottorin ohivuodot ja pakokaasutestit. Seuraavaksi olisi ollut vuorossa koko sähköjohtosarja jolloin vihelsin pelin poikki.
Merkkihuolto osoittautui voimattomaksi joten yritän itse ratkaista ongelman...
Tutkin moottoria ajoituslampulla ja ihmettelin kun toiselle puolelle konetta kipinät tulivat aivan yhtenäisenä ja koko toiselle riville vähintään puolet harvempina, aivan kuin joka toinen kipinä puuttuisi, onko tämä aivan normaalia vai löytyykö vika esim.puolista? Puoliahan tässä on kolme, joista jokaisesta lähtee yksi johto kummallekin puolelle. Voiko siis olla että kaikki puolat olisivat särkyneet samalla tavalla vain toiselta puolelta? Vai löytyisikö vika bensapuolelta? Vag Com ei anna enää mitään vikakoodia.
Olisikohan jollakin tietoa onko kipinöiden jakautuminen normaalia ja mitä kannattaisi tutkia tai vaihtaa?
Comment