Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KE-jetin puutuminen ajossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • KE-jetin puutuminen ajossa

    NG-koneisessa Coupessa on kulussa pientä häikkää. Ihan samaa oiretta en haulla löytänyt käsitellyn, ja aika paljon tutkimuksia olen jo tehnyt. Oliskos teillä ideaa, mistä hakea vikaa?

    Auto toimii 95% ajasta ihan normaalisti. Ongelmia on harvoin/ajoittain ajossa, erityisesti haalealämpöisellä koneella vähän ajoon lähdön jälkeen. Kevyellä pintakaasulla ajettaessa veto "puutuu" eli fiilis on vähän kuin jarrut pikkuisen laahaisi. Kaasua vähän lisäämällä ei tehoja tule normaalisti, puutuminen pahenee. Kun kaasua tällää tarpeeksi, ei tarvitse vetää ihan pohjaan saakka, puutuminen häviää ja auto lähtee kiihtymään kuin pyssyn suusta. Melkeinpä nykäisee siihen malliin että saa hetkellisesti tosi ronskisti kakkua. Sitten tästä eteenpäin kaikki saattaa pelata ihan normaalisti, ja puutuminen iskee näennäisen satunnaisesti uudelleen.

    Tyhjäkäynti, käynnistyvyys, päästöt, kaikki normaaleja. Vaihdettua on mm. lambda (5tkm sitten, tarvike...), tulpat, pyörijä+kansi, suodattimet. Määräjakajan lautanen liikkuu takertelematta, imupuolella ei pitäisi olla vuotoja. Vikakoodeja ei näyttäisi antavan.

    Tulpat on aavistuksen tummat. Ei kuitenkaan pätki siihen tapaan että epäilys olisi minusta kovin selkeästi sytkäpuolella. Voisiko tuolla ruiskun puolella takuta/kinnata joku? Koska ongelmaa ilmenee lämpimälläkin koneella, ei kyse liene siitä että kylmä kone menisi liian laihalle moottorin lämpöanturin lukemien perusteella, jota myös pikemmin tummat tulpat minusta tukee.

    Mitä kannattaisi tsekata? Korostan siis vielä sitä, että 95% ajasta auto toimii ihan ongelmitta, ja tuosta puutumisesta pääsee eroon lyömällä tallan hetkeksi syvemmälle eli tyyliin bensapumppu sökö ei kuullosta todennäköiseltä.
    Viimeksi muokannut jkuisma; 12.3.2008, 11:13.

    #2
    Suuttimet. Voi olla, että ovat jo sen verta tukkoiset, että sumuttavat riittävän nätisti vasta kovemmalla bensamäärällä eli ilmaläpän noustessa kunnolla. FAQista löytyy pikaiset itsetestausohjeet.

    Comment


    • #3
      Profiilin -88 hyytyili ja syy oli väärät sytytysjohdot.
      Huono laatu ja jo alunperin väärä vastus aiheuttivat sen, että saattoivat välillä lyödä läpi, esim. öljyn mittatikun putkeen.
      Kääntelin johtoja, etteivät ota mihinkään metalliin kiinni, niin hyytyminen loppui.
      Myöhemmin vaihdoin vielä alkuperäistyyppiset johdot.

      Hyytyminen tapahtui kuin veitsellä leikaten. Varsinaista nykimistä ei ollut, joka vaikeutti vian löytymistä.

      Luulisin, että sytytysjohtimet voi tarkistaa riittävän tarkasti vastusmittarilla, ettei tarvitse 70e sarjaa turhaan hankkia.
      Oikea vastus on muistaakseni 5kO (?) .

      Comment


      • #4
        Kiitos näistä ideoista! Itse asiassa jo toissapäivänä kumosin purkillisen suutinten puhdistajaa bensatankkiin (joo, tiedetään, siitä taitaa olla vain psykologinen vaikutus) ja uudet sytkäpiuhatkin jo hain, tuli vaan väärät. Kokeillaan näiden vaikutusta. Lambdaoireista ei liene kyse: se kai tapaa heittää systemaattisesti ja pysyvämmin siten, että esim. tyhjäkäyntiseos menee ensin pieleen ennen kuin ajossa näin selvästi oikuttelee?

        Comment


        • #5
          Millä tavalla väärät piuhat sait?

          Comment


          • #6
            Samanlainen peli kuin Kuismalla kulkee alla ja ihan saman probleeman olen huomannut. Välillä tuntuu todella raskaalta eikä kierrä, ja välillä lähtee kuin pyssyn suusta. Sen ainakin huomasin että sytytysjohdot ja virranjakaja lyö välillä reilusti läpi ja uudet osat ovat jo tulossa, toivotaan että uusilla osilla paranee kulku. Ruiskutusjärjestelmän puhdistus ainekin jo pyöri koneessa eikä tuo hirveästi kulkua parantanut.

            Comment


            • #7
              >Millä tavalla väärät piuhat sait?

              Puusilmänä ostin Motonetin 5-sylinterisen halvemmat piuhat joissa virranjakajan pään pistoke on väärää mallia. Pitää käydä katsastamassa tuplahintainen sarja lämpösuojatuilla hatuilla.

              "Kiva" kuulla että Ville-Veikolla on samaa oiretta ja että sytkään olet jäljittänyt. Olen itse yrittänyt väenväkisinkin saada sätkyn sormille ropaamalla sytkäosia kone käynnissä, ilman menestystä. Toisaalta esimerkiksi tänään ajossa ei vikaa saanut millään esiin, eli viittaa "kuun asentoon". Vaihdan nuo piuhat seuraavaksi. Sitten ihmetellään suuttimia jos ei auta.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja jkuisma Näytä viesti
                Puusilmänä ostin Motonetin 5-sylinterisen halvemmat piuhat joissa virranjakajan pään pistoke on väärää mallia. Pitää käydä katsastamassa tuplahintainen sarja lämpösuojatuilla hatuilla.
                Ihan tiedoksi, että se pois heittämäni sarja oli juurikin lämpösuojahatuilla varustettu. Ikää sillä oli roskikseen mennessä varmaankin noin vuosi.
                Osta suosiolla se oikea Bremin johtosarja, niin on sitten sytytysjohtimet kerralla kunnossa.

                Comment


                • #9
                  AAR koneessa samaa häikkää.Vaihdettu pumppu,suuttimet,tulpat,johdot,kansi,pyörijä,suoda ttimet ja koko määräjakaja sekä lämpökytkimet.
                  Välillä kakoo ja kun lyö kaasun pohjaan ni sitten toimii hetken.
                  Mitäs seuraavaksi?

                  Comment


                  • #10
                    Mulla on profiilin AAR koneisessa 305.000km ajetussa vaunussa vähän samanlaisia oireita. Viimesen kuukauden aikana oon huomannu että ohittaessa n.80 vauhdista kun lähtee vedättämään nelosella nii joskus vetää ihan normaalisti ja välillä jää ohittamatta kun ei oo vetoja. Laiskahan tuo on aina ollu mutta kyllä sillä viime kesänä vielä rekan ohi pääsi. Mullakin on viime syksynä vaihdettu jakajankansi ja pyöriä, piuhat on vanhemmat mutta oikeen orkkis piuhat, ja nyt tässä kuukauden sisällä vaihdoin ilma- ja pa-suodattimet ja tulpat(bosch). Täytynee perehtyä noihin suuttimiin varmaan seuraavaksi.

                    Comment


                    • #11
                      Tuntuu että tuo peli toimii vähän oman mielen mukaan, välillä on hyvä päivä ja välillä huono. Nyt oli taas mukava huomata miten sen oikeasti pitäisi kulkea!

                      Tuon puutumisen olen huomannut niin, että välillä kone kiertää todella raskaasti ja kaasupoljinta saa painaa kunnolla että kierrokset nousevat, eli koneen kierrosherkkyys häviää. Nyt huomasin, että taas kiertää kunnolla ja poljinta tarvitsee vain hipaista että kiekat nousee. Samoin auto lähti paremmin lämpimänä käyntiin, ja varsinkin äänestä huomaa käyvän paremmin. Voisiko tämä viitata polttoaineen paineensäätimeen, koska lämpimänä lähtee yleensä 3-5s kihnutuksen jälkeen käyntiin? Suuttimien luulisi olevan puhtaat, koska käytin koneessa jo ruiskunpuhdistusaineen ja nyt autolla on ajettu pitkää matkaa 4000-5000 kiekoilla.

                      E. voisihan se vika olla tarvikelambdassakin joka vaihdettiin syksyllä, yllättävän äkkiä nuo on tuntuneet menevän mykäksi.
                      Viimeksi muokannut vV8m5; 20.3.2008, 08:23.

                      Comment


                        #12
                        Alkaa kuulostamaan hyvin vahvasti jonkin sähköosan vialta.

                        Comment


                        • #13
                          Nonih. Sen aikaa on nyt toiminut Audi ongelmitta että koputan puuta ja totean seuraavaa: vika korjaantui alkuperäisillä (Bremi) sytkäkaapeleilla. Silmämääräisesti nuo halvat tarvikekaapelit oli ok eikä lyöneet mistään läpi. Nehän on kuitenkin ihan eri kamaa kuin alkuperäiskaapelit, lötköt hiilikaapelit kun alkuperäiset on jäykät kupariset. Alkuperäiskaapeleilla korjaantui sekä satunnainen nykiminen, tyhjäkäynnin tasaisuus ja pakoputken pään hajuista päätellen aika rikas tyhjäkäyntiseoskin. Ja kulkee joka tilanteessa niinkuin pitääkin - yllättävän suuri ero. Toimi kuin poppakonsti ;-) Suosittelen käymään kaapelikaupoilla. Kiitos vinkeistä!

                          Comment


                          • #14
                            vika korjaantui alkuperäisillä (Bremi) sytkäkaapeleilla
                            Lopulta viikonloppuna sain uusittua virranjakajan kannen, pyörijän ja nuo kunnon sytkäjohdot ja kyllähän se nyt tuntuu toimivan normaalisti tältä osin. Aina vaan tulee lisää uusia ongelmia :(((...

                            Comment

                            Working...
                            X