Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

HC-pitoisuus ym.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • HC-pitoisuus ym.

    Pari kysymystä tietävälle raadille:

    Meidän vanhus (Audi 100 Avant 2.3) kävi katsastuksessa, ja rimaa hipoen läpi. Ongelmaksi meinasi muodostua HC-pitoisuus pakokaasuissa, ja katsastusmies kertoi, että kyseessä on käytännössä ongelma palamistapahtumassa, palamatonta bensaa.

    Autolla on ajettu 255 000, öljyt vaihdettu 10 000 välein mutta muuta ei juurikaan olla tehty koneen eteen viimeiseen muutamaan vuoteen.

    Tuo numero on hypännyt paljon viime vuodesta, ja ihmettelen miksi. Tässä siis numeroita viime ja tältä vuodelta (tyhjäkäynti ja yli 2000):

    Vuosi 2007, tyhjäkäynti
    CO 0,13
    HC [COLOR=red]61[/COLOR]
    Lambda
    CO2 14,70
    O2 0,55

    Vuosi 2008, tyhjäkäynti
    CO 0,22
    HC [COLOR=red]97[/COLOR]
    Lambda
    CO2 14,60
    O2 0,09

    Vuosi 2007, yli 2000 kierrosta
    CO 0,02
    HC [COLOR=#ff0000]32[/COLOR]
    Lambda 1,03
    CO2 14,70
    O2 0,62

    Vuosi 2008, yli 2000 kierrosta
    CO 0,08
    HC [COLOR=red]90[/COLOR]
    Lambda 1,00
    CO2 15,10
    O2 0,06

    Ymmärtänette huoleni, [COLOR=red]62 ->97[/COLOR] ja [COLOR=red]32 -> 90[/COLOR] ehkä kertovat että jotain tapahtuu, huonoon suuntaan. Kun vain tietäisi mitä...

    Kertokaa toki mitä nuo numerot teille osaavat paljastaa moottorista, itse en ymmärrä niistä mitään.


    Toinen kysymys liittyy johonkin lainsäädännöllisiin kiemuroihin, meille kerrottiin, että nyt kun saatiin katsastuksesta uusi rekisteriote, siinä ei enää kerrota että auto on vähäpäästöinen.
    Kun siis katti joskus pettää, voiko sinne laittaa alle tavallisen putken ilman kattia?

    Ja, odotellaan kevättä, pian monet möhköt saapuvat kaduille...!

    #2
    Tuo on vielä aika pieni hyppäys tuossa hc-arvossa, jos oikeasti kunnon vika niin arvo on satoja jopa tuhansia.
    On voinut johtua vaikka hieman kylmemmästä katistakin. Jos sytystulppien iästä ei tietoa, niin ne voi vaihtaa.

    Jospa tuo vähäpäästöisyys on jäänyt kumminkin näkymään sinne tietokoneelle.

    Comment


      #3
      Tulpanjohdot ja tulpat vaihtoon. Samalla kannattaa ehkä tutkia, ettei ole vuotoja bensalinjoissa.

      Kyllä kai tuo vähäpäistöisyyden merkintä seuraa rekisteriotteessa, jos auton oikeasti pitäisi olla vähäpäästöinen. Käy konttorilta kysymässä asia. Jos koneella ei ole mitään merkintää vähäpäästöisyydestä, niin silloinhan auton päästöarvot saavat olla korkeammat ja katilla ei tee mitään ;)

      Comment


      • #4
        Tänks, tulppien iästä ei ole tietoa, eli siis ne ainakin vaihtoon.

        Ei tuo HC arvon hyppäys tosiaan kovin isolta näytä, mutta kun 100 on raja jota ei saa ylittää, niin aika rajoilla mennään. Meilläkin se arvo seilasi siinä satasen molemmin puolin, katsastusheppu oli reilu ja nappasi otoksen sopivasta kohdasta.

        Se oli katsastusmiehen kertomaa, että nyt kun heillä on nämä uudet systeemit, niin se vähäpäästö merkintä poistui sekä otteesta että heidän systeemeistä. No, putki on ehjä, pitää tarkastaa tilanne joskus kun siitä aika jättää... Auto on vm. -90, alunperin Sveitsiläinen, me tuotiin se Belgiasta. En tiedä vaikuttaako nuo siihen asiaan...

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja Ollyvai Näytä viesti
          Vuosi 2008, yli 2000 kierrosta
          CO 0,08
          HC [COLOR=red]90[/COLOR]
          Lambda 1,00
          CO2 15,10
          O2 0,06
          Kyllä minä laittaisin korkean HC:een tässä tapauksessa katin syyksi, koska lambda-arvo on kohdillaan. Tosin tuo hapen pieni määrä vähän ihmetyttää, mutta lambdan mukaan sen kyllä pitäisi riittää polttamaan loputkin HC:eet.

          Comment

          Working...
          X