Onko kellään kokemuksesta sanoa, että minkä merkkiset sytytystulpat ja niinden johdot kannattaisi ostaa. On kuulemma toi kone aikas tarkka siitä, että millaset sinne tökkää kiinni.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Millaiset tulpat+johdot MC myllyyn
Collapse
X
-
Kyseessä ompi MC (! 10vt !) kone, oletettavasti mc2, koska kone ulkoisesti poikkeaa parista paikasta hieman omastani...
edit:
itse kyselin asiaa kans joskus, mutta keskustelu karkas hieman.
http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2621
Comment
-
tulpat
Tälläiset muistan.
Bosch F5DPOR
Kisa Bosch F3CS väli 0,45
Kisa NGK PFR8B
Seat Bosch F5DC
AnLe taisi käyttää ainakin tuota Seatin tulppaa.
Are you using the correct Spark Plugs?
The 10V Turbo engines as found in the 1986-88 5000T/Q, and in the 1989-90 200TQ (also 1991 200 T FWD) are spec'd from the factory to use
the Original Equipment Bosch Tri-Electrode Spark Plugs, (W 7 DTC).
The owners manual also lists the Beru 14-7 DTU spark plugs. The Tri-electrode plugs are gapped at the factory, the specified gap is 0.028-0.035 inch, (0.7-0.9mm)
Audi Parts
The single electrode inexpensive "thin" platinum electrode spark plugs reportedly do not work well in the Audi Turbo Engines.
Others Audi 10V Turbo owners, have reported that the NGK BP6ET spark plugs work too,
as they are also tri-electrode, but I have not tested these.
Under very high boost, (>16psi) some folks use the F5DPOR BOSCH PLATIN plugs which have the thick Platinum center electrode and are used
in the Audi 20V Turbo Engines.
Be aware, that they are expensive. The Spark Plug Wire Connectors may need to be changed when using the F5DPOR plugs in the 10V application.
The part number for the Bosch platinum plug, similar to the F5DPOR,
but with a direct fitment for the 10vt metal boots, is W5DPO.
(I have not tested these plugs as the W 7 DTC plugs have worked fine in my 5000TQ 10V test car under boost levels of 16-18psi.)
It is also a good idea to check the torque of the spark plugs, as they can come loose. The spec for the new W7DTC Tri-Electrode spark plugs is 14 lb-ft as used in the 10V engines.
The Bosch F5DPOR plugs are spec'd to be tightened to 22 lb-ft in the 20V application.
Comment
-
No nyt alko selventämään ajatuksia!
edit: Mites johtopolitiikka, onko muita vaihtoehtoja?
edit2: moottorin tunnistusta, lohkon kupeessa on joku murkula mitä minulla ei ainakaan ole MC1 koneessa, mikä on siis moottorityyppi ja mielenkiinnosta mikä tuo murkula on? (jos tunnistusta voi noiden kuvien perusteella tehdä).
http://jesi.5cyl.net/axo/
Kuvassa yksi näkyy em. palikka hyvin.
Comment
-
Heps, tämä ei varmastikaan helpota ainakaan paljoa, mutta tuossa mun lötkössä on samanlainen molikka kyljessä kiinni + nakutusanturi vieressä ja kone on mielestäni MC1, koska tätä vuosikertaa ei ole muilla koneilla tehty. Ja Bentleyn mielestäkin osat on löytyneet sieltä missä MC-koneessa niitä pitäisi olla :-)
Aiheesta on nyt muutama kuvatuskin, mutta nyt ole niin onnettomassa tilanteessa (työpaikan verkon varassa) että en saa noita kuvia mihinkään ennenkuin aikaisintaan sunnuntaina. Ja samalla voin katsoa tuon mieltä askarruttavan kalikan funktion Bentleystä.
Uskaltaako noita kuvia pukata johonkin mailiosoitteeseen vielä tänään (vaikka Jesille?), niin pääsette ihmettelemään lisää?
Comment
-
http://jesi.5cyl.net/temp/1.jpg
http://jesi.5cyl.net/temp/2.jpg
Oma kosla samasta kohtaa, tosin kjetti on saanut kyytiä, mutten minä ainakaan muista ennen kjetin hävitystä moista palikkaa nähneeni konehuoneessa.
Kuvassa yksi öljytikun takana on joku anturi, nakuko? (huono kuva ja jäi konekkin pesemättä venakopan tiivisteen vaihdon jälkeen).
edit: ja oma auto oli ~0.35bar ahdolla ja siten ~165hp, eli noista pähkäillen voisi päätellä jotta mc1.
edit2: ja axon lötkö on huomattavasti virkeämmän oloinen alipaineella ollessaan mitä omani, taas paineiden noustessa vaaka kääntyy toisinpäin. Minulle paineettomana pirteämpi moottori kertoo että puristukset olisivat korkeammat....
Comment
-
No voi valinnan vaikeus. Kohta varmaan joku fiksu sanoo, että kattokaa joku numero tai kirjainsarja koneen kyljestä ja loput etkasta :-)
Eli mun ja axo:n konehuone on noilta osin kuin kaksi marjaa (paitsi että mulla on paljon enemmän purkkaa näkyvissä...) ja lisäksi mulla on nakuanturi on 4-sylinterin tulpanhatusta muutaman sentin oikealle ja alas olevissa kierteissä kiinni. Tuo paikka jää noissa viimeisissä Jesin kuvissa juurikin paksuhkon putken taakse piiloon joka menee tuosta nelos ja vitostulpan hattujen välistä venakopan yli jonnekin. Jesin koneessakin näyttää tuolle motikalle olevan paikka ja ihan niinkuin sen olisi joku joskus tarpeettomana siitä poistanut kun ruostejäljet on näkyvissä. Tuo mun -87 on kans 0.35 ahdoilla ja 162hp vakiona. Kulkupuolesta en osaa kommentoida mitään kun muita turpoja en oo ajellut.
Tässähän onkin yksi kilpailuidea typ44 treffeille: lötkön koneen tunnistus :-)
Comment
-
-
Jee, kotiyhteys toimii sittenkin...
Se salaperäinen mötikkä moottori kyljessä on bensapaineensäädin? (control pressure regulator 4.0-4.4bar) ja tuntus loogiselta että tuo on saanut megaruutan asennuksessa kyytiä koneen kyljestä...
Tulppia on W 7 DTC viisi kappaletta oottamassa hyllyssä, ehkäpä ne saadaan tungettua konepellin alle tässä keväällä.
Comment
-
O.T. Se ´mötikkä´ on ohjauspaineen säädin, ei bensanpaineen säädin. Bensan painetta tämäkin säätää, mutta säätö vaikuttaa k-jetin vessanpöntönkannen liikkeeseen(määrämittarin lautanen).
Tuosta palikasta saa säädettävän kun itse tekee, ainakin omassa tekeleessä säädöstä on moottorin herkkyyteen melkoinen vaikutus. Ei noilla vesilintua kannata heittää, jos ylimääräiseksi jää, sillointällöin jollain on kalvo mötikästä puhki ja uusi maksaa paljon.
Comment
-
Loistavia vastauksia. kiitoksia erittäin paljon!!! Itse ostin Berun ultra-x (UX 79) tulpat. Saksalaiset ja kuulemma Audi sekä VW käyttävät näitä tehtaan ensiasennukseen. Johdot merkkiä Facet (valmistaa autojen johdotuksia muutenkin ja muihinkin merkkeihin). Asiansa ajavilta näyttivät. Koeajossa ei ainakaan enään pätkiny, mutta totuus nähdään vasta muutamien kilometrien jälkeen.
Comment
-
Itse laitoin megalötköön tänään NGK BP6ET tulpat, ja niiden ansiosta löytyi (syystäkin) kadoksissa ollut tyhjäkäynti kylmänä.
Wanhoilla tulpilla lötkö kävi tyhjäkäyntiä vasta sitten kun lämmöt oli saatu 90c maisemaan, eli kesälläkin sai jo vähän aikaa ajella että vehke kävi. Noilla uusilla tulpilla lötkö rouskutti jo nätisti idleä muutaman minuutin käytön jälkeen.
Toki kun saisi aikaseksi megaruutalle koneenlämpöanturin johdon tinauksen sekä arvojen syötön eculle, lötkö toimisi niinkuin pitäisi, mutta kaikki aikanaan =)
Soppa oli sen verran vähissä että en viitsinyt lähtee koittaa miten uudet tulpat käyttäytyy paineiden kanssa, vanhojen tulppien kanssa kylmällä koneella oli röpötysongelmaa yli kilon paineilla.
Comment
-
Aijemmin puhuttuun murkulaan mikä on 10vt koneen kupeessa, vahingossa löysin koneeltani kuvan jossa tuo palikka näkyy selvästi.
Eli onhan mullakin moinen ollut, en vaan ole kiinnittänyt huomiota.
http://jesi.5cyl.net/temp/roskis.jpg
Comment
Comment