nyt tarvittas apua eli jakopään remontti menossa mut siivapyörän mutteri ei suostu aukeamaan per..le 16mm umpitanko vääntyy eli väännänkö väärään suuntaan onko tuos väärän kätiset kierteet vai pitääkö etsiä vielä järeempää,uudet osat olis tänään tulos ja olis mukava saada ensin vanhat pois :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
jakopään mutteri auki
Collapse
X
-
Itte joskus muinoin aukaisin 1.8S koneesta ko. pultin startilla,toki täs on vaaransa.
Silloinkin oli jo kaikki muut konstit käytetty ja isompaa pulttipyssyä ei ollut.
Eli avain vain vastaamaan johonkin varmasti ja sitte pyöräyttää starttia.
Kiilan kohdasta pyörä halkes,mutta pultti aukes.
Comment
-
lainataas tätä ketjua, et onko mahollista saada jotai vahinkoa aikaseks jos kiristelee sitä pulttia liian tiukkaan?
Tai jos ei ihan ole oikeassa momentissa, niin aukeaako kuin helposti yksinään?
Itsellä oli juuri momenttiavain 300nm asti ja sen napsahdettua käänsin vielä fiiviksen mukaan sopivaan momenttiin :)
Comment
-
Oli muuten erittäin kiva vaihtaa yhteen bemuun jakopään hihna, kun pyörän alla oli irrotettavat suojakotelot, joiden irrotuksen jälkeen hihna pystyi ottamaan irti ihan ilman kampiakselin pyörän irrotustakin. Yleensähän noissa on ketjut, mutta olipahan tehty hihnan vaihto ihan mukavaksi. Pakko se on myöntää, että baijernilaiset insinöörit ovat suunnitelleet muitakin asioita hieman paremmin.
Vanhojen vitospatojen koko jakopää on mielestäni jäänyt Audin ingengööreiltä vähän puolitiehen. Toimii kyllä, mutta ihan naurettavan pienillä suunniteluasioilla siitä olisi saanut mukavan myös remonttimielessä. Edes se nokan jakomerkki :)
Comment
-
Vajaa 500Nm on sen verta kova momentti, että ei sitä ihan noin vain väännetä. Saat siis vetää todella pitkällä jatkolla ja reilusti irvistäen, että saat sen yli.
Irottaessa on momentit tietty suurempi johtuen lukitteista, ruostumisesta jne.
Comment
-
Pitää vaan olla "oikeat" työkalut, niin homma kuin homma on suht helppo.
Olen itse parin kuukauden sisään irroittanut ja kiinnittänyt 5-dieselin hihnapyörän useampaan kertaan. Sekä irroitus että kiinnitys onnistuu hyvin sopivan lukitustyökalun ja riittävän tukevien vääntimien ja hylsyjen avulla. Sopivan vahvat kalut löytyvät raskaan kaluston hylsysatseista.
Tossa dieselissä pultin kiristys on muistaakseni 350 Nm + 270 astetta. Toi 350 on helppo, jaksaa itsekin, mutta sitten 270 astetta vaatii jo riuskan kaverin avuksi vääntämään.
Comment
-
Viitoskoneissa erityisesti kannattaa käyttää sitä "erikoislukitustyökalua", jonka voi toki tehdä itsekin. Viitosessa on kuulemma lohkon etummaisen laakerin etupuolella kanpiakselissa joku melko heikko kohta (näin kertoi Audieja ikänsä Bernerillä rustannut korjaaja), josta kampura saattaa katketa. En tiedä onko kaikissa viitoskoneissa, mutta ainakin 80-luvun lopun 2.2Tbo on niitä koneita.
Olisko kellään jotain räjäytyskuvaa tai kuvaa kampiakselista, niin näkis mitä se korjausmies tarkoitti. Mahdollisesti joku kohta jossa pulttia varten oleva sisäkierre loppuu ja ainesta melko vähän ympärillä?
Comment
-
Tuosta tulikin mieleen että oletteko lukinneet kampiakselin yleensä vain "laatikon läpi" jarruilla vai tuolla erikoistyökalulla? Eli vaihde päälle ja jarrulla pitää auton paikallaan.
Meinaan vaan että jos erikoistyökalua ei käytä, tulee melkoinen rasitus kampuralle, ja eri tavalla mille se kampura on suunniteltu. Kestääkö se, vai onko mahdollisuus että se menee kieroon?
Haen tässä takaa samaa asiaa biturbo-koneen alahihnapyörän vaihdossa. Siinä kampuran voi lukita keskeltä 8 mm tapilla, joka tuntuu aika hurjalta kun pulttia väännetään aika kovasti myös siinä, 200 Nm + 180 astetta. Parastahan se olisi ilmeisesti pitää hammaspyörästä kiinni niin voimat ei pääse siitä eteenpäin.
Comment
-
Onhan ne pojat kuulemma katkoneet kampuroita noilla omilla virityksillä.
Luulisi että jakohihnanvaihtoon kykenevä pystyy myös tekemään asianmukaisen työkalun tai ainakin lainaamaan sen jostain.
Onhan se paljon mukavempi tehdä sitä remonttiakin kun on oikeat kalut...
-mutta tämähän oli vain mun mielipiteeni...
Comment
-
Onhan näitä työkalujakin aika moneen...
Jos pyörän saa pysyyn paikalla,niin tällä varmaan lähtee.
En tiedä onko sama tuote mikä meillä on työmaalla käytössä,mutta kuitenkin vastaava,eli kertoo momentin kolmella.
http://www.tyokaluketju.fi/naytatuot...eTunniste=1185
Comment
-
Vähän vastaavaa momentinkertojaa olen itse käyttänyt. Sillä saa pultin sekä oikeaan tiukkuuteen että siitä auki - tietysti lukitustyökalua käyttäen. Ei ole myöskään mikään hajonnut/haljennut jakopäästä vaikka on oikealla momentilla kiinni.
Kertoja on aivan ehdoton työkalu, jos sen saa lukittua vieläpä lukitustyökalua vasten.
Comment
-
on itse tehty lukitustyökalu mut noi muut työkalut rajoittuu tuohon 1/2 tuumasiin ja voin sanoa et kesti juuri siihen saakka kunnes sain kiristettyä pultin takas eli ensin 100nm+180 astetta ja naps juuri kun asteet tuli täyteen,poikki.ens kerralla kun joutuu vastaavaan hommaan niin täytyy hommata noi 3/4 tuumaset
Comment
Comment