Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

jakopään mutteri auki

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jakopään mutteri auki

    nyt tarvittas apua eli jakopään remontti menossa mut siivapyörän mutteri ei suostu aukeamaan per..le 16mm umpitanko vääntyy eli väännänkö väärään suuntaan onko tuos väärän kätiset kierteet vai pitääkö etsiä vielä järeempää,uudet osat olis tänään tulos ja olis mukava saada ensin vanhat pois :)

  • #2
    Oikean kätiset on kierteet. Pitempi varsi vaan ja vääntöä.

    Comment


    • #3
      kitoos,pitää vaan ettiä järeempiä vääntimiä varsi on jo 1.5m ja ei tarvinut paljon voimaa kun toi juuressa oleva 16mm hylsyn jatko rupes vääntymään kuinkahan paksua tavaraa pitää olla että kestää :)

      Comment


        #4
        Itse lämmitin kaasupillillä pultin pään punaiseksi ja nopsasti auki.
        Joskus ei se voimakaan yksinkertaisesti riitä.

        Comment


        • #5
          Pulttipyssyä peliin jos vaan painetta on saatavilla.

          Comment


          • #6
            johan aukes,meinas jo usko loppua. oli vedetty luultavasti edellisessä remontissa sen verran reilulla kätellä tota kierreliimaa et pysyy.

            Comment


              #7
              Itte joskus muinoin aukaisin 1.8S koneesta ko. pultin startilla,toki täs on vaaransa.
              Silloinkin oli jo kaikki muut konstit käytetty ja isompaa pulttipyssyä ei ollut.
              Eli avain vain vastaamaan johonkin varmasti ja sitte pyöräyttää starttia.

              Kiilan kohdasta pyörä halkes,mutta pultti aukes.

              Comment


                #8
                Tuon pultin kanssa on moni muukin taistellut ja siinä sivussa rikkonut läjän työkaluja. Vaan onkos se ihme, kun pultin säädetty kiristysmomentti on yli 400Nm + lukkoliima.

                Comment


                • #9
                  Jos (kun) on laitettu lukitetta, kannattaa aina lämmittää ensin.

                  Comment


                    #10
                    Sellainen 15kg:n jytky pulttipyssy on yllättävän kova sana :) 450Nm on vain aina niin kova kiristää, kun ei normaalisti momenttiavaimissa riitä tuonne asti asteikko. Itse olen vetänyt kaikki mitä momenttiavaimesta saa (vajaa ~400Nm) ja vielä vähän päälle.

                    Comment


                    • #11
                      lainataas tätä ketjua, et onko mahollista saada jotai vahinkoa aikaseks jos kiristelee sitä pulttia liian tiukkaan?
                      Tai jos ei ihan ole oikeassa momentissa, niin aukeaako kuin helposti yksinään?
                      Itsellä oli juuri momenttiavain 300nm asti ja sen napsahdettua käänsin vielä fiiviksen mukaan sopivaan momenttiin :)

                      Comment


                        #12
                        Vajaa 500Nm on sen verta kova momentti, että ei sitä ihan noin vain väännetä. Saat siis vetää todella pitkällä jatkolla ja reilusti irvistäen, että saat sen yli.

                        400Nm tuntumaan kiristettynä varmasti pysyy ihan yhtä hyvin kiinni.

                        Comment


                        • #13
                          Mä laitoin sen 500Nm lainavehkeillä. Nyt se vaan pitäisi saada taas auki, mutta jostain kumman syystä ei ole oikein innostanut alkaa sitä uudestaan avaamaan.

                          Comment


                            #14
                            Oli muuten erittäin kiva vaihtaa yhteen bemuun jakopään hihna, kun pyörän alla oli irrotettavat suojakotelot, joiden irrotuksen jälkeen hihna pystyi ottamaan irti ihan ilman kampiakselin pyörän irrotustakin. Yleensähän noissa on ketjut, mutta olipahan tehty hihnan vaihto ihan mukavaksi. Pakko se on myöntää, että baijernilaiset insinöörit ovat suunnitelleet muitakin asioita hieman paremmin.

                            Vanhojen vitospatojen koko jakopää on mielestäni jäänyt Audin ingengööreiltä vähän puolitiehen. Toimii kyllä, mutta ihan naurettavan pienillä suunniteluasioilla siitä olisi saanut mukavan myös remonttimielessä. Edes se nokan jakomerkki :)

                            Comment


                            • #15
                              Vajaa 500Nm on sen verta kova momentti, että ei sitä ihan noin vain väännetä. Saat siis vetää todella pitkällä jatkolla ja reilusti irvistäen, että saat sen yli.
                              Ei kait tässä nyt liiotella :) toi momentti on metrin varrenpäässä n.50kg.

                              Irottaessa on momentit tietty suurempi johtuen lukitteista, ruostumisesta jne.

                              Comment


                              • #16
                                Niin ei se mahottomia tarvii varren kanssa tuohon 500nm, mut mitäs jos siitä vielä vääntelee lisää :)
                                Heikkeneekö se pultti jos liika kovaan pistää, ettei vaan katkeis ajanmittaa poikki.. sehän se taas sit naurattas

                                Comment


                                  #17
                                  Tuohon ko. pulttiin on olemassa ihan työkalujakin, joiden kanssa vaihto ist ein stück des Kuchens. Eivätkä maksa juuri mitään kun vertaa mitä määriä pääomaa upotetaan äänentoistoon ja himmelivanteisiin. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pitää vaan olla "oikeat" työkalut, niin homma kuin homma on suht helppo.

                                    Olen itse parin kuukauden sisään irroittanut ja kiinnittänyt 5-dieselin hihnapyörän useampaan kertaan. Sekä irroitus että kiinnitys onnistuu hyvin sopivan lukitustyökalun ja riittävän tukevien vääntimien ja hylsyjen avulla. Sopivan vahvat kalut löytyvät raskaan kaluston hylsysatseista.

                                    Tossa dieselissä pultin kiristys on muistaakseni 350 Nm + 270 astetta. Toi 350 on helppo, jaksaa itsekin, mutta sitten 270 astetta vaatii jo riuskan kaverin avuksi vääntämään.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Viitoskoneissa erityisesti kannattaa käyttää sitä "erikoislukitustyökalua", jonka voi toki tehdä itsekin. Viitosessa on kuulemma lohkon etummaisen laakerin etupuolella kanpiakselissa joku melko heikko kohta (näin kertoi Audieja ikänsä Bernerillä rustannut korjaaja), josta kampura saattaa katketa. En tiedä onko kaikissa viitoskoneissa, mutta ainakin 80-luvun lopun 2.2Tbo on niitä koneita.

                                      Olisko kellään jotain räjäytyskuvaa tai kuvaa kampiakselista, niin näkis mitä se korjausmies tarkoitti. Mahdollisesti joku kohta jossa pulttia varten oleva sisäkierre loppuu ja ainesta melko vähän ympärillä?

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuosta tulikin mieleen että oletteko lukinneet kampiakselin yleensä vain "laatikon läpi" jarruilla vai tuolla erikoistyökalulla? Eli vaihde päälle ja jarrulla pitää auton paikallaan.

                                        Meinaan vaan että jos erikoistyökalua ei käytä, tulee melkoinen rasitus kampuralle, ja eri tavalla mille se kampura on suunniteltu. Kestääkö se, vai onko mahdollisuus että se menee kieroon?

                                        Haen tässä takaa samaa asiaa biturbo-koneen alahihnapyörän vaihdossa. Siinä kampuran voi lukita keskeltä 8 mm tapilla, joka tuntuu aika hurjalta kun pulttia väännetään aika kovasti myös siinä, 200 Nm + 180 astetta. Parastahan se olisi ilmeisesti pitää hammaspyörästä kiinni niin voimat ei pääse siitä eteenpäin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Melkein väittäisin ettei tuo pultti etes lähde auki vaihteella ja jarrulla pitämällä.
                                          Tuo lukitustyökalu tai pulttikone irrotukseen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onhan ne pojat kuulemma katkoneet kampuroita noilla omilla virityksillä.
                                            Luulisi että jakohihnanvaihtoon kykenevä pystyy myös tekemään asianmukaisen työkalun tai ainakin lainaamaan sen jostain.
                                            Onhan se paljon mukavempi tehdä sitä remonttiakin kun on oikeat kalut...
                                            -mutta tämähän oli vain mun mielipiteeni...

                                            Comment


                                              #23
                                              Kyllä se lähtee irti pulttipyssyllä vaihteen varaan. Ei se kyllä varmasti ole kovin riskivapaa tapa, mutta noin se tuli viimeksi avattua. Pelkällä vääntövarrella voi olla ikävämpää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei onnistu vaihde päällä ja jarrua pitämällä miesvoimmin, pyssy tosiaan voi olla eri.

                                                Yritetty, kunnes sain käteeni lukitustyökalun.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Niin tarkoitin kyllä tuota jatkovarrella vääntämistä vaihdetta ja jarrua vasten.
                                                  Pulttikoneelle on ihan sama onko vaihde päällä tai ei.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tossa dieselissä pultin kiristys on muistaakseni 350 Nm + 270 astetta.
                                                    Kuullostaa aika huikealta momentilta. Kannattanee tarkistaa tuo, ennenkuin lähtee tempomaan pulttia noinkin tiukalle.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onhan näitä työkalujakin aika moneen...
                                                      Jos pyörän saa pysyyn paikalla,niin tällä varmaan lähtee.

                                                      En tiedä onko sama tuote mikä meillä on työmaalla käytössä,mutta kuitenkin vastaava,eli kertoo momentin kolmella.

                                                      http://www.tyokaluketju.fi/naytatuot...eTunniste=1185

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vähän vastaavaa momentinkertojaa olen itse käyttänyt. Sillä saa pultin sekä oikeaan tiukkuuteen että siitä auki - tietysti lukitustyökalua käyttäen. Ei ole myöskään mikään hajonnut/haljennut jakopäästä vaikka on oikealla momentilla kiinni.

                                                        Kertoja on aivan ehdoton työkalu, jos sen saa lukittua vieläpä lukitustyökalua vasten.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          on itse tehty lukitustyökalu mut noi muut työkalut rajoittuu tuohon 1/2 tuumasiin ja voin sanoa et kesti juuri siihen saakka kunnes sain kiristettyä pultin takas eli ensin 100nm+180 astetta ja naps juuri kun asteet tuli täyteen,poikki.ens kerralla kun joutuu vastaavaan hommaan niin täytyy hommata noi 3/4 tuumaset

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X