Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljylämpöanturi, urS4 V8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljylämpöanturi, urS4 V8

    Ennen kuin ryhdyn enempiin toimiin, niin kyselen apuja vähän.

    Vikana on öljylämpömittarin heikko toiminta. Mittarin viisari nousee vain muutaman millimetrin pohjalukemasta 60. Mittarin mukaan koneen öljyt siis lämpenee korkeintaan 65-asteiseksi, vaikka näppituntumalla öljytikusta vähintään 100 astetta on lämpöä.

    Koneena 4,2 ABH.

    Onko vika tod.näk. anturissa vai missä?
    Missä anturi on?

    Kiitos guruille jo etukäteen!

  • #2
    En ole aivan varma asiasta, mutta luullakseni tuo on normaalia, toivottavasti. Itellä tuossa V8:ssa viisari nousee yhtä vähän. Se jää yleensä sen 60 ja seuraavan viivan väliin. Jos hieman luukuttanut, niin noussut siitä vielä hieman.
    Joskus meinannut itekkin asiasta kysyä, mutta jossain toisessa topicissa (käsitteli jotain öljyyn liittyvää tms.) joku oli laittanut kuvan 200 20V:stä, jossa öljynlämpö normi ajossa oli myös vain vähän tuon 60 yli, joten annoin asian olla. Joku voisi kyllä varmistaa, että kuinka normaalia se oikeastaan onkaan...

    Comment


      #3
      Meikän V8:ssa(ABH) aikanaan oli sama juttu, ei se öljyn lämpötila noussut edes kesällä kovin korkealle.

      Sitä en tiedä missä tuo anturi on, mutta kolme vaihtoehtoa syyksi. Joko anturi temppuilee tai on paikassa missä öljy on kylmempää tai mittaristo temppuilee.

      Comment


      • #4
        kyl se mittari ihan oikein näyttää,itsellä näyttää öljyn lämmöksi n.65-70 astetta
        jos se öljynlämpö nousisi esim. 90 asteeseen niin kone on jo niin kuuma et luultavasti vedet jo kiehuisi.
        eli ei kannata murehtia :)

        Comment


          #5
          Eikös esim turbo vehkeissä ratapyörittelyssä kesällä päästä helposti yli 100 asteen lukemiin. Ilman vesien keittämisiä.

          Comment


            #6
            Eikä tarvitse olla turbokaan. 120-130 löytyy aika nopeasti öljynlämmöksi.

            Comment


            • #7
              Ja eikös vitosturbon normi öljylämpö ole siellä 90:ssä jo.

              Comment


              • #8
                Varmaan ratkaisevaa on mistä kohtaa öljyvirtaa se anturi mittaa. 65-70C lienee mahdollista talvella rauhallisessa matka-ajossa, jos anturi on öljynlahduttimen jälkeen. Jos mittarin lukema ei kesällä nouse yli sadan, on jossain kyllä vikaa. Kunnon rääkissä kesäkuumalla 140-160 astetta öljylle on vähintäänkin normaalia. Vai kuinka?

                Comment


                  #9
                  Liikaa, ehdottomasti. Autoissa, joiden mittareissa sellainen on, punainen alue alkaa yleensä 140:sta asteesta. Audin mittarissa on vähintäänkin kummallinen jako, kun oikealla alueella neula nipinnapin liikahtaa, eikä riskialuetta ole merkitty.

                  Comment


                  • #10
                    No joo, toi mun öljylämpötieto perustuukin rääkättyyn kuplan viri-viri-koneesen. Siinä 160 asteen paikkeilla viimeistään pitää höllätä tai kosahtaa (silloinkin oltava hyvä kone ja ralliöljyt).
                    Se audin mittarin asteikko on tosiaan outo, mutta olettaisin ripeässä kesähelleajossa sen öljylämpöviisarin liikahtavan reilusti yli sadan, ihan sama mistä se anturi sitä lämpötilaa mittaisi.

                    E: Vai onko mun öljylämpökabrointi ollu pielessä?
                    Viimeksi muokannut QuattroTbo; 9.3.2008, 20:05. Perustelu: Kaibrointi

                    Comment


                      #11
                      Kyllä tuo ihan tukevasti livahtaa 100 asteen korkeammalle puolelle, niin jääradalla kuin matka-ajossa, motarilla varsinkin. 120-130 astetta oli kun joutsassa riekuttiin, mutta siihen se sitten tasoittui. Jostain syystä tulee käytettyä kuumaa kestävää öljyä koneessa ;)

                      Comment


                        #12
                        Missä mahtaa olla anturi joka lämpötilaa mittaa turbo pelissä?

                        Nyt on alkanut mittari pätkimään välillä näyttää silleen että on vähän yli 60 ja sitten näyttää oikeita lukemia eli jotain 90. Tätä väliä seilaa.

                        Voishan se olla toi mahtava mittaristo mikä sen myös aiheuttaa. :)

                        Comment


                          #13
                          Öljypumpun kyljessä, filtterijalan puolella

                          Comment


                          • #14
                            tuossa kun kotiopäin kihnuttelin 4h putkeen kuumalla maantiellä (28-32c ajotietokoneen mukaan ulkolämpö) ruuhkissa ja motarilla nousi omassa pommissa vedenlämmöt ~100c ja öljy oli joku ~110c.
                            normiajossa (alle 2h repäisyjä) on lämmöt pysyneet ~80c hujakoilla.

                            ja kone siis tokkiisa abh - v8 über alles.

                            Comment


                            • #15
                              Nostellaans tätä, kun omassa ABH:ssa on nyt tuo öljyn lämpötilan mittari ollut remontin jälkeen täysin kuollut. Missä se anturi tuossa ABH:ssa on? Pääsisi tarkastamaan onko anturi sökö, vai onko johto edes kiinni...

                              Comment


                                #16
                                Se on siinä suodattimen vieressä keulan puolella(muistaakseni), öljynpainekellon kanssa samassa pystylinjassa, mutta katselee suoraan sivulle. Anturin päähän tulee yksi johto.

                                Comment


                                • #17
                                  Tattis, pitää tutkailla samalla kun öljyt pitäisi saada vaihdettua...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X