Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Startti naksuttaa, ei pyöri.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Startti naksuttaa, ei pyöri.

    Mikähän tekee sellaisen ongelman kun väännän avaimesta niin kuuluu vain naksutusta startista eikä pyöritä?
    Aamulla alkoi tekemään tuota, kävin kaupalla, ei toimi, lykkäämällä käyntiin.
    Sitten uudemman kerran aioin lähteä ruudusta, ei toimi taas, mutta kun menin myöhemmin kokeileen se toimi, sen jälkeen olen startannut useita kertoja ongelmitta kunnes nyt taas ei toimi kun piti lähteä eikä tuosta saa lykättyäkään.

    Starttivika vai ehkä jotain muuta? Oletteko törmänneet samaan?
    Johdot tarkastettu ja kaikki oli kiinni kunnolla.

    #2
    Startin solenoidi.

    Comment


    • #3
      Virta vähissä, huonot kontaktit liitoksissa tai sitten tuo Villen mainitsema.

      Naputtaako avaimen kääntämisen tahtiin vai naputtaako tiheään, kun avain startti asennossa?

      Comment


      • #4
        Niin tai vaikuttaisi siltä, että selenoidi toimii mutta itse starttimoottori ei toimi. Hiilet tai kollektorin pää likaantunut ettei saa kosketusta tms. Joskus myös kytkentähaarukkaan kuluu sellaiset olakkeet, ettei selenoidi jaksa työntää kollektoria pohjaan.

        Comment


        • #5
          Solenoidin vialla tarkotin sen kärkiä, jos eivät yhdistä virtaa.

          Comment


          • #6
            Se naputtaa melko tiheään kun avainta kääntää, kylläkin epätasaisesti välillä.
            Harmi kun en muista saako sitä starttia sieltä irti ilman koneen irroitusta, muistaako joku lähteekö ihan alakautta 2.7 koneesta?

            Comment


            • #7
              mulla loppu joskus golffista yksinkertaisesti startista hiilet -> ei jaksanut pyörittää...mutta sillä vehkeellä olikin jo ikää enemmän..

              Comment


              • #8
                Startti lähtee alakautta pois, mutta laturi pitänee poistaa myös.
                Kyseinen vika viittaisi kyllä enemmän virran puutteeseen, koska solenoidi hakkaa edestakaisin eli kannattaa katsoa virtajohdot ja maatot.

                Comment


                  #9
                  Solenoidi vetää, mutta kontaktipinnat on sen verran huonot jo, että virta ei kulje niiden lävitse. Näin oli itselläni.
                  Mut sehän selviää kun ottaa startin irti ja tutkii.

                  Comment


                  • #10
                    Minä mittaisin ensimmäisenä jännitteen akusta startatessa. Vähän viittaisi alhaiseen jännitteeseen, kun ei jännitteellinen vetokäämi ala ihan heti naksumaan, jos virtaa riittää.
                    Tietysti se voi olla myös hiilivika, mutta se yleensä pimentää solenoidin kokonaan.

                    Vuosi sitten tuli sellainen akkuvika vastaan, että autossa oli virrat hukassa. Jotain valoja paloi aivan himmeästi.
                    Ulos autosta, ovet lukkoon ja takaisin auki, autoon, starttaus ja kaikki toimi taas normaalisti.
                    Teki sen useamman kerran, ennen kuin pimeni kokonaan. Syy löytyi akusta. Oli mitattaessa täysi, mutta startatessa notkahti pahasti. Ilmeisesti oli jotain poikki akun sisältä, koska se yhtäkkiä toimi taas hetken aivan normaalisti.

                    Comment


                    • #11
                      Tänä aamuna lähti taas iloisesti itse käyntiin, ja 10min reissun jälkeenkin starttasi.
                      Siispä vaikuttaa siltä että kylmänä lähtee kyllä mutta lämpimämpänä ei.
                      Akussa on virtaa kyllä muuten mutta mittaan vielä paljonko sitä on veivatessa.

                      Maavikaa tässä on ollut ja olen niitä irrottanut ja putsannut kliinerillä ja lasikuituharjalla, eilen tarkistin että olivat vielä kiinni. Putsasin myös akun-navat. Starttiin asti en ole vielä päässyt käsiksi joten voihan siellä ollakin huonoa kontaktia, toivottavasti.

                      Kun menen nesteen nosturille niin täytyy olla kaikki tehtävissä oleva tiedossa jos ei se lähdekään käyntiin siellä ennen kuin vika korjattu.

                      2.8:n startti on varmaankin vaihtokelpoinen 2.7:aan?
                      Sellainen kun olisi tuolla porissa säilössä jos se tarvii vaihtaa.


                      Tuli muuten ensimmäiset yli 5 senttiä lunta yöllä tänne :)

                      Comment


                      • #12
                        Virranvähyys / huono koskeltus aiheuttaa joskus tuota jatkuvaa naksutusta...ja aiheuttahan se senkin, että solenoidi ei jaksa kolauttaa starttia päälle ja/tai startti ei jaksa pyöriä.

                        Joskus nimenomaan solenoidi on lämpötilariippuvainen, kuten on kosketuksetkin.

                        Comment


                          #13
                          Eli siis varmasti naputtaa startti, eikä bensapumpun rele?

                          Comment


                          • #14
                            Joo startista se kuuluu.
                            Nyt se oli pari päivää poissa toi vika, mutta järvenperän essolla kun poikkesin aamulla niin eihän se lähtenyt taas. Sitten pyysin vetoapua pullokuskilta joka vei tavaraa sisään, ja auttelin kaveria sen parikymmentä minuuttia kantamaan sisään niitä, ja noh kuinkas kävikään että lähti ihan ite käymään kun kokeilin sen jälkeen. :)
                            Sen olen nyt katsonut että piuhoissa ei pitäisi olla vika, ja akussakin riittää virta ihan hyvin veivatessa.
                            Luultavasti vaihdan sen 2.8:n startin siihen jahka pääsen siellä asti käymään.

                            Comment


                              #15
                              Akkua minäkin veikkaisin.. esim. Boschin BAT 121 testerillä, kellä sellainen on käy mittauttamassa akkusi.

                              Ja moottorin maadoitus kannattaa tsekata.

                              Comment


                                #16
                                2.8 30V padoissa on ainakin ollut tuota starttivikaa.Naapurilla ei lähtenyt kuumana käyntiin ,mutta kylmänä lähti ,kunnes yksi kaunispäivä ei herännyt enää ollenkaan. Huolla se 2.8 startti ennenkuin tökkäät kiinni.

                                Comment


                                • #17
                                  lainaan hieman tätä: 2.3 20V coupessa olisi myös startti vikaa. Kun kääntää avaimesta niin vain jokin rele napsahtaa ja jos startin päästä laittaa piuhat yhteen niin startti pyörii.. tuossa on jokin jeesuksen vanha safetronicin hälytin, niin pukkaisikohan ajonestoa päälle? tämä vika ilmeni siis ilman oireita

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kuulostas enneminkin virtalukon pohjalta.

                                    Nakasahtaako rele uudelleen, kun päästät startti asennosta pois? Taitaa olla X-rele mikä siellä napsuu.
                                    Viimeksi muokannut Sleepy2; 14.3.2008, 20:17.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä ainakin hieman uudemmissa se antaa startata ja hörähtää jos on ajonesto päällä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Boschin starteissahan on ikiajoista lähtien ollut sellainen ominaisuus, että kylmänä toimii, mutta lämpimänä ei.
                                        Nimimerkillä kravatit kaulassa autobahnin huoltsikalta 100:a työntäneet kaverit jaksaa vieläkin muistuttaa asiasta....

                                        Comment


                                        • #21
                                          ''Kuulostas enneminkin virtalukon pohjalta.

                                          Nakasahtaako rele uudelleen, kun päästät startti asennosta pois? Taitaa olla X-rele mikä siellä napsuu.''

                                          joo kyllä napsahtaa ja huomasin että lämppäri sammuu kun vääntää avaimesta.
                                          mitähän tällainen virtalukon pohja kustantaa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos en väärin muista, niin alta 20?.

                                            Comment


                                            • #23
                                              ''Kyllä ainakin hieman uudemmissa se antaa startata ja hörähtää jos on ajonesto päällä.''

                                              tässä tapauksessa ei, heittää vaan hälyt päälle eikä startti ala pyörimään. tuli testattua silloin kun ei startti oireillut.

                                              Edit: eipä ala starttaamaan vieläkään vaikka virtalukon pohja vaihdettu, testattu meisselillä ja asennettuna.
                                              Viimeksi muokannut FLeba; 27.3.2008, 17:52.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt kokeiltu akulta piuhaa solenoidin herätteeseen ja sillai toimii eli starttaa.
                                                onko tietoa että mikä piuha lähtee virtalukolta startille? jos yrittäisi ohittaa tuon hälyttimen ajoneston. tahi onko muita ideoita vikaan?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Napa 50 paksuimpia johtoja virtalukonpohjassa. Värinä hatusta puna-musta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Sen johdon liitin on siinä läpiviennin vieressä mistä laturin ja startin piuha menee akulle. Luultavasti sellainen vaalea pyöreä liitin jossa on violetti pää. Tai jos se on uudempi johtosarja niin sitten se on musta neliskanttinen liitin.

                                                    Siitä on helppo syöttää virtaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tarkoititko Mikko coupea?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kappas, en tarkoittanut kun tietysti beevitosta. Enhän minä mitään muista tiedä :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          no niin, se hälytinhän se oli joka laittoi hanttiin. onneksi hälyttimen asentaja oli tajunnut käyttää oikeita liittimiä asennuksessa niin ongelman ratkaisuun meni 5sekunttia kun johdot oli valmiiksi levällään. ja toivottu tyhjäkäynti (kylmänä) löytyi, ilmeisesti vaihdetun moottorinlämpö anturin ansiosta

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            tausta: ongelmana siis satunnainen startin "tyhjälyönti". Virtalukon pohjan vaihdoin vuosi sitten, ei vaikutusta.

                                                            Nyt mittailin piruuttani akun jännitteitä, 12.05V ennen starttia, startatessa kyykähti 10.3x ja sitten nousi suht ripeästi 13.87:ään, vajaan minuutin ehkä pidin käynnissä.

                                                            Onko tuo 10.3x liian iso kyykkäys?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X