Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0E -93 kolina kylmänä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0E -93 kolina kylmänä.

    Tuli ilmi aika veemäinen ominaisuus tuoreessa hankinnassa. Nollakelin alapuolella, jos ei ole auto roikassa, nakkuttaa ihan h-vetisti n. viis sekuntia starttauksen jälkeen. Saman ajan palaa öljynpaineen merkkivalo, eli sammuu samalla kun nakutus loppuu. Tämähän viittaisi öljynpaineen vähäisyyteen, mutta kumma juttu kun taas roikan nokasta tai plussakeleillä ei kolinaa ilmene. Muilla vastaavia kokemuksia?

    Tuskin liittyy aiheeseen, mutta jäähdytinnestettä kuluu litra/tkm sekalaisessa ajossa näin talvella, joka on liikaa. Öljyä syö hieman vähemmän. Taitaa olla kansiremontti edessä, köyhän ei kannattaisi ostaa halpaa.

  • #2
    Itse lähtisin uudesta kunnon suodattimesta ja laadukkaista öljyistä liikkeelle.

    Comment


      #3
      Suht nöyriä oljyjä minäkin suosittelisin.

      Litra/tkm on toki aika paljon; ei siis tee lammikkoa? Jos kannentiiviste vuotaa vesikanavaan, sen kyllä huomaa avaamalla paisarin korkin koneen käydessä. Omakin hukkasi välillä nestettä jonkun verran tekemättä lammikkoa; alkoi tihkua lämpöanturin alta (kun on noin "löysä" tuo kiinnitystapa) mutta sen verran hitaasti, että haihtui koneen kupeelta. Jos jäähdytysneste häviää pakoputken kautta, sen pitäisi erottua pakokaasun hajusta, kuulemma.

      Comment


      • #4
        Pitää kokeilla aluksi öljynvaihdolla. Ei tee lammikkoa alle,eli jostain haihtuu tai vuotaa huomaamatta. Tyhmä kysymys: Kuinka huomaan kannentiivisteen vuodon käytännössä? Siis kun avaan paisarin korkin. Epäilen vahvasti tuota kansipahvia, koska tuota öljyn ja nesteen kulutusta on liikaa ja auton persuus (Avant) sotkeutuu pikku öljyroiskeeseen.

        Comment


          #5
          Ei tyhmiä kysymyksiä varsinaisesti olekaan. Jos kuplii voimakkaasti, ja vielä kierrosten mukaan, on pahvi sökö.

          Normaalistikin kyllä avatessa sihahtaa kunnolla, ainahan siellä painetta on lämpimänä, mutta siihen sihaukseen sen pitäisi jäädä.

          Ei sotke kuitenkaan nesteitä, eli ei ole a) ruskeaa möhnää paisuntasäiliössä ja/tai öljy harmaata? Pätkäajon jäljiltä öljyntäyttökorkissa voi olla harmaata kondenssikosteutta, mutta jos pidemmän lenkin jälkeenkin korkissa on harmaata liejua, on siellä tod. näk. jäähdytysnestettä seassa.

          Öljynkulutuksen todennäköisin syy on kuluneet ja kovettuneet ohjurinkumit (siis jos ei näkyvää vuotoa). Joku kertoi täällä tuonkin tarkistamiseen helpon konstin: reipas moottorijarrutus, jonka lopuksi kaasua: jos pölläyttää kunnon savut, on ohjurinkumit vaihtoiässä.
          Viimeksi muokannut taski; 26.2.2008, 11:55. Perustelu: tarkennus

          Comment


          • #6
            auton persuus (Avant) sotkeutuu pikku öljyroiskeeseen.
            Jos noin tekee, niin melko varmasti joku tiiviste vuotaa ja ajossa ilmavirta heittää öljyä perään. Noin kävi mulla ex-Corradossa kun g-laderin stefa oli vaihtokunnossa...

            Comment


            • #7
              Nesteet ovat sekaisin, jonkin verran on möhnää öljykorkissa mutta jäähdytinneste on vihreää kuten pitääkin. Tuota ohjurikumihommaa en ehtinyt vielä miettimään, ne vaihdetaan joka tapauksessa jos kansi nostetaan pois. Mitä tuumaatte jos kokeilisi kannen kiristystä? Ensin pultteja hieman löysemmälle ja sitten oikeassa järjestyksessä oikeaan momenttiin. Kuulostaako hullulta?

              Comment


                #8
                Sanoisin, että ei auta mitään. Voi jopa pahentaa asiaa.

                Comment


                  #9
                  Nesteet ovat sekaisin, jonkin verran on möhnää öljykorkissa mutta jäähdytinneste on vihreää kuten pitääkin.
                  Onko pitemmän (>puoli tuntia) yhtäjaksoisen ajonkin jälkeen? Omassakin on kyllä valkoista kondenssikosteutta korkissa yllättävän usein; vaatii kunnollisen lämpiämisen, että häviäisi. Jos vettä pääsee öljyn sekaan, useimmiten kyllä öljyäkin pääsee sitten veden sekaan (suurempi paine). Mites se paisuntasäiliö, kokeilitko avata korkkia käydessä?
                  Viimeksi muokannut taski; 28.2.2008, 07:19. Perustelu: lisäys

                  Comment


                  • #10
                    Vaikuttais siltä, että kansipahvi on ok. Paisarin korkin avaus ei tee sen kummempaa kuplimista säiliöön ja nyt kun keli hieman lauhtui, haisee neste auton ulkopuolella aika lailla. Todennäköisesti nestettä vuotaa jostain sellaisesta kohdasta jossa se pääsee haihtumaan. Öljynsyönti on paremminkin vuotoa siellä sun täällä ympäri konetta, eli siitä johtuu sumu peräkontissa. Ohjaustehostimen säiliö vuotaa hieman myös, sotkee tympeästi konehuonetta. Tähän kun lisätään vielä tuleva kytkinremontti niin johan tuossa alkaa olemaan tekemistä. Puhumattakaan peräkontin ja konepellin maalautuksesta sekä alustaremontista.

                    Comment


                    • #11
                      No niin, kolina kylmänä poistui "vahingossa". Kuten tässä on käynyt ilmi, moottorissa ei meinannut pysyä öljyt sisällä. Eilisaamuna korkkasi öljyfiltterin laipan o-rengas ja puhalsi n. kaksi litraa öljyä tallin lattialle. Uusi tiiviste paikalleen, lämmönvaihdin kunnolla kiinni, uusi putsari ja uudet öljyt koneeseen ja vot, kolina hävisi. Oiskohan käynyt niin että öljypumppu sai ilmaa laipalta ja sen takia rallatus oli melkoinen kylmänä? Mitäs veikkaatte viisaammat?

                      EDIT: Jäähdytysnesteen häviäminen johtui haljenneesta ylävesiletkun laipasta. Se on vaihdettu ja nesteet pysyvät järjestelmässä.
                      Viimeksi muokannut SamiN; 13.3.2009, 15:20. Perustelu: Lisäystä aiheeseen.

                      Comment

                      Working...
                      X