Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1B:n määräjakajan CO-säätö, onko sitä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1B:n määräjakajan CO-säätö, onko sitä?

    Kyse on kuvan säätöreiästä/ruuvista.


    200:sen ropaaminen päätyi aiemmin tilanteeseen, jossa jouduin ropailemaan myös tuota säätöruuvia. Kuten aiemmin kerrottua, itselläni oli siis kyseisessä reiässä varsin kotitekoisen näköinen viritys.

    Täältä löytyy tarinaa tuosta säädöstä ja epävarmuus aiempien päätelmieni todenmukaisuudesta alkoi kalvamaan. SJM:n tekstin mukaan kyseisestä reikä pitäisi johtaa ilmeisesti ilmaläpän alla olevaan 3mm kuusiokoloruuviin, jota sitten voisi säädellä. Tuossa omassa määräjakajassani reikä kuitenkin johti ainoastaan suoraan ilmaläpän varteen eikä mihinkään säätöruuviin. Mitään ruuvia ei siis pohjalla ollut ja säätöreikään jonkun laittama ruuvi rajoittaa ainoastaan ilmaläpän korkeinta nousukohtaa osumalla sen varteen.

    Onko joku tuota kyseiseen säätöön joskus tutustunut, jotta osaisi kertoa millainen ruuvi sieltä reiästä pitäisi löytyä, jos kyseinen säätö löytyy? Olisi mukava saada varmuus, onko tuossa minun 1B:n määräjakajassa kyseistä säätöruuvia ollenkaan ja ainoastaan tuo reikä? Varsinkin, kun SJM:n sivuillakin eritoten kerrotaan kyseisen säädön olevan varsin tärkeä, jotta täysahdoilla seokset eivät menisi laihalle.

    edit: Etka antaa uudemmille MC:ille ja 1B:ille samat määräjakajan osat; Fuel metering valve 034 133 481 J ja Air flow meter 034 133 471 L. Täytyy yrittää kurkkia mikä numero itseltä löytyy.
    Viimeksi muokannut jasso; 25.2.2008, 14:36.

    #2
    Niitä k-jettejä mitä minä olen räpeltänyt on sieltä ollut juurikin tuo 3mm. kuusikolo. Varmuuden tuohon saa, kun käntää jakajaa sen verran sivuun että näkee tuonne läpän seudulle.

    Säätö on myös tosi herkkä tuolle pyörittelylle. Eli pikku pyöräytyksiä eikä kierroksia ruuvista, jos sellainen löytyy.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 25.2.2008, 16:17.

    Comment


      #3
      Niin, sehän on siellä melko syvällä.

      Comment


        #4
        Valitettavasti määräjakaja ei ole ollut irti eikä tule olemaankaan, joten alas ei pääse kurkkimaan. Sen mitä reistä näin ja tunnustelin, edessä on heti sentin reiän alapuolella ilmaläpän varsi. Reikä kun on varsin pieni, ei siitä avaimella mahdu varren ohikaan.

        Toisaalta, kerran kyseessä on jossain pohjalla 3mm kuusiokoloruuvi, ainakin helpottaa, että en ole itse moista vahingossa kierrellyt, mitä pelkäsin. Ainoastaan siinä reiässä oleva ruuvi tuli irrotettua, jollaista siinä ei kyllä kuuluisi edes olla. Tämä tosin herättää kysymyksiä, onko aiempi omistaja ropaillut säätöä vai miksi reiässä oli kuminen tulppa jossa ruuvi läpi?

        Se säätöruuvi ei ilmeisestikään ole kiinni ilmaläpän varressa?

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
          Se säätöruuvi ei ilmeisestikään ole kiinni ilmaläpän varressa?
          Jotenkin näin sen siellä pitäisi olla.

          Muistaakseni se on K-jetissä ainakin kohtuullisen syvällä.

          Mulla on irrallinen KE-jetin pönttö jossain. Siitähän sen näkisi, mistä ruuvin pitäisi löytyä.
          Voipi olla jo unohtunut homma huomenna, mutta jos muistan, niin käyn kurkkimassa ruuvin paikan.

          Comment


            #6
            Tuosta kuvasta katsomalla, mielestäni reiästä näkyi vain tuo Main lever eikä välissä ollut mitään. Näin ainakin reiästä mielestäni kurkin. Kiinteästi ilmaläpässä oleva valettu metallinen varsi, ei mitään ruuveja.

            Comment


              #7
              Jos auto on ollut ajossa seosreikä tulppaamatta aikaisemmin, niin ruuvinkanta on helposti voinut kökköytyä. Toinen mahdollisuus on, että joku on kaasutellut seossäädön aikana, ja seosruuvi on vääntynyt käyräksi.
              Kyllä sanoisin, että sieltä ruuvi löytyy.

              Comment


              • #8
                Löytyi määränjakaja, mutta ei siitä kyllä viisastunut yhtään. Ei saa kuvaa, kun ei sinne ruuville näe mistään. Tulppa näytti olevan paikoillaan ja alapuolelta ei näy muuta kuin läppä ja ja se "main lever".

                Comment


                  #9
                  Muistelin että VW määränjakajasta olisi alapuolelta nähnyt tuon säätöruuvin. Yhtä suurella todennäköisyydellä muisti pettää.

                  Comment


                    #10
                    Jos ei määräjakajaa kädessä pyörittelemälläkään tahdo sitä ruuvia löytää, mites sitten määräjakaja paikoillaan :)

                    Täytyy yrittää katsoa siitä reiästä vielä olisiko siellä sitä ruuvia.

                    Pääasia on kuitenkin, että itse en ole säätöön koskenut. Alunperin pelkäsin nimittäin siinä reiästä läpi menevän ruuvin olevan joku säätö. Tukittuna se reikä on ollut sillä ruuviilla, joten ei sitä kautta ole kuraa sinne päässyt. Enkä kyllä usko, että vaikka ei olisikaan tukittu, likaantuisi jotenkin enemmän. Reiästä kulkeva kura on kyllä merkityksettömän pientä.

                    Comment


                    • #11
                      Kävinpä uudelleen tutkimassa asiaa. Kuva 1 , 2 ja 3.

                      Kuva nro 1:ssä näkyy säätöruuvin reikä (kamera ei osannut tarkentaa oikein).
                      Kuva nro 2:ssa näkyy varjossa rautapulikka, jossa ilmeisesti tämä säätöruuvi on kiinni. Samalla tavalla kuin aiemmin linkittämässäni piirroskuvassa.
                      Kuva nro 3:ssa näkyy ilmeisesti itse säätöruuvi ja se on myös tuossa "main lever"-varressa kiinni, tulee sen läpi.

                      Eli ruuvilla ilmeisesti säädetään rautapulikan ja main lever:in etäisyyttä keskenään.
                      Tämähän kyllä selvisi jo aiemmastakin piirroskuvasta.
                      Eli jos se ruuvi siellä on, niin sen helpoiten voi varmaankin todeta suodattimen puolelta, että tuleeko se main lever-varresta läpi.

                      Enempää irto-osastakaan ei tosiaan näe.
                      Viimeksi muokannut audiq; 27.2.2008, 16:35.

                      Comment


                      • #12
                        Arvauksena sanoisin, ettei ruuvia ole vaan säätö voisi löytyä ko. ajan motronicin tapaan
                        ilmamäärämittarista( potentiometri). Ko. potentiometri voisi löytyä ilmamäärämittariin menevän sähköboksin liittimen vierestä. Autoissa, joissa on katalysaattori ruuvisäätö on
                        ainakin tiettävästi jätetty pois.

                        Comment


                          #13
                          Siis täh?

                          Comment


                          • #14
                            Niin sanotaan ruotsalaisessa bilens motorstyrningissä. Kyseessä siis
                            1985...1996 BWV Bosch motronic. Kirjassa sanotaan ,että vain ensimmäisen polven systeemeissä on ko. ruuvisäätö, myöhemmissä malleissa systeemi on korvattu ilmamäärämittarin (klafftyp) jännitteen säädöllä. Jänniteen pitää olla signaalin ja maan välillä n.2V...3V.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja vepek Näytä viesti
                              ...Autoissa, joissa on katalysaattori ruuvisäätö on
                              ainakin tiettävästi jätetty pois.
                              Mulla NG:ssä on katalysaattori ja CO-ruuvisäätö. Säädettäessä toki katkaistaan signaali lambdalta.

                              Eikös jasson tapauksessa ole kyse K-jetronickista?

                              Comment


                                #16
                                Täällä on todellakin puhe K-jetronicista, ei Motronicista. Eli Pekka taisi epähuomiossa puhua aivan eri asiasta kuin muut.

                                1B pitäisi siis olla hyvin pitkälti MC:n kaltainen, K-jetronic (joissain lähteissä ilmeisesti 'K-jetronic turbo', koska on siis muutaman osan vapari K:tä monimuotoisempi).

                                Comment


                                • #17
                                  En arvuutellut muuta kuin jetronicia ilman kyseistä ruuvia. Tosin olin siinä käsityksessä, että 1b:ssä olisi ke-jetronic asiasta on vähän puolesta ja vastaan juttua Audi 200- palstalla www.audi200.net. Kg-koneessa vielä oli k-jetronic.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itselleni ainakin on vielä epäselvää, missä vaiheessa K muuttuu KE:ksi. Mielestäni KE on sähköisellä ohjauspaineensäädöllä (määräjakan kyljessä) ja K lämpömekaanisella (lohkon kyljessä), joten 1b on K-jetillä. 1b:ssä ei sitten ole lambdaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuossa on kuva 8V gti Golffin määränjakasta ja säätöruuvista.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Ke-Jetronic(sähköinen ohj.paineensäätö) oli saksanmaalla GTI (16v) Golfeissa 1987. Ei vielä suomenmaassa silloin.
                                        Ja siinä oli tietysti vähäpäästöisenä myös katalysaattori.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X