Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN käy kylmänä vajaalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAN käy kylmänä vajaalla

    Lähtee kylmänä hyvin käyntiin, mutta ikäänkuin pytty kerrallaan. N. 10 - 20 sek. pörisee ja tasaantuu sitten. Lohkolämmitintä ei ole ja kriittisimmät
    sytkäpuolen osat vaihdettu,(puolat, tulpat, hatut) vahvistimia ei.

    Muuten tuo käy ja toimii ihan ongelmitta. Ei vikakoodeja.
    Viimeksi muokannut mikaks; 24.2.2008, 20:49.

    #2
    Mulla tekee ihan samaa hommaa. Maffin puhdistus auttoi asiaan, mutta ei täysin poistanut tota ongelmaa. Pakokaasu on hieman harmaata aluksi.

    Comment


    • #3
      Maffi putsattu, auttoi hieman, mutta ei poistunut.
      Viimeksi muokannut mikaks; 21.10.2008, 19:28. Perustelu: Korjailtu

      Comment


      • #4
        Jatkoa. Röpöttely poistuikin joksikin aikaa, mutta palasi taas takaisin. Tämän aiheen ensimmäisen postauksen jälkeen on vaihdettu lambda, (Bosch) motronic (lastulla) ja vikakoodeja antaa:

        00561 - Mixture Adaptation
        15-00 - Adaptation Limit (Add) Not Reached
        00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)
        30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

        Mixture Adaptation lienee tulee aina halkinaisen pakosarjan johdosta?
        Imuilman lämpöanturi vaihdettu myös.
        Voisiko tuo röpöttely johtua tuosta imuilman anturista, jos koodeja
        ei ole nollattu? Plus kaapelia käytin irti tunnin verran.

        Röpöttää tosiaan kylmänä n. ~30s. kaasua hieman kovemmin
        pumppaamalla röpellys katoaa ja kaikki toimii normaalisti.

        Comment


        • #5
          Mulla teki samaa kun oli sytkävahvistin lopuillaan.

          Comment


          • #6
            Korjataan tähän, että vika löydettiin massapahvin korkattua lopullisesti.

            Comment


              #7
              No tuohan se perinteinen vika on, jos tuntuu käyvän vajaalla ja paranee pikku hiljaa. Olikos mitään muuta remonttia kuin kansipahvin vaihto ja tasohionta?

              Comment


                #8
                Korjataan tähän, että vika löydettiin massapahvin korkattua lopullisesti.
                Mitäs tässä nyt sitten kävi tarkalleen? Kansipahvi paloi ja paineet sujahtelevat pytystä toiseen?

                Mulla on noissa saksan kuiteissa kansipahvi vaihdettu joku vuosi takaperin. Mut rytää kylmänä jonku 10-20sek pakkasilla käynnistäessä. Pystynkö mitenkään todentamaan ehjyyden ilman kannen irroitusta? Paisarin HC mittaus taitaa olla yks?

                Comment


                • #9
                  ohivuotomittaus on hyvä kanssa. siis ei puristuspaine vaan ohivuoto.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla käy kylmänä hyvin, mutta kun vähän lämpenee niin alkaa pätkimään. Eli päinvastaista käytöstä. Onkohan tuohon yksiselitteistä syytä?

                    Mistä niitä edullisia ohivuotomittareita löytyisi?

                    Comment


                    • #11
                      Eikös nuo lämpimänä pätkimiset ole yleensä ollu sytkäongelmia, eli puolat/sytkävahvari. Ja tulpat.
                      Onko alkuperäiset vai 1.8T konversio?

                      Comment


                        #12
                        Ja kylmänä pätkimiset kansipahvi brobleema? Ei sytkä juttu?

                        Comment


                          #13
                          Kyllähän tuo oma jätti pytyn sillon, toisen tällön väliin. Mitään vikaa ei sinänsä ollut missään. Alkuperäsillä puolilla ja "tarvike" puolilla sama homma. Sytkävahvarien vaihtokaan ei auttanut.

                          Comment


                          • #14
                            Juurikin nuo 1,8t puolat. Vaihtamalla paranee hetkellisesti, mutta ei voi olla niin että vaihtoväli olisi alle 200 km, niin kuin nyt tuntuu olevan.
                            Jotain ihmeellistä tässä minun urssissa tuntuu olevan...
                            Viimeksi muokannut jugg; 10.12.2008, 16:18.

                            Comment


                              #15
                              Mitkä tulpat?

                              Comment


                              • #16
                                Ihan normi tulpat. Bosch F5DP0R.

                                Comment


                                  #17
                                  No eipä sitten siinäkään vastausta.

                                  Kävin varaamassa ajan ohivuoto mittaukselle. Maanantaina tiedän lisää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    jos tuntuu käyvän vajaalla ja paranee pikku hiljaa
                                    No, ei se oikeastaan kokonaan kadonnut koskaan, lähinnä satunnaisesti,
                                    hieman harhaanjohtavasti tuli aiemmin kirjoitettua.
                                    Röpöttely kylmänä kuitenkin pysyi vakiona siihen pisteeseen asti, kunnes
                                    käyntiinlähtö alkoi olla jo todella väkinäistä ja sittenhän tuo pahvi losahti
                                    lopullisesti.
                                    Kone kävi jopa aika nätisti silloinkin kun posautti valkoisen pilven
                                    putkesta pihalle. Jospa tuo vuoto ei ollut siitä pahimmasta päästä?
                                    Kansi ei ollut loppupelissä onneksi halki.

                                    Comment


                                      #19
                                      Auttoko lohkolämppärin käyttö rytäämiseen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei ollut minkäänlaista moottorilämmitintä.

                                        Comment


                                          #21
                                          No niin eli:

                                          Ohivuodot:
                                          1: 15%
                                          2: 20%
                                          3: 20%
                                          4: 17%
                                          5: 30%

                                          Ja puristuspaineet:

                                          1: 12.7
                                          2: 11.1
                                          3: 11.1
                                          4: 11.3.
                                          5: 11.0

                                          Eli näyttäisi vitospytyssä olevan jonkin asteista ohivuotoa. Asentajan mielestä ei aiheuta toimenpiteitä. Kui on?

                                          Comment


                                            #22
                                            Aika lailla tuo 30 %. Venttiilivuotoa epäilen...?

                                            Comment


                                              #23
                                              Eikös nuo ohivuodot-puristuspaineet kuuluisi olla myös linjassa? Ykkösen puristus on suhteessa aika iso verraten neloseen ja vitosen puristus taas yllättävän lähellä kakkosta-kolmosta ja miksei nelostakin. Tuohon neloseen verrattuna melkein tupla ohivuoto, mutta puristuksessa ero ihan olematon.

                                              Tämä kommentti tulee tosin aika kevyellä teknisellä tietotasolla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Nostetaas tätä aihetta ylös. Eli edelleen tarpeeksi kylmällä koneella kun käynnistää, niin hytkyttää hieman, ja sankkaa pakokaasua tulee rööristä. 1.8t puolakonversio auttoi tämäkin hieman tähän.

                                                Huomioita:
                                                - Hytkyttää ainoastaan pakkasilla. Mitä kovempi pakkanen, sitä voimakkaampi ravistus.
                                                - Lohkolämppärin käyttö auttaa, ei hytkytä.
                                                - Efekti samalainen kun ottaa maffin liittimen irti auton käydessä.
                                                - Puolien vaihto ja maffin puhdistus auttoi, koska teki samaa kesäkelilläkin alun alkujaan. Mutta ei poistanut ongelmaa kokonaan.
                                                - Lämpöanturi vaihdettu, ei vaikutusta. Multivika-anturilla ei pitäs vissiin olla tekemistä tuon kanssa?
                                                - Edellisen omistajan toimesta kansipahvi vaihdettu, ei toki takaa että olisi kunnossa. Mutta ei kuluta nestettä, eikä öljyäkään erikoisen paljoa.

                                                Ei varsinaisesti menoa haittaa tämä vika, mutta ärsyttävä kun tuon tietää olevan olemassa.

                                                Mikä selitys tuolla kansipahvilla on tämän kanssa? Laajeneeko lämmetessään sen verran, että ei fuskaa enää läpi, vai? Ja voiko se lohkiksen käytöllä muka laajeta niin paljon, että ei fuskaa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ihan sama täällä, satunnaisesti riittävän kylmänä käynnistys niin hetken käy vajailla pytyillä. Tämä on ollut ominaisuus monta vuotta, joten ihan en usko kansipahvivikaan, kyllä se olisi jo aikoja sitten hajonnut kokonaan jos siitä olisi kiinni.

                                                  Yksi pieni epäilys itselläni on että jos bensapuolelta vuotaa jotkut liittimet/O-renkaat ihan hieman. Niin että bensa ei tule läpi, mutta kylmettyään pääsee vetämään ilmaa polttoaineen sekaan. Esim suuttimien O-renkaat...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kaikissa paitsi RS2 on tehtaalta melko raju kylmärikastus isommilla pakkasilla. RS2:ssa noin 25% otettu tuota alas.
                                                    En ole tavannut tuota lastuissani laskea, koska riittämätönkään kylmärikastus ei ole kovin kiva eikä tuohon ole muuta säätömenetemää kuin yritys/erehdys.

                                                    Suurimmillaan lyödään 90% lisäkakkua...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ts. kyseessä voi olla paksuun kakkuun tukehtuminen, eikä sytyshäiriö. Eikös se maffin johto irroitettunakin mene aika jöötille? Mut onko tuo uutuuttakin voinut tehdä moista? Jotenkin epäilen.

                                                      Tänään jouduin käynnistämään kylmiltään -25c pakkasessa, ja vatkaus oli aika reilua. Pikku pakkasilla tuon yleensä juuri ja juuri huomaa. Tosiaan häviää 10-25s kuluessa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                                        Kaikissa paitsi RS2 on tehtaalta melko raju kylmärikastus isommilla pakkasilla. RS2:ssa noin 25% otettu tuota alas.
                                                        En ole tavannut tuota lastuissani laskea, koska riittämätönkään kylmärikastus ei ole kovin kiva eikä tuohon ole muuta säätömenetemää kuin yritys/erehdys.

                                                        Suurimmillaan lyödään 90% lisäkakkua...
                                                        Tämä selventääkin kovan bensankäryn, kun tulee pamauteltua käyntiin kovilla pakkasilla. Oma AAN käy myös vajaalla/röpöttäen hetken aikaa, jos -15 tai enemmän. Poistuu tosin hieman kierroksia korottamalla tai tosiaan odottamalla hetken.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Selittää myöskin järkyttävän bensan syönnin pätkä ajossa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oma AAN käy myös vajaalla/röpöttäen hetken aikaa, jos -15 tai enemmän.
                                                            Täällä taas ei mitään röpötyksiä AAN:ssä käynnistäessä ilman lämmitintä kovemmilakaan pakkasilla. MTM lastu löytyy. Pakokaasu tosiaan tuoksahtaa alkuun vähän paksulle, mutta bensa ei haise.

                                                            Olikos mitään muuta remonttia kuin kansipahvin vaihto ja tasohionta?
                                                            Vastataan tuohon Pasin taannoiseen kysymykseen vielä lisäys. Kannen irroituksen jälkeen todettiin, että alakerta (melkoiset pykälät pytyissä) täytyy remontoida myöskin. Kanteen täysiremontti, tasohionta, dekki suoraksi, laakerointi, uudet männät jne.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X