Mietin tuossa, että mitä pitäisi Audille tehdä 500 000 km huollossa ja kun en oikein muutakaan järkevää keksinyt niin päätin vaihtaa ulommaiset vetonivelet. Ei niissä mitään varsinaista vikaa ole ollut havaittavissa, mutta kun toisen suojakumiin oli tullut pieni reikä, niin ajattelin että näillä kilometreillä olisi viisasta vaihtaa vetarit, jotta ei tulisi tienpäällä vaikeasti korjattavaa ongelmaa.
Kun varmuuden vuoksi aloin vaihtamaan näinkin tärkeää osaa tietenkin päätin hankkia alkuperäisen vaiho-osan joka vaikutti lähes järkevänhintaiselta ovh 164 €/kpl (Motonet 90 €). Hain nivelet (8D0498099BX) ja yllätykseni oli suuri kun mukana tulevat vetonivelen "suojakumit" olivatkin muovia.
Muoviset vetarisuojat alkoivat hieman askarruttamaan, joten pakkohan niitä oli hieman tutkia. Laitoin suojamuovin pakastimeen ja pakastimen täysille. Pakkasen noustua -30 asteen kylmemmälle puolelle otin suojan pois pakastimesta eikä se tuntunut juurikaan jäykemmältä kuin huoneenlämmössä, joten uskalsin ruveta vaihtotyöhön.
Mitähän ainetta Löbron insinööri taas onkaan keksinyt? Onko forumilaisilla kokemusta näiden muovisten vetonivelen suojusten kestävyydestä pakkasessa?
Vaihdon jälkeen piti nivel tietenkin pestä hyvin ja tutkia miten ajoittain vähän rajukin 500 000 km ajo, joskin pienikokoisella "mopon moottorilla", näkyy vetarin osissa. Kaikki osat näyttävät pinnoiltaan hyväkuntoisilta, mutta niin paljon osat ovat kuluneet, että kuulien ja rungon väliin mahtuu 0,2 mm välysmitta ja niveltä ravistettaessa se "helisee" aikatavalla. Uusi nivel on täysin välyksetön, joten tämä huoltotyö ei ollut varmaankaan turha vaan se olisi ehkä järkevää tehdä varmuuden vuoksi jo jossakin 300 - 400 000 km:n paikkeilla.
Kun varmuuden vuoksi aloin vaihtamaan näinkin tärkeää osaa tietenkin päätin hankkia alkuperäisen vaiho-osan joka vaikutti lähes järkevänhintaiselta ovh 164 €/kpl (Motonet 90 €). Hain nivelet (8D0498099BX) ja yllätykseni oli suuri kun mukana tulevat vetonivelen "suojakumit" olivatkin muovia.
Muoviset vetarisuojat alkoivat hieman askarruttamaan, joten pakkohan niitä oli hieman tutkia. Laitoin suojamuovin pakastimeen ja pakastimen täysille. Pakkasen noustua -30 asteen kylmemmälle puolelle otin suojan pois pakastimesta eikä se tuntunut juurikaan jäykemmältä kuin huoneenlämmössä, joten uskalsin ruveta vaihtotyöhön.
Mitähän ainetta Löbron insinööri taas onkaan keksinyt? Onko forumilaisilla kokemusta näiden muovisten vetonivelen suojusten kestävyydestä pakkasessa?
Vaihdon jälkeen piti nivel tietenkin pestä hyvin ja tutkia miten ajoittain vähän rajukin 500 000 km ajo, joskin pienikokoisella "mopon moottorilla", näkyy vetarin osissa. Kaikki osat näyttävät pinnoiltaan hyväkuntoisilta, mutta niin paljon osat ovat kuluneet, että kuulien ja rungon väliin mahtuu 0,2 mm välysmitta ja niveltä ravistettaessa se "helisee" aikatavalla. Uusi nivel on täysin välyksetön, joten tämä huoltotyö ei ollut varmaankaan turha vaan se olisi ehkä järkevää tehdä varmuuden vuoksi jo jossakin 300 - 400 000 km:n paikkeilla.
Comment