Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Muovinen vetonivelen suojakumi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Muovinen vetonivelen suojakumi?

    Mietin tuossa, että mitä pitäisi Audille tehdä 500 000 km huollossa ja kun en oikein muutakaan järkevää keksinyt niin päätin vaihtaa ulommaiset vetonivelet. Ei niissä mitään varsinaista vikaa ole ollut havaittavissa, mutta kun toisen suojakumiin oli tullut pieni reikä, niin ajattelin että näillä kilometreillä olisi viisasta vaihtaa vetarit, jotta ei tulisi tienpäällä vaikeasti korjattavaa ongelmaa.

    Kun varmuuden vuoksi aloin vaihtamaan näinkin tärkeää osaa tietenkin päätin hankkia alkuperäisen vaiho-osan joka vaikutti lähes järkevänhintaiselta ovh 164 €/kpl (Motonet 90 €). Hain nivelet (8D0498099BX) ja yllätykseni oli suuri kun mukana tulevat vetonivelen "suojakumit" olivatkin muovia.

    Muoviset vetarisuojat alkoivat hieman askarruttamaan, joten pakkohan niitä oli hieman tutkia. Laitoin suojamuovin pakastimeen ja pakastimen täysille. Pakkasen noustua -30 asteen kylmemmälle puolelle otin suojan pois pakastimesta eikä se tuntunut juurikaan jäykemmältä kuin huoneenlämmössä, joten uskalsin ruveta vaihtotyöhön.

    Mitähän ainetta Löbron insinööri taas onkaan keksinyt? Onko forumilaisilla kokemusta näiden muovisten vetonivelen suojusten kestävyydestä pakkasessa?

    Vaihdon jälkeen piti nivel tietenkin pestä hyvin ja tutkia miten ajoittain vähän rajukin 500 000 km ajo, joskin pienikokoisella "mopon moottorilla", näkyy vetarin osissa. Kaikki osat näyttävät pinnoiltaan hyväkuntoisilta, mutta niin paljon osat ovat kuluneet, että kuulien ja rungon väliin mahtuu 0,2 mm välysmitta ja niveltä ravistettaessa se "helisee" aikatavalla. Uusi nivel on täysin välyksetön, joten tämä huoltotyö ei ollut varmaankaan turha vaan se olisi ehkä järkevää tehdä varmuuden vuoksi jo jossakin 300 - 400 000 km:n paikkeilla.
    Viimeksi muokannut JoKa; 24.2.2008, 19:51.

  • #2
    Muovisia ne on uusissa autoissa jo alunperinkin.

    Comment


      #3
      90 vuosimallin t3 syncron etunivelien suojat myös erittäin muovisen oloiset. Hyvinpä on 340tkm ja lähes 20 vuotta kestänyt.

      Comment


        #4
        Jossain vaiheessa GKN nivelissä muoviset taas poistuivat ja tilalle ilmestyi kumisia suojia. Valmistusleimat kumisissa kuitenkin aika tuoreita, joten kyse ei ole vanhasta varastostakaan.

        Comment


          #5
          Oisko jollain heittää kuvaa tuollaisesta muovisesta nivelen suojasta? Enpä ole moista ihmettä vielä tavannut ja olisi kiva nähdä moinen otus.

          Comment


            #6
            Laita yleismallin vetarin suojakumit, jos sopiva löytyy.
            Ei tarvii enää vaihtaa, ellei jokin osu siihen tms. viilto tule.

            Ovat pirun hyvää kumia.

            Comment


              #7
              Se muovinen on aivan samannäköinen kuin kuminenkin, materiaali vain eroaa.

              Comment


              • #8
                Omasta meni yksi kumi syksyllä, huomasin renkaita vaihtaessa että siihen oli ilmestynyt viilto.. Onneksi huomasin silloin, koska rasvat oli vielä sisällä kun uusi kumi laitettiin paikalleen. Huoltomies sanoi ettei mitään vanhinkoa ollut vielä käynyt. Se halusi välttämättä laittaa sinne kumisen suojan kun kuulemma oli huonoja kokemuksia muovisista. Ikääntyessään se materiaali kovenee ja haurastuu. Sanoi ettei viitsi moisia asentaa, vaan laittaa kumiset joka on kuulemma käytännössä ikuiset jos ei kiviä osu kohdalle.

                Comment


                  #9
                  Eipä noi kumista valmistetut etunivelten suojatötteröt sentään ihan ikuisia ole. Mun autosta meni oikea ulompi etukumi 255tkm kohdalla ja vasen kumi sitten pamahti 270tkm kohdalla. Melko tasalaatuista tavaraa siis. Oletettavasti molemmat kumit olivat alkuperäisasennuksen jäljiltä, mutta varma siitä ei voi olla.

                  Yhdestä toisesta Audista taasen meni 290tkm kohdalla alkuperäinen (?) vasen etugummi. Noiden kestoikä siis äkisti arvioituna n. 250-300tkm.

                  Jos autossa vielä orkkiskumit alla, niin melkein kantsii vaihtaa molemmat ensimmäisen poksahtaessa. Se toinen kumi menee kuitenkin melko pian ja pääsee helpommalla, kun ei tarvitse puhdistaa vanhaa niveltä hiekasta ja kurasta.

                  Comment


                    #10
                    Tuohon vanhan nivelen puhdistamiseen totesin hyväksi konstiksi kuumavesipainepesurin, höyrypesuri kelpaa myös kunhan on ruudikas. Vanhat raswat ja muut scheisset lähtevät lämmittyään helposti ja kunhan nivelen pesee kyllin kuumaksi, se kuivuu pöydällä hetkessä.

                    Nivelkulumat ja muut reumat on sitten helppo tarkistaa puhtaasta nivelestä ennen kasausta. Maailmassa ei sitten varmasti ole mitään yhtä sottaista puuhaa kuin sen molyrasvan kanssa läträäminen.

                    Comment


                    • #11
                      2000-luvun suojakumit on paljon huonompia kuin vanhemmat, monesta hiukan yli 100 tkm ajetusta on kumit haljenneet, kun taas vanhemmissa 90-luvun alunkin laitteissa on vielä alkuperäisiä kumeja ehjinä. Säästöä, mutta onko oikeassa paikassa?

                      Comment


                        #12
                        Taitaa olla ympäristösyistä. Jostain olen kuullut että suomalaisiin kenkiin lisätään pohjan
                        seokseen jotain tavaraa niin, että pohjat eivät enää kestä kuin pari vuotta. Mätänevät ja
                        halkeavat.

                        Comment


                          #13
                          No Ecco-merkkisissä kengissä on tuo kaupallinen elinikä tuotu varsin lyhyeksi. Talvikengät kestävät yhden talven. Ekat joskus kymmenen vuotta sitten olivat hyvät, seuravat kestivät yhden talven ja niin jatkuen nykypäivään.

                          Työkengistä Jalas Quattrot ovat kestäneet 5 vuotta, nyt huomasin että oli uretaanipohja jo vähän hiulaantunut. Jaa niillä on kävelty.

                          Kaupallinen laatu, hmph...

                          20v-lötköön vaihdoin viime talvena suojakumit eteen kun osoittivat hapertumisen merkkejä, oli "350tkm" ja 17 vuotta tehneet tehtävänsä. Mutta vanhoissa vetonivelissä oli silti vähemmän klappia kuin hyllyssä olevassa Glo-merkkisessä käyttämättömässä nivelessä. Qualität, sage ich.

                          Comment

                          Working...
                          X