Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 100 vetonivelen vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 100 vetonivelen vaihto?

    Millainen "urakka" lienee vetonivelen vaihto? Jotain helpottavaa vinkkiä?
    Ja mistä kannattaa hankkia uusi nivel?
    Autohan on -94 100 V6

  • #2
    Kerran olen suojakumen vaihtanut kyseiseen malliin. Mieleen jäi vain se että tiukassa oli alapallonivel.

    Comment


      #3
      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=33674

      Samalla tyylillä, vetarin pultti löysälle alapallo irti jolloin vetari mahtuu muljahtamaan ja napapultilla vedetään nivel irti.

      Comment


      • #4
        Tässä hieman ohjeita.
        1. Ensin naparuuvi irti ja sitten pyörä pois. Itse irrotin kallistuksenvakaajan kiinnikkeet (4 pulttia) niin lähtee alapallo helpommin irti, älä vahingoita alapallon suojakumia.

        2. Vetonivel mahtuu nyt tulemaan pois navan pooreilta.



        3. Kannattaa mitata työntömitalla kuinka kaukana on vetoakselin pää on ennen nivelen irrotusta, tämä tarkistuksen vuoksi että nivel on varmasti lukkiutunut (kasatessa), eikä putoa pooreilta ajossa.



        4. Nivelen irrotus ruuvilla. Irrota suojakumin lemmarit.



        5. Nivelen irrottua ota lukutusrengas pois vetoakselin päästä ja sitten nosta sisällä oleva muoviprikka ja metalliprikka pois.
        Viimeiseksi poista vanha suojakumi.



        6. Kasatessa ekstra huomio että muoviprikka menee oikeinpäin akselille! Itsellä meni tietysti väärinpäin eikä lukkorengas lukinnut niveltä ollenkaan.
        Ja lukkorengas on kertakäyttöinen, joten uusi rengas pitää laittaa aina avatessa vetonivel!

        Niveltä kannattaa kysyä ensin merkkiliikkeestä ja sitten voi verrata hintaa muihin. Alkuperäisessä on se hyvä puoli että suojakumi on muovia ja pitäisi kestää pitkään.
        Viimeksi muokannut weld; 24.2.2008, 19:54. Perustelu: kuvien osoitteen korjaus

        Comment


        • #5
          Juu tosiaan ei tarvii alapalloa irrottaa, mahtuu justiin taittumaan pois ilmankin. suuri apu nivelen vaihdossa. ei oo vielä tullu toista automallia johon ois helpompi vaihtaa vetonivel. Ulosvetäjäkin vakiona!(Napapultti) Itse ostin nivelet paikallisesta tarvikeliikkeestä. pitäisi olla sama nivel tuohon v6:n. maksoi 59€. tosin suojakumi kesti 9kk mutta sain kumminkin takuuseen uudet ja paremman oloiset.

          Comment


          • #6
            Totta, VAG on suunnitellut tuon vetarihomman todella helpoksi. Sinänsä vähän turhaa, kun ne vetarit kestää, kestää, kestää ja kestää... kumit tosin happanee.

            Comment


            • #7
              tdi:ssä ei mahtunu vänkärin puolta ottamaan pois ilman alapallon irrotusta.
              mutta hoitupa tuo homma ku oli rautakangen päähän 100kilonen isäukko :D

              Comment


                #8
                Tätä samaa tullut testailtua 110 kiloisen isännän kanssa :D
                En ole edes tajunnut, että alapallon irroittamisella olisi saanut lisää tilaa.

                Tietääpähän ensi kerralla :)

                Comment


                • #9
                  ens vkl näkee saako kuskin puolen vetarin irti ilman alapallon löysäämistä.
                  ei ole hauska ostoslista armeejassa olevalle molemmat ulommat nivelet !

                  Comment


                    #10
                    Kyllä ulemmat murrokset tuli ainakin molemmin puolin irroitettua ja laitettua takaisin ilman alapallojen irroittamista. Vaati hieman kampeamista, muttei menny ku 30 min puoli silti.

                    Comment


                    • #11
                      murroksen kumeja vaihtaessa itse en ottanut kuin raidetangot irti, käänti niin linkkuun kuin sai (etupuolelta) ja nivelet melkeen tipahti iteksiään pois. varauduttiin kaverin kanssa pitempään operaatioon mutta enemmän meni aikaa saada kumi paikalleen kuin nivelet irti/kiinni.

                      Comment


                      • #12
                        Hiukan ot, mutta Biltemasta muistaakseni sai kartiotyökalun suojakumin vaihtoon, tai tavan varaosaliikkeestä. Onhan noita paineilmakäyttöisiäkin, mutta maksaa sen pari sataa euroa. Tämä toimii ainostaan yleismallisessa venyvässä suojakumissa ilman nivelen poistoa.
                        Viimeksi muokannut mikaks; 26.2.2011, 09:31.

                        Comment


                        • #13
                          ...ja ihan varmuuden vuoksi: Oliko kuvissa nyt sitten nuo prikat (muovi ja metalli) oikein päin vai väärin, kun kerran kuvien ottajakin totesi laittaneensa ne väärin...?

                          Comment


                            #14
                            On ne oikein.

                            Comment


                            • #15
                              Onko suositella vetoakseli/nivel varaosa merkkiä. Itellä alkaa vänkärin puolelta rutina kuulumaan siihen malliin että alkaa olla vaihdon tarvetta.

                              Febi on bongattu jostain aihepiiristä, onko muita?
                              Auto on C4 100 etuveto R5 diesel.

                              Comment


                                #16
                                Ei nyt parempaa ketjua löytynyt, joten jatketaan tähän:

                                Auto kyseessä: A6 C4 Quattro

                                1. pyöränpuoleisten vetonivelten irrotus vetoakselista? Tarviiko sen tyyriin erikoispultin vai onnistuuko vaikka sillä ihan omalla keskipultilla nivelen irtityöntö? Tai joku muu helppo tapa erotella ne toisistaan?

                                2. sisempien irrotus akselista?

                                3. sisemmän pultit: "socket head bolt with inner multipoint head" ja jossain luki, että "triple square"? Löytyykö moisia kotomaasta, mistä ja mikä koko? Bilhelvete ja Mätänet -haut eivät tuottaneet tulosta, hakusanat?

                                4. nämä lienee oikea työkalu nivelen pantojen kiristämiseen? Perma-Quick -pihdit

                                Comment


                                  #17
                                  Ulommat nivelet irtoaa helposti napapultilla, sisemmät lyömällä nivelen sisähäkkiin. Triple square kulkee nimellä XZN, koko ei ole mikään erikoinen vaan löytyy useimmista sarjoista, saattaa olla XZN M10. Tuolla työkalulla saa pannat kiristettyä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jees, kiitos.

                                    Tilasinkin pitkän XZN M10 -hylsyn pari pv sitten, kun löysin vahvistuksen tyypistä ja koosta joltain ulkolaiselta foorumilta. Ja löysin vastaavat pihdit Mätänetissä käydessäni (76-5201).

                                    Comment

                                    Working...
                                    X