Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tässä hieman ohjeita.
1. Ensin naparuuvi irti ja sitten pyörä pois. Itse irrotin kallistuksenvakaajan kiinnikkeet (4 pulttia) niin lähtee alapallo helpommin irti, älä vahingoita alapallon suojakumia.
2. Vetonivel mahtuu nyt tulemaan pois navan pooreilta.
3. Kannattaa mitata työntömitalla kuinka kaukana on vetoakselin pää on ennen nivelen irrotusta, tämä tarkistuksen vuoksi että nivel on varmasti lukkiutunut (kasatessa), eikä putoa pooreilta ajossa.
5. Nivelen irrottua ota lukutusrengas pois vetoakselin päästä ja sitten nosta sisällä oleva muoviprikka ja metalliprikka pois.
Viimeiseksi poista vanha suojakumi.
6. Kasatessa ekstra huomio että muoviprikka menee oikeinpäin akselille! Itsellä meni tietysti väärinpäin eikä lukkorengas lukinnut niveltä ollenkaan.
Ja lukkorengas on kertakäyttöinen, joten uusi rengas pitää laittaa aina avatessa vetonivel!
Niveltä kannattaa kysyä ensin merkkiliikkeestä ja sitten voi verrata hintaa muihin. Alkuperäisessä on se hyvä puoli että suojakumi on muovia ja pitäisi kestää pitkään.
Viimeksi muokannut weld; 24.2.2008, 19:54.
Perustelu: kuvien osoitteen korjaus
Juu tosiaan ei tarvii alapalloa irrottaa, mahtuu justiin taittumaan pois ilmankin. suuri apu nivelen vaihdossa. ei oo vielä tullu toista automallia johon ois helpompi vaihtaa vetonivel. Ulosvetäjäkin vakiona!(Napapultti) Itse ostin nivelet paikallisesta tarvikeliikkeestä. pitäisi olla sama nivel tuohon v6:n. maksoi 59€. tosin suojakumi kesti 9kk mutta sain kumminkin takuuseen uudet ja paremman oloiset.
Totta, VAG on suunnitellut tuon vetarihomman todella helpoksi. Sinänsä vähän turhaa, kun ne vetarit kestää, kestää, kestää ja kestää... kumit tosin happanee.
Kyllä ulemmat murrokset tuli ainakin molemmin puolin irroitettua ja laitettua takaisin ilman alapallojen irroittamista. Vaati hieman kampeamista, muttei menny ku 30 min puoli silti.
murroksen kumeja vaihtaessa itse en ottanut kuin raidetangot irti, käänti niin linkkuun kuin sai (etupuolelta) ja nivelet melkeen tipahti iteksiään pois. varauduttiin kaverin kanssa pitempään operaatioon mutta enemmän meni aikaa saada kumi paikalleen kuin nivelet irti/kiinni.
Hiukan ot, mutta Biltemasta muistaakseni sai kartiotyökalun suojakumin vaihtoon, tai tavan varaosaliikkeestä. Onhan noita paineilmakäyttöisiäkin, mutta maksaa sen pari sataa euroa. Tämä toimii ainostaan yleismallisessa venyvässä suojakumissa ilman nivelen poistoa.
...ja ihan varmuuden vuoksi: Oliko kuvissa nyt sitten nuo prikat (muovi ja metalli) oikein päin vai väärin, kun kerran kuvien ottajakin totesi laittaneensa ne väärin...?
Ei nyt parempaa ketjua löytynyt, joten jatketaan tähän:
Auto kyseessä: A6 C4 Quattro
1. pyöränpuoleisten vetonivelten irrotus vetoakselista? Tarviiko sen tyyriin erikoispultin vai onnistuuko vaikka sillä ihan omalla keskipultilla nivelen irtityöntö? Tai joku muu helppo tapa erotella ne toisistaan?
2. sisempien irrotus akselista?
3. sisemmän pultit: "socket head bolt with inner multipoint head" ja jossain luki, että "triple square"? Löytyykö moisia kotomaasta, mistä ja mikä koko? Bilhelvete ja Mätänet -haut eivät tuottaneet tulosta, hakusanat?
4. nämä lienee oikea työkalu nivelen pantojen kiristämiseen? Perma-Quick -pihdit
Ulommat nivelet irtoaa helposti napapultilla, sisemmät lyömällä nivelen sisähäkkiin. Triple square kulkee nimellä XZN, koko ei ole mikään erikoinen vaan löytyy useimmista sarjoista, saattaa olla XZN M10. Tuolla työkalulla saa pannat kiristettyä.
Tilasinkin pitkän XZN M10 -hylsyn pari pv sitten, kun löysin vahvistuksen tyypistä ja koosta joltain ulkolaiselta foorumilta. Ja löysin vastaavat pihdit Mätänetissä käydessäni (76-5201).
Comment