Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 200 (KU) tyhjäkäynti 4000 rpm

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 200 (KU) tyhjäkäynti 4000 rpm

    Lötköön ilmaantui juuri outo vika: tyhjäkäynti katosi ja moottori huutaa aika tarkalleen 4000 rpm tyhjäkäyntiä. Mistähän moinen johtuu. Ennen kuin alan purkaa laitetta atomeiksi, olisi hyvä saada hieman vinkkiä.
    Kaasuvivusto näyttäisi toimivan ja läppäkin ilmeisesti liikkuu akselista päätellen ja mikrokytkin naksahtaa. ISV:kin on hiljattain putsattu ja pistokkeen irrotus ei vaikuta -vai voisikohan se olla jumittunut auki?

  • #2
    Veden lämpötila tietoa ei mene eculle?

    Comment


    • #3
      Voisi tosiaan olla joku anturi, joka antaa väärää informaatiota. Pitääpä alkaa nyppiä johtoja irti.
      Edit: suurinpiirtein kaikki johdot irrotin vuorotellen, mutta ei vaikutusta.

      Eikös kuitenkin ole niin, että jos kaasuläpän kautta ei mene ilmaa, ei konekaan voi käydä kierroksilla. Tarkistin ISV:n ja se on kiinni lepoasennossa, joten sen kautta ei mene ilmaa.
      Viimeksi muokannut jtlukkari; 22.2.2008, 18:26.

      Comment


      • #4
        Tarkasta se kaasuläpän toiminta ihan katsomalla.

        Comment


        • #5
          Näin on tarkoitus, kunhan päivä valkenee. Sylttytehtaalle ovat jäljet vieneet silloinkin, kun imuilman esilämmitys oli vialla: ilmanputsarin kotelon pohjalla reilu kerros jäätä ja kaasuläpän tienoo lainehti vedestä.

          Comment


          • #6
            Kaasuläpän tienoilla kaikki näytti olevan kunnossa, läpät liikkuivat ja sulkeutuivat kuten pitääkin ja määräjakajakin näytti toimivan. Ikään kuin se nyt kiskoisi ilmaa jostakin. Kaasuläpän potentiometrin mittasin sulkeutuvan ja avautuvan ok. Aikatarkkaan se tyhjäkäynti napottaa kylmänäkin kolmessa tonnissa, ei hyvä.

            Comment


            • #7
              ISV:een liitin irti sen ei pitäisi kai käydä joutokäyntiä laisinkaan. Jos se nyt liitin irti huutaa, niin kannattaisikohan se ISV tulpata ja kokeilla näin, että sitä kauttako se ylimääräinen ilma kulkee vai pysyykö joutokäynti edelleen korkeana.

              Comment


              • #8
                ISV falskaa juuri sen verran, että puhaltamalla menee ilma läpi. Olen tuon useamman kerran testannutkin, mutta muistini pettää tässä kohden: pitäisikö sen olla täysin tiivis, vai saako siitä mennä hieman ilmaa läpi. Ajatuksenjuoksua sekoittaa C4:n ISV, jossa on selvä ilmaväli lepoasennossakin.
                Kun ISV:n liittimen irrottaa, tämä ei vaikuta juurikaan korkeaan tyhjäkäyntiin. Kun michelinukolta tulevaa letkua kuristaa, tyhjäkäynti laskee ja kun putken sulkee kokonaan, auto sammuu. On siis aika selvää, että kaikki tyhjäkäynti-ilma kulkee ISV:n kautta, eikä kone saa tyhjäkäynnin sekoittavaa lisäilmaa esim. vuotavan kannentiivisteen tjsp. kautta.
                Nyt kun olisi toinen ISV, jolla kokeilla, niin voisi tuonkin kohteen sulkea pois. Tuo on niitä varaosia, joita audistilla pitäisi aina olla kaksin kappalein. Täytynee vierailla romiksella.

                Comment


                • #9
                  Ääni tyhjäkäynnin ohjainyksikölle.
                  Omasta KG koneesta hajosi taannoin, silloin muistaakseni kylmänä huusi n.3000-4000kierroksilla, ja lämmettyään tiputti kierrokset lähes nollaan, josta rämäytti ne taas tuonne 3000 tienoille- ja taas pois parin sekunnin intervalleissa. Aivan kuten olisin haastanut vieruskaveria kiihdytyskisaan liikennevaloissa.

                  Comment


                    #10
                    En laittaisi aikaa lainkaan itse ohjainboksin ropaamisen, ennen kuin on koikeltu toisella ISV:llä.

                    Comment


                    • #11
                      Kuten monissa keskusteluissa on todettu, ISV:t ovat yksilöitä ja mikä yhdessä ei toimi, toimii toisessa. Tosi outoa, että nähdäkseni venttiili on levossa (ilman ohjausta) yhtä kiinni kuin ennenkin ja kuitenkin se saa ilmaa venttiilin kautta -ja vain venttiilin kautta- pitäen kierrokset aika tarkkaan samana. Pitää seuraavaksi irrottaa ohjausyksikkö ja katsoa, onko siiinä näkyvää vikaa.
                      Romiksella oli huonoja vaihtoehtoja, esim. sellaisia, joissa oli väärä osanumero ja sellaisia, joista ilma meni oravan kokoisina otoksina läpi.

                      Comment


                      • #12
                        Onko noissa joku säätö sille venttiilille. NF:ssä johtuu vissiin viimeinen häivähdys jolkotuksesta juuri siitä venttiilin löysyydestä.
                        Kun töpselin ottaa irti, pomppaa joutokäynti pariin kolmeen tonniin ja näin sen ei kai kuuluisi tehdä?
                        NF:ssä on joku paksu ISV, K-jetillisissä on taas ohkaisemmat.
                        Mulla on muuten jokin kolmenapainen ISV jossain. Ei taida sopia noihin omiin. Se on kai alunperin RT-koneesta KE-jetillä. Oiskohan siinä ollut varaosanumerossa bertta lopussa, muuten sama 455 tai 445 loppu (muistikuvat numerosta viiden vuoden takaa, kun viimeksi tutkailin sitä ISV:tä).

                        Comment


                        • #13
                          Mitähän tuosta pitäisi päätellä: kun ohjausyksikön irrottaa, tyhjäkäynti on täsmälleen samanlaista kuin ohjausyksikön kanssa. Joko boksi on hajalla taisitten joku ohjaava signaali prakaa. Kurkkasin boksi sisällekin, mutta on se sen verran täynnä antiikkista tekniikkaa, että ei siitä valkoihoinen selvää ota.

                          Comment


                            #14
                            Itse olen alkanut epäillä, josko oma reistaleva ISV vuotaisi rungosta siitä muovin ja metallin välistä. Täyttä mutua ja arvailua. Tuntui vain hieman liikkumaan väännettäessä toistensa kesken kyseiset osat.

                            Comment


                            • #15
                              Pistin Saksan kaupasta tilaukseen tuollaisen tyhjäkäynnin säätöboksin. Onhan varalla, jos vaikka tarvitsisi. Pitää varmaan jostakin vielä se ISV roudata. Melko outoa, kun varmaan jokaisessa -80 -luvun VAG -ruiskussa on ISV, niin toisella romiksella oli vain kymmenen kappaletta ja toisella ei lainkaan.
                              Pitää vielä mittailla nuo

                              ohjainboksin liittimet

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                ...Oiskohan siinä ollut varaosanumerossa bertta lopussa, muuten sama 455 tai 445 loppu (muistikuvat numerosta viiden vuoden takaa, kun viimeksi tutkailin sitä ISV:tä).
                                Minulla siis on Audissa 034133455B ja kahdella nastalla. Tämä ylimääräinen on ilman berttaa ja kolmella nastalla, niin päin se meni.

                                Google antaa numeroiksi 034133455B:lle myös Boschin numerot 0280140512 ja 0280140513.
                                Löysin Saabista numerolla 0280140516 olevan, joka näyttää samalle, mutta on ollut ilmeisesti LH-jetronicissa.
                                Google tarjoaa sitä mm. Volvoon, Opeliin ja Saab 900/9000 -malleihin.
                                Ilmeisesti tätä ei kannata NF-Audissa kokeilla?
                                Onko jollain kokemuksia tai tietoa vaihtokelpoisuudesta?

                                Comment


                                • #17
                                  KU-koneessa on 035133455F. Pitää oikein olla tarkkana ovatko kolme ensimmäistä numeroa 034 vai 035. Tuota on myös ilman F-kirjainta, joka on käsittääkseni erilaisella liittimellä.
                                  Yksilöitähän nuo ovat, joten toisen mallinen voi toimiakin paremmin kuin täsmälleen oikea osa. Venttiiliin syötettävä virta on kuitenkin aika tarkka, joten voisi olettaa, että vain oikea osa täyttää speksit.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oisko se kolmenapainen sitten ollutkin 035 -alkuinen. Google näytti kyllä kolmenapaista ilman berttaa, mutta kun mainitsit tuon alun, niin enhän minä tosiaan katsonut kuin numerosarjan loppuosan. No joo, ei kai sillä merkitystä, kun kerran ei sille käyttöä ole.

                                    Jos tuon Saabin pulikan vastuksen mittaisi ja vertaisi sitä Audin ISV:hen, niin senhän luulisi olevan saman, jos osa voisi edes teoriassa Audiin sopia.

                                    Jatkokysymyksenä aiheeseen liittyen, niin onkohan KE:ssä sama ISV:een ohjainboksi kuin K-jetissä, kun tuota Saabin ISV:tä luultavasti ohjaa suoraan Jetronic-boksi.

                                    P.S Jos menee liian OT, niin jatkan vaikka sitten tuonne omaan aiheeseeni NF:n jolkotuksesta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mainitsemani ISV:n resistanssi nolla-asteisena on 4.9ohm.

                                      Varaosahaun kautta löytämäni osa on ilman sähköä 100% tiivis, kun taas omani falskaa aivan minimaalisesti. Pikaisen kylmänä tehdyn kokeen perusteella toimii kuten pitääkin, eli kone käy tasaisesti hieman toistatuhatta kierrosta.

                                      "Sikari" vaikutti sen verran tervaiselta, että syväpuhdistus ei liene pahasta, joten laitoin lillumaan tärpättiin ehkä vuorokaudeksi. Kokeillaan sitten uudelleen lämpimäksi asti.
                                      Saksasta on tulossa uusi ohjainboksi 443907393L, joka näillä näkymillä jää pahan päivän varalle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eli se 035133455F on varmaan sitten venttiilillä, kun tuo 034133455B on luistilla, eli kiertyvä.

                                        Se on lepotilassa takareunasta hieman auki. Sitten kun se lähtee aukeamaan, niin menee ensin täysin kiinni (luultavasti).
                                        Säätöruuvi näyttäisi vaikuttavan juuri tuohon takareunan rakoon lepotilassa.

                                        034133455B

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tosiaan, minullahan on UrS4:n peruja tuollainen 034 133 455B hyllyssä! Aikanaan hankin , kun luulin siinä olevan vikaa.
                                          Sehän on levossa noin millin auki, eikä mene tuosta ruuvista säätämälläkään kokonaan kiinni. Luistimallisen ISV:n käämin resistanssi huoneenlämmössä on kaksinkertainen venttiilityyppiseen verrattuna.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja eikö sekin ole takareunasta auki, ei siis jo aukeamassa?

                                            Kävin mittaamassa sitä Saabin ISV:tä, mutta ei siitä saanut mitään järkeviä lukuja. On vissiin mittarissa patteri niin loppu. Jotain 6 ohmia se tuntui olevan, mutta täytyy mitata vielä uudelleen. ISV oli silloin talliin viety huoneenlämmöstä, eli noin 15 asteinen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Juu, siinä on se millin rako lepoasennossaan. Säätämällä siitä sinetöidystä ruuvista ei sitä luistia edes saa aivan tiiviiksi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                ISV oli entisellään tärpättikylvyn jälkeen, ilmeisesti ei ollut sisältä kovin likainenkaan. Koneen lämpimäksi käyttö osoitti, että kylläpä taas käy nätisti niin kuin pitääkin, joten remppa oli onnistunut.
                                                Ruma vehjes näytti romikselta tullessaan tältä:



                                                Muutaman minuutin viimeistelylaikalla puunaten rumasta kilkkeestä kuoriutui oikein silokylkinen kaunotar:



                                                Mitenkäs ne ison veden takana sanovatkaan: jos se ei liiku, kromaa se!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No niin, nyt tuohon jälkimmäiseen kuvaan vielä lakka päälle. :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eipä sitä toinne lakata, telineessään lakka hieroutuu puhki ja se on pian lakattava uudelleen. Ei ole kummoinen työ hieroa kiilto takaisin neitseelliseen pintaan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuosta kuvasta on muuten nyt helppo selittää, mistä ajattelin omani mahdollisesti hieman falskaavan; VDO-tekstin yläpuolelta liitoksesta. Onkohan edes mahdollista, että voisi siitä vuotaa häiritsevästi?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuolle varmaan voisi tehdä turbon tyyppisen painetestin. Tuo viallinenkin vuotaa venttiilin laipasta, mutta vain toiseen suuntaan. Solenoidin jousi ei jaksa painaa laippaa tiiviisti vastepintaan.
                                                        Pitänee teurastaa tuo vanha ja katsoa, saako solenoidin jousen vaihdettua.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Epoksilakka kestää ihmeitä, saa ISV ihan kerrassaan pyöriä siellä kumilortossaan jotta kuluu puhki. Taka-ajatuksena olikin että itse työ ei varmaan ole suuri, mutta sen työn aloittaminen voi viedä monin verroin energiaa kuin itse puunaaminen. :)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X