Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B7 147 kW nokka-akselin naarmut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B7 147 kW nokka-akselin naarmut

    Hollon ja hihnan-vaihdon yhteydessä paljastui naarmuja toisen nokka-akselin päästä. Huolto ehdotteli ensin moottorin-vaihtoa, mutta sitten päätettiin vaan hioa naarmuja hieman ja pistää paketti kasaan, uuden hihnan lisäksi laitettiin myös uusi ketju nokka-akselien toiseen päähän. Laitan tähän kuvia, jotta näkee minkälaisista naarmuista on kyse. Sitä minä tässä mietin, että voikohan tommosella ajaa ja onko minkälaista kyytiä odotettavissa ja mitenkä kauan. Ennen huoltoa kuului pientä dieselautomaista nakutusta.
    Viimeksi muokannut Laru; 30.1.2025, 13:09.

    #2
    Onko kuvia hiomisen jälkeen? Minä olen hoonannut vastaavia pallohoonilla, ja ne on kyllä toimineet ja kestäneet vuosia sen jälkeen.

    Comment


    • #3
      Ei ole jälkeen - kuvia, näin itse kyllä osan osista, kun ne oli hiottu, minusta siinä ei ollu kovin suurta eroa, mitä nyt noissa kuvissa näkyy. Jotenkin se vaan tuntuis, että kyllä se akseli siinä pyörisi, vaikka vähän naarmuja onkin, mutta eihän sitä osaa sanoa.
      Viimeksi muokannut Laru; 30.1.2025, 13:08.

      Comment


        #4
        Jos se on hiottu kunnolla, niin uskon että se toimii kyllä.

        Comment


        • #5
          Ei liity naarmuihin, mutta mainitsemasi dieselautomainen nakutus todennäköisesti johtui nokkien välisestä ketjusta.

          Comment


            #6
            Kyllä ajaa, mutta ne vekit ei tule sinne itsekseen.

            Tuo johtuu öljynkierron puutteellisuudesta kanteen. Syynä yleensä mäntien öljytykeistä rentoutuvat takaiskut, jotka pitäisi siis vaihtaa. Käsittääkseni kolme neljästä saa vaihdettua alakautta öljypohjan pudottamisella ja muulla pienemmällä purkamisella. Neljäs vaatii sitten perusteellisempaa kaivautumista.

            Itse öljypumpuissa on ollut joskus jotain feelua, mutta niistä en osaa sanoa tarkemmin.

            Tuo voitelun puute pitäisi siis hoitaa kuntoon. Muussa tapauksessa on tiedossa lisää sorvattua laakeripukkia, joka viimenään päätyy öljykierron mukana about jokapaikkaan ja parhaimmillaan hajottaa koko koneen.

            Comment


              #7
              Tämä ongelma ei välttämättä johdu öljyruiskuista. Minä osoittelisin uuden auton longlife öljynvaihtoväleihin ja öljypumpun sihdin tukkeutumisen suuntaan. Minulla on evomoottorin aihioksi jemmattuna 85tkm ajettu moottori, jossa on tuo sama kannen päätypukki kulunut jo urille. Öljyruiskut siinä koneessa oli vielä "ehjät" vaikka avautumispaine niissä oli jo pudonnut 0,8bar tienoille. Siitä koneesta oli katkennut nokkaketju ja sen takia se oli mennyt vaihtoon pienillä kilometreillä.

              Kolmosen alkuperäisestä moottorista paljastui 217tkm kohdilla tyhjäkäyntipaineet ahtimen öljylähdöstä mitattuna neljällä rikkinäisellä öljyruiskulla 0,3bar. Kuitenkin jo 1000rpm kohdalla paineita löytyi kuumanakin vähän yli baari eli olemattomat paineet oli vain tyhjäkäynnillä, jolloin kuormatkin on pienet. Nokat kävi irti 242tkm kohdalla keinuvipujen vaihdon takia ja nokkapukeista ei silloin löytynyt kuin yksittäinen naarmu. Siltä pohjalta sanoisin, että jos nokkapukit on lähteneet kulumaan niin siellä pitää olla tai on joskus menneisyydessä ollut pahempikin öljynsaantiongelma kuin mitä pelkät vuotavat öljyruiskut pystyy aiheuttamaan,

              Öljynpaineet kannattaa tarkastaa joka tapauksessa ja jos öljyruiskuja lähtee vaihtelemaan, niin kannattaa vilkaista myös mitä runkolaakereille kuuluu.

              Comment


              • #8
                Juu, nakutus loppui, kun ketju vaihdettiin. Naarmut oli jännästi vaan nokka-akselin päässä, ei venttiilien kohdalla. Asentaja epäili, että asentaja, joka vaihtoi ketjun edellisen kerran, on tehnyt jotain väärin. Ei tähän autoon enään viiti suurempia remotteja tehdä ja kun tämä vika on tiedossa, niin ei autoa oikein voi myydäkään eli ajellaan tällä niin kauan kuin kestää ja sitten kun hajoo, pistetään koko roska paalaimeen. Joo, asentajan kanssa oli puhetta, että kantsii öljyt tarkistaa ja vaihtaa useammin ja seuraava vaihto jo ihan muutaman tuhannen kilsan jälkeen.
                Viimeksi muokannut Laru; 6.2.2025, 13:14.

                Comment

                Working...
                X