Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABK:n puristuspaineiden mittaus ja pohdiskelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABK:n puristuspaineiden mittaus ja pohdiskelua

    Ajattelin mitata puristuspaineet näin alkajaisiksi 2,0E ABK-moottorista.

    Mitähän liittimiä/sulakkeita pitää ottaa irti jottei mittauksen aikana uittaisi konetta bensalla ?

    Auto toimii hyvin, ei nyi eikä pätki, mutta voimantuotto on jotenkin kumilankamaisen venyvää ja säyseää. Kyllähän se vauhti maantielläkin kasvaa kuin varkain, mutta terä puuttuu.
    Ilmansuodatin, tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä ja johdot ovat vaihdettu ja syt. ajoitus tarkastettu. Hammashihnan vaihdoin niin, ettei mikään asento muuttunut pyörästössä eli merkki tulee oikeaan kohtaan YKK:ssa

    Autollahan on ajettu 300000 km joten voi olla, että ohipuhallusta on jo jonkin verran. Öljykin maistuu.

    Miten muiden kokemukset tästä moottorityypistä?

    Aikaisemmat kokemukseni tästä moottorilohkosta rajoittuvat Passatin TS- malliin(1471cm3 85 hv) joka tuntui äärettömän pirteältä sekä 1982 malliseen Audi 80:een(1,6 85 hv) joka sekin kiljui aivan eri malliin kuin tämä tuhnuinen ABK.
    Ok, onhan se ABK:n kori merkittävästi painavampi, mutta silti....

    #2
    Mittauksen ajaksi virranjakajan 3-napainen liitin ja bensapumpun rele irti.

    Comment


    • #3
      Kiitos tiedoista

      Se bensapumpun rele on ilmeisesti siellä konehuoneen "sähkökeskuksessa".

      Comment


      • #4
        No niin, mittasin puristuspaineet. Rele löytyi.
        Joka pytyssä oli ilman öljyä 14,5 bar.

        Mittasin uudelleen paineet voideltuani sylinterit tippakannulla STP:n ja moottoriöljyn seoksella.
        Kaikissa pytyissä nousi paineet lähelle 15 bar.

        Pitäisikö tästä tehdä valistunut arvaus, kun sitä öljyäkin kuluu, että palotiloissa on karstaa enemmän kuin lääkäri määrää ja ohjurien kumit vuotavat reippaasti ?

        Comment


          #5
          Puristukset on hyvät. Öljyä häviää todenäköisesti kannen kautta.
          Paljonko sitä oikein kuluu?

          Mitä tuohon moottorin luonteeseen tulee, niin se on omastakin mielestä semmoinen taspaksu paketti. Ei tapahdu oikein missään kohdassa mitään erityistä, mutta se vetää jo tyhjäkäynniltä ja veto on samanlaista loppuun asti.

          Comment


          • #6
            Puristuksien tasaisuus lämmitti mieltä.

            Moottorissa on nyt jotkut Motox puolisynteettiset (motonet) öljyt.
            Öljynkulutus on nyt kylmillä keleillä pätkäajossa (ei kuumaa ajoa) jotain 0,3...0,5 litraa/1000km.

            Otaksuisin, että kesäkelillä pitkässä ajossa öljynkulutus nousisi merkittävästi.

            Haiskahtaa sille, että voisin vaihtaa ohjurien kumit ja katsoa, muuttuuko öljynkulutus.
            En millään viitsisi koko kantta irroittaa, vielä...
            Nylon-narua vain rulla palotilaan, mäntä ylös venttiilejä vasten ja kumeja vaihtamaan.

            Moottorin luonteesta sen verran, että se on melkoisen sitkeävetoinen puurtaja.
            1500 kierrosta riittää etenemiseen, olipa vaihde mikä tahansa...
            punnerrusta piisaa, mutta ei riehakkuutta...

            Comment


              #7
              Nokka-akselilla tuohon varmaan saisi ihmeesti eloa, jos haluat sitä muuttamaan alkaa. Siinähän se vaihtuisi samalla kätevästi kun venakumitkin :)
              8V nokat laadukkainakaan ei maailmoja maksa. Teppokin niitä kai myy. Schrickiläisen saanee noin 300 rahalla.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                Nokka-akselilla tuohon varmaan saisi ihmeesti eloa, jos haluat sitä muuttamaan alkaa. Siinähän se vaihtuisi samalla kätevästi kun venakumitkin :)
                8V nokat laadukkainakaan ei maailmoja maksa. Teppokin niitä kai myy. Schrickiläisen saanee noin 300 rahalla.
                Hehheh... tuo nokanvaihto ei tullut mieleenkään. Tässähän on vaarana, että mopo...ABK lähtee käsistä !

                Comment


                • #9
                  mikäs tämä teppo on? olisin kiinnostunu tästä nokasta kun itekki pitää muuta remppaa vähä tehä kannen suuntaan. minkälaisia nokkia täällä on porukka käyttäny?

                  Comment


                    #10
                    Teppo "stetson" Kalske on audiclubin osatoimittaja. Eli siis joppari, joka huokeaan hintaan tarjoaa kaikkea jännittävää tylsään elämään.

                    Comment


                    • #11
                      Kansi pois vaan ja koneistukseen, kyllä siellä ainakin pakoohjurit on väljät.
                      Ainakin omassa abk:ssa oli noin 260tkm ajettuna öljyn kulutus oli samaa luokkaa mobil1 5w/50
                      kansiremontin yhteydessä vaihdoin myös männänrenkaat ja kiertokangenlaakerit.
                      En tiedä paljonko myös männänrenkaiden vaihto vaikutti mutta nyt ei häviä 10tkm vaihtovälillä öljyä yhtään mobil1 joka ei tunnetusti ole paras pysymään koneessa muutenkaan.
                      Kannen koneistus maksoi (2005) 250e sis, hydraalinostimet, pakoohjurit,kumit ja koneistustyöt.
                      Muut osat koneeseen n.250e + asennus oluet.

                      Comment


                        #12
                        Nimim. tyhmä kymiläinen kysyy:

                        Miksi hyvin puristavasta koneesta pitää nostaa hattu pois?

                        Itse antaisin kannen olla paikallan, jos kerran ohjurin kumit voi vaihtaa kantta irrottamatta. Jos ei auta, sitten vasta hattu pois.

                        Comment


                        • #13
                          Omasta en mitannut puristuksia että oliko ok vain öljyn kulutus vaivasi.
                          Remontin jälkeen ei ole öljy mieltä vaivannut.

                          Jokainen saa tehdä remotin miten tykkää ja vaikka kuinka monta kertaa.
                          En vain jaksa uskoa jos on väljät ohjurit niin uudet kumit kauan auttaa.

                          Abk moottori kun on purettu siihen kuntoon että saa vaihdettu ohjurin kumit paikoillaan.
                          Ei olisi enää pitkä matka, että koko kansi olisi pöydällä ja saisi tutkittua kunnon tarkemmin
                          eikä myöskään kallis (kannentiiviste 30e + pultit 15e + pakosarjan ja putken välinen tiiviste 2e + pari litraa jäähdytysnestettä.)

                          Comment

                          Working...
                          X