Auto on siis 80 2.0 8v -89 ja ongelmana on se että aina kun ilmat kylmenee alle nollan niin lähtee kyllä hyvin käyntiin mutta kun lähtee ajamaan on havaittavissa pientä nykimistä.Ja sitten yhtä äkkiä häviää kaikki vedot aivan kuin bensan syöttö tai sytytys katkaistaisiin kokonaan.Moottori ei tiedä kaasusta mitään mutta heti kun kierrokset putoavat alle 1000rpm niin taas toimii kunnes tapahtuma toistuu noin 50m jälkeen.näin jatketaan kunnes koneen lämmöt lähes normaalit jolloin alkaa toimimaan ok.Vikaa etsitty useimmissa liikkeissä eikä ole saatu aikaiseksi mitään.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
80 outo käyntivika (olemmeko ammattilaisia viisaampia)
Collapse
X
-
Eräs tuttavani sanoi joskus tömänneensä samantapaiseen vikaan, tosin ei audissa, mutta ooppelissa. Viaksi osottautui reistalieva bensapunpun rele, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Ja vika vielä hävisi koneen lämmettyä kunnolla, tiedä sitten mistä se rele tiesi koneen olevan lämmin..
Tuo on kuitenkin suhteellisen helppo testata, kun kytkee bensapumpun johtoihin rinnalle 12V hehkulampun (tai LED + vastus) ja vetää piuhat jonnekin ohjaamon puolelle. Siitä voi sitten seurata bensapumpun virransaantia reaaliajassa. Itselleni kans tuollaisen rakentelin kun on ollut kans vähän samanlaista vikaa. Vielä ei ole vika ilmentynyt "diagnoosilampun" olemassaolon aikana, ehkä se rele tietää myös tuollaisen lampun olevan asennettu..
Comment
-
mitenkäs siinä tämä kylmäkäynnistys suutin toimii? onko sillä oma anturi kun auto jotenkin on aivan sen tuntuinen ettei saa kylmänä rikastusta kun kierroksetkaan ei nouse yhtään.paikallisella marmoritiskillä sanoivat että rikastuksen ja nopeutetun joutokäynnin
välillä ei ole mitään tekemistä keskenään.Jotenkin rupesi hiukan kellot soimaan!
Comment
-
Kylmäkäynnistyssuutin ottaa lämpötilatietonsa kuvassa näkyvästä lämpötila-anturista. Tuo anturi on käsittääkseni se anturi joka antaa lämpötilatiedon moottorin ohjaukselle ja näin ollen myös kylmäkäynnistussuuttimelle.
Suuttimen pystyy testaamaan seuraavasti:
1) ota puolalta tehonrajoittimen pistoke irti ettei satu mitään vahinkoja bensan kanssa
2) ota kuvassa näkyvä lämpötila-anturin pistoke irti ja kytke siihen 15 K ohmin vastus
3) ota kylmäkäynnistyssuutin irti ja laita se vaikka limsapulloon tai mittalasiin
4) pyöritä starttia (mootori ei lähde käyntiin puolan johdon irrotuksen takia). Suutimesta pitäisi tulla nyt noin 8s ajan tasaisen kartion muotoinen suihku.
5) kuivaa kylmäkäynnistyssuuttimen pää. Suutimesta ei saa minuutin aikana tippua yhtään tippaa, eikä se saa myöskään kostua ulkopuolelta.
6) jos kaikki meni niin kuin piti, suutin ja sen ohjaus pitäisi olla kunnossa.
Näin keroo 3A moottorin testivihko. Sitten jos saan vielä kuvan näkymään.. klikkaamalla pitäisi kuvan näkyä suurempana.
Comment
-
Täytyypä kokeilla tuota.Olen kuitenkin kuullut että suutin antaa myös lisä rikastusta koneelle niin kauan kunnes sen lämpö on 50cel. pitääkö tämä paikkansa?Jos pitää niin vika selittyisi kokonaan,eli jos ei saai rikastusta niin kone yksinkertaisesti vain ei saisi riittävää seosta toimiakseen kunnolla.
Comment
-
Ok!Pitääpä lähteä heti kun vaan kuume hellittää ni tilaamaan marmoritiskiltä uutta osaa.laitan tänne sit juttua että miten miehen kävi.Kiitos jo valmiiksi kaikille neuvoa antaneille!korjaamot imeneet jo 800e/auto pukilla 2viikkoa.Ja täällä asia taisi ratketa päivässä/osan hinnalla :)
Comment
-
Totta simppelillä koodien luvulla näkyisi myös tuo potentiometrin mahdollinen vika motronicissa .
Meillä myös etsittiin vikaa jonkin aikaa kävi kylmänä sen aikaa hyvin kun kylmäkäynnistyssuutin antoi kakkua n. 20s sitten alkoi ravistus , lämpötila-anturi toimi lämmettyään jotenkin muttei antanut viileänä tietoa eculle jolloin ei kylmäkäyntiohjelma toiminut.
Onko johdotukset / pistokkeet ok??
Mittaa vastusarvot anturista.
Comment
-
On siitä mitattu sanoisinko kaikki mitä vain mieleen tulee,vissiin pakoputken paukkulaakerin välyskin.Eiku oikeesti siitä on mitattu autosähkössä potentiometri,määräjakajan ylä ja ala paineet,liittimet käytyläpi ja kaikki mitä vaan voi.Laitettiin uusi boshin lamdakin.pyysin kyllä silloin katsomaan anturitkin mutta jostain syystä niitä ei katsottu.sitten sieltä soitettiin että auto olisi kunnossa ja kun kävin hakemassa niin ilma oli jo niin lämmin että auto ei temppuillut.Tämä siis vuosi sitten.Mutta vaihtoi ne sitten suuttimet vaikkei pyydetty.
Comment
-
Vieras
Jos epäilee että pumppu on rikki, niin kannattaa katsoa myös ettei vika ole releessä. Mikäli pumppu menee vaihtoon, niin kannattanee ostaa Boschin pumppu siihen - hintaero ei ole huima. (Multa voi ostaa ehjän käytetyn ainakin 5cyl K-jet sopivan pumpun halvalla ;) )
Comment
Comment