Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.3 NG seos rikkaalla...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.3 NG seos rikkaalla...

    Ongelma on sellainen että käydessä nousee putkesta mieletön bensan katku.
    Vikakoodit on luettu. Ei anna vikoja.

    Kulutus on sellaista 16l/100km... Kohtuullinen :)

    Voiko vika olla esim. bensapaineen säätimessä? tällaisen huhun kuulin jostain.
    Tämä kyseinen säädin lienee se harmaa motikka määräjakajan vieressä?

    Toinen ongelma on kylmäkäynnistys. Hörähtää joka starttauksella, mutta käynnistyy vasta 3-4 yrityksellä ja silloinkin hyvin hankalasti.

    Auttakaa hyvät immeiset! :)

    Pitäs saada auto leimalle...
    Viimeksi muokannut CoupeMania; 15.2.2008, 18:17.

    #2
    Moro!

    Onko määränjakajan seossäätöruuviin (3mm 6-kulma) kajottu eli onko siinä vielä sininen suojahattu päällä. Joku on voinut esimerkiksi imuvuotoja hädissään kompensoida sillä.

    Säätöruuvi on määräjakajan ja "ilmahornin" välissä.
    Bensanpaineensäädin on hyvä arvaus. Muun muassa RH selvitti käyntiongelmansa sillä.

    Comment


    • #3
      Onhan sitä säätöruuvia joku rukkaillut.

      Onkohan tuota bensapaineensäädintä mahdollista saada toimimaan esim putsaamalla?

      Comment


      • #4
        Pakokaasumittauksen tuloksiaa...

        Käytin autoa mittarissa ja sain seuraavia tuloksia:

        CO 0,52 1,10
        HC 682 143
        Lambda 1,03
        CO2 11,9 13,00
        O2 3,5 1,5

        Eli ensimmäinen lukema joutokäynnillä ja toinen kierroksilla.
        Tummennetulla yli menneet arvot. Tuo HC arvo kuulostaa todella hurjalta...

        Uuden lambdan kävin tänään hakemassa. Vaikuttaiskohan se noihin arvoihin?
        Pakoputki on tiivistetty täysin, joten siellä ei ainakaan vuotoja pitäisi olla.
        Imuvuodot olen tutkinut ja tiivistänyt lähes kaikki mahdolliset paikat.

        Katalysaattori näytti ainakin sisälle katsottuani ehjältä, eli ei näkyvää vikaa ainakaan.

        Laittakaa rohkeasti vain ehdotuksia missä vika voisi olla!

        P.s tulpat ja ilmansuodatin uudet...

        Comment


        • #5
          mulla oli coupessa saman tyylisiä arvoja, mutta ei ihan noin rajua HC:tä,
          kuitenkin katalysaattori oli tullut tiensä päähän..

          Comment


            #6
            Toi HC on kyllä tyhjäkäynnillä aika rankka. Jos kaikki on kunnossa niin ilman kattiakin pitäisi olla maltillisemmat. Korkea HC tarkoittaa että seos ei pala kunnolla. Onko sytkäpuoli missä kunnossa? Ja siitä määräjakajan seos ruuvista säädetään juurikin tuota tyhjäkäynti seosta. Että jos sitä on roplattu niin voi olla että sinne menee tyhjäkäynnillä aika rankasti ainetta, ku ei kaikki pala.

            Comment


            • #7
              Joo sitä on joku tainnu vähän roplato tuota säätöruuvia.

              Maanantaina pääsen mittarille, pitänee yrittää säätää tuosta ruuvista kun se on jo kerran tehty.

              Uus lambda on tulossa vlopun aikana ja pitää tarkastaa nuo tulpanjohdot vielä.
              Muuten käy ihan mukavasti, mutta nuo pakokauhut on kyllä ilkeät.
              Bensiiniäki palaa helposti tuo 15l satasella.

              Laitanpa sitte maanantaina infoa miten pojan kävi :)

              Comment


                #8
                Ennen seos (CO) -mittausta

                Katso vielä ennen ruuvausta, että sysytysajoitus on 15 astetta (sulakkeen ollessa bensapumpun releen päällä). Varmista tietty, että uusi lamda toimii oikein, mutta seosta tarkastaessa pitää lambdaohjaus olla toki pois päältä.

                Kampikammion huohotus imusarjaan täytyy estää, mutta järjestelmän pitää antaa hengittää esimerkiksi öljytikun kanavasta.
                Noh, kyllähän hyö pajalla osaavat.
                Onnea!

                Comment


                • #9
                  Nyt alko viat vähenemään ja kaasut olemaan kohallaan.
                  Vikanahan oli tuttu ja turvallinen, eli jako pielessä hampaan verran ja sytkä päin p..settä : /

                  Olis pitäny älytä hiukka aikasemmin :)
                  Noh nyt on sitten lambdakin vaihdettu varmuudeksi. Huomenna konttorille kuulemaan tuomio.

                  Comment


                    #10
                    Paljonko syö ainetta tällä hetkellä? Maantie ja kaupunki?
                    Niin ja olikos tämä etuveto?

                    Comment


                    • #11
                      Nyt vetää semmosta 8l/100 km maantiellä ja kaupungissa noin 10.
                      Juu etuveto on.

                      Käytin konttorilla, HC joutokäynnillä edelleen korkea n. 2000!!!
                      Uskomaton vehje... Eilen saatiin se tuonne 100 alle ja tänään sit taas noin korkea...
                      Menee sormi suuhun tämmösien kans :D

                      Comment


                      • #12
                        Muistaakseni on sellainen testi, että tiputellaan yksi pytty kerrallaan pois ja sitten katsotaan vaikutus HC arvoon.
                        Tuolla voisi saada paikallistettua sylinterin, missä ongelma on.
                        Tuo 2000HC kyllä täytyy jo kuulua koneen käynnissä, kun siellähän täytyy olla pytty lähes tai kokonaan pimeä.
                        Ja aikaisemmassa päästötestissä CO on kovin alhainen, jos tuossa ei ole kattia tai se ei toimi. Katilla kannattaa säätää lambda-arvo yhteen, niin päästöt pitäisivät olla pienimmillään.


                        Alkuperäinen kirjoittaja JonasK Näytä viesti
                        Katso vielä ennen ruuvausta, että sysytysajoitus on 15 astetta (sulakkeen ollessa bensapumpun releen päällä).
                        Koskeeko tämä myös NF-konetta? Mä säädin ihan ilman mitään temppuja merkkeihin, että onkohan se nyt sitten väärin säädetty?

                        Comment


                          #13
                          Korkean tyhjäkäynti-HC:n voi tietty saada pienenemään myös säätämällä seosta rikkaammalle eli myötäpäivään. Tämä silloin, jos kone käy niin laihalla ettei "joka kierroksella" jaksa sytyttää ja raakaa pääsee putkeen.
                          Koskeeko tämä myös NF-konetta? Mä säädin ihan ilman mitään temppuja merkkeihin, että onkohan se nyt sitten väärin säädetty?
                          Aika vahvasti uskoisin, että koskee myös NF:ää, koska siinäkin on KE3-suihkutus. Vielä jos siinä on sama sytytysjärjestelmä eli Fully Electronic Ignition (FEI)? Faktaa ei ole.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja JonasK Näytä viesti
                            Aika vahvasti uskoisin, että koskee myös NF:ää, koska siinäkin on KE3-suihkutus.
                            Mistäköhän tuon sitten varmistaisi? Vai pitäisikö se vaan laittaa sulake paikoilleen ja tarkistaa muutos ajoitukseen.

                            Comment


                              #15
                              Faktaa ei tahdo löytyä tosiaan.
                              Katso vain muuttuuko ennakko sulake releen päällä ja ilman. Itse säätäisin ajoituksen sulake kannassaan.

                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...529#post454529
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...138#post454138
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...132#post455132

                              Comment


                              • #16
                                Laitoin sulakkeen releen päälle ja auto käyntiin. Ajoitus näytti olevan edelleen kohdallaan. "Teknistä etumatkaa" -merkkivalo paloi tasaisesti auton käydessä, sulakkeen ollessa paikoillaan. Valo sammui, kun poistin sulakkeen ja käynnistin uudelleen.

                                Comment


                                  #17
                                  En ole varma onko sillä väliä, laittaako sulakkeen jo auton ollessa käynnissä vai ennen käynnistämistä. Ainakin NG:n sytytysajoitusta tarkistaessa järjestys on: auto ensin käyntiin - sitten sulake bensapumpun releeseen ja noin 5 sekunnin odotus ennen ajoituksen tarkastusta.
                                  Jos ei suuremmin ole vaivaksi, kannattaa vielä tarkistaa ajoitus juuri tuossa järjestyksessä. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Huomenna Audi tulee taas remonttiin, joten samallahan sen vielä noinkin tarkistaa. :)
                                    Ilmoittelen tuloksista myöhemmin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Yleisesti ottaen on väliä, milloin sen sulakkeen sinne laittaa. NG:n yksityiskohdista en tiedä.

                                      pikalisäys: NG pitäisi ilmeisesti toimia NF:n kaltaisesti. Tuossa NF:n ohjeet.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut jasso; 9.4.2008, 13:49.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitos ohjeesta!

                                        Saiskos tuohon vielä pikasuomennoksen, kun ei ihan kaikki taipunut.

                                        Ihmeen hankalaksi ne ovat tehneet Audissa tuollaisen perussäädön. Olen tottunut enemmän noihin GM:n säätöihin. Niissä johto irroitetaan ennen käynnistystä ja yleisestikään ei saa koskea johtoihin moottorin käydessä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Voin illemmalla koittaa katsoa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Antti: Oletko satavarma ettei imuvuotoja ole? Jos paineilmaa on tarjolla, on hyvä tarkastaa vuodot moottori seisoksissa ja kuunnella mahdollisia pihinöitä ja suhinoita.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eilen sain koneremontin valmiiksi. Vaihdoin männänrenkaat ja venttiilivarren kumet. Ja tietenki kannentiivisteen samalla. HC edelleen hieman kohollaan joutokäynnillä.

                                              Imuputken alapuolelle kun suihkasee pilottia niin hyrähtää välillä.

                                              Pari päivää sitten palas tuo vanha vika, ei tahdo käynnistyä lämpimänä. Käynnistyy vasta kun nyppäsee nuo lämpöanturin piuhat irti.

                                              Jos jollain sattuu löytymään ehjä imuputki tuohon minun autoon niin ostan sen mielelläni pois :D

                                              Comment


                                                #24
                                                Tarkoitat ilmeisesti sitä mustaa hanuria ilmamäärämittarilta kaasuläppäkoteloon.
                                                Sen alapuolellehan tulee kampikammion huohotusputki.
                                                Mulla kyseinen putki oli ainakin löysällä ja imi sieltä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Uusi maksaa satasen. Käytettyä ei kannata hommata kun ovat kuitenkin särki. Toki voit vaikka sikafleksillä korjata omaasi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No niiih...
                                                    Koneremppa on siis tehty. Imuvuotoja ei ole. Ei lähde lämpimänä käyntiin ilman että irrottaa joko lambdan signaalipiuhan tai läpöanturin piuhat.

                                                    CO 0.06 ja HC 80 kun kone on kylmä. Mutta kun kone lämpeää, nousee HC yli 600. Tämän lisäksi happipitosuus nousee lämpimänä yli 12 %.
                                                    Lambda on lämpimänä 1.13 eli aikas lähellä.

                                                    Kaikki anturit ja sensorit mittailtu, eikä niistä vikaa ole löytyny.

                                                    Onko uusia ideoita? :D

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Rätkiikö tulpanjohdot? Vika on mitä ilmeisimmin sytkäpuolella.
                                                      Kannattaa myös säätää se tyhjäkäyntiseos tehdasarvoihin; mittaus CO-putkesta ennen kattia:

                                                      CO-arvo lambda poiskytkettynä 0,5-1,1 %
                                                      CO-arvo lambda toiminnassa 0,3-1,2 %

                                                      Nuo arvot ovat, kun kampikammion huohotus imusarjaan on estetty.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei ole lambda 1.13 lähelläkään oikeaa eli CO-arvo olisi nyt noin 9.5%. Sanoit tuolla aikaisemmin, että pakoputki tutkittu eikä vuoda. Arvot kertovat, että kone ei polta kaikkea sisään tulevaa ilman/bensan seosta eli vikana voisi olla: sytyksen ajoitus , puutteelinen kipinä tai mekaaninen vika( venttiilivuoto, kansivuoto). Noin rikas seos näkyy jo mustina sytystulppina eli avaamalla tulpat uudelleen nähdään koskeeko vika kaikkia sylintereitä .

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ajotus on kohdillaan. Alan kallistua noihin huonoihin tulpan johtoihin.
                                                          Venttiili istukat on hiottu ja kansi tarkastettu. Myös tuo tiiviste on vaihettu.
                                                          Pitänee kokeilla noilla alkuperäsillä Bremin tulpanjohoilla.

                                                          Unohtu mainita tuosta hummaamisesta... Eli kone hummailee lämpimänä (kierrokset 1000-1400). Kun irroittaa paine-erosäätimen pistokkeen niin hummaus loppuu.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Voihan tuo hummauskin liittyä siihen huonoon satunnaiseen kipinään, kun lambda haistelee. Eikös tuo paine-ero -säädin juuri hoida seoksen hienosäätöä muun muassa lambdaa kuunnellen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X