Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ALT-moottorin (2.0 vapari) jakohihnan kiristimen esijännitys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 ALT-moottorin (2.0 vapari) jakohihnan kiristimen esijännitys?

    Piti tuossa iltapuhteina vaihtaa jakohihna, mutta kasausvaiheessa tulikin tenkkapoo, kun kiristintä en saanutkaan sopivalle kireydelle. Nyt kiristimen tappi on liian ylhäällä(ulkona, milläs sen saisi turvallisesti painettua alaspäin? Kuvassa osviittaa, mitä tarkoitan. Koitin tuosta vanhasta kiristimestä painaa myös tappia sisään, ei mennyt, vaikka koko yläkropan painolla painoi lattiaa vasten. (Oi muuten vanhakin jakohihna asennettu liian löysään, tappi tosiaan mkasimissaan ja rakoa toista senttiä (pitäisi kait ola 6-8 milliä?)

    Click image for larger version  Name:	20241005_235842.jpg Views:	0 Size:	385,7 Kt ID:	1978090

    Click image for larger version  Name:	20241005_235941.jpg Views:	0 Size:	147,9 Kt ID:	1978091
    Viimeksi muokannut Killeri; 6.10.2024, 09:02.

  • #2
    Itse itselleni vastaten, pitään vaan pirun hitaasti 8mm kuusiokolosta kääntämällä saada ko. hydraulinen tappi alas.
    Aiheesta muutoin hyvä ohjeet täällä, mutta kiristysmomentit puuttuvat;
    Audi recommends changing your timing belt every 100,000 miles, and we can show you how.

    Comment


      #3
      Tuossa nuo kiristysmomentit:

      Click image for larger version

Name:	Screenshot_2024-10-06-09-51-57-45_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Views:	167
Size:	57,4 Kt
ID:	1978097

      Comment


        #4
        Ja tässä video ihan suomeksi: https://www.youtube.com/watch?v=pmMIJDQ2IGc

        Comment


        • #5
          Kiitos leoporsti momenteista!
          Killerin linkkaamaan videoon kanssa "törmäsin" jo pohjatietoja hommasta hakiessa. Antaa hyvän yleiskuvan hommasta, mutta siinäkin jäin kaipaamaan momentteja ja kenties vähän detaljimpaa zoomailua. Mutta hyvin pääsee kärryille, mitä kokonaisuutena on edessä.

          Seuraavaksi projektiksi ehkä ohjaustehostimen ääntämisen pienentäminen. Josko kokeilisi Fortea oikoreittinä onneen.. En tiedä, mitä aiempi omistaja on tehostimen pyörälle koittanut tehdä kun huomasin jakopään rempan yhteydessä, että pyörän etureuna on aika mutkalla monesta kohtaa, kaitpa sen luulisi rasittavan värkkiä, kun tuollainen vipottaa koneen käydessä.

          Comment


            #6
            Ruuvipenkissä voi puristaa tuon kiristimen. Tosin tuo kyllä yleensä vaihdetaan uuteen hihnan vaijdossa.

            Comment


            • #7
              Ja helpommin uskoisin menneen puristuksen, kun oli paikoillaan ja pitkällä varrella hyvin hitaasti käänsi. Mulla oli siis osa uusittuna kyllä, mutta eka kiristyskerta ei onnistunut ja hydraulinen tappi pääsi nousemaan liian ylös.

              Comment

              Working...
              X