Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apulaitehihna ääntää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Apulaitehihna ääntää

    Huoltoliikkeessä tehdyn jalkopäärempan jälkeen apulaitehihna alkanut pitämään ääntä etenkin kylmänä heti käynnistyksen jälkeen. Ääntää juuri kylmällä kelillä ekan startin jälkeen. Pientä kitinää ja ”räminää” minuutin verran. Jakopää tehtiin tasan vuosi sitten ja ääntäminen alkoi heti sen jälkeen. Olin heti yhteydessä liikkeeseen jossa tietenkin kiistivät huollon osallisuuden asiaan ja epäilivät kiristäjän olevan viallinen/väärin asennettu (vaihdettu uuteen noin vuosi ennen jakopääremppaa) koska nopean tutkimisen myötä näytti heistä siltä että kiristin ajaa hihnaa vinoon. Minkäänlaisia ääniä ei kuitenkaan ennen jakopää remppaa ilmennyt ja olivat sitä mieltä että kiristimen pitäisi kestää perus huoltotoimet ja näin varmasti onkin. Hihna itsessään vaihdettiin uuteen jakopään yhteydessä.

    En silloin lähtenyt enempi kiistelemään aiheesta ja hyväksyin äänet. Nyt ilmojen viiletessä asia alkoi taas kuitenkin ärsyttämään.

    Tarkemman omien uusien tutkielmien myötä näyttää omaan silmään siltä kuin kampiakselin hihnapyörä olisi asennettu liian ”syvään” ja hihna tekee kuin pienen mutkan hihnapyörältä kiristimeen tullessa. Näyttää siltä kuin hihnapyörä ei olisi samassa linjassa kiristimen ja muiden hihna pyörien ja rullien kanssa.

    Mitä olette mieltä? Käytetäänkö tuo hihnapyörä irti jakopään vaihdossa ja voiko sen asentaa väärin että se olisi väärässä linjassa muihin nähden? Onko vika sittenkin kiristämässä? Kiristäjäjän jäljestä myös näkee että hihna ei kulje täysin linjassa. Muuten hihna kulkee oikein nätisti.

    Autona Audi A6 2.0tdi c6/4f 2011
    Click image for larger version

Name:	IMG_8583.jpeg
Views:	147
Size:	63,5 Kt
ID:	1977944
    Attached Files

    #2
    Ruiskuttamalla vettä hihnan sisäpinnalle saat selville johtuuko kitinä hihnasta. Ja kuvasta näyttäisi siltä että kiristin ajaa hihnaa viinoon ja se olisi juurisyy.
    Viimeksi muokannut marre; 1.10.2024, 06:27.

    Comment


      #3
      En nyt just tuon koneen sielunelämää tunne mutta yleensä ne kampiakselin hihnapyörät menee vain yhdellä tavalla oikein paikoilleen eikä niissä ole mahdollisuutta säätää etäisyyttä. Kiristin taas on melko yleinen vikapaikka ja halvemmat voi olla viallisia jo uutena. Ennemmin epäilisin siis kiristintä.

      Comment


        #4
        Näyttää siltä, että kiristinrulla on se, joka on poissa linjasta. Jos nyt ryhdyt vaihtaman kiristintä (ja hihnaa samalla), niin saatat saada vaihdettua ennen kuin kiristin hajoaa. Ja samalla pääset tarkastamaan laturin hihnapyörän vapaakytkimen toiminnan. Kiristimen vikantumisen syynä voi olla sen jumittelu, minkä takia hihnan edestakainen nopea pykiminen siirtyy kiristimelle.

        Comment

        Working...
        X