Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t 2013 CJEB misfire 3 ja 4 pytyssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    EVAP järjestelmään voi perehtyä SSP 384 avulla (EA888 gen1:lle, mutta toiminnaltaan täysin identtinen gen1-3). Sivulta 35 löytyy järjestelmäkuvaus.

    PCV imua puolestaan EA888 gen3 moottorissa on SSP 920243 mukaan (s. 24) 1.45 psi (100 mBar)

    Täällä myös keskustelua aiheesta:
    https://www.audizine.com/forum/showt...0#post13807880
    Attached Files

    Comment


    • #32
      On tämä kyllä erikoinen ongelma. Täytyy vielä käyttää puolien liittimien johdot oikeein irti liittimestä ja tarkistaa, että siellä ei ole mitään erikoista. Nyt kun riittäisi vielä kohtuu lämpöisiä kelejä niin tarkenis tutkia.

      Comment


      • #33
        Taas vähän testailua, kiertokangen nopeusanturi uusi, ei vaikutusta.
        Koitin evap venttiilin vaihtaa, ei vaikuttanut mitään.
        Mittailin vielä puolien maadoitukset ne on nyt todettu varmasti hyviksi. Kuitenkin nyt varmistunut se, että vika ilmenee aina vain jos kierroksen ylittää 3000rpm. Jos pitää kierrokset tuon rajan alla niin ei pätki missään tilanteessa. Samoin tosiaan jos vvt solenoidit ottaa irti niin sitten ei pätki ollenkaan millään kierros alueella.

        Rupeaa olemaan ainoat mitä ei ole koitettu on vvt venttiilit, ja matalapaine suuttimet. Mutta jos vvt irti kytkettynä toimii niin ei oikeen suuttimetkaan luulisi tuota aiheuttavan.

        Se miksi tuo ilmenee vain 3000 ja suuremmilla kierroksilla on täysi mysteeri.

        ​​​​​

        Comment


        • #34
          Lisää testailua. Akku irti koko päiväksi ja akku lataukseen. Laitoin akun kiinni ja ja auto käyntiin. Kävi hetken normaalisti, mutta sitten sammui ja kaikenmoista herjaa VCDS:llä. Katselin sulakkeet läpi kaikki ok, ja tämän operaation jälkeen lähti taas käyntiin normaalisti. Rupesi kuitenkin herjaamaan

          15455 - Thermostat for Transmission
          P19A0 00 [039] - Short to Plus

          Otin Vesipumpum liittimen irti ja täynnä jäähdytys nestettä. Ihme että tuota herjaa ei ole ennen tullut?

          Näytti olevan Bulletiini tuosta pumpun vuoto ongelmasta netissä. laitan sen liitteeksi ehkä jollekkin apua siitä. Täytyy käydä uusi pumppu ostamassa niin on yksi vika paikka taas korjattu. Tämä tuskin vaikuttaa misfire ongelmaan, mutta tuleepa kuntoon tuokin.

          Motonet Seinäjoki näytti olevan 1 kpl hyllyssä niin saan sen huomenna vaihdettua.


          Click image for larger version  Name:	Capture.PNG Views:	0 Size:	230,8 Kt ID:	1980800
          Attached Files
          Viimeksi muokannut Sompse; 29.12.2024, 21:41. Perustelu: Lisätty infoa. korjattu typoja

          Comment


            #35
            Tuollainen vika voi pilata johtosarjan tai ecun. Muistaakseni on jotain tapauksia missä jäähdytinneste on mennyt johtoja pitkin eculle asti ja pilannut sen. Taisi olla eri malli, mutta kuitenkin.

            Comment


            • #36
              Viime kesänä A4 B6 ja jäähdytysnesteen tuhoamat ecu ja johtosarja... Täälläkin käyty läpi.

              Comment


              • #37
                Tuli vaihdettua uusi solenoidi ventiili paikalleen ja se lähti toimimaan. Olihan ne liittimet hapettuneet jäähdytysnesteestä. Aamulla jostain syystä herjasi bensapumpun P025A Fuel Pump Module Control Circuit/Open , mutta ei vaikuttanut mihinkään, EPC valoa poltti niin kauan kun käytti auton sammuksissa. Iltapäivästä ei tuota herjaa enää tullut. Jos tuossa on piilevä vika tuossa matalapaine pumpussa niin sillä saattaa olla misfiren kanssa jotain tekemistä. Mutta edelleen jos VVT solenoidit kytkee irti niin käy ja kukkuu normaalisti. Luulisi oireilevan myös vvt pois kytkettynä jos bensapumppu piiputtaisi?

                Yksi asia mikä netissä muutamalla sivulla tullut vastaan on Akku ja akkua vaihtamalla misfiret lähteneet, mutta tuossa akussa kyllä jännite pysyy 12.4V paikkeilla vaikka on kuormaa auto sammuksissa. Akku tosin jo 5 vuotta vanha Exide


                EDIT: Jäi vieläkin HVAC modulista herja, joka tullut kyllä jos kesälläkin kun vanhoja logitukisia katsoin.

                03220 - Stop Valve for Coolant for Climatronic (N422)
                009 - Open or Short to Ground

                Tuo Solenoidi kyllä vetää ja kuorma noin 20ohm luokkaa uudessa solenoidissa. Saattaa olla, että ohjaus kaapeli on vioittunut jäähdytys nesteestä ja vastus arvo on liian suuri minkä takia ohjaus moduli tulkitsee tuon open circuit tilanteen. Kaapeli taitaa mennä suoraan sisälle jalkatilaan keskikonsolin puolelle liittimeen. Täytyy ottaa se auki ja katsoa onko siellä asti nestettä.

                Edit: Perhana oli toinenkin tuollainen solenoidi tuulilasin alla olevassa kourussa. Se oli täysin hapettunut ja pinnit poikki. Uusi tilalle ja hälyt lähti siltä osin.



                Attached Files
                Viimeksi muokannut Sompse; 2.1.2025, 21:55.

                Comment


                • #38
                  Takaisin misfire ongelman pohdintaan:

                  Katselin tuossa ECM arvoja ja pisti silmään nämä parit arvot? Onko niillä mitään merkitystä?
                  Tämä on selvä Camshaft adaptation intake bank 1: phase position = -1.0 hieman hakenut arvoa kun uusi ketju mutta näyttää tasoittuvan tuohon -1 arvoon mikä ok.
                  mutta mitäs nämä arvot
                  ECM, Timing deviation current value intake bank1 = 0°
                  ECM, Timing deviation current value exhaust bank1 = -4.4°

                  VCDS:llä käsittääkseni noita pääsee muuttamaan ja kirjoittamaan eculle, mutta onko noilla vaikutusta johonkin? Ja onko kellään mahdollista vilkaista omasta millaisia arvoja noissa mahtaa olla? Jos tuo misfire johtuukin jostain ajoituksen parametrista ??
                  Viimeksi muokannut Sompse; 2.1.2025, 11:06.

                  Comment


                  • #39
                    Jos vvt-säätimen solenoidin piuhan irroittamalla syttykatkot häviää, kyllä se vahvasti ajoitukseen tai nokan säätöön viittaa.
                    ​​​​​Kannen ja vvt-kehdon (tai mikä onkaan suomeksi, "camshaft bridge bracket") välissä on ainakin kaksilitraisessa öljysihti mikä lähtee ajansaatossa irti ja voi vaikuttaa öljyn virtaukseen nokan säätimelle. Öljynpaine myös on säädetty niin (muistaakseni) että 3000rpm ylöspäin sitä säädetään korkeammaksi, juuri se kierrosalue missä vika myös sulla ilmenee... Nämä voisivat epäsuorasti vaikuttaa sytytyskatkoihin.

                    ​​​​​
                    Viimeksi muokannut vilde; 3.1.2025, 05:26.

                    Comment


                    • #40
                      Olen tuota VVT säätöä logittanut, se näyttää seuraavan pyyntiä nyt varsinkin, kun on uudet solenoidit molemmissa nokissa. Mulla on 1kpl niitä vvt venttiilejä ja sen voisin koittaa vaihtaa imunokkaan ja samalla katsoa näkyykö siellä roskaa. Mitenkäs tuo Camshaft bridge irrotus eikös siinä nokat pysy paikallaan ja uskaltaa ottaa irti ilman että tarvitsee ketjua murehtia? Täytyy tutkia, kun kelit vähän lämpenee.

                      Comment


                        #41
                        Öljynpaine on tosiaankin ~ 3000 rpm:ssä ylöspäin säätyvä:

                        Click image for larger version  Name:	SSP_436_Comparison-of-pressure-characteristics.png Views:	0 Size:	428,9 Kt ID:	1980984

                        Tämä kierrosluku on itse asiassa merkityksellinen monen muunkin toiminnon kannalta.

                        mm. AVS kytkeytyy näillä hujakoilla:

                        Click image for larger version  Name:	SSP_436_Audi-valvelift-system-in-operating-ranges.png Views:	0 Size:	319,4 Kt ID:	1980985

                        Tämän ei, ymmärtääkseni, periaatteessa vikaantueessaankaan pitäisi aiheuttaa sytytyskatkoksia. En ole varma, mutta voisi olettaa, että ao. järjestelmä poiskytkeytyy VVT vikaantuessa (imunokan solenoidin liittimen irroittaessa) joten asiaa voisi tutkia.

                        Comment


                        • #42
                          Noita valvelift solenoideja olen kans miettinyt. Toki Moottorihiomo oli niitäkin koittanu ristiin vaihdella, kun tuota ongelmaa tutkivat. Mutta jos ne koittaisi kytkeä irti kokonaan ja pitäisi kuitenkin VVT solenoidit toiminnassa jos ohjaus vain pitäisi ennakon säädön aktiivisena eikä sitäkin kytke pois. Noin saisi ehkä vähän vian suuntaa selvitettyä. Silloinhan kone pysyisi matalilla pakonokilla koko ajan? Hyvää informaatiota Leo sinulta, kiitos siitä.

                          Ohjaus ei varmaan auto paikallaan niitä korkeita nokkia ota käyttöön, koska paikallaan kestää tasaisia kierroksia eikä pätki yhtään ainoastaan, kun auto on liikkeellä tuo ongelma ilmenee.

                          Edit: Tuon Oil Pressure control valven anturin johdon irrottamalla saisi korkean öljynpaine alueen pakotettua päälle.

                          Click image for larger version

Name:	Oil pressure control.PNG
Views:	84
Size:	166,3 Kt
ID:	1981018
                          Viimeksi muokannut Sompse; 3.1.2025, 10:56.

                          Comment


                          • #43
                            Oli sitten eculle asti uinu jäähdytys neste tuosta vaihdelaatikon jäähdytys solenoidin johtoa pitkin, siitä johtui tuo fuelpump ja parit muut herjat. Pin7 joka ohjaa päärelettä ei yhdistänyt juuri ollenkaan.

                            No nyt taas tämä ongelma ratkaistu ja auto taas ajossa. Vaihdoin uuden akun ja se koodattu ja pääreleen J271 joka ei vaikuttanut mihinkään enkä kyllä uskonutkaan vaikuttavan mutta oli helppo vaihtaa ja kustannus pieni.

                            Uuden akun jälkeen misfire vielä jatkuu. Kun kelit lämpee täytyy keskittyä noihin pakonokan valvelift siirrin solenoideihin.

                            Comment


                              #44
                              Vaihdoitko johtosarjaan uudet johdot, vai miten korjasit sen?

                              Comment


                              • #45
                                Pistin johdot poikki ja apikot väliin katkoksi, että ei enää nosta nestettä ainakaan eculle asti.. Kesällä uusin piuhat sitte kokonaan.
                                ECM pinnit puhdistettu ja suoja öljyt ja akkurasvaa hienoisesti.

                                Syksyllä käytin ECM irti ja liittimet oli täysin kuivat, eli todella nopeasti on neste noussut vikaantuneesta solenoidista.

                                ​​​​​​On nämä kyllä vaikeita vehkeitä. Taas vanha 99 Corolla pelasti parinpäivän Audin remontin ajan liikkumiset :)
                                Viimeksi muokannut Sompse; 11.1.2025, 21:07.

                                Comment

                                Working...
                                X