Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t 2013 CJEB misfire 3 ja 4 pytyssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t 2013 CJEB misfire 3 ja 4 pytyssä

    Mysteeri misfire 3 ja 4 sylinterissä, Tulee ilmi kun kierrokset reilu 3000 ja vähän kaasua päästää, lisää ja taas päästää. Jos kiihdyttää koko kierros alueen läpi niin ei tule misfire yhtäkään. Mutta heti jos kierrokset tasoittuu noin 3000 tai korkeammalle niin pätkii.
    Normi ajossa ei tule kuin yksittäisiä misfire satunnaisilta pytyiltä.

    Vaihdettu HP suuttimet, Puolat, Tulpat, Kaasuläppä ja jälkimmäinen lambda. Koitettu vaihtaa matalapaine suuttimia ristiin, myös uusia puolia ristiin PCV uusi OEM. Tulppia kokeiltu ristiin, tulpan kärkiväliä pienennetty. Ei siirry aina pätkii 3 ja 4 pytty?
    * Puristukset mitattu kaikissa noin 13Bar tasaisesti.
    Moottoriin tehty öljynkulutus remontti hiljattain ja nyt herää kysymys liittyykö tähän operaatioon tämä misfire ongelma se on vielä selvityksen alla.

    Jos tosiaan nostaa kierrokset 3500 tai yli ja vähän kaasua nostaa ja lisää niin se laukaisee misfire tilanteen. Mitähän tuossa mahtaa tapahtua.




    Viimeksi muokannut Sompse; 28.9.2024, 08:20. Perustelu: Lisättu puristus mittaus

  • #2
    Onko tulpanjohtoja tutkittu? Uudetkin voi olla rikki. A4 B6: ssa vika löytyi johtosarjasta, ecusta ja uusista tulpanjohdoista.

    Comment


    • #3
      Kyllä on johtoja katsottu ja koitettu useammalla puolalla ja eri tulpillakin. Se ei oikeen käy järkeen, kun veto päällä toimii normaalisti, mutta ihan pintakaasulla kun "nypäyttää" niin siitä pätkii ja vain reilu 3000 kierros alueen yläpuolella, alemmilla kierroksilla ei mitään ongelmaa. Normaali ajossa tuo ei tule oikeastaan ilmi kuin jos esim vaihtaa pienemmälle ja kierrokset sattuu siihen 3000 - 4000 pintaan.

      Täytyy käydä firmassa joka sen moottoriremontin teki josko sieltä saisi vielä jotain vinkkiä. Epäilys vaan, että onko moottoriremontissa jotain venttiiliin liittyvää vikaantunut. Koska ennen remonttia ei tätä ongelmaa ollut.
      Korjaamo oli aika varma että johtuu kaasuläpästä, mutta VCDS:llä sen logitin ja kyllä se orkkins seurasi hyvin pyyntöä, mutta se nyt vaihdettu uuteen ja ei vaikutusta. Ei viittis enää turhaa osaa vaihtaa.

      Comment


      • #4
        Ensimmäinen asia herää mieleen itsellä, notta mikä tarina on täsmällisemmin moottorirempan kanssa. "öljynsyöntiremppa tehty" kun voi sisältää kymmeniä variaatioita koska tapoja rempan tekemiselle on tasan yhtä monta kuin tekijöitäkin. Tiedän faktaksi että puoletkaan tekijöistä esim ei tee imukanaville tahi venttiileille yhtikäs mitään (lue: takuunalaiset korjaukset tällasia usein) vaan lyö kylmästi uudet männät/renkaat/molemmat sisään laput silmillä.

        Eli onko sulla olemassa luotettava yksityiskohtanen selvitys tehdystä työstä ja sen laajuudesta ja mahdollisista tehdyistä havainnoista?

        Comment


        • #5
          Jos vika tuli rempassa niin vaadit puljua laittamaan kuntoon.

          Comment


            #6
            Paljonko koneella (kannella) on ajettu? Vähän samanlainen ongelma tässä itsellä päällänsä, eikä huvita summamutikassa alkaa osia vaihtamaan.

            Oletko kurkannut imukanaviin ja imuventtilien varsiin, että kuinka puhtoisessa tai paskaisessa kunnossa ne on?

            Comment


            • #7
              Rempassa tehty: kun koneella ajettu 205000km
              1. kansi oikaistu, venttiilit läpätty, yläpään tiivisteet kaikki.
              2. ylikoon männät uusilla uuden tyyppisillä öljyrenkailla + alapään kampien laakerit, vaihdelaation pään tiiviste ja kampiakselin pääty laakeri. Kytkintä ei uusittu, mieli olis tehny, mutta oli rahalle muutakin käyttöä.... Kytkimessä ei havaittavissa vikaa kuitenkaan.
              3. Jakopää kaikki osat + tasapaino akselien ketjut. käsittääkseni eivät öljypumpun ketjua vaihtaneet.
              4. uudet tulpat vaihtoivat, PCV uusi. ja vielä uusittu sekin vian haun yhteydessä uudelleen.

              Remontin jälkeen ajettu ensin 1000km jonka aikana tuo 3-4 pyty sytty katkoksen huomasin kun kierroksia nosti varovasti, ensimmäinen öljynvaihto tehtiin tuossa 1000km paikkeilla ja ihmettelivät tuota sytytys katkos ongelmaa, mutta suoraan eivät osanneet sille mitään tehdä. Puolat olivat koittaneet 3 ja 4 pyttyy jostain vastaavasta ottaa testiin. Ei mitään vaikutusta. Itse ostin uudet BOSCH puolat kaikkiin uudet ei vaikutusta. Sitten uudet korkeapaine suuttimet kaikki 4 ei vaikutusta, koitin vaihtaa matalapaine suuttimet ensin 4 --> 1 pyttyy ei vaikutusta, sitten vielä 3 --> 2 pyttyyn ei vaikutusta.

              Kakkos lambda herjas välillä niin sen vaihdoin uuden , se lakkas siitä valittamasta, tuokin oli vika liittimessä eli turhaa vaihdoin sen lambdankin.
              Nyt viimeisenä uusi kaasuläppä joka sekään mitään vaikuttanut.

              Bensan paineet logittanu VCDS:llä niin seuraa ei tule piikkejä eikä muutakaan vikaa näyttäisi siinä puolessa olevan.

              Imuventtiilit ihan kuin uudet ei karstaa ne on puhdistettu kun kansi ollut irti.

              Muita halyjä ei ohjauksesta tule kuin P0300 ja P0303 ja P0304 ja vain tuossa tilanteessa missä kierrokset sen reilu 3000 ja tasakaasu / päästä tilanteessa.

              Nyt on siinä pisteessä, että pitää saada joku diagnoosi, että tietääs onko rempassa joku pielessä. vai joku onturi mikä tuon aiheuttaa?

              Ohessa linkki missä näkyy kierrokset ja 3 ja 4 pytyn katkos kohta. Kierrokset ihan tasa kaasulla.

              https://datazap.me/u/sompse/misfire-...10-11&solo=6-7







              Comment


              • #8
                4 vaihteella tuota vikaa ei saa päälle. 1,2 ja 3 vaihteella sen saa pieni nykäisy tasakaasulla tai kolmosella kytkimen pohjassa käyttö samalla pitäen kierrokset siinä 3000-4000 paikkeilla laukaiseen tuon misfire tilanteen, sitten joko 3 tai 4 pytty ensin ja aika nopeasti molemmat pytyt laskee misfire helposti sen 100 jos EPC valo ja cylinder disable tilaan. virtakatkolla nollaantuu ja toimii taas jos ajaa ihan tavallisilla matalilla kierroksilla.

                Tästä mietittynä, voiko kaksoismassa vauhtipyörä aiheuttaa tätä?? Mutta miksi vain 3 ja 4 pytty tässä pätkii se on mysteeri.

                Comment


                • #9
                  Näyttää kelien kylmetessään pätkiminen pahentuvan ja kierrosalue alenee missä vikaa ilmene. Akkuakin mittailin ja koitin kuormittaa, mutta kyllä se hyvin kuormaa kesti ilman, että jännite tippuu alle 12v eli akku näyttää olevan vielä riittävässä kunnossa. Akku oli vaihdettu 2019 edellisen omistaja toimesta.

                  Maadoituksia lisätty moottorin ja rungon välille. Ohjain boxi käytetty pöydällä ja pinnit tarkistettu ei ollut hapettumaa eikä liittimissä näkynyt liioin mitää epäilyttävää. Seuranta jatkuu. Mittailin puolien liittimien maadoitukset ja ne oli kyllä ihan hyvät 0.5ohm luokkaa eli pitäisi olla riittävä.

                  Ajattelin käydä uudet NGK tulpat vielä hakea ja testata, tällä hetkellä bosch tulpat koneessa.

                  Comment


                  • #10
                    Korkeapaine suuttimet vaihdoin uudet Borsehung merkkiset, ei vaikuttanut mitään. Samoin olen matalapaine suuttimet heittänyt ristiin, ei vaikutusta. Ecun tosiaan otin pöydälle ja oli kyllä hyvässä kunnossa ja puhtaat pinnit, ei ollut kosteutta havaittavissa.
                    Ajattelin käydä Nurmon Autopisteellä tänään tai nyt alkuviikosta siellä pitäsi olla alan kaveri joka näitä värkännyt enempi. Itseä suunnattomasti ahdistaa, kun koneremontti tehty rahaa palaa vanhaan autoon aivan kohtuuttomasti ja se vielä jos tämä oma ongelma paljastuu moottoriremontin tehneen yrityksen viaksi niin riitautan sen ihan varamasti ja kompensaatiota vaadin, sen verran paljon on omaa aikaa palanut tämän ihmettelyssä.

                    Comment


                    • #11
                      Kerroppa jos jotain löytyy, aikaahan näiden kanssa kyllä palaa.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä tämä jossain vaiheessa selviää. Ajattelin digitaali skoopin heittää kiinni ja kattoa puolan signaalit sitten jos ne on kunnossa niin sitten suuttimien avaus signaalit. En tiedä vain koska tuon kerkeäisi tekemään. Kelikin kylmenee niin ei tahdo huvittaa touhata. Mutta ilmoitan jos jotakin löytyy.

                        Comment


                        • #13
                          Tässä tätä miettinyt niin, mitäs mieltä jos jako 1 hampaan pielessä? Voisiko se vaikuttaa ainoastaan 3 ja 4 pyttyyn? Täytyy varmaan sekin tarkistaa varmuuden vuoksi.

                          Edit. Jako tarkistettyu ja kyllä kohdallaan pitääs olla. No yksi vikapaikka ainakin poissuljettu
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Sompse; 10.10.2024, 17:57.

                          Comment


                          • #14
                            Ajattelin vielä Map anturin vaihtaa. Se on kolmos pytyn ilma kanavassa siitä voisi kaukaa haettuna vaikuttaa enempi kolmos ja nelos pytyn trimmeihin. Ei meinaa saada ketää tutkimaan tätä sytytys ongelmaa kaikilla autokorjaamoilla kiirus täällä Seinäjoki Lapua alueella. Toki Käyttäauto yksi vaihtoehto mutta se tulee hintoihin. Mutta kohta täytyy sieltäkin käydä kysymässä.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 14.10.2024, 16:54.

                            Comment


                            • #15
                              Map anturi on paineanturi ja tuskin vaikuttaa. Vuoto imusarjassa koneen takaosassa voisi tehdä tuollaista, esim. imusarjan tiiviste.
                              Misfire ei aina ole sytytys häiriö vaan palo häiriö sylinterissä.

                              Comment


                              • #16
                                Tuo imusarjan tiiviste saattaa olla yksi vikapaikka myöskin. Se ei turbon ahtaessa pätki ikinä eli se viittaa myös siihen, että voisi olla alipaineisen tilanteen imuvuoto? Voisi sen tiivisteen vaihtaa se ei paljoa maksakkaan. Tuo imusarjan irrotus vaan niin syvältä kun pitää korkeapaine linja avata.

                                Comment


                                • #17
                                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_20241024-210305.png Views:	0 Size:	195,5 Kt ID:	1978734

                                  Mitäs raati on mieltä tuosta Intake vvt magneetti solenoidin toiminnasta. 15 arvoa esim ei meinaa saada pidettyä aika paljon huojuu. Pakopuoli seuraa olevinaan paremmin. Voisiko tuo vvt huojunta vaikuttaa misfire ongelmaa ? Voisin heittää nuo pako ja imupuolen magneetit ristiin.
                                  Edit: Tuo satunnaisesti heittää myös koodia intake P000A00: "A" Camshaft Position Slow Response (Bank 1). Tulee reissua tässä niin menee pariviikkoa, että pääsen kokeilemaan tuon solenoidien vaihdon. Ilmoitan vaikuttiko vaihtom mitään.
                                  Youtubessa myös aiheesta CJEB motista : https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=zMbVFoljkoo
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut Sompse; 25.10.2024, 12:40. Perustelu: Lisätty häly ja lisää infoa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Voisihan tuo toki epäsuorasti vaikuttaa, näistä kun noita solenoideja jonkin verran menee.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tänään vaihdoin etummaisen Lambdan, ei vaikutusta. Sitten vielä Imusarjan Paine anturin MAP, ei vaikutusta. Imusarjan tiiviste olis kans hyllyssä, mutta se jää nyt testaamatta :) On kyllä kimurantti vika. En tiedä saisiko tuosta merkkiliike jotakin irti vai meneekö se heilläkin arvailuksi. Pitää käydä työreissulla niin parinviikon päästä jatketaan jos ei muuta hommaa tule. Onneksi nuo anturit ei oikein kalliita ole ja kilometrejä vanhoilla jo takana kohtuullisesti niin ei niiden vaihto ihan täysin turhaa ole jos se yhtään lohduttaa...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vaihdoin nokkien magneetti solenoidit, ei vaikuttanut misfire ongelmaan, mutta säätö tasaantuo huomattavasti imunokan suhteen. Heitin nokkien asentotunnistimet vielä ristiin, se pitää seurata vaikuttaako se.

                                        Edit: nokkien asentotunnistimien vaihto ristiin ei vaikuttanut.
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut Sompse; 11.11.2024, 20:34.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tämä tapaus menee mielenkiintoiseksi. Autokorjaamo, Seinäjoen Moottorihiomo otti auton sisään ja tutki tätä pätkimis ongelmaa. Pieni imuvuoto Jakopään ketjun suojapellin yläpäässä vaihtoivat uuden jossa enempi 15 kpl kiinnitys ruuvveja, vanhassa vain 8kpl kiinnitys ruuvveja. Ei vaikuta mitään pätkimiseen. Vaihtoivat uudet tulpat OEM , sekä ottivat ventiilikopan auki ja vaihtoivat imuventilien keinut ja nostimet. Ei vaikutusta. Olivat koittaneet vielä vaihtaa pako nokan VVL solenoidien paikkaa, ei vaikutusta. Eli ei tullut kuntoon vieläkään.

                                          Koitin VCDS:ssä nolla kaikki adaptoinnit IDE 00498-ENG129427 Resetting of all adaption values. Tuosta sen verran, että kone ei misfirejä kirjannut ollenkaan hetkeen kun sopetutti ensimmäisen 5 minuuttia sen jälkeen samat 3-4 pytyn misfiret alkoi taas logittumaan.

                                          Seuraavaksi vaihtoon Kampiakselin nopeus anturi ja jos ei auta niin sitten, Matalapaine suuttimet.


                                          Mekaniikka vikaan vaikea uskoa, kun muuten toimiii täydellisesti ja kiihtyy normaalisti koko kierrosalueen läpi. ainoastaan jos hetkeksi erehtyy tasakaasulle 3000 suuremmalle kierros alueelle niin pätkii.






                                          Viimeksi muokannut Sompse; 30.11.2024, 20:33. Perustelu: tekstiä korjattu

                                          Comment


                                          • #22
                                            Laskuttivatko turhasta remontista?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei laskuttanu. Heidän tekemä se moottori remonttikin on niin kyllä sille suuntaa on jo maksettu tarpeeksi.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 30.11.2024, 20:44. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                              Comment


                                              • #24
                                                On kyllä tiukassa. Ei ole itselläkään BUL:n kanssa edennyt. Odotellaan taas uutta romua ja motivaatiota :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  On tiukassa. Mekaniikkaa on nyt tutkittu ja pitäisi olla kunnossa kaikki. Nyt talviaikaan on niin tympeä mitään tehdä kun on vähän huonosti talli tilaa. Huvittavaa on kun tein Seinäjoen käyttöautolle huoltoaika varauksen ja sieltä alkas heti radio hiljaisuus :) ei vissiin huvita ruveta tutkimaan. Se olis kuitenkin Audin virallinen huolto. No parit anturit vielä vaihtoon, jos ei kesään mennessä ole ratkennu niin Sitten otan puolien liittimet auki ja mittaan tai vedän kaikki puolien johdot uusiksi jos ei muu auta.

                                                  Ilmajoella on Thomas Workshop ,Tuomas Viitala jonka kans viestitellyt, hän pystyisi tarkistamaan ecun sofhan ja ehkä senkin uudellleen latamaan jos siihen täytyy mennä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nyt. Koitin ottaa Imupuolen VVT solenoidista piuhan irti, että imunokkaa ei säädetä ollenkaan. Ei pätki , ihan sama miten luukuttaa niin ei tule misfireä. Mutta nyt herää kysymys, miksi ohjaus säätää imunokan ennakkoa liikaa, vai onko se ennakko ongelma?

                                                    Onkohan VCDS:ssä mahdollista asettaa ofset arvoa tuolle säädölle.
                                                    Viimeksi muokannut Sompse; 1.12.2024, 16:30.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Vaihdettiinko tähän pelkät nokkien magneetit, vai myöskin ohjausventtiilit (06L 109 257 F / 06L 109 257 H)?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        En vaihtanut sitä nokan venttiiliä. Pelkät magneetit. Sitä miettiny nyt että olisko siinä nokan venttiiliin mennyt remontin yhteydessä jotain roskaa tai muuten vikaantunut. Se nokka kyllä seuraa ennakko pyyntiä kun sitä logittaa., mutta ei tiedä. Käytän sen irti tässä seuraavaksi. Näytti etkan mukaan olevan tuo 06L 109 257 F se mikä tässä kuuluu olla.

                                                        Käväisen uuden venttiilin hakemassa jo varuuksi niin saan sen vaihtaa kun kerkeä vanhan ottamaan pois. Näytti olevan Pako nokassa sama venttiili, periaatteessa voisi heittää ristiin, mutta taidan uuden hakea. Seinäjoen Autovaraosassa oli hyllyssä noita, eli menekkiä taitaa olla :)

                                                        Edit: Nyt kun tuo vvt on irtikytkettynä niin Auto start ja stop on myös pois pelistä. En tiedä meneekö se automaattisesti malfunction tilaan, kun häly päällä tuosta irtiolevasta nokan solenoidista.
                                                        Viimeksi muokannut Sompse; 2.12.2024, 09:50.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Otin Autolle ajan https://www.samiakkala.fi/ Seinäjokelaisesta firmasta 16.12 käytän auton siellä. Katsotaan löytyykö mitään.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei löytänyt Sami Akkalan firmakaan mitään. Olivat vielä vuotoja etsineet ja ei löytynyt mitään vikaa. Juteltiin siinä ja sanoivat, että öljykorkista huohottaisi normaalia enemmän? Mutta olivat aika varmoja, että mekaanista vikaa ei olisi. Olivat kameralla katsoneet pytyt ja näytti normaalilta venttiilit ja männän päällyset.

                                                            ​​​​​​Paljonkohan siinä öljykorkin reijässä imua on normaalisti paikalliskäy nillä? Tuo imee kyllä kohtuullisesti. Evap venttiili mulla on uusi jo odottamassa, ja samoin kampiakselin nopeus anturi. Myös nokan vvt venttiili olis, mutta ei oikeen siihenkään usko. Mitenkä tuo evap huohotus toimii, meneekö se evap venttiilin putki sisälokariin jonnekkin väli säiliöön vai millainen se systeemi on. Voiko sitä ohittaa jotenkin??

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X