Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.0t BPJ Sytytyskatkos 3. syl tyhjäkäynnillä tai kun kierrokset noin 1600-2600

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.0t BPJ Sytytyskatkos 3. syl tyhjäkäynnillä tai kun kierrokset noin 1600-2600

    Tein aiemmin kesällä A6:een BPJ -koneelle imusarjan ja imuventtiilin putsausta, vaihdoin tiivisteitä mm. imusarjaan, suuttimiin, kaasuläpän koteloon, öljynsuodattimen jalkaan, venttiilikoppaan, alipainepumppuun ja korkeapainepumppuun + mäntä, ja myös jakohihnan ja apulaitehihnan vaihdon sekä uudet tulpat, huohotin/PCV ja tämän letkut (näin jälkiviisaana olisi kannattanut tehdä vähän vaiheittain).

    Nyt oireena on toistuvasti 3. sylinterin sytytyskatkos P0303, ei muissa. Kylmänä käynnistäessä on ensin ok kierrosten ollessa korkeammalla n. 1200, oire alkaa hetken kuluttua kun kierrokset laskevat alle 800:n. Käyntiääni muuttuu karkeaksi ja alkaa jonkin verran täristämään ja katkoslaskuri alkaa nousemaan. Kun antaa lisää kierroksia n. 900-1600 kierrosalueella katkoksia ei tule, n. 1800-2600 välillä taas tekee katkoksia ja yli 2800 taas ei myöskään tee katkoksia. Ainakin näitä kierroksia kokeillessa koneen lämmittyä pakoputkesta myös savutti jonkin verran. Imuvuotoa sain myös testattua savulla kaasuläpän kohdalta, enkä ainakaan imusarjasta tai huohottimelta saanut vuotoja näkyviin. Myös MAF on ollut irti eikä käynti muuttunut.

    Tulppia ja puolia siirtelin ja katkos ei siirtynyt niiden mukana. Yhden juuri 3. sylinteriin liittyvän eron huomasin, eli tulpanrei’istä katsoessa kolmosessa männän suunnalta näkyy kiiltoa, kun muut ovat enemmän mattapintaisia. Halvalla huonolla kännykkään liitettävällä endoskoopilla koitin myös katsella ja kaikissa pytyissä vaikuttaisi näkyvän suunnilleen samantyyppinen hiilikarsta, kolmosessa näkyi ehkä enemmän ruskeaa väriä (eli öljyä?). Ja nyt kun muistelen vanhoja tulppia irroittaessa 3. sylinterin puolassa oli muista poiketen pintaruostetta, jonka putsasin. Nyt en tarkkaan muista vanhojen tulppien kuntoa mikä oli mistäkin mutta saattoi pientä öljyä jossain olla. Nyt uudet tulpat kokeilujen aikana pääosin olleet samanlaiset, ehkä kolmonen tummuu hieman enemmän. Nyt viimeiseksi mittasin puristuspaineet, psi-asteikon mittarissa 1. & 2. 198.5, 3. 196 ja 4. 196.5 eli ei kovin isoja eroja.

    Muuta huomattua käytössä olleesta vanhasta Boschin obd-lukijasta (ei vcds), mm. sähköisen polttoainepumpun ohjaus liikkunut 50-70 % arvoissa (korkea?), lisäksi ihmettelen mittarin kohtia ahtopaine ohjearvo liikkuu jossain 400-500 mbar tuntumassa, ja toisessa kohtaa ahtopaine kuristusläpän edessä luokkaa 1000mbar – näitä en osaa tulkita mitä pitäisivät olla, mutta osuivat kuitenkin silmään.

    Olisiko jotain vinkkiä mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla tai tarkistaa?

    Tuntuisi, että suuttimessa oleva vika olisi yksi mahdollisuus, mutta haluaisin tietää voisiko suuttimen kunnosta päätellä jotakin kautta enemmän ilman että tarvitsee lähteä imusarjaa uudestaan irroittamaan? En hoksannut testailla suuttimia paremmin niiden ollessa esillä, ja toisessa imusarjan pultissa kierrekään ei enää parhain niin en haluaisi enempää edestakaisin availla. Toinen vaihtoehto käsittääkseni imuvuoto jollakin piilevällä tavalla, mutta mitähän tulisi tarkistaa. Ja kolmantena sitten miten tuota kolmospytyn poikkeavaa kiiltoa ja mahdollista öljyisyyttä tulisi tulkita ja myös tuo ongelman vaihtelu eri kierrosalueilla mietityttää. Kiitokset kaikista huomioista..


    #2
    Ääni suuttimelle. Suutinten päät kannattaisi liottaa imukarstojen puhdistuksen yhteydessä, ja varmuuden vuoksi myös tarkastuttaa testauslaitteistolla (Finjector).

    Matalapainepolttoainepumpun ohjausarvo vaikuttaa normaalilta, joskin hieman korkealta, ohjearvot täällä: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index..._Fuel_Pressure

    Ahtopaineita tulkitessa täytyy olla tarkkana absoluuttisen ja suhteellisen paineen kanssa. Lukijan ilmoittamat arvot ovat absoluuttisia. Tyhjäkäynnillä 400-500 mbar pyydetty ahtopaine (tyhjiö) on normaali. MAP anturi ei sijainnin vuoksi lue alle ilmakehän paineen, joten se näyttää tuolloin tuon 1000 mbar.
    Viimeksi muokannut leoporsti; 8.8.2024, 12:15.

    Comment


    • #3
      Ok, nyt käsitän tuon tuhannen mbarin lukeman paremmin.

      Googlailin tässä suuttimista lisää. Löysin esim. pari vcds-videota, että yksittäisille suuttimille voisi tehdä IDE00204-207 output testejä kuunnellen erikseen kunkin kliksuttelua ja toisena Injection Quantity Deviation arvoja luetaan eri sylintereille. Voisikohan näillä tai jotenkin muuten VCDS:n avulla saada vahvistuksen että juurikin suutin temppuilee? Jos sattuisi VCDS:n saamaan käsiinsä tsekkausta varten.

      Comment


      • #4
        Mulla samanlainen auto ja oli vähän samanlaisia oireita eli moottorin käynti tosi huonoa ja välillä sammuili tyhjäkäynnillä ja kävi vajailla pytyillä. Vikakoodit näytti suutin vikaa ja polttoainepaine ongelmaa ym. Täällä foorumilla oli jollain ollu vähän samanlaisia ongelmia autossa , mikä oli korjaantunut Evap-venttiilin vaihdolla niin kuin myös kävi minun autossa. Noihin vikakoodeihin ei kannata luottaa sokeesti varsinkin jos niitä luetaan ns.yleis scannereilla.

        Comment


        • #5
          Unohtui raportoida tästä syksyn kuluessa, mutta kyllä tämä lopulta tuli kuntoon ja asian ratkaisi yhden suuttimen vaihtaminen. Oikeastaan pidän mahdollisena, että imusarjan irroituksen yhteydessä kolmosen suutin sai ylimääräistä vääntöä/jäi johonkin väliin. Tähän syyksi epäilen, että unohtui ensin irroittaa imusarjan alapuolinen "bracket" ja tuli ylimääräisiä kiskomisia ennen kuin huomasi. Selvittelyssä suuttimia tuli myös testailtua paristo + spray-pullo virityksellä. Mikä asiassa hämäsi oli, että viallinenkin suutin kyllä suihkautteli ja sulki kuten muut. Ero oli oikeastaan vain suihkauksen muodossa, joka oli viallisessa vähän puolittainen. Ja tämä ilmeisesti riitti aikaan saamaan katkoksia.

          Tämä nyt tiedoksi, jos joku muu toiste pähkäilee suuttimiin liittyviä sytytyskatkoksia

          Comment

          Working...
          X