Tein aiemmin kesällä A6:een BPJ -koneelle imusarjan ja imuventtiilin putsausta, vaihdoin tiivisteitä mm. imusarjaan, suuttimiin, kaasuläpän koteloon, öljynsuodattimen jalkaan, venttiilikoppaan, alipainepumppuun ja korkeapainepumppuun + mäntä, ja myös jakohihnan ja apulaitehihnan vaihdon sekä uudet tulpat, huohotin/PCV ja tämän letkut (näin jälkiviisaana olisi kannattanut tehdä vähän vaiheittain).
Nyt oireena on toistuvasti 3. sylinterin sytytyskatkos P0303, ei muissa. Kylmänä käynnistäessä on ensin ok kierrosten ollessa korkeammalla n. 1200, oire alkaa hetken kuluttua kun kierrokset laskevat alle 800:n. Käyntiääni muuttuu karkeaksi ja alkaa jonkin verran täristämään ja katkoslaskuri alkaa nousemaan. Kun antaa lisää kierroksia n. 900-1600 kierrosalueella katkoksia ei tule, n. 1800-2600 välillä taas tekee katkoksia ja yli 2800 taas ei myöskään tee katkoksia. Ainakin näitä kierroksia kokeillessa koneen lämmittyä pakoputkesta myös savutti jonkin verran. Imuvuotoa sain myös testattua savulla kaasuläpän kohdalta, enkä ainakaan imusarjasta tai huohottimelta saanut vuotoja näkyviin. Myös MAF on ollut irti eikä käynti muuttunut.
Tulppia ja puolia siirtelin ja katkos ei siirtynyt niiden mukana. Yhden juuri 3. sylinteriin liittyvän eron huomasin, eli tulpanrei’istä katsoessa kolmosessa männän suunnalta näkyy kiiltoa, kun muut ovat enemmän mattapintaisia. Halvalla huonolla kännykkään liitettävällä endoskoopilla koitin myös katsella ja kaikissa pytyissä vaikuttaisi näkyvän suunnilleen samantyyppinen hiilikarsta, kolmosessa näkyi ehkä enemmän ruskeaa väriä (eli öljyä?). Ja nyt kun muistelen vanhoja tulppia irroittaessa 3. sylinterin puolassa oli muista poiketen pintaruostetta, jonka putsasin. Nyt en tarkkaan muista vanhojen tulppien kuntoa mikä oli mistäkin mutta saattoi pientä öljyä jossain olla. Nyt uudet tulpat kokeilujen aikana pääosin olleet samanlaiset, ehkä kolmonen tummuu hieman enemmän. Nyt viimeiseksi mittasin puristuspaineet, psi-asteikon mittarissa 1. & 2. 198.5, 3. 196 ja 4. 196.5 eli ei kovin isoja eroja.
Muuta huomattua käytössä olleesta vanhasta Boschin obd-lukijasta (ei vcds), mm. sähköisen polttoainepumpun ohjaus liikkunut 50-70 % arvoissa (korkea?), lisäksi ihmettelen mittarin kohtia ahtopaine ohjearvo liikkuu jossain 400-500 mbar tuntumassa, ja toisessa kohtaa ahtopaine kuristusläpän edessä luokkaa 1000mbar – näitä en osaa tulkita mitä pitäisivät olla, mutta osuivat kuitenkin silmään.
Olisiko jotain vinkkiä mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla tai tarkistaa?
Tuntuisi, että suuttimessa oleva vika olisi yksi mahdollisuus, mutta haluaisin tietää voisiko suuttimen kunnosta päätellä jotakin kautta enemmän ilman että tarvitsee lähteä imusarjaa uudestaan irroittamaan? En hoksannut testailla suuttimia paremmin niiden ollessa esillä, ja toisessa imusarjan pultissa kierrekään ei enää parhain niin en haluaisi enempää edestakaisin availla. Toinen vaihtoehto käsittääkseni imuvuoto jollakin piilevällä tavalla, mutta mitähän tulisi tarkistaa. Ja kolmantena sitten miten tuota kolmospytyn poikkeavaa kiiltoa ja mahdollista öljyisyyttä tulisi tulkita ja myös tuo ongelman vaihtelu eri kierrosalueilla mietityttää. Kiitokset kaikista huomioista..
Nyt oireena on toistuvasti 3. sylinterin sytytyskatkos P0303, ei muissa. Kylmänä käynnistäessä on ensin ok kierrosten ollessa korkeammalla n. 1200, oire alkaa hetken kuluttua kun kierrokset laskevat alle 800:n. Käyntiääni muuttuu karkeaksi ja alkaa jonkin verran täristämään ja katkoslaskuri alkaa nousemaan. Kun antaa lisää kierroksia n. 900-1600 kierrosalueella katkoksia ei tule, n. 1800-2600 välillä taas tekee katkoksia ja yli 2800 taas ei myöskään tee katkoksia. Ainakin näitä kierroksia kokeillessa koneen lämmittyä pakoputkesta myös savutti jonkin verran. Imuvuotoa sain myös testattua savulla kaasuläpän kohdalta, enkä ainakaan imusarjasta tai huohottimelta saanut vuotoja näkyviin. Myös MAF on ollut irti eikä käynti muuttunut.
Tulppia ja puolia siirtelin ja katkos ei siirtynyt niiden mukana. Yhden juuri 3. sylinteriin liittyvän eron huomasin, eli tulpanrei’istä katsoessa kolmosessa männän suunnalta näkyy kiiltoa, kun muut ovat enemmän mattapintaisia. Halvalla huonolla kännykkään liitettävällä endoskoopilla koitin myös katsella ja kaikissa pytyissä vaikuttaisi näkyvän suunnilleen samantyyppinen hiilikarsta, kolmosessa näkyi ehkä enemmän ruskeaa väriä (eli öljyä?). Ja nyt kun muistelen vanhoja tulppia irroittaessa 3. sylinterin puolassa oli muista poiketen pintaruostetta, jonka putsasin. Nyt en tarkkaan muista vanhojen tulppien kuntoa mikä oli mistäkin mutta saattoi pientä öljyä jossain olla. Nyt uudet tulpat kokeilujen aikana pääosin olleet samanlaiset, ehkä kolmonen tummuu hieman enemmän. Nyt viimeiseksi mittasin puristuspaineet, psi-asteikon mittarissa 1. & 2. 198.5, 3. 196 ja 4. 196.5 eli ei kovin isoja eroja.
Muuta huomattua käytössä olleesta vanhasta Boschin obd-lukijasta (ei vcds), mm. sähköisen polttoainepumpun ohjaus liikkunut 50-70 % arvoissa (korkea?), lisäksi ihmettelen mittarin kohtia ahtopaine ohjearvo liikkuu jossain 400-500 mbar tuntumassa, ja toisessa kohtaa ahtopaine kuristusläpän edessä luokkaa 1000mbar – näitä en osaa tulkita mitä pitäisivät olla, mutta osuivat kuitenkin silmään.
Olisiko jotain vinkkiä mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla tai tarkistaa?
Tuntuisi, että suuttimessa oleva vika olisi yksi mahdollisuus, mutta haluaisin tietää voisiko suuttimen kunnosta päätellä jotakin kautta enemmän ilman että tarvitsee lähteä imusarjaa uudestaan irroittamaan? En hoksannut testailla suuttimia paremmin niiden ollessa esillä, ja toisessa imusarjan pultissa kierrekään ei enää parhain niin en haluaisi enempää edestakaisin availla. Toinen vaihtoehto käsittääkseni imuvuoto jollakin piilevällä tavalla, mutta mitähän tulisi tarkistaa. Ja kolmantena sitten miten tuota kolmospytyn poikkeavaa kiiltoa ja mahdollista öljyisyyttä tulisi tulkita ja myös tuo ongelman vaihtelu eri kierrosalueilla mietityttää. Kiitokset kaikista huomioista..
Comment