Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B9 35 TDI jakonivel nakutus, tärinä kylmänä ja vaihteiston nykiminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B9 35 TDI jakonivel nakutus, tärinä kylmänä ja vaihteiston nykiminen

    Moro!

    Pääsin tähän Audien ihmeelliseen maailmaan kun ostin tossa viikko sitten elämäni ensimmäisen Audin ja matkahan on lähtenyt oikein mallikkaasti käyntiin kuunnellessa ylimääräisiä ääniä autosta…

    Auto siis A4 35 TDI 2019 ja kilometrejä kyseisessä pelissä on nyt 137000. Sanokaa jos jotain lisätietoja autosta tarvitsee.

    Koeajolla huomasin että auto pitää kääntyessään nakutusta mutta vain sillon kun veto on päällä. Olin myös kuulevani ylimääräisen hankaus/laahaus äänen kevyessä kiihdytyksessä joka kuuluu vain kun veto on päällä, eli katoaa heti kun kaasun päästää. Kello oli jo sen verran että autoa ei saanut tarkastukseen enää sen päivän puolella ja matkaa kotiin oli neljä tuntia joten näistä äänistä liikkeen kanssa sovittiin, että käytän auton kotiin päästyäni katsastuksen tarkastuksessa.

    Katsastuksessa ei tietenkään mitään kuulunut vaikka nakutuksen kuulin heti pihasta lähtiessä, joten sovittiin että käytän auton vielä huollon tarkistuksessakin.

    Nyt tässä viikon aikana lisää ääniä ja ”ominaisuuksia” on ilmennyt ja näistä tarvitsisin hieman veikkauksia mistä voisi johtua.

    1. Eli nakutus kuuluu edelleen ja tästä oma ja merkkiliikkeen veikkaus oli jakoniveleen. Onko foorumin veikkaus sama vai voiko kyse olla jostain muustakin?

    2. Jos kone on kylmänä ja vaihde on päällä eteen tai taakse ja jarru pohjassa paikoillaan niin noin 5-10 sekunnin sisään auto alkaa tärisemään. Tämä siis kasvaa pikkuhiljaa kovemmaksi ja lopulta tärisee ihan huomattavasti. Lämpöisellä koneella ei tee tota ollenkaan. Merkkiliikkeen veikkaus oli kaksoismassavauhtipyörään mutta nyt tänään kun käytin auton eri huoltoliikkeen tarkistuksessa niin sieltä sanottiin että osakuvien perusteella moottorissa ei edes ole kaksoismassavauhtipyörää vaan tavallinen vetolevy (onko näin?)

    3. Ajossa kuuluu lonksahtava ääni kun veto menee päälle tai moottorijarrutus alkaa. Ihan kuin jossainpäin voimansiirtoa olisi väljää (missä?). Äänen huomaa parhaiten jos on loivassa ylämäessä ja päästää kaasun että veto häviää ja painaa kaasua uudestaan. Tätä syystä tai toisesta huollon tarkistuksessa ei kuultu.


    Auto kävi siis tänään huoltoliikkeen tarkistuksessa, mutta kyseisiä ääniä ei autosta kuulunut tai sitten kuului vaimeasti, joten näistä ongelmista vastaus mulle oli vähän kuin olkien kohautus että ei voi tietää mistä johtuu joten sovittiin että käyn vielä parin päivän päästä mekaanikon kanssa ajamassa autolla ja näytän kyseiset äänet joten katsotaan nyt vielä että mitä tuosta tulee.


    Nämä viat pitäisi siis saada menemään liikkeen piikkiin mutta asiaa vaikeuttaa hieman kun ei löydetä mistä
    johtuvat joten olisiko täällä kenelläkään tietoa mistä kyseiset äänet/ongelmat voisi johtua jotta voisin vähän edes ohjata huollon katsetta oikeaan suuntaan?

    Edit. Huollon tarkastuksessa luettu vikakoodit ja mitään ei löytynyt.

    #2
    Voimansiirron puolelta vian luulisi löytyvän ja hyvin sopisi että kaikki kolme kohtaa johtuu yhdestä ja samasta viasta. Vetoakselin nivel tms.

    Comment


    • #3
      Morjesta!

      Käännyn taas fiksumpien puoleen tässä asiassa: omistuksessa ollut nyt noin 1,5kk 2019 A4 35 TDI ja kilometrejä tällä hetkellä 139tkm ja ongelmana olisi kun auto tuntuu välillä vaihtelevan vaihteita kohtuu rajusti. Varsinkin risteykseen jarrulla hidastaessa esim 3 vaihteella kun siirtyy takaisin kaasulle niin vaihteisto vaihtaa 2 vaihteen varsin töksähtäen. Jos kaasua painaa TODELLA varovasti niin vaihto saattaa tapahtua hellemmin.

      Vaihteiden vaihto ylöspäin tuntuu toimivan ihan normaalisti paitsi 1 -> 2 tuntuu välillä vaihteleva nykäys.

      Lisäksi esim liikenneympyrässä ajettaessa 1200-1600 rpm auto ikäänkuin nykii. Nykiminen ei tunnu tapahtuvan moottorista kun nopeus pysyy samana vaan tuntuu kuin joku muu ottaisi kiinni vähän väliä.

      Oireita ei pysty toistamaan joka kerralla. Tosin oma ajotyylikin on alkanut muokkautumaan auton mukana jotta saisi edes jotenkin mukavaa kyytiä...

      Huollossa käytetty ja vikakoodeissa ei mitään.

      Mikäs olisi herrojen veikkaus? Laatikko menossa? Mekatroniikka? Vai onko kytkin tulossa tiensä päähän? Huollossa todettu että vauhtipyörä saattaisi olla tulossa lähelle vaihtoa mutta voiko se vaikuttaa vaihteiden vaihdon nykimiseen?

      EDIT. Joku fiksu huomasi että täällä oli vielä tämä aikaisempikin postaus joten päivitys noihinkin: nakutus kuului kun kuuluikin vetonivelistä, mutta ei tietoa kummalta puolelta joten vaihtoon menee molemmat vetoakselit. Tärinä tuli huollon mukaan vauhtipyörästä josta oli lähtenyt runsaasti ruostepölyä. Kuulemma vaihtoa suosittelevat. Lonksahdus kuulemma voimansiirron välyksistä eli kuulemma normaalia. Omasta mielestä kohtuu raju lonksahdus normaaliksi ääneksi mutta ehkä muut tietävät paremmin
      Viimeksi muokannut vauhtikasa; 23.8.2024, 11:37.

      Comment


      • #4
        Vaihteisto öljyn vaihto ellei ole uudet ja originaalin kaltaiset.
        Vaihteiston/kytkimen sopeutus.
        Onko tuossa autossa jotain niin erikoista että kannattaa nähdä vaivaa? Takaisin liikkeeseen?

        Comment

        Working...
        X