Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.6 ALZ käyntihäiriö ja paljon vikakoodeja. KORJATTU!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1.6 ALZ käyntihäiriö ja paljon vikakoodeja. KORJATTU!

    A4 1.6 -04. Ensin oireet ja koodit viittasi egr ja kaasuläppään. Uusi egr odottaa asennusta ja samalla putsataan läppä. Nyt alkoi käymään vajaalla, työntää sinistä savua eikä tahdo käyntiinkään saada. Mistä lähtisi noita muita vikoja selvittämään? Ei taida egr ja läppä tuollaisia aiheuttaa? Virranjakaja, puola...?

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_2024-07-18-15-31-17-525_com.voltasit.obdeleven.jpg Views:	0 Size:	84,8 Kt ID:	1975195

    Oudosti jakaa tuon tekstin kun kuvan liittää. Ja näyttää erilaiselta kuin muokatessa.
    Viimeksi muokannut okkim; 18.7.2024, 19:37. Perustelu: Korjasin kuvan rivityksen.

  • #2
    Mittaako maf imuilman lämmön? Putsaus ei auttanut eikä käynti muuttunut liittimen irrottamalla. Nämä siis ennen käyntihäiriöitä. Onko joka pytylle oma puolansa?

    Comment


      #3
      Jos auto savuttaa sinistä, niin varmaankin polttaa öljyä. Tiivisteet (vuotoja?), männänrenkaat (puristukset?). Jokaisella pytyllä on oma puola. Sytytystulpatkaan ei varmaan kovin hyvässä hapessa jos öljyä palaa. Vikakoodit viittaisivat taasen syl. 3 ruiskutussuuttimeen, jos tämä sökö niin aiheuttaa käynnistysongelmat.

      Comment


      • #4
        Juuri tehty rvs- käsittely. Sillä loppui öljynsyönti. Ei tuo nytkään ole öljyä hävittänyt. Huonosti vaan polttaa bensan? Voiko tuo kaasuläppä aiheuttaa kaikki viat? Kuitenkin joka pytystä jotain valittaa. Vkl: na alkaa purkamaan läppä ja egr...
        Viimeksi muokannut jannekni; 18.7.2024, 19:10.

        Comment


          #5
          Kuvankaappauksen vikakoodit voisi avata auki tekstinä, niin pääsisi paremmin kiinni tähän. Kaasuläpästä varmaan hyvä aloittaa, vai antaako herjaa ainoastaan perusasetuksen ajosta? Hieman vaikuttaa siltä, että vikoja on useampia.

          Comment


          • #6
            Tuollaisia vikakoodeja antaa käyntihäiriöstä. Ei savu ole sinistä vaan valkoista ja bensaa tiputtaa putkesta. Ei nämä kyllä taida kaasuläppään liittyä? Googlettamalla löytyy vaihtoehtoja: alipaineletku, puola, maf, bensasuodatin...

            Click image for larger version  Name:	Screenshot_2024-07-19-11-16-02-232_com.voltasit.obdeleven.jpg Views:	1 Size:	65,8 Kt ID:	1975230 Click image for larger version  Name:	Screenshot_2024-07-19-11-16-11-259_com.voltasit.obdeleven.jpg Views:	1 Size:	63,8 Kt ID:	1975231
            Viimeksi muokannut jannekni; 19.7.2024, 11:33.

            Comment


              #7
              Kyl noilla oireilla vaihtasin puolia, johtoja ja tulppia ristiin ja katsoisin siirtyykö sytytyskatkokset toiseen sylinteriin. Jos ei siirry niin sit Vcds:llä katsoo onko ketju hypännyt.

              Comment


              • #8
                Yksi puolahan tuossa on. Uusi ostettu, samoin tulpanjohdot. Remmi tuskin on pompannut. Kaasuläppä ei mennyt ennen puhdistusta kiinni. Egr uusattu.

                Comment


                • #9
                  Samat vajaalla käyminen ja vikakoodit myös rempan jälkeen. 3. ja 4. pytyn tulpat märkänä. Yleismittarilla ei ohmieroja. Tulpat on suht uudet. Mitäs sitten? Miksi kahta pyttyä herjaa? Suutin? Johtosarja? Vai tiputtaako useamman pytyn pois pelistä jos ei saa tarpeeksi bensaa? Suodatin tukossa tms...? Se huomenna vaihtoon.
                  Viimeksi muokannut jannekni; 21.7.2024, 17:18.

                  Comment


                    #10
                    Remmi harvemmin hyppää mutta nokka-akseleiden välisen ketjun hyppääminen on suht yleistä. Näkyy VCDS:llä ja oireet on just tuollasia. Oletan että toi ALZ on kahdella nokka-akselilla jolloin niiden välissä on ketju.

                    Comment


                    • #11
                      Kai tuo olisi kerrasta seonnut jos ketju hyppää? Nyt pikkuhiljaa huononi käynti. Yhdellä nokka- akselilla, ei ketjua.

                      Comment


                      • #12
                        Ei apua suodattimen vaihdosta. Nyt loppui omat keinot. Pitää hinata verstaalle ja VCDS: n perään. Kai tuo joku suutin/johtosarja- vika on?
                        Viimeksi muokannut jannekni; 22.7.2024, 21:11.

                        Comment


                          #13
                          Kokeilitko vaihtaa suuttimia ristiin? Etenkin tuo sylinteri 3 vikakoodi viittaisi tuonne. Johdot kunnossa?

                          Comment


                          • #14
                            En oo vielä sellaisiin toimenpiteisiin lähtenyt. 3 viikon jono korjaamolle. Suuttimia/piuhoja/puristuksia/jakoa arvelivat. Ja katti varmaan myös entinen... Voi kai noita alkaa sitten vaikka itse tehtailemaan. Pystyykö piuhoja mitenkään testaamaan itse? Oireethan alkoivat jo aikoja sitten kun kiihtyvyys huononi...

                            Comment


                              #15
                              Piuhoja voi toki mitata liitoksista, toinen pää todennäköisesti ECU:lla. Piirikaaviosta tässä apua. Ulkoisesti helppo tässä tarkistaa, sillä suuttimet lienee suoraan moottorin suojakannen alapuolella.

                              Suuttimien ristiin vaihdolla voisi kuitenkin poissulkea tämän, jos vika siirtyy syl. 3 suuttimen mukana. Vika tässä suuttimessa saattaisi selittää myös 4. sylinterin sytytyshäiriöt, sillä sytytysjärjestys tässä moottorissa 1-3-4-2.

                              Comment


                              • #16
                                Totta. Juuri tuo kahden pytyn häiriö ihmetyttää.

                                Comment


                                • #17
                                  Puristus- tai ohivuotomittaus. Jos puristukset tasaiset, sitten suuttimien toiminnan varmistus.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mittaukseen pitää olla lämmin kone? Ei viitsisi tuota enää yhtään käynnistellä...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pitää ja pitää. Kyllä siitä kylmällä konellakin osviitan saa, onko esim. venttiilivikaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja kattihan taitaa jo ollakin finito....?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei nyt etukäteen kannata lähteä maalailemaan piruja seinälle. Selvittelee eka nyt vaikka nuo, ja sitten jos ne kunnossa ja epäilee esim. katin tukosta, niin putkea jostakin kohtaa vähän auki ennen kattia jos onnistuu ja katsoo paraneeko käynti.. Jos paranee, niin katti käteen ja toteaa onko kaput. Paljonko autolla on ajettu?

                                          Comment


                                          • #22
                                            260tkm. Muuten oisi kopsakkakuntoinen vehe pojalle ensiautoksi.
                                            Viimeksi muokannut jannekni; 23.7.2024, 17:12.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt on ristiin vaihdeltu suuttimet mutta vikakoodit säilyi samana(3 ja 4. pytyn sytytyshäiriö). Vastus oli kaikilta suuttimilta sama eivätkä näyttäneet pahalta. Ohivuotomittaria ei viitsisi investoida. Toinen korjaamo avautuu ensi viikolla... Suuttimien sähköliittimistä löytyy eroja. Jos 3. ja 4. pytty on taaimmaiset niin niissä vastus on 10 ohmia. Etummaisista pytyistä löytyy 1M! Onko selitys vikaan tässä? Onko bensavehkeisiin sähkösarjaa kuten diseleihin? Vai meneekö piuhat suoraan eculle asti?
                                              Viimeksi muokannut jannekni; 24.7.2024, 14:33.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ohessa suuttimien piirikaavio:
                                                Click image for larger version

Name:	Screenshot_2024-07-24-15-01-17-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Views:	225
Size:	39,0 Kt
ID:	1975439

                                                J361 = Simos ohjausyksikkö, osa ECUa
                                                Suuttimet N30 - N33 = syl. 1 - 4

                                                Piuhat menee siis suoraan ECU:lle asti ja jokaisen pin 1 on yhteinen virransyöttö sulakkeen kautta.

                                                Sähköliittimistä siis resistanssit eivät kerro paljon mitään (?). Jos vika ei siirry suuttimen kanssa, niin ei vika varmastikaan myös niissä.

                                                Tarkastaisin vielä noiden pyttyjen puristukset.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ok, kiitos selvennyksestä. Toisesta 1.6: sta mitä ilman isompia purkamisia pystyi mittaamaan vastusta niin molemmista laitapytyistä liitin antoi tasan 2.4M ohmia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Entäs tuo P0113, se kummittelee edelleen. Voiko vetää koneen noin sekaisin? Anturi sijaitsee jossain moottorin alapuolella? Ei mafissa? Käynti ei ainakaan muutu kun liittimen irrottaa. Click image for larger version

Name:	Screenshot_2024-07-24-22-03-30-423_com.google.android.apps.photos.jpg
Views:	263
Size:	70,0 Kt
ID:	1975471

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      ​​​​​​Tuo P1292:n viittaava anturi (MAP ohjattu jäähdytystermostaatti) on itse asiassa tuossa edellisessä piirikaaviossa esitetty F265. Avasitko suuttimia mitatessa ECU:n liittimiä?

                                                      Itse asiassa myös EGR (G212 & N18) ja kaasuläppä (J338) kytkeytyvät tälle Simos ohjausyksikölle samaiseen moninapaliittimeen, piirikaaviot:

                                                      Click image for larger version

Name:	Screenshot_2024-07-25-00-45-11-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Views:	207
Size:	52,7 Kt
ID:	1975480

                                                      Click image for larger version

Name:	Screenshot_2024-07-25-00-32-56-86_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Views:	196
Size:	58,9 Kt
ID:	1975481


                                                      Voisiko olla niin, että tuolla ECU:n liittimen pinneissä on hapettumaa, joka aiheuttaa sekä nämä, että suutinviat?

                                                      Ymmärtääkseni P0113:n imuilman lämpötila-anturi on tässä sisäänrakennettu MAF:n (G70), joka niin ikään tulee ECU:lle:

                                                      Click image for larger version

Name:	Screenshot_2024-07-25-00-58-50-62_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Views:	196
Size:	48,1 Kt
ID:	1975482

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joku tuollainen selittäisi kyllä kaikki viat. Liittyisiköhän tämäkin ilmoitus samaan nippuun? Uskaltaako eculta nyppiä liittimiä irti akun ollessa kytkettynä?
                                                        Click image for larger version

Name:	Screenshot_2024-07-21-11-27-31-949_com.voltasit.obdeleven.jpg
Views:	235
Size:	24,9 Kt
ID:	1975486

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei välttämättä tarvitse irroittaa akkua, parempi varmaan kuitenkin tehdä niin. Lasinpyyhkimet täytyy irroittaa booreilta.

                                                          Toimiiko mittaristo? Vaikea heti sanoa liittyykö tuo samaan mikäli ongelma tuolla ylipäänsä on.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            On ainakin aiemmin toiminut. Joo, eilen jo ecua auoin mutta mitään outoa ei näkynyt ja sulake oli ehjä niin en muuta räpläillyt. Pitääpä nyt ottaa uusiksi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X