Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Parhaat tehokkaat moottorit (1.8t, 2.0 TFSI, 3.2FSI, 3.0 TDI, 4.2 V8 jne)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Parhaat tehokkaat moottorit (1.8t, 2.0 TFSI, 3.2FSI, 3.0 TDI, 4.2 V8 jne)

    Kun on taas vuosikausia ajellut noilla 100-130 heppaisilla nuhapumpuilla, niin kuvittelin 150 hevosvoiman tyydyttävän vähän pidempään kuin muutaman kuukauden (A4 2.0 TDIQ 2014), mutta kun lumet suli, niin alkoi kaivata lisää tehoakin. Nyt olis siis kova kuume saada sporttisempaa käyttistä, joka kiihtyy nopeampaa kuin kuski. Lapsesta saakka haaveissa on ollut 911 Porsche, mutta sitä ei nyt valitettavasti vieläkään saa, mutta jos sais edes hitusen tehoa/kiihtyvyyttä ja sporttista ajotuntumaa. Rattivaihteet kans houkuttelis, vaikka ei mulla ikinä ole manuaalin kanssakaan ollut ongelmaa. Neliveto se ainakin 75% todennäköisyydellä tulee olemaan.

    Nopeuttahan me ei Suomessa juurikaan tarvita, mutta voimakas kiihdyttely ja suurin mahdollinen tilannenopeus esim. mutkaisella tiellä, tai vaikkapa tyhjässä liikenneympyrässä, korvaa puuttuvaa vauhdin tuomaa jännitystä. Perheessä on nyt kaksi autoa, joihin ei kumpaankaan ole syntynyt tunnesiteitä, niin näitä vaihtoehtoja on nyt seuraavan auton hankintaan useita, ja budjetti tilanteesta riippuen noin 5000-12000. Eli vois harkita joko pientä sporttia kakkosauton virkaan, tai sitten isompaa ihan ykkösautoksi. Saattaa olla, että vaihdan molemmat autot. Kilometrejä tulee sen verran vähän, ettei ole suurta merkitystä onko bensa vai diisseli, kunhan olis mahdollisimman luotettava, eikä tulis mitään +3k€ remontteja.

    Suurin osa vaihtoehdoista on Audi TT, A3, S3, A4 ja A6, ja moottorivaihtoehdot 1.8t, 2.0 TFSI, 3.2 FSI? sekä tietysti 3.0 TDI. Ja jostain sain vielä päähänpinttymän tuollaisesta 4.2l Audi A8:sta, ne taisivat olla 2004 vuosimallia kaikki. Erittäin vaikeaa vaan saada kasattua luotettavaa tietoa näiden tyyppivioista. Ilmeisesti jälkimmäinen kannattais ottaa ennemmin jakohihnalla, ja huolletut rääkkäämättömät 1.8 jumalmoottorit kestää ainakin sen reilu 200hp melkein maailman tappiin saakka. 3.0 TDI:t on varmaan kalleimpia pitää, mutta kuinka kalliita? Ja sitten nuo TFSI:t, onko niissä nyt kaikissa jotain vikaa vai ei. Ainakin jotkut autokauppiaat sanoo ettei ole ?

    Eli kuulisin mielelläni raadin mielipiteitä näistä moottorivaihtoehdoista...ja muistakin.

    #2
    Jos tilannenopeutta/kihtyvyyttä haluaa, niin pelkkää tehoa ei kannata katsoa. Ennemmin mahdollisimman kevyt auto, alle 1500kg vähintään, mielummin 1200/1300kg.

    Sitten tehoakin on niin erilaista, osa haluaa se 10000 kierrosta kiertävän ompelukoneen ja jotkut haluaa 1500 kierroksesta vetävän moottorin.

    Rataneppailuun olen hieman speksannus mk2 3.2 TT:tä konsernin tuotteista, millä vois olla kiva körötellä. Alkaa hinnat olla kohdillaan ja on kevyempi kuin edeltäjänsä, osiakin saa ihan kivasti. Jos pitääs seututeillä pyrkiä pitämään vakkarissa 80, niin B8 S4 vois olla kiva, mutta ainakin allekirjoittaneelle 4-koriset on vain liian epämukavia arkiajoon.

    Edit: Ja jos nyt pitäis joku tekniikka valita sellaiseen autoon, jolla pitäisi harrastaa ja elää joka päivä, niin tuo vaimon Q7:n hybridi-linja on kyllä aevan mahdottoman kiva jekyl&hyde-ilmiöstä kärsivä, harmi kun sitä ei saa mihinkään pienempään koppaan.
    Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 20.6.2024, 07:21.

    Comment


      #3
      Juu moottorin luonne asennetussa korissa on ehkä olennaisempaa kuin absoluuttinen tehokkuus.

      Turbollisessa moottorissa turbon potku tuottaa tehokkuuden illuusiota vaikka kellon mukaan tasaisesti vetävä 6 tai 8 kone on yhtä rivakka ellei rivakkaampi.
      Joku tehokkaamman pään 2.0tfsi tuntuu jo varsin pirteältä pienessä korissa. Jos vielä jatkeeksi on laitettu DSG, jolla saa sopivat "DSG fart" pörähdykset kiihdytyksiin.

      V8 on on toki miellyttävä yleiskäyttömoottori mutta ei se mikään raketti ole A-sarjalaisissa (C5, 4F tai D2 , D3).

      Diesel ja etenkin tehokas diesel on sitten kompromissi tehon ja kulutuksen suhteen.

      Comment


      • #4
        Jos käyttöominaisuuksilla ja kustannuksilla on väliä, niin 2.0TFSI, vanhempi EA113 versio, on omien kokemuksien mukaan aika kiva paketti. Vakiokuntoinen 200hp versio on fiilikseltään aika tasapaksu, ei tunnu potkivan oikein missään kohtaa, mutta kelaa vauhtia tasaisen ripeästi. Ohjelmoituna siihen tyypilliseen 240-250hp teholuokkaan luonne muuttuu huomattavasti, etenkin keskikierroksille tulee potkua sen verran että huomaa jo ajavansa turbolla. Kulutus on kohtuullista ja ohjelman mukaiset huollot kevyitä ja edullisia. Mitään isompia vikoja ei myöskään ole omalle kohdalle osunut. Pienempää laittoa tietty aina riittää kun puhutaan teini-ikäisistä 200-300tkm ajetuista romuista.

        Vanhempi 20V 1.8T on saman tyylinen, mutta tehoissa ja ajo-ominaisuuksissa joka suhteessa vähän heikompi. Tyyppivikoja saattaa olla hiukan vähemmän.

        Hyppäys 150hp tehoista 250hp nurkille on tietty ihan kiva, mutta äkkiä siihenkin tottuu. Neliveto on tuossa suhteessa vähän kaksipiippuinen juttu. Talvikelissä ehdottoman kiva, mahdollistaa tehojen hyödyntämisen edes jotenkin. Mutta kesäkelissä taas tappaa tehon tunteen varsin hyvin.

        Comment


          #5
          Otsikosta unohtui 2.7bit :) Ja speksistä auton ikä, mutta tuo budjetti kyllä määrittelee sitä. Ja pitääkö se olla vakio, vai onko kiinnostusta virittää?

          Ei varmaan tarvi arvailla kovin paljoa mitä minä suosittelisin. :)

          Comment


            #6
            Ihan hyvä lanka. Itse pidän paljon arkikäytössä 3.0tdistä. Oli sitten sinkku tai tuplaturbo. Tehot pyörii siinä 250-350hv välissä ja vääntöä se reilu 600Nm. Tämä tekee ajamisesta helppoa.
            V8 sitten on oma lukunsa. Nykyään ei niin taloudellinen, mutta sopivan tehokas ja miellyttävä äänimaailma tekee V8:ta varteenotettavan vaihtoehdon harrasteautoksi.

            Viritykseen ehkä parhaimmat ovat edellä mainittu 2.7bit, 1.8t ja 3.2. Toki voihan muitakin virittää, eteenkin 3.0tdi:tä.

            Tästä aiheesta löytyy varmasti yhtä monta mielipidettä ja ajatusta kuin kirjoittajaakin. Jokainen valitsee tekniikkansa omien tarpeiden ja mieltymysten suhteen. Siksi V10BIT :-D

            Comment


            • #7
              Tuossahan tulikin ihan samoja ajatuksia, mitä olen itsekin miettinyt. Viritystä vastaan mulla ei sinänsä ole mitään, mutta saako näitä vielä jossain ohjelmoitua? Ja kun mulla ei ole teknistä osaamista, eikä liiemmin harrasterahastoakaan, niin aika kohtuudessa pitäis pysyä viritysten osalta. Ihan alkuperäinen ajatus mulla oli A3 2.0 TFSI, mieluiten nelivetoisena ja ohjelmoituna, asiallisella alustalla, ja jotain mukavaa ulkonäöllistä piristystä. Mutta hyväkuntoiset yksilöt on harvassa ja hinnakkaita.

              3.2 vapari (A3 tai TT) houkuttelis muuten ehkä eniten, mutta sen pitäis olla valmiiksi huollettu siihen malliin, että saa ajella vähintään pari vuotta omia ajoja ihan huoletta (toki öljynvaihto yms ainakin kerran vuoteen, eli alle 10tkm).

              2.7bit on mun käsittääkseni kaikkein epätaloudellisin vaihtoehto, niin se jäi varmaan siksi pois...eikä tainnut osua nyt yhtään sellaista nettiautosta mun listoille.
              Viimeksi muokannut op76; 20.6.2024, 10:51.

              Comment


                #8
                Jos haaveillut Possusta ja tuota listaa katsoo harrasteautoksi niin lähimpänä olisi TT 3.2. Siinä on vähän eksoottisempi korimalli ja hyvä moottori. Nuo on usein myös harrastekäytössä olleet eli keskimäärin paremmalla pidolla, ja parit tyyppiviat laitettuna luotettava tekniikka. Nuo on imusarjasuihkuitteisella koneella eli ei FSI-murheita. Väitän että lajiinsa helpommalla voi päästä sellaisen kun samanikäisen turbovehkeen kanssa, ja saa kaupan päälle aika paljon paremmat sävelet.

                Comment


                • #9
                  Onko kaikki? Vai vasta se uudempi malli?
                  Viimeksi muokannut Killeri; 20.6.2024, 12:27. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                  Comment


                    #10
                    Aiemmin oli A4 B7 2.0t koneella. Se tuntui ihan kohtuu ripeältä, mutta kyllä tuon kokoinen auto olisi kaivannut ohjelmaa.

                    Nyt on alla S3 8p saman ikäisellä 2.0t koneella ja ilmeisesti jollain ohjelmalla. Tuo on kieltämättä ihan käsittämätön laite, kun on aavistuksen pienempi laite kun A4. Kannattaa tuollaista A3/S3 8p ehdottomasti käydä kokeilemassa.
                    ​​

                    Pitäisi tuo oma S3 laittaa myyntiin. Tulee kesällä ajettua TT:llä niin ässä seisoo pihan perillä valitettavasti.



                    Edit: Oma kokemus rajoittuu tfsi koneissa ekaan sukupolveen eli onkos se nyt ea113 jota valmistettiin -2008 asti. Missään ei ole isompaa vikaa ollut. Jonkin verran on kaikki vieneet öljyä, mutta ei todellakaan samalla tavalla, kuin b8 korisissa. Korkeapaine pumpun paininkuppi kannattaa tarkastaa/vaihtaa säännöllisesti ja hyvä muistaa, että eka sukupolvi on hihnakoneisia. Näihin on periytynyt jo jumal 1.8t tuttu nokkien välinen ketju jota on hyvä kuulostella. Alkaa rallattamaan ajan myötä.
                    Viimeksi muokannut mikaha; 20.6.2024, 13:25.

                    Comment


                    • #11
                      Täältä kova suositus 3.0tdi:lle (ccwa) vuoden ajellut b8 a4 piristetty sinne 370hp tuntumaan että tarvittaessa löytyy vetoja ja silti matka ajossa maltilliset 6L/100km

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja op76 Näytä viesti
                        Onko kaikki? Vai vasta se uudempi malli?
                        En ihan pääse kärryille mitä tarkoitat, mutta oma valinta olisi kakkoskoppanen TT. Nyt minulla saman ikäinen A3 3.2 ja olihan se vakiona aika harmaa tasapaksu peli, niin pitänyt vähän päivittää kaikkea (toisaalta hankin tuon RS3 8P jälkeen). TT kuitenkin sellaisenaan tehtaalta jo aika hauska korimalli josta varmaan iloa pitkään.

                        Comment


                        • #13
                          Niin sitä tarkoitin, että onko se parempi 3.2 myös noissa vanhemmissa TT:ssä? Tai A3:ssa? Eli mistä tiedän kumman mallin moottori noissa on?

                          Comment


                            #14
                            Minun ymmärtääkseni ''vanhan mallin'' kone on kaikissa A3 ja TT mk1/mk2, FSI konetta sitten Passatissa ainakin. Joku viisaampi voi korjata jos tietää enemmän.

                            Comment


                              #15
                              2.7bit on mun käsittääkseni kaikkein epätaloudellisin vaihtoehto, niin se jäi varmaan siksi pois...eikä tainnut osua nyt yhtään sellaista nettiautosta mun listoille.
                              Ei se minusta ole mitenkään kovin epätaloudellinen jos ajaa kevyellä jalalla. Vakiona pienillä renkailla se meni matka-ajossa jotain seiskan pintaan. Nyt ei ole tullut katsottua kulutusta sen kummemmin.

                              Comment


                                #16
                                Isossa bensamoottorissa on oma fiiliksensä, varsinkin jos jatkona on manuaali (tai S-tronic). Samanlaista välitöntä polkimeen reagointia ei oikein ahdetusta neloskoneesta saa, varsinkaan alemmilla kierroksilla. Toisaalta neloskoneinen voi olla pienemmän keulapainon takia tasapainoisempi mutka-ajossa ja rataneppailussa.

                                En huomannut budjettia mainittavan, mutta uudempi 2.0TFSI (EA888 gen 3) voisi olla kiva "kompromissi", varsinkin S-tronicilla. Koriksi esimerkiksi A3/S3 2012 tai uudempi (8V), poikittaiskoneisiin on viriosaakin hyvin tarjolla, ja virityspotentiaalia on. Tuo gen 3 ei kärsi juurikaan aiempien FSI-koneiden ongelmista, ja on käyttöominaisuuksiltaan varsin hyvä mylly. Turbokoneeksi nopeimmasta päästä heräämään, vaikkei ihan välittömästä väännöstä voikaan puhua. Luotettava ja lämpeneekin käsittämättömän nopeasti fiksun lämmönhallinnan ansiosta. Esim. A3/TT 3.2 moottori on tuohon verrattuna todella hidas möykky lämpenemään. Bonuksena vielä pienehköt kulut, polttoaineen kuin myös huoltojen osalta.

                                Isosta dieselistä saa sitä voimaa kohtuullisen pienellä kulutuksella, mutta muut ominaisuudet ei ole taas niin urheilullisia.

                                Se on vähän siitä kiinni mitä ominaisuuksia moottorissa arvostaa. Kaikkia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla.

                                Comment


                                  #17
                                  Itse antaisin tuolla budjetilla ääneni 8L S3:lle. Jos vaan löytää hyväkuntoisen ja ruosteettoman yksilön. Alle kymppitonnilla tuollaisen kuvittelisin saavan ja jää hieman vielä remppa rahaakin.

                                  Vakiona ei hirveän ripeä, mutta lastutettuna ei jää jalkoihin. Konsonantiksiksi edullinen ylläpitää, iso osa osista on samoja kuin kuin normi A3:ssa. Lisäksi tykkäsin hieman pullistetusta muodoista. Liekö ainoa (pelkkä)ässä, jossa erilainen kori kuin A malleissa?

                                  TT:hen verratuna on käytännöllisempi, taakse mahtuu aikuisia ja tavaraakin mahtuu konttiin, varsinkin takapenkin selkänojat kaadettuna.

                                  Comment


                                    #18
                                    Pitäisi kokeilla useampaa ja valita se mieluisin. Jos alussa jo tökkii vaihtoehto A vs vaihtoehto B, niin tuskin myöhemmin tilanne muuttuu. Sitten aikapaljon kaikkeen fiilikseen vaikuttaa mallista riippumatta varustetaso/väri/sisusta, ainakin mulla.

                                    Sit semmonen auto, että kaupan oville kävellessä pitää muutaman kerran kääntyä ajokkia katsomaan kuinka soppeli se on, ennenkuin astuu sisään kauppaan :)

                                    TT:lle ääni täältä. Ehkä kutoskoneinen mielummin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo, ykkösautossa varustetaso merkkaa vähän enemmän (etenkin vaimolle), mutta minä en juuri muuta kaipaa ku vakkarin matka-ajoon ja basistin peräkonttiin. Toki talvella pitää tulla lämmintä ja löytyä perus ohjaus-, sekä jarrutehostus. Luulen ettei ohjaustehostinkaan olis itselle niin tärkeä, jos olis terveet olkapäät. Sitten tietty penkit pitää olla käyttötarkoituksen mukaiset, ja sellaiset ettei ole muutaman minuutin jälkeen selkä kipeä.

                                      Osaisko joku tehdä nyt vielä jotain yhteenvetoa noista ketjukoneiden ongelmista (sekä mahdollisista öljynsyönti- tai kansiongelmista). Ilmeisesti pienestä rallatuksesta isompiin ongelmiin kuluu hyvin erilainen määrä aikaa, ja ostohetkellä ei passais ylimääräisiä ääniä esiintyä. Ketjuremontit lie kaikissa näissä vähintään 2-3k€ luokkaa, ja ketjun kesto sitten myös kaikissa vajaasta 100tkm tuonne noin 250tkm?
                                      Viimeksi muokannut op76; 21.6.2024, 15:35.

                                      Comment


                                        #20
                                        Joko ketjun aloittaja löytänyt ajopelin? Nuo edellisen viestisi tekniikka-asiat löytyy aika hyvin foorumilta jo valmiina.
                                        Mulla 1.8TFSI Gen3, vie öljyä ehkä n. 1l/ 10000km. Ajettu 208tkm, öljyt vaihtanut nyr 10-15tkm välein ja ottanut samalla huuhtelun koneelle (en muista mikä litku). Ketjut myös alkuperäset.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X