Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS4 B7 käyntiongelmat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RS4 B7 käyntiongelmat

    Tervehdys

    Tosiaan B7 Rs4:ssa (BNS) käyntiongelmia, ideat rupeaa itsellä jo olemaan vähän loppu mitä seuraavaksi tutkisi.
    Viat alkoi helmikuussa, tyhjää käydessä kauppareissun päätteeksi (5km) aivasti/yskäisi ja sammui, käyntiin lähti normaalisti tämän jälkeen, ajoin auton talliin ja muutaman minuutin jälkeen haisi bensa todella voimakkaasti. Käynti muuttui tuon jälkeen krouviksi/heijaavaksi, mittauksien mukaan kumminkaan palamatonta ainetta ei ole savuissa ja käy kaikilla. Nyttemmin lambdojen vaihdon jälkeen tyhjäkäynti on oikeastaan kohdillaan, mutta kierroksille mentäessä menee rikkaalle ja käynti muuttuu huonompaan suuntaan.
    Risaa nyt tutkittu siitä saakka enemmän vähemmän aktiivisesti ja kuten sanoin rupeaa olemaan ideat vähissä.
    Vaihdettua/tehtyä nyt:

    - Huohotin/öljynerotin
    - Imukanavien puhallus
    - Imusarjan läppien poisto
    - Moottorin tukikumit
    - Polttoaine suodatin
    - Puolat
    - Tulpat
    - Matalapainepumppu
    - Matalapainepumpun ohjainlaite
    - Suuttimet
    - 1. Lambdat molemmin puolin
    - Kaikki mahdolliset anturit käyty oskilloskoopilla lävitse

    Itse olen enemmän vähemmän imuvuodon kannalla, mutta mistä? Kaikki mahdolliset paikat mielestäni on tutkittu. Vai jotain muuta? Ideoita otetaan vastaan jotta saataisiin vielä kesäksi ajoon.

    #2
    Paljonko autolla on ajettu? Onko esimerkiksi vcds:llä katsottu nokkien korjausarvot tai vikakoodeja yleensä? Onko misfireä?
    Vcds:llä löytyy Group 093 Idle Stabilization, jos täällä häikkää, tällöin jakopää voi olla viallinen. Vika voi myös olla vvt/nokan säätäjä.
    Joka tapauksessa minun katseet kääntyy jakopään puoleen.

    Edit: Voit tsekata myös nokansäätimen töpselin irti bank1 tai bank 2, jos koneen käynti rauhoittui selvästi, niin vika löytyi.

    Comment


    • #3
      Autolla ajettu melko tarkkaan 190tkm. Nokkien korjausarvot on ok, vikakoodeja ei tosiaan anna.
      Misfireä tulee satunnaisesti.
      Group 093 ei olla katsottu, se siis seuraavaksi.

      Töpselit on ollut irti, tällä ei käytännössä ollut mitään vaikutusta.


      Edit: Ongelmassa päästy eteenpäin, pitkän tutkimisen jälkeen nokka-akselin "tulpasta" (06B 103 113C) löytyi halkeama. Uusi tulppa paikalle ja käynti on kunnossa. Koeajolla kaikki ok, vedot tallessa ja käy hyvin. Mutta, ongelmaksi muodostuu nyt koneen lämmettyä rikkaalle meno, paljon rikkaalle.
      Nyt myös vaihdettu ilmamassa, ei vaikutusta. Misfiret on loppunut, vikakoodeja ei edelleenkään ole.
      Viimeksi muokannut Ollitt; 29.5.2024, 06:55.

      Comment


        #4
        No oletteko seuranneet lambdojen arvoja? Jos etu-lambdat vaihdettu, niin takimmaiset vielä vaihtamatta? Taka-lambdat on kyllä pirulliset vaihtaa. Samalla tarkistaa myös katalysaattoreiden kunto jollain tavoin.

        Comment


        • #5
          Takimmaiset lambdat valvovat katteja, etummaiset säätää.

          Comment


          • #6
            Lambdojen arvot on ok, takimmaiset on tosiaan vielä vaihtamatta! Katit on käynyt mielessä, tosin jos tätä skenaariota miettii niin alunperin oli pelkästään laihalla/savuissa ei ollut palamatonta ainetta, toisin kun nyt! Ei se tietenkään sulje pois sitä, että kateissa voi olla ongelmaa.
            Mieleen tuli myös, että kuinka nopeasti moottorin ohjainlaitteet ”oppii” muutoksiin? Nyt kun paljon osaa vaihdeltu ja testailtu niin voiko kyse olla vaan pieleen menneestä sopeutuksesta tms?
            Haen tällä takaa esim sitä että imusarja oli todella tukossa, eikä mitään käsitystä kuinka kauan näin on ollut.

            Comment


            • #7
              Asia edennyt, mutta liian vähän! Ecusta löytyi joku bulkkisofta, tämä poistettiin ja vakio tilalle, vain läpät on poistettu käytöstä.
              Yksi imuvuoto löytyi vielä.
              Rikkaalla vaan on vieläkin ja paljon, huolimatta löydetyistä ja jo korjatuista vioista.
              Koodeja ei ole edelleenkään mistään.

              Edit, lisätty viimeisin mittaus!
              Attached Files
              Viimeksi muokannut Ollitt; 15.6.2024, 08:44.

              Comment


                #8
                Semmostakin ohjelmaa saa mikä ottaa poistetut läpät huomioon, mutta tuskin nyt niistä lämpösenä rikkaalle. Minkä merkkiset lambdat laitoit, toivottavasti bosch?

                Ja laitoit uudet suuttimet kaikki vai?

                Comment


                • #9
                  Boschin lambdat on juu paikalla!
                  Suuttimet eivät ole uudet vaan olivat finjectorilla huollossa/tarkastuksessa, niistä ei vikaa löytynyt!

                  Comment


                  • #10
                    No niin, risan kimpussa taas oltu. Katit käytettiin irti, hyvässä kunnossa näyttäisi olevan.
                    Vastapainetta noin 40 millibaaria tasaisesti. Molemmista myös kuva liitteenä.
                    Kylmänä koitettu nyt päästöt niin suoraan käynnistyksestä kun lyö mittariin on kaikki ok, rajojen sisällä, mitä enemmän lämpiää sitä huonommaksi lukemat menevät. Lambdoja kun seurailee niin lämpenemisen mukaan joku ohjaa koko ajan rikkaammalle, mutta mikä?
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Miltä polttoainetrimmit näyttää?

                      Comment


                      • #12
                        Hetkinen, polttoainetrimmit? Joko juoksen hitaalla tai sitten en vaan ymmärrä..

                        Aaa siis blokit 032 ja 033? Huomenna tsekkaamme nämä!

                        Edit; allekirjoittaneen sunnuntaiväsymys!
                        Viimeksi muokannut Ollitt; 16.6.2024, 20:18.

                        Comment


                        • #13
                          Eihän ole vaihdettujen lambdojen johdot ristissä?

                          Comment


                          • #14
                            Ei ole, nämä on tarkistettu useampaan kertaan.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 17.6.2024, 09:01. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment


                            • #15
                              Moottorin lämpöanturi antaa väärää tietoa eculle?

                              Mittalaitteessa lukee lambda HI, niin eikös se tarkoita laihaa seosta eikä rikasta?
                              Viimeksi muokannut ilyx; 18.6.2024, 07:50.

                              Comment


                              • #16
                                Lämpöanturia pitää tutkia, lopputalvesta sitä tutkittiin ja silloin oli kyllä kaikki kunnossa.

                                Mittalaitteessa on joku katkos tuossa kuvassa syystä taikka toisesta, liittenä viimeisin vedos lämpimällä moottorilla.

                                Comment


                                  #17
                                  Ecujen releitä tarkastettu, onko pinnit missä kunnossa? Melko varmasti ei johdu näistä, mutta yksi ohut johtolanka lisää. Paremminkin näissä ollut ongelmia jos misfireä pukkaa, mutta pinnien hapettumisaste ilmainen tarkistaa ja maksaa muutaman kympin uusia tarvittaessa.
                                  Rele 614, korvaantunut 644. Googlella löytyy näistä lisätietoa, Audi World ja Audizine -palstoilta.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut oopee; 18.6.2024, 11:55.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Näitä ei itseasiassa olla katsottu lainkaan, pitääpä tutkia ja tarkastaa kunto.
                                    Ja tosiaan, jokainen johtolanka on tervetullut, pitkä puoli vuotta ollut pajalla!

                                    Comment


                                      #19
                                      Tsekkaahan ne polttoainetrimmit. Auttaa rajaamaan vikavaihtoehtoja kun näkee rikastaako koko systeemiä vai mahdollisesti vain toista bankkia.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No niin, nyt sain nämä trimmit näkyviin. Tosin meikäläisen ammattitaito loppuu siihen jos noista pitäisi tulkita jotain, ehkäpä viisaammat auttaa?

                                        Comment


                                          #21
                                          Onko mahdollisesti just nollattu vikakoodit tai tehty jotain sopeutuksia, nuo 0,0% korjausarvot ei voi mitenkään vastata todellisuutta. Ne menee aina nollille kun vaikka poistaa vikakoodit ja vaatii hetken aikaa ajoa että asettuu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nollauksia tai sopeutuksia ei ole tehty sen jälkeen kun ecu laitettiin orkkiksena takaisin, silloin ajeltu joku 20km lämpimäksi!
                                            Eli viimeiset sopeutukset on tehty ecun asennuksen yhteydessä!
                                            Onko tuo noin 20km liian vähän?

                                            Comment


                                              #23
                                              Kyllä 20km aikana pitäisi jo muuttua suuntaan tai toiseen. Miten lambda-anturien voltit käyttäytyy noissa mittakentissä kun kone käy tyhjäkäyntiä normaalilämpöisenä?

                                              Minun muistini mukaan noin 0,5v on se jonka ympärillä kuuluisi tikata ja nuo kuvien arvot on jotain aivan muuta. Tässä on varmaan jo laajakaistalambdat joiden kanssa en ole isommin joutunut touhuamaan, ehkä joku fiksumpi osaa ottaa kantaa mikä on widebandin kanssa oikea jännite kun lambda=1.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Otan tänään vielä uudestaan noi trimmit tutkintaan, mutta viime kerralla josta nuo kuvatkin on niin jännite vaihtelu oli kauttaaltaan 0,7v luokkaa, noista lukemista jotka kuvissa näkyy.
                                                Sellaista oiretta on nyt ilmaantunut että 3000-5000 kierroksen välissä rupeaa hieman pätkimään/nypyttään, misfereä ei kumminkaan tule, eikä muitakaan koodeja.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No niin, ajeltu on! On kyllä mystinen vika nyt käsillä! Ajeltiin noin 20km ja nyt, nyt tulee vikakoodit 1. Lambdoista!? Kaikki toimii, vetoja on ja käy hienosti, paremmin kuin koskaan!

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Toistan edelleen sen moottorin lämpöanturin. Jos ecu luulee että moottori on kylmä niin syöttää rikasta seosta kokoajan. Siksi kylmänä toimii paremmin kuin lämpimänä. Myöskään lambdakorjaus ei ole käytössä kylmällä moottorilla niin siksi myöskään fuel trimmit eivät säädy. Lambdan vikakoodikin saattaa johtua siitä että ecun mielestä seos pitäisi olla kunnossa.

                                                    Voin yhtä hyvin olla väärässä mutta tuon nyt ainakin itse katsoisin ensimmäisenä. Jos tuossakin on se vihreä nelinapainen anturi niin se aiheuttaa about puolet foorumin käyntiongelmista..

                                                    Edit. Tai jokin muu ehto mikä estää ecun menemästä closed loop tilaan.
                                                    Viimeksi muokannut ilyx; 21.6.2024, 11:05.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Muutama ajatelma, voivat olla sujuvasti puuta-heinää: Tässähän on kaksi ecua, kummallekin puolelle polttoaineen syötölle omansa. SSP377 väittää että nämä ovat samalla osanumerolla, voiko niitä vaihtaa ristiin jos vika on ecuissa?
                                                      Toisekseen pakoputket pysyy erillisenä molemmilta puolilta, auttaako tämä vianhaussa mitään? Mulla on tuossa toisessa BAR-koneessa sellainen hauskuus että kuskin puolelta pitää polettaa katsastuskonttorilla n.3-4min että päästöt menee rajojen sisään, pelkääjän puolelta menevät samoin tein. Ei anna vikakoodeja, vaihdoin molemmat lambdatkin kuskin puolelle viime vuonna, eikä se siitä kummentunut. Käy ja kulkee samalla tavalla kuin tuo toinenkin, niin ajattelin ajaa siitä vian ulos.
                                                      Kolmanneksi, VCDS osaa varmaankin toimia k-väylän kanssa oikein kun tuossa ihmeteltiin noita polttoaine-trimmejä "The RS4 engine is diagnosed via the K-wire. The Q7 is diagnosed via the powertrain CAN bus."
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tää on niin mielenkiintoinen keissi että melkein tekis mieli itte päästä tonkiin tarkemmin. Pitäis päästä näkeen livearvoja ruudulta ja miten ne käyttäytyy. Profiilisissa lukee Huittinen, jos auto on siellä niin otappa yhteyttä vaikka ensi viikolla ja ajele tähän 25km päähän niin tutkitaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No niin, lämpöanturi on tilauksessa, koitetaan sekin vielä! Autossa tosiaan on kaksi identtistä ecua, ristiin näitä ei olla kokeiltu, en usko että vika johtuu siitä koska niihin ajettiin juuri vakio softat ilman läppiä, kaikki on tosin mahdollista niin voipi tämänkin vielä koittaa!
                                                          Ja päästöissä ei ole juuri eroja kummalta puolelta koittaa, hyvin samoissa ovat molemmin puolin!

                                                          Ja kyllä, Huittisissa on! Tota tarjousta ei oikein voi ohittaa, pistä hopsis yv:llä vaikka numero niin ollaan yhtyksissä!

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Löytyykö Ollilta whatsappia? On olemassa ryhmä missä suurin osa suomen b7 risoista. :) Pistä privaa jos kinostelee.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X