Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2013 S5 3.0 Sportback B8.5, mikä diagnoosi vaihteistolle kuulostaa uskottavimmalta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2013 S5 3.0 Sportback B8.5, mikä diagnoosi vaihteistolle kuulostaa uskottavimmalta?

    1000rpm +/-100 tuntuu ja kuuluu selvää tärinää, välillä hyvin häiritsevääkin, selvästi "viallisen" tuntuinen. Ei väliä onko auto paikallaan, liikkeessä, vaihde päällä tai vapaalla/parkilla, värinä tuntuu aina 1000rpm ohittaessa ylös tai alaspäin.

    Oireet olleet useita vuosia, hiljalleen pahentuen. Ei selvästi pahene tai parane laatikon ollessa kylmä tai lämmin. Ei mitään vikakoodeja missään vaiheessa, luettu useasti. Välillä laatikosta kuuluu ja tuntuu selvä kolahdus vaihdon yhteydessä. Ei aina. Vaihteistoa ei ohjelmoitu.

    Yksi paja sanoo että kytkimet luistaa. Toinen sanoo että ei luista. Oma perse ei osaa tunnistaa ainakaan niin hienovaraista luistamista, koska en aja muilla autoilla ja olen ehkä siihen tottunut. Yksi paja vaihtaisi tai huoltaisi mekatroniikan, toinen ei.

    Huolto: vaihteistoöljy vaihdettu aina valmistajan huolto-ohjelman mukaan.

    Oli miten hyvänsä, kytkinpaketti vaihtunee joka tapauksessa jos loota vaivaudutaan irrottamaan, mutta en usko sen olevan värinän syy.

    Mikä diagnoosi värinälle uskottavin näillä tiedoilla?

    a) Moottorin kannakkeet ovat vialliset
    b) Kaksoismassavauhtipyörä on viallinen
    c) Värinänvaimennin on viallinen
    Viimeksi muokannut klek; 20.4.2024, 13:05.

    #2
    Vastaan hyvistä vaihtoehdoista huolimatta:

    d) pakoputkien joustoliitokset downpipeissa löysät. Helppo ja halpa tarkistaa ihan putkia heiluttelemalla. Jos selvästi liikkuu, niin joustot vaihtoon ja samalla mahdollisesti poikittaistuki putkien välille.

    Comment


    • #3
      Kiitos, lisätään listalle, joskin vaikea ymmärtää miten pelkkä pakoputken heiluminen liitoksissaan voisi aiheuttaa niin voimakasta värinää.

      Comment


      • #4
        Kytkimien luistamisen voi tarkistaa vcds:llä vauhtipyörän ja akselien nopeuksia loggaamalla.
        Aika kova ääni voi syntyä eri metalliosien resonoidessa, monesti joku lämpösuoja saattaa aiheuttaa paljon meteliä.

        Comment


        • #5
          Kiitos! Täytyy pyytää todentamaan kytkimen luistaminen myös VCDS:llä pelkän perstuntuman tai vikakoodeihin luottamisen sijaan.

          Meteliongelma on tuttu, vuosien varrella on hyvällä menestyksellä tuunailtu putkia ja niiden sisältöä räminöiden poistamiseksi. Itse juurisyytä eli voimakkaan värinän lähdettä ne eivät kuitenkaan ole poistaneet. Ensin on värinä, josta johtuu räminät ja meteli. Räminä ja meteli ei ole ongelma, värinä on.

          Comment


            #6
            Tuossa tarinaa:
            https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...aa#post1941334

            Kerro sitten kun saat vian korjattua, että kuin väärässä olin. Hymynaama.

            Comment


              #7
              Vcds:llä vois myös tehdä vaihteiston uudelleen kalibroinnin. Esim. Youtubesta löytyy ohjeet
              hakuun : DL501 clutch adaptation procedure

              Comment


              • #8
                Luulisi auton diagnostiikan tunnistavan jos kytkimet luistaa tahattomasti. Sehän mittaa kummankin puolen kierroksia ja luistattamista tehdään hallitusti vaikkapa liikkeelle lähdöissä. Kampuran pään värinävaimentimiahan on irronnut vulkanoinneista, kannattaa se ainakin katsoa ettei ole halkeillut tai muuten vemputa.

                Comment


                • #9
                  Loput vastaukset oli menneet ohi, sori siitä..

                  Adaptaatio / kalibrointi tehtiin jo aiemmin ja sillä ei ollut mitään vaikutusta.

                  Luulisi auton diagnostiikan tunnistavan jos kytkimet luistaa tahattomasti
                  ☝️Tästä olis helppo ja mielellään olla perustellusti samaa mieltä.

                  Mutta. Kaiken kaikkiaan äärimmäisen ärsyttävä ja viheliäinen ongelma, kun värinän lähde vaikuttaa voivan olla missä vaan. Kysymys roikkuu ilmassa, onko värinä "normaalia", tämän koneen ominaisuus, ja ainoa tapa varmistua on vaihtaa osia. Normaalia se tuskin on jos pitäisi veikata, mutta en ole päässyt ajamaan samanlaisia, samanikäisiä yksilöitä vertailun vuoksi.

                  Ehdotettuja vian lähteitä tähän asti esim.
                  - kaksoismassavauhtipyörä rikki
                  - kytkin rikki
                  - värinänvaimennin rikki
                  - moottorin kannakkeet rikki
                  - bensan syöttö tai sytytys, huonokäyntisyys just tolla kierroslukualueella
                  - putkiston kiinnitykset rikki / tehtaalta asti puuttelliset

                  Jos menisi merkkikorjaamolle asti kysymään, se olisi 255 euroa diagnostiikkapaketti (siitä että sanovat päivää).

                  En tiedä, seuraavaksi varmaan vaihdan jotain halvimmasta päästä, esim. etuputket, resonaattorit joustoliitoksineen, ne kun on muutenkin finaalissa + tuennan lisääminen. Ei huvittaisi aloittaa 2000-4000 euron remonteista, ml. padan nostaminen ilmaan ihan vaan moottorin kannakkeet vaihtaakseen, kun ei ole varma onko ne rikki vai ei.

                  Comment


                    #10
                    Minulla myös alttius veikata putkistoa. Tämän moottorin sisäinen balanssi ei ole kovin hyvä ja aiheuttaa resonansseja putkistoon ja koriin. Helppo tarkistaa kaverin kanssa nosturilla tai tallentavalla kameralla.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin. Auto nousi TI-nosturille ja siellähän vatkaa koko hormisto. Hämmästyttävän heikon näköinen tuenta tehtaalta. Jos tuollaisen vatkaamisen aiheuttama tärinä todella on normaalia, seuraava siirto lienee rakennuttaa custom-putkisto ainakin etuputkien / resonaattorien kohdalta lisätuentoineen ja lisäjoustoineen. Siihen hommaan vinkit tekijöistä tervetulleita pk-seutu - Lahti - Heinola akselilla.

                      https://youtube.com/shorts/T5PJgExrsAM


                      Comment


                        #12
                        Aika reippaat on liikkeet. Mulla omassa 4G:ssä huomattavasti pienempää liikettä, mutta silti oikella kuormalla ja kierrosluvulla tuntui, kun joku yrittäisi tulla puukkosahalla auton pohjasta läpi. Joustojen vaihdolla ja pienellä lisätuennan rakentamisella putkien väliin pääsin silloin omasta värinästä eroon.

                        Onneks taisit nyt päästä halvimmalla remontilla vaivasta eroon.

                        Comment


                          #13
                          Onko moottorin tuenta kunnossa? Pitkittäin kun se on aiheuttaa just aaltoliikkeen.

                          Comment


                          • #14
                            Sen kun osaisi sanoa vaihtamatta kaikkia moottorin kiinnikkeitä. Kiva olis jos osais, tähänastiset pajat ei oo osanneet. Maksaa kuitenkin toista tonnia ja altistaa kaikenlaiselle jälkitaudille kun puoli konehuonetta pitää purkaa ja kasata.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 4.6.2024, 20:12. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                            Comment


                              #15
                              Yhden 3.0TDI moottorin tuennan vaihtaneena ei näyttäisi kyllä johtuvan ainakaan siitä. Ei liiku mitenkään noin hentosella otteella, on sen verran raskas paketti aski + kone. Ulkomuistista 3.0TFSI oli samaa painoluokkaa. Aiheutti enempi käydessä jyrinöitä koriin ym. Mulla oli kuskin puolen kannake hävinnyt kokonaan (!) ja silti vaan mylly makasi apurungon päällä hievahtamatta. Jostain välistä voi koittaa vaikka sorkkaraudalla väännellä niin näkee saako liikkumaan voimalinjaa johonkin päin.
                              Viimeksi muokannut Jakke_; 4.6.2024, 23:10.

                              Comment


                                #16
                                Mun mielestä turha sotkea moottorin tukikumeja tähän soppaan, kun katsoo videolta kuinka paljon putket heiluu. Joustot on aivan loppu. Eli ne kuntoon ja sitten uutta ihmettelyä, jos vielä tarvetta.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viesti
                                  Onko moottorin tuenta kunnossa? Pitkittäin kun se on aiheuttaa just aaltoliikkeen.
                                  Voisiko tästä saada vähän lisää, millä tavoin just aiheuttaa aaltoliikkeen?
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 6.6.2024, 14:11. Perustelu: Lainaus kuntoon.

                                  Comment


                                    #18
                                    Moottori + laatikko ''keulii'' tai laatikko elää takapäästä. Tuossa sinun videolla näet miten esim. laatikko pysyy paikallaan koko ajan. Eli tuon videon perusteella tuenta kunnossa, ei muutakun pakoputkea fiksaamaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitoksia! Putken fiksaaminen, joustot ja etuputkien lisätuenta on seuraava siirto, vihdoinkin. Siihen mieluusti suosituksia pajoista PK-seudulla tai otan vastaan. Tiittaselle en tän kanssa menisi, Luisu on vähän kaukana ja luultavasti liian kiireinen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja //MTT Näytä viesti
                                        Tuossa tarinaa:
                                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...aa#post1941334

                                        Kerro sitten kun saat vian korjattua, että kuin väärässä olin. Hymynaama.
                                        Oikeassa olit. Joustot ja etuputket uusiksi customina + x-haara ennen keskipönttöä -> värinät ja räminät katosivat sen siliän tien ja kokonaan. Säästyi tuhansia muiden vaihtoehtojen arvailun kanssa!

                                        Jotain rätinää (ei mekaanista) pakoäänissä vielä on, mutta niistä en vielä osaa sanoa onko normaaleja vai ei. Tuossa mallissa ei taida olla mitään mekaanisia läppiäkään, ainakaan mitään eroa S ja D moodien välillä ei äänessä kuulu niin paikallaan kuin vedättäessäkään.
                                        Viimeksi muokannut klek; 18.7.2024, 09:22.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X