Pitkään mietin että rupeanko aiheesta mitään raapustelemaan ja kuvia jakamaan, mutta eipä tämä ole itseltäni pois kuin eurojen muodossa mitä tuohon öljyjuoppoon koneeseen nyt uhrataan. Mistään ei löydy oikein juttuja näiden koneiden remonteista mitä olisi Suomessa tehty. Pelkääkö kyseisellä moottorilla varustettujen autojen omistajat kulkineensa eteenpäin myyntiä vai halutaanko sitte vain laittaa kiertoon sen kummemmin asiaa murehtimatta. Uskon kuitenkin ettei oma autoni ole ainoa jossa tämä ongelma on.
Auto on käyttöönotettu 11 / 2011 ja mittarissa on tällä hetkellä 153 tkm. Öljynkulutus oli viimeisen lisäyksen kohdalla 1l / 1168 km.
Koitetaan päivittää tähän mitä lysti tulee kustantamaan.
Maaliskuun alussa tilasin ensimmäisen osakasan Sparetolta, pultteja, tiivisteitä ja kaikki jakopään osat, 2915 €.
Sylinteriputket, 211 €.
Kaksoismassapyörä, 656 €.
Männät, alakerran laakerit kasa pultteja ja lisää tiivisteitä, 1444 €.
Pultteja + O-renkaita, 36 €
Kokonaiskustannus tällä hetkellä 5262 €.
Moottorin irroitin pääsiäisenä velipojan avustuksella. Pitkänä perjantaina tehtiin pitkä päivä, 13 h, edellisen päivän iltana irroitettin keulakehikko, n. 2 h. Lauantaina sitten otettiin vaihdelaatikon ja moottorin väliset pultit irti, jonka jälkeen moottori saatiin etukautta pois. Kyllä vaan tuohonkin saatiin reilu 3 h käytettyä. Vaidelaatikkoa nostettiin etureunasta hieman jotta saatiin moottori nousemaan ohjaustehostimen yli. Kuskinpuolen vetari irroitettiin jotta saatiin vaihdelaatikon läpi menvä akseli pois, jotta saatiin kaksoismassakin tarkastettua. Pirustihan menee aikaa pelkkään tuumaamiseen, kun purkaa, mutta seuraava menis jo helpommin ku ei tarvitsisi joka pultin kantaa etsiä. Varmasti olisi ollut helpompaa pudottaa moottori ja vaihdelaatikko yhtenä könttinä pois, mutta tällä tavalla tehtynä säästettiin uusittavissa pulteissa jonkin verran.
Moottori matkasi kärryn kyydissä kotio. Olis kyllä pitänyt ottaa vetoautoksi oma ensimmäinen autoni Audi 90 vm.1989. Mittarissa on reilut 360 tkm ja ei ole öljynsyöntiongelmia. Konetta ei ole koskaan avattu. Isäukko on Audin laittanut hienoon kuntoon ja se on museoitu.
Koneen purkasin tallissa suurimmaksi osaksi itse. Alakertaa en purkanut, kun en halunnut ruveta öljyn kanssa sotkemaan omassa tallissa.
Kyllähän se syy öljynkulutukselle kävi aika äkkiä selväksi kun konetta pyöräytti. Viidessä sylinterissä semmosetkin kulumat että kyllä on öljy puhaltanut hyvin läpi.
Pahimmin kulneita on 1 ja 5 sylinteri.
Koneessa ei onnekksi ole muuten ollut öljynkierto ongelmaa. Kaikki nokkapukit on hyvässä kunnossa ja alakerrassakin on laakerit vielä niin hyvässä kunnossa että tuumiivat pajalla kananttaako niitä edes ruveta vaihtamaan.
Ölynvaihdot on tehty min. vuoden välein ja kilometrejä on meidän taloudessa tullut 8 - 11 tkm/v. Autolla oli aikanaan ajettu 96 tkm, kun sen olen ostanut.
APR:n ohjelma on koneessa ollut jo edellisen omistajan laittamana ja ahtimen hihnapyörä on vaihdettu. Itse en ole koskaan autolla ajanut radalla, missä sitä olis pidempään kuormitettu. Siksi on kyllä hivenen kysymysmerkki mikä on tuon melkoisen tuhon saanut aikaan.
Lohkossa on "Nikasil" pinnoite, joka on kyllä todella heikko, koska se ei kestänyt hoonausta yhtään kun kokeilimme kuinka se käyttäytyy. Lohkohan ei tuollaisenan enää ole käyttökuntoinen ja männätkin ovat tiensä päässä. Oikeanpuoleinen mäntä on 3.0 Tfsi ja vieressä on mahdollisesti koneeseen istutettava 1.8 Tfsi koneen mäntä.
Kolbenscmithiltä löytyi sopivat sylinteriputket jotka istutetaan syintereihin. Sylinterkinhalkaisija tulee pienenemään 84.5 -> 82.5. Koneen tilavuushan tuossa pienenee n. 138 cm³. Tuon kanssa pystynen elämään. :)
Kansiin joutuu vaihtamaan myös kolme imuventiiliä.
Jos putkitusaihe kiinnostaa IG:stä löytyy Oleg Popov, joka on useampiakin 3.0 / 4.0 Tfsi koneita putkittanut.
Tarina jatkuu kun saadaan putket Suomeen ja paja pääsee niitä työstämään lohkoon.
Auto on käyttöönotettu 11 / 2011 ja mittarissa on tällä hetkellä 153 tkm. Öljynkulutus oli viimeisen lisäyksen kohdalla 1l / 1168 km.
Koitetaan päivittää tähän mitä lysti tulee kustantamaan.
Maaliskuun alussa tilasin ensimmäisen osakasan Sparetolta, pultteja, tiivisteitä ja kaikki jakopään osat, 2915 €.
Sylinteriputket, 211 €.
Kaksoismassapyörä, 656 €.
Männät, alakerran laakerit kasa pultteja ja lisää tiivisteitä, 1444 €.
Pultteja + O-renkaita, 36 €
Kokonaiskustannus tällä hetkellä 5262 €.
Moottorin irroitin pääsiäisenä velipojan avustuksella. Pitkänä perjantaina tehtiin pitkä päivä, 13 h, edellisen päivän iltana irroitettin keulakehikko, n. 2 h. Lauantaina sitten otettiin vaihdelaatikon ja moottorin väliset pultit irti, jonka jälkeen moottori saatiin etukautta pois. Kyllä vaan tuohonkin saatiin reilu 3 h käytettyä. Vaidelaatikkoa nostettiin etureunasta hieman jotta saatiin moottori nousemaan ohjaustehostimen yli. Kuskinpuolen vetari irroitettiin jotta saatiin vaihdelaatikon läpi menvä akseli pois, jotta saatiin kaksoismassakin tarkastettua. Pirustihan menee aikaa pelkkään tuumaamiseen, kun purkaa, mutta seuraava menis jo helpommin ku ei tarvitsisi joka pultin kantaa etsiä. Varmasti olisi ollut helpompaa pudottaa moottori ja vaihdelaatikko yhtenä könttinä pois, mutta tällä tavalla tehtynä säästettiin uusittavissa pulteissa jonkin verran.
Moottori matkasi kärryn kyydissä kotio. Olis kyllä pitänyt ottaa vetoautoksi oma ensimmäinen autoni Audi 90 vm.1989. Mittarissa on reilut 360 tkm ja ei ole öljynsyöntiongelmia. Konetta ei ole koskaan avattu. Isäukko on Audin laittanut hienoon kuntoon ja se on museoitu.
Koneen purkasin tallissa suurimmaksi osaksi itse. Alakertaa en purkanut, kun en halunnut ruveta öljyn kanssa sotkemaan omassa tallissa.
Kyllähän se syy öljynkulutukselle kävi aika äkkiä selväksi kun konetta pyöräytti. Viidessä sylinterissä semmosetkin kulumat että kyllä on öljy puhaltanut hyvin läpi.
Pahimmin kulneita on 1 ja 5 sylinteri.
Koneessa ei onnekksi ole muuten ollut öljynkierto ongelmaa. Kaikki nokkapukit on hyvässä kunnossa ja alakerrassakin on laakerit vielä niin hyvässä kunnossa että tuumiivat pajalla kananttaako niitä edes ruveta vaihtamaan.
Ölynvaihdot on tehty min. vuoden välein ja kilometrejä on meidän taloudessa tullut 8 - 11 tkm/v. Autolla oli aikanaan ajettu 96 tkm, kun sen olen ostanut.
APR:n ohjelma on koneessa ollut jo edellisen omistajan laittamana ja ahtimen hihnapyörä on vaihdettu. Itse en ole koskaan autolla ajanut radalla, missä sitä olis pidempään kuormitettu. Siksi on kyllä hivenen kysymysmerkki mikä on tuon melkoisen tuhon saanut aikaan.
Lohkossa on "Nikasil" pinnoite, joka on kyllä todella heikko, koska se ei kestänyt hoonausta yhtään kun kokeilimme kuinka se käyttäytyy. Lohkohan ei tuollaisenan enää ole käyttökuntoinen ja männätkin ovat tiensä päässä. Oikeanpuoleinen mäntä on 3.0 Tfsi ja vieressä on mahdollisesti koneeseen istutettava 1.8 Tfsi koneen mäntä.
Kolbenscmithiltä löytyi sopivat sylinteriputket jotka istutetaan syintereihin. Sylinterkinhalkaisija tulee pienenemään 84.5 -> 82.5. Koneen tilavuushan tuossa pienenee n. 138 cm³. Tuon kanssa pystynen elämään. :)
Kansiin joutuu vaihtamaan myös kolme imuventiiliä.
Jos putkitusaihe kiinnostaa IG:stä löytyy Oleg Popov, joka on useampiakin 3.0 / 4.0 Tfsi koneita putkittanut.
Tarina jatkuu kun saadaan putket Suomeen ja paja pääsee niitä työstämään lohkoon.
Comment