Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 3.0 TFSI öljynsyöntiremontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 3.0 TFSI öljynsyöntiremontti

    Pitkään mietin että rupeanko aiheesta mitään raapustelemaan ja kuvia jakamaan, mutta eipä tämä ole itseltäni pois kuin eurojen muodossa mitä tuohon öljyjuoppoon koneeseen nyt uhrataan. Mistään ei löydy oikein juttuja näiden koneiden remonteista mitä olisi Suomessa tehty. Pelkääkö kyseisellä moottorilla varustettujen autojen omistajat kulkineensa eteenpäin myyntiä vai halutaanko sitte vain laittaa kiertoon sen kummemmin asiaa murehtimatta. Uskon kuitenkin ettei oma autoni ole ainoa jossa tämä ongelma on.

    Auto on käyttöönotettu 11 / 2011 ja mittarissa on tällä hetkellä 153 tkm. Öljynkulutus oli viimeisen lisäyksen kohdalla 1l / 1168 km.

    Koitetaan päivittää tähän mitä lysti tulee kustantamaan.

    Maaliskuun alussa tilasin ensimmäisen osakasan Sparetolta, pultteja, tiivisteitä ja kaikki jakopään osat, 2915 €.
    Sylinteriputket, 211 €.
    Kaksoismassapyörä, 656 €.
    Männät, alakerran laakerit kasa pultteja ja lisää tiivisteitä, 1444 €.
    Pultteja + O-renkaita, 36 €

    Kokonaiskustannus tällä hetkellä 5262 €.

    Moottorin irroitin pääsiäisenä velipojan avustuksella. Pitkänä perjantaina tehtiin pitkä päivä, 13 h, edellisen päivän iltana irroitettin keulakehikko, n. 2 h. Lauantaina sitten otettiin vaihdelaatikon ja moottorin väliset pultit irti, jonka jälkeen moottori saatiin etukautta pois. Kyllä vaan tuohonkin saatiin reilu 3 h käytettyä. Vaidelaatikkoa nostettiin etureunasta hieman jotta saatiin moottori nousemaan ohjaustehostimen yli. Kuskinpuolen vetari irroitettiin jotta saatiin vaihdelaatikon läpi menvä akseli pois, jotta saatiin kaksoismassakin tarkastettua. Pirustihan menee aikaa pelkkään tuumaamiseen, kun purkaa, mutta seuraava menis jo helpommin ku ei tarvitsisi joka pultin kantaa etsiä. Varmasti olisi ollut helpompaa pudottaa moottori ja vaihdelaatikko yhtenä könttinä pois, mutta tällä tavalla tehtynä säästettiin uusittavissa pulteissa jonkin verran.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20240330_144114.jpg Views:	0 Size:	168,2 Kt ID:	1968997 Click image for larger version  Name:	IMG_20240330_144636.jpg Views:	0 Size:	161,3 Kt ID:	1968998

    Moottori matkasi kärryn kyydissä kotio. Olis kyllä pitänyt ottaa vetoautoksi oma ensimmäinen autoni Audi 90 vm.1989. Mittarissa on reilut 360 tkm ja ei ole öljynsyöntiongelmia. Konetta ei ole koskaan avattu. Isäukko on Audin laittanut hienoon kuntoon ja se on museoitu.

    Click image for larger version  Name:	IMG-20240330-WA0003.jpeg Views:	0 Size:	104,1 Kt ID:	1968999 Click image for larger version  Name:	IMG-20240330-WA0015.jpg Views:	1707 Size:	90,2 Kt ID:	1969001

    Koneen purkasin tallissa suurimmaksi osaksi itse. Alakertaa en purkanut, kun en halunnut ruveta öljyn kanssa sotkemaan omassa tallissa.

    Kyllähän se syy öljynkulutukselle kävi aika äkkiä selväksi kun konetta pyöräytti. Viidessä sylinterissä semmosetkin kulumat että kyllä on öljy puhaltanut hyvin läpi.
    Pahimmin kulneita on 1 ja 5 sylinteri.

    Koneessa ei onnekksi ole muuten ollut öljynkierto ongelmaa. Kaikki nokkapukit on hyvässä kunnossa ja alakerrassakin on laakerit vielä niin hyvässä kunnossa että tuumiivat pajalla kananttaako niitä edes ruveta vaihtamaan.

    Ölynvaihdot on tehty min. vuoden välein ja kilometrejä on meidän taloudessa tullut 8 - 11 tkm/v. Autolla oli aikanaan ajettu 96 tkm, kun sen olen ostanut.

    APR:n ohjelma on koneessa ollut jo edellisen omistajan laittamana ja ahtimen hihnapyörä on vaihdettu. Itse en ole koskaan autolla ajanut radalla, missä sitä olis pidempään kuormitettu. Siksi on kyllä hivenen kysymysmerkki mikä on tuon melkoisen tuhon saanut aikaan.



    Click image for larger version  Name:	IMG_20240401_133828.jpg Views:	1723 Size:	294,2 Kt ID:	1969004 Click image for larger version  Name:	IMG_20240401_133811.jpg Views:	1719 Size:	202,8 Kt ID:	1969005

    Click image for larger version  Name:	IMG_20240402_154558.jpg Views:	1738 Size:	52,6 Kt ID:	1969009 Click image for larger version  Name:	IMG_20240402_154752.jpg Views:	1750 Size:	200,4 Kt ID:	1969010

    Click image for larger version  Name:	IMG_20240402_171729.jpg Views:	1743 Size:	173,4 Kt ID:	1969011


    Lohkossa on "Nikasil" pinnoite, joka on kyllä todella heikko, koska se ei kestänyt hoonausta yhtään kun kokeilimme kuinka se käyttäytyy. Lohkohan ei tuollaisenan enää ole käyttökuntoinen ja männätkin ovat tiensä päässä. Oikeanpuoleinen mäntä on 3.0 Tfsi ja vieressä on mahdollisesti koneeseen istutettava 1.8 Tfsi koneen mäntä.

    Kolbenscmithiltä löytyi sopivat sylinteriputket jotka istutetaan syintereihin. Sylinterkinhalkaisija tulee pienenemään 84.5 -> 82.5. Koneen tilavuushan tuossa pienenee n. 138 cm³. Tuon kanssa pystynen elämään. :)

    Kansiin joutuu vaihtamaan myös kolme imuventiiliä.

    Jos putkitusaihe kiinnostaa IG:stä löytyy Oleg Popov, joka on useampiakin 3.0 / 4.0 Tfsi koneita putkittanut.

    Tarina jatkuu kun saadaan putket Suomeen ja paja pääsee niitä työstämään lohkoon.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut jaska_73; 23.4.2024, 09:08.

  • #2
    Minulla 2009 3.0t ajettu n.230tkm öljynvaihtoväli 15tkm
    1/2 l joutuu lisäämään

    Comment


      #3
      Ettei vaan olisi edellisellä omistajalla päästynyt nesteet pihalle ja sitä myöten kone kunnolla kuumentunut? Sen verran laajat vauriot sylintereissa ja kumminkin laakerit kunnossa...
      Oma -09 CAJA ajettu 251 tkm ja kulutus samaa luokkaa kawa15 kanssa.

      Comment


      • #4
        Itse en ole autoa koskaan radalla ulkoiluttanut (tykkään ajaa siellä ennemmin mp:llä), eikä sitä muutenkaan ole jatkuvasti kiusattu. Auto on kuitenkin ollut omassa käytössä nyt lähes 60 tkm, niin en usko että aikaisempi omistaja olisi tuota saanut aikaiseksi. Tuo öljynkulutus on alkanut n. 2v sitten ja pahentunut koko ajan, mitä ei nyt enää toki tarvitse ihmetellä.

        Pajalla tästä käytiin keskustelua ja siellä vanhempi expertti sanoi että hän ei ole koskaan ymmärtänyt että käytetään alumminilohkoa. Meinasi että kylmäkäynnistyksissä on jo vaara kiinnileikkautumiselle, kun öljy on kankeaa ja lohko / mäntä ovat alumiinia. Meillähän on tätä lyhyttä ajoa taloudessa asuva naishenkilö harrastanut. Toki auto on ollut lämmityksessä webastolla, mutta jos lämmität puoli tuntia ja ajat siihen viiden minuutin työmatkan (mitä en ole koskaan oikein ymmärtänyt), niin onhan se moottorille melkoinen rääkki pakkasessa. Olen monet kerrat todennut että auto ei tykkää tuosta lyhyestä ajamisesta kovalla pakkasella, mutta se on sellaista yksinpuhelua.

        Comment


          #5
          Naapuritallin puolella Porschen about tuon aikakauden V8 moottoreissa on aivan epidemiaksi asti samaa vaivaa. Varsinkin kylmemmissä maissa olleissa autoissa. Ilmeisesti yksi tekijä on juuri kylmän moottorin ja katalysaattorien lämmittämiseksi käytetty ylirikas seos joka huuhtelee öljyt sylinterin seinistä. Mitä pidempään kone käy vajaalämpöisenä niin sitä kauemman koneeseen ajetaan tuollaista palamiskelvotonta seosta josta osa valuu suoraan öljypohjaan. Se tyyli että laitetaan pakkasella auto käymään yksinään tyhjäkäynnillä vartin verran ennen liikkeellelähtöä että sulaa ikkunat auki, on ehkä kaiken pahinta mitä voi moottorille tehdä. Bonuksena toki longlife öljynvaihtovälit jolloin viimeinen kymppitonni ajetaan muutenkin jo sellaisilla öljyillä jotka ei enää varsinaisesti loista ominaisuuksillaan.

          Tuossa moottorissa sentään on öljyruiskut mäntien alla, possun vaparikoneissa ei ole niitäkään. Ahdetuissa on ja niissä ei samaa vikaa esiinnykään kuin murto-osan verran siihen mitä vapareissa.

          Alumiinilohkossa sinänsä ei ole mitään pahaa, onhan ne Audillakin ollut täysmoottoreissa käytössä jo kasarilta lähtien eikä ole tuollaista ongelmaa ollut. Nykyaikaiset öljyt järkevillä vaihtoväleillä voitelee kyllä aivan satavarmasti sen minkä tarvitsee, siinä kohtaa ei vanhemman expertin jorinoista tarvi välittää.

          Comment


          • #6
            En ole koskaan ymmärtänyt miksi esim Porsche käyttää Nicasil-pinnoitetta alumiinipinnassa. Jatkuvia ongelmia. 150 tuhatta ja skraadeilla.Nicasil-pinnoite on halvempi kuin teräsputkien istutus alumiinilohkoon. Muuta selitystä en keksi. Yllätys yllätys eipä ole Nicasiilia Cup-moottoreissa.

            Comment


              #7
              Onpas mielenkiintoinen remontti!

              Muistelen että foorumilla on joku joskus putkittanut S6:n V10-moottorin (vastaava Nikasil ongelma) ja silloin moottori lähetettiin jonnekin Norjaan tms erikoispajalle putkitusta varten. Vastaavasti olen lukenut ulkomaan foorumeilta että putkituksen tekeminen V10-moottoriin on hankalaa ja/tai riskialtista.

              Eroaako tällainen V6 TFSI putkitustyön osalta V10-moottorista kun ainakin minulle jäi mielikuva tämän ketjun kertomuksesta että putkitustyö onnistuu "ihan tuosta noin vaan"?

              Comment


              • #8
                No ei tuo nyt "ihan tuosta noin vaan" varmaankaan mene. Mutta onhan näitä maailmalla tehty muillekkin kuten jo aiemmin kertoilin. Tällä pajalla on kuitenkin kokemusta sylinterien putkituksesta niin siksi siihen päädyttiin. Parempihan siitä nyt tulee mitä se on ikinä ollut.

                Tuossa V6 lohkossa oli sylintereiedn seinämä paksuus 5 mm luokkaa ja putkituksen jälkeen siihen jää 4 mm. Sylinterin yläpäässä ei sitten putkien väliin hirveästi tule jäämään kun putken olakkeen halkaisija on 87.5 mm.

                Kiertokankien helat joutuu työstämään jotta ne soveltuu 1.8 Tfsi männille. On tuossa vähän sepitettävää, mutta ei pitäisi olla mitään ongelmaa etteikö ole tehtävissä.

                Click image for larger version

Name:	Kolbenschmidt 892 432 190.JPG
Views:	1391
Size:	20,0 Kt
ID:	1969108
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Kylmän suorasuihkumoottorin käyttäminen rikkaalla on hieman eri juttu kuin vanhan maailman kaasarit ja porttiruiskut. Ja se rikastusaikakin on rajoitettu aika lyhyeksi ajallisesti, se on korkeintaan pari minuuttia max, tuskin sitäkään. Ei siihen vaikuta se, että käykö moottori tyhjäkäyntiä ensimmäisen vartin vai ei.

                  Comment


                  • #10
                    Viime perjantaina sain sylinteriputket ja tänään tuli kauvamateriaalia istutuksesta. Ekassa kuvassa on matka uuniin alkanut ja toisessa on putket paikallansa.

                    Spareton viimeistä tilausta odotellaan saapuvaksi ensi viikon puolella. Päätin kuitenkin että vaihdetaan alakerran laakerit kun tuo kone nyt on auki ja ne tietty oli tehdastilaus tavaraa.

                    Click image for larger version

Name:	IMG-20240416-WA0013.jpg
Views:	1180
Size:	72,3 Kt
ID:	1969553 Click image for larger version

Name:	IMG-20240416-WA0014.jpg
Views:	1186
Size:	67,5 Kt
ID:	1969554

                    Comment


                    • #11
                      Eilen sai loput osat ja kävin männät kiikuttamassa pajalle. Lohko rupee olemaan valmis. Ei ole mikään tuosta vain homma. Jokaisen sylinteriputken alapäähän on saanut kairata jos jonkunlaista koloa, kuten on alulohkossakin. Kaikki on toteutettu jo alunerinkin pienillä toleransseilla. Keskiviikkona tai torstaina pitäisi olla kaiken valmista, niin päästään aloittamaan koneen niputtaminen. Viikon 18 viikonloppuna pukataan kone sitten takaisin paikallensa.

                      Eivät olleet kovin ihastuneita tämän koneen putkittamisesta, toki tämä oli nyt ensimmäinen 3.0 Tfsi, kone mihin kyseisen operaation tekivät. Seuraavat varmasti jo helpompia, mutta tuskin näitä ihan jonoksi asti tulee olemaan.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_20240422_163154.jpg
Views:	1053
Size:	209,7 Kt
ID:	1969767

                      Comment


                      • #12
                        Nyt on kaikki osat soviteltu sellaisiksi että päästään keskiviikkona kasaamaan konetta. Saas nähdä pääsiskö tulevana viikonloppuna iskemään moottorin kiinni. Oli mennyt tilauksessa kahden O-renkaan kappalemäärät väärin päin ja tietenkin se O-rengas on tilaustavaraa...

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20240426_174725.jpg
Views:	858
Size:	121,5 Kt
ID:	1970021 Click image for larger version

Name:	IMG_20240426_171501.jpg
Views:	851
Size:	188,3 Kt
ID:	1970022

                        Comment


                          #13
                          Mielenkiintoinen projekti. Mistä nuo sylinteriputket tuli, ja maksoiko ne tosiaan 211€ 6 kpl?

                          Comment


                          • #14
                            Sylinteriputket tuli Sparetolta. Hinta oli 25,94 €/kpl + rahti jossa olis voinu säästää jos olis ottanut DPD:n. DHL Express oli turha ostos, kun Spareton omasta varastosta löytyi vain 4 putkea ja joutuivat tilaamaan 2 niin siinä meni muutama päivä ylimääräistä.

                            Täytyy kyllä kehua Sparetoa palvelusta. Jos ei sivustolta löydy osanumerolla osaa, niin sähköpostia kun laittaa niin kaverit lisää osat järjestelmään ja sitten ne on mahdollsita tilata. Tilauksen seuranta on myös tosi hyvä, kun osan osista he joutuivat mullekin tilaamaan tehtaalta. Sitä mukaa kun osat ovat Sparetolta päivittyy tilauksessa prosentit osien kohdalla. Omat paketit ovat aina lähteneet samana päivänä kun kaikkien osien status on ollut 100%. Paketiti on tulleet 2-3 vuorokaudessa kotiovelle.
                            Viimeksi muokannut jaska_73; 30.4.2024, 07:08. Perustelu: Ei vaan osaa kirjoittaa ilman virheitä...

                            Comment


                              #15
                              Onpa kyllä halvat putket, luulin että hinnassa oli virhe :) Sparetolla tosiaan homma toimii.

                              Comment


                              • #16
                                Ei mennyt vappupäivä hukkaan. On se vähä erilaista tuo moottorin kasaaminen, kun ammattilainen tekee. Itse olin tällä kertaa vain apumiehen roolissa. Itsellä menee ihan liikaa aikaa tuumaamiseen, kun pitäisi keskittyä tekemiseen.

                                On tuo jakopää kyllä melkoinen syherö. Näytti olevan alkuperäiset kiristimet INAn valmistamia ja laahaimissa oli IWIS. Elikkä näitäkin saisi huomattavasti halvemmalla, kun ei ostaisi alkuperäistä.

                                Konetta pyöriteltiin useamman kerran ympäri ja todettiin että ei sielä ainakaan venttiilit ja männät kohtaa. :)

                                Kone on taas omassa tallissa ja jonkun anturin jo ruuvasin kiinni, mutta ei jaksanut sen kummempaa ruveta touhaamaan, kun meni jo koko päivä tuon koneen kasaamisen kanssa.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_20240501_141005.jpg
Views:	765
Size:	184,8 Kt
ID:	1970151 Click image for larger version

Name:	IMG_20240501_165652.jpg
Views:	758
Size:	180,0 Kt
ID:	1970152

                                Click image for larger version

Name:	IMG_20240501_200209.jpg
Views:	751
Size:	183,3 Kt
ID:	1970154
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Viimeinkin tuli moottori nippuun ja kävin velipoijan avustuksella sen jo tyrkkäämässä paikallensa.

                                  Jälkiviisaushan on tunnetusi parasta viisautta. Olisi kannattanut irroittaa kaksoismassa vetolevystä heti. Olisi saanut moottorin nostettua pois katteineen. Ovat melko veemäiset irroitettavat autoonpäin. Takaisin konetta laittaessa pukattiin kaksoismassa valmiiksi vaihdelaatikkoon ja katit kiinnitettiin pakosarjoihin. Meni todella kivuttomasti näin paikallensa. Kaksoismassan ja vetolevyn saa ruuvatu yhteen vaihdelaatikon alaosassa olevan "luukun" kautta.

                                  Torstai kun on pyhäpäivä, niin käytetän se loppujen kasaamiseen ja perjantaina viimeistään koitetaan Startti nappia.

                                  Öljynä päätin nyt kokeilla Mannolia. Hetihän sai sitten todeta että Seinäjoen "tuppukylästä" ei sellaista löydy. No sitä onneksi löytyy Alajärveltä Järviseudun varaosilta. Onneksi isäukolla on eläkkeellä aikaa toimia kuriirina. Tuo sitte useamman purkin niin saadaan TT:seenki samaa öljyä. Tilaamaan ei voi ruveta kun on helatorstai tällä viikolla.


                                  Click image for larger version

Name:	IMG-20240505-WA0006.jpeg
Views:	661
Size:	115,1 Kt
ID:	1970308 Click image for larger version

Name:	IMG_20240505_191334.jpg
Views:	661
Size:	159,2 Kt
ID:	1970309



                                  Comment


                                    #18
                                    Rengastien Autotarvikkeelta tulee mulle ainakin Mannolia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitos tiedosta tulevaisuutta varten. Ei se guuggelikaan vielä osaa ihan kaikkea kertoa.
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 6.5.2024, 20:55. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin se Audi vain lähti ekalla yrityksellä käymään. Jäähdytysjärjestelmäkin ilmaantui itsessään kun ajoin Tuurista Seinäjoelle. Kerran lisäsin jäähdyttäjän nestettä ja kotona vielä vähän lisää.

                                        https://www.dropbox.com/scl/fi/ju5ha...jicm8j5e5&dl=0

                                        Remontista jäi yksi M12x55 pultti. Sillekin toki on jo paikka tiedossa. Moottorin alle tulee jäykisteeksi metallilevy joka on 8 pultilla kiinni. Ennen levy asennusta putsasin harjateräslaikalla pultit, niin se toinen pitkä pultti jäi tietenkin siihen ruuvipenkkiin kiinni. Sitä etsittiin velipojanki kanssa, mutta eipä sitä kumpikaan huomannut. Illalla kun isäukon kanssa latettiin loppuja muoveja pohjaan ja rupesin tasoja siivoaman niin huomasin että siinähän se hukkunut pultti olla möllöttää.

                                        Click image for larger version  Name:	IMG_20240511_145934.jpg Views:	49 Size:	81,5 Kt ID:	1970524 Click image for larger version  Name:	IMG-20240510-WA0015.jpeg Views:	48 Size:	60,1 Kt ID:	1970525

                                        Tällä hetkellä on remontin jälkeen kilometrejä takana n. 150 km. Maanantaina käyn autoa näyttämässä pajalla, jossa moottorin koneistukset tehtiin. Ei varmaankaan moneen 3.0 Tfsi koneeseen ole Suomessa vielä samanlaista remonttia tehty. Tässä ollaan nyt koekaniinina tämän homman kanssa. Auto käy todella nätisti ja itseä häirinnyt nokkakejun rallatus käynnistyksen yhteydessä on tipotiessään. Moottori on kaikin puolin hiljaisempi tällä hetkellä. Ajellaan nyt 500 - 1000 km ja tehdään öljynvaihto jonka jälkeen laitetaan taas APRn softa moottorinohjaimeen.
                                        Viimeksi muokannut jaska_73; 11.5.2024, 20:29.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ensimmäinen öljynvaihto suoritettu remontin jälkeen, kun kilometrejä oli takana 1120 km. Posittivista ettei tuossa välissä tarvinnut lisätä öljyä. :)

                                          Eikä se ilmeisesti aivan tavatonta olisi vaikka se pikkusen ölyä olisi syönytkin remontin jälkeen. Kilometrjä tulee vain niin hitaasti varsinkin näin kesäaikaan, kun mielummin tulee liikuttua moottoripyörällä, jos yhtään kelit antaa myöden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X