Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S3 8P Gen4 Haldex 01155 Clutch 003 Mechanical Failure

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S3 8P Gen4 Haldex 01155 Clutch 003 Mechanical Failure

    Haldex kiukutteli eikä aina kytkeytynyt. Vaihdoin pumpun, suodattimen ja öljyt. Ongelma vaan ei poistunut. Tuntui, että vaihdon jälkeen olisi toiminut paremmin. Eniten ehkä oireilee kylmänä ja liikkeelle lähtiessä. Ihan kuin kytkeytyisi jotenkin viiveellä.

    Ilmaaminen tai pumpun adaptaatio tai mikä nyt sitten onkaan, sitä ei ole tehty. Voisiko vaikuttaa vielä 500 - 1 tkm ajon jälkeenkin ja välillä toimia ja välillä ei?

    Kytkinlevyt lienee myös yksi vaihtoehto.

    Ja sitten vielä se jakolaatikon hammaspyörän krympin irtoaminen. Tämä nyt ei ihan mielestäni oireisiin istu, kun kuitenkin toimii ajoittain. Vai onko tästä millaisia kokemuksia?

    Vinkkejä aiheeseen kaivataan.

    Alla vikakoodi:

    Address 22: AWD Labels: 0AY-907-554-V1.clb
    Control Module Part Number: 0BR 907 554 B HW: 0BR 907 554 B
    Component and/or Version: Haldex 4Motion 3017
    Software Coding: 0000005
    Work Shop Code: WSC 00000 000 00000
    VCID: 448D4FD8079C30B1A7-8010
    1 Fault Found:

    01155 - Clutch
    003 - Mechanical Failure - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 10000011
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 57
    Reset counter: 48
    Mileage: 3618101 km
    Time Indication: 4

    Freeze Frame:
    Time: 0.00 s
    Raw, Form. N/A: 000 000 000
    Raw, Form. N/A: 000 000 000
    Raw, Form. N/A: 000 000 000
    Raw, Form. N/A: 000 000 000
    Raw, Form. N/A: 000 000 000
    Raw, Form. N/A: 000 000 000
    Raw, Form. N/A: 000 000 000

    Mielenkiintoinen tuo kilometrimäärä, tuskin on ajettu yli kolmea miljoonaa kilsaa...

  • #2
    Minulla T5.1 portterin gen 4 haldex oireili samaan tyyliin ja lopulta haldexin männän neulalaakerien kehä suli ja mäntä pyöri kotelossa paikallaan lukiten satunnaisesti nelivedon kiinteäksi.

    Ilmaus pitäisi suorittaa kyseisten operaatioiden jälkeen.

    Oliko vanhassa öljyssä tai suodattimessa sakkaa?

    Haldexin kytkinlevyt on todennäköisesti vielä täysin kunnossa.

    Solenoidiventtiilin vaihto ja sen sopeutus ratkaisi minun tapauksessa ongelman. (Toki vaihdoin koko kytkinpakan rikkoutuneen männän takia.)

    4x4parte.com -sivulta saa sopuhintaan haldex -tarvikkeita.
    Nefunguje Vám pohon všetkých kolies? Možno máte problém so svojou Haldex spojkou! Je čas na servisnú výmenu oleja a filtra? V našom eshope nájdete originálne diely ako čerpadlá, oleje a filtre pre Vašu Haldex spojku za výhodné ceny. Ponúkame len kval

    Comment


      #3
      Kyllä se sopeutusajo tarttee tehdä aina pumpun vaihdon jälkeen. Sillä lähtisin liikkeelle aloittajan keissin kanssa.

      Comment


        #4
        Ja tuo ilmaaminen kaiketi tarkoittaa vaan pumpun pyörittämistä?

        Sakkaa kyllä oli jonkun verran, mutta läheskään niin paljoa, kuin Gen5 Haldeksilla olevassa Yetissä. Lisäksi käytin varmaan ainakin puoli litraa öljyä huuhteluun.

        Auto on menossa ensi viikolla laatikon laakerointiin ja käyn huomis aamuna pajalla näyttämässä autoa, josko saataisiin ainakin tuo kulmavaihde suljettua pois (tai vahvistettua).

        Juurikin tuosta firmasta katselin kytkinlevyjä.

        Oliko sulla mitä vikakoodeja?

        Comment


          #5
          Hopsis kerkeskin vielä vastaamaan välissä.

          Olen yrittänyt etsiä ohjetta miten sopeutuksia, tai mikä se nyt sitten onkaan, tehdään. En vaan ole oikein löytänyt. Täytyy vaan lähteä VCDS:n kanssa tutkailemaan asiaa.

          Saa toki vihjata, josko jostain löytyy oikea proseduuri. Ja nimenomaan siis Gen 4.

          e: Näyttäisi, että paineet eivät pysy ylhäällä. Kun pumppu pyörii, niin paineet nousee tuonne 25 - 30 barin hujakoille, mutta kun pumppu pysähtyy, niin ne putoavat saman tien nollaan. Vaikka pumppu ei näissä olekkaan ns. esipainepumppu, niin eihän ole mitään järkeä pyörittää pumppua säännöllisesti, jos paineita ei ole ajatus pitää koko ajan ylhäällä. Oiskohan tässä koko jutun juoni, joku tiiviste vuotaa?
          Viimeksi muokannut nomoreford; 19.3.2024, 19:20.

          Comment


          • #6
            Portterissa oli sama vikakoodi kuin sinulla.

            Oletko seurannut kytkimen lämpötilaa?

            ​​​​​​​Täältä löytyy kattavat ohjeet ilmaamiseen yms.

            Comment


              #7
              Logitin tänään tuota Haldexia työmatkalla ja hieman myös paikallaa parkkipaikalla. Jotenkin tämä logitus ei oikein toimi järkevästi. Paine esimerkiksi näyttää nollaa paikallaan tyhjäkäynnillä. Jos nostaa pikkusen kieroksia, niin sitten ilmestyy paine lukemat. Paine myös pysyy ylhäällä vaikka pumppu ei käy. Myös ajon aikaisessa logissa näkyy välillä pumpun käynnistyminen, mutta paine ei login mukaan nouse. Ei oikein ole apua tästä hommasta.

              Jotenkin tuntuu, että pumpun toiminta ja paine käyttäytyvät eri tavalla kylmänä ja lämpimänä, mutta kun tuo logitus käyttäytyy tuolla tavalla, niin ei oikein pääse käsiksi mikä on todellista ja milloin lukemat ei vain näy logissa.

              Yritin saada tähän liitettyä kuvaajaa tai tiedostoa, mutta ei näköjään onnistu...

              e: Kylmänä siis välillä toimi ja välillä ei. Lämmettyään sitten ei enää ollut ongelmia. Kokeilen tuota ilmaamistä kunhan tänään pääsen kotio ja talliin.

              Comment


                #8
                Click image for larger version

Name:	Eka 15 min.png
Views:	357
Size:	85,3 Kt
ID:	1968498
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Click image for larger version

Name:	30 min.png
Views:	358
Size:	82,8 Kt
ID:	1968500

                  Comment


                    #10
                    Ilmasin tuon ohjeen mukaan 4 kertaa. Kummallisen epämäääräisesti tuntuu tuo output test toimivan, välillä ei tee mitään, välillä activate nappi ei tee mitään ja välillä kaikki menee kuin elokuvissa. Joka tapauksessa sain tuon suoritettua onnistuneesti.

                    Tänä aamuna kaikki toimi niinkuin pitääkin. Toki pakkasta ei ollut, joten ihan sata varmaksi ei vielä voi sanoa asian korjaantuneen.

                    Muutamia huomioita:
                    • Paine arvo ja sen kirjautuminen on yhä mysteeri. Tuossa ohjeessa on maininta, että Gen4:sta on jätetty pois anturi kokonaan. Arvon kirjautuminen tuntuisi olevan jotenkin yhteydessä "Estimated Torque" -arvoon. Liekö sitten paine jotenkin laskennallinen.
                    • Pumpun käynnistymisen logiikka ei myöskään ole oikein selvinnyt.
                    • Ilmeisesti logittaminen eri moduleista samaan tiedostoon ei ole mahdollista. Olisi ollut mukava saada eri pyörien pyörimisnopeudet mukaan logiin.
                    Jään tarkkailemaan tilannetta...

                    Comment


                      #11
                      En nyt tunne gen4 rakennetta niin hyvin kuin gen5 mutta sinne on mahdollista jäädä ilmaa joka ei kaikki ilmaannu pelkästään sillä lyhyellä output testillä. Quick & dirty fiksi tähän on ajaa vaan raakasti irtoakusta suoraan pumpun liittimeen 12 volttia. Vaikka 30 sekuntia putkeen tai niin pitkään että pumpun käyntiääni muuttuu pulputuksesta tasaiseksi.

                      Sen jälkeen ajaa sitten vielä output testin niin haldexin ohjain saa omat adaptaationsa tehtyä.

                      Comment


                        #12
                        Kyllä tuolla output testillä saa ajettua pumppua niin kauan kuin haluaa. Tuon ohjeen mukaan ajetaan ensin minuutti pumppua siten, että kytkin ei ole aktivoituna ja sen jälkeen vielä 3 minuuttia kytkin aktivoituna. Pumppu on siis päällä 4 min yhtäjaksoisesti. Tämä neuvottiin tekemään yhteensä kolme kertaa.

                        Tein tuon sitten kerta kiellon päälle periaatteella eli neljä kertaa. Joka kerta pumppu kuulosti mun mielestä ihan samanlaiselta. Ajoittaisia muutoksia äänessä, mutta kun samaan aikaan kuului ääniä joistakin muista toimilaitteista (ilmastointi?), niin tulkitsen noiden johtuneen jännitteen vaihtelemisesta.

                        Toivottavasti juju oli kuitenkin tässä ilmaamisessa. Se mikä tässä vielä arveluttaa on se, että oireet on ollu ihan samanlaisia kuin ennen pumpun vaihtoakin. Tottahan on mahdollista, että kaksi eri ongelmaa aiheuttaa saman oireen. Toivottavasti pessimisti pettyy. Jos ei vieläkään tullut kuntoon, niin sitten on oikeasti kaksi kättä päässä. Osat alkaa käydä niin kalliiksi, että sitten taitaa olla viisainta vaihtaa koko haldex. Ja niitä kun ei oikein ole näkynyt irrallaan, niin sitten koko perämöykky ostoslistalle.

                        Comment


                          #13
                          Ok, se on sitten ainakin siinä asiassa erilainen kuin Gen5 jossa output test on monasti liian lyhyt.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja lateski Näytä viesti
                            Minulla T5.1 portterin gen 4 haldex oireili samaan tyyliin ja lopulta haldexin männän neulalaakerien kehä suli ja mäntä pyöri kotelossa paikallaan lukiten satunnaisesti nelivedon kiinteäksi.

                            Ilmaus pitäisi suorittaa kyseisten operaatioiden jälkeen.

                            Oliko vanhassa öljyssä tai suodattimessa sakkaa?

                            Haldexin kytkinlevyt on todennäköisesti vielä täysin kunnossa.

                            Solenoidiventtiilin vaihto ja sen sopeutus ratkaisi minun tapauksessa ongelman. (Toki vaihdoin koko kytkinpakan rikkoutuneen männän takia.)

                            4x4parte.com -sivulta saa sopuhintaan haldex -tarvikkeita.


                            Samat oireet jatkuu, ei auttanut yksi kesä välissä. Jotenkin fiilis on, että ongelma tulee pahemmin esille, jos tilanne alkaa osakaasulla. Kerran tuli yhtäkkiä mukaan, mielenkiintoisen äänen saattelemana.

                            Tässä seuraavaksi miettinyt tuon solenoidiventtiilin vaihtoa. On vaan vähän suolainen hinta (240€) lähteä arpomisella vaihtamaan. Tosin kuntoonhan tuo nyt pitää saada. Onko sulla lateski arviota, oliko venttiilistä menneet tiivisteet (o-renkaat) vai itse solenoidi?

                            Comment


                            • #15
                              Silmämääräisesti en havainnut o-renkaissa vikaa.

                              Jos en väärin muista, minulla ainakin yksi käytetty toimivasta perästä purettu gen4 solenoidi hallilla. Voin antaa sen testikäyttöön, kunhan löydän sen. Laita yv tarvittaessa.

                              Comment

                              Working...
                              X