Sen verran historiaa, että viimekesänä ostin n. 300tkm ajetun "helmen", juuri huolletun (kaikki jakopään ketjut (4kpl), laahaimet, kiristimet, tulpat, öljyt, filtterit, akku jne) ja kotiin asti pääsin 130km, kun alkoi ongelmat. Misfire cyl1, ensin vaihdettu uudet tulpat (cyl 1-3), koska kaikki nokisia ja puola päittäin cyl 2 kanssa. Ei auttanut ja lopulta vein sen paikalliselle autotohtorille, josta diagnoosi, että "vikapuolen, Bank1" imunokan ajoitus niin pielessä, ettei säätö riitä? Auto meni trailerilla myyjälle ja siihen vaihdettiin imunokan vvt venttiili ja vvt säätöpyörä ja kaiken piti olla ok, mutta ei. Samalla käynnillä sinne puolelle vaihdettiin hydr nostimet, kun nekin kuulemma vaikuttaa? Hain lopulta auton ja taas pääsin kotiin 130 km ilman ongelmia, mutta seuraavana päivänä pakonokan asentotunnistinvikaa. Auto meni paikalliselle Audi korjaamolle, missä tutkittiin asentotunnistimien anturit ja testattiin, että pakonokka ei vaan säädy ja suositeltiin purkamista ja säädön öljykanavien puhaltamista. Tilasin osat ja vaihdoin itse sen pakonokan vvt venttiilin ja ajelin taas kertaalleen130 km myyjälle pakonokan vvt säätöpyörän vaihtoon. Auto toimi perillä todella smoothisti, kuin unelma, eikä tyhjäkäynnillä yhtään enää ravistanut ja päätettiin testata siellä yksi kylmästartti... johan taas ravisti ja moottorin merkkivalo ilmaantui, mutta en tiedä, oliko kyse edelleen pakonokan asennosta vai misfire cyl1, kun siellä ei äkkiseltään ollut luotettavaa skanneria. Pakonokan vvt säätöpyörä vaihdettiin, ajelin taas kotiin ja taas seuraavana aamuna kylmällä koneella misfire cyl1. Nyt on oletus, että nokkien säätö pitäisi olla ok, koska niiden koodit eivät enää ilmaannu, mutta tietenkin jossain on vikaa.
Eli, tyhjäkäynti hieman ravistaa ja misfire cyl1 tulee juurikin tyhjäkäynnillä, kierroksilla pysyy pois, mutta niinkuin aavistus ruutia puuttuisi. Jos misfire1 jättää kuittaamatta, niin ajaminen takertelee mateluksi, mutta jos kuittaa, niin lähes normaali ajokäyttäytyminen. Vaihdoin uuden tulpan ja puolan cyl1 ja eikun tutkimaan dataa.
- Startissa short term fuel % trim Bank1, eli vikaantuva puoli -13.3% ja Bank2 -4,7%. Eroa huikeat -8,6%, kun koneen ajaa lämpimäksi, niin ero puolittuu, eli on käytännössä n 4%.
- Parin kymmenen kilometrin jälkeen long term fuel % trim Bank1 -8.6 ja Bank2 -3.1, eli eroa -5.5%.
- Lambda Bank1, Sensor 2V (0,72V), Bank2, Sensor2V (0,68V), molempien kattien lämpötila hieman yli 1000 Fahrenheit.
- Lisäksi seurasin polttoaineen painetta, mikä oli ajossa 30-70 Atm ja kun auton kuumana sammuttaa, niin nousee hiljalleen jopa 80 Atm.
Yhteenvetona mainittakoon, että tyhjäkäynnillä ravistaa, vilkkuva moottorin merkkivalo, eli pending misfire cyl1 ilmaantuu, jolloin käy selkeästi huonommin. Kuittaantuu, eikä ajossa tule uudelleen. Fuel trim osoittaa, että ongelmapuoli yrittää laihentaa seosta paljon enemmän, mitä toimiva puoli. Sekin vielä, että kaikki nämä arvot on halpis skanneri/inCarDoc tuotoksia ja odotan pääsyä pc:lle, jossa selvitetään ainakin nokkien ajoitukset. Mikä tässä autossa mahtaa mättää? Oli jo epäilys, että cyl1 suutin vuotaa, mutta eikö silloin bensan paineen pitäisi laskea sen sijaan, että nousee, kun kuuma moottori on sammutettu? Tämänhän piti olla käyttöauto, mutta alan harrastaja minusta tulikin, kun ei olla puoleen vuoteen saatu autoa arkikäyttöön. Onkohan ideoita?
Eli, tyhjäkäynti hieman ravistaa ja misfire cyl1 tulee juurikin tyhjäkäynnillä, kierroksilla pysyy pois, mutta niinkuin aavistus ruutia puuttuisi. Jos misfire1 jättää kuittaamatta, niin ajaminen takertelee mateluksi, mutta jos kuittaa, niin lähes normaali ajokäyttäytyminen. Vaihdoin uuden tulpan ja puolan cyl1 ja eikun tutkimaan dataa.
- Startissa short term fuel % trim Bank1, eli vikaantuva puoli -13.3% ja Bank2 -4,7%. Eroa huikeat -8,6%, kun koneen ajaa lämpimäksi, niin ero puolittuu, eli on käytännössä n 4%.
- Parin kymmenen kilometrin jälkeen long term fuel % trim Bank1 -8.6 ja Bank2 -3.1, eli eroa -5.5%.
- Lambda Bank1, Sensor 2V (0,72V), Bank2, Sensor2V (0,68V), molempien kattien lämpötila hieman yli 1000 Fahrenheit.
- Lisäksi seurasin polttoaineen painetta, mikä oli ajossa 30-70 Atm ja kun auton kuumana sammuttaa, niin nousee hiljalleen jopa 80 Atm.
Yhteenvetona mainittakoon, että tyhjäkäynnillä ravistaa, vilkkuva moottorin merkkivalo, eli pending misfire cyl1 ilmaantuu, jolloin käy selkeästi huonommin. Kuittaantuu, eikä ajossa tule uudelleen. Fuel trim osoittaa, että ongelmapuoli yrittää laihentaa seosta paljon enemmän, mitä toimiva puoli. Sekin vielä, että kaikki nämä arvot on halpis skanneri/inCarDoc tuotoksia ja odotan pääsyä pc:lle, jossa selvitetään ainakin nokkien ajoitukset. Mikä tässä autossa mahtaa mättää? Oli jo epäilys, että cyl1 suutin vuotaa, mutta eikö silloin bensan paineen pitäisi laskea sen sijaan, että nousee, kun kuuma moottori on sammutettu? Tämänhän piti olla käyttöauto, mutta alan harrastaja minusta tulikin, kun ei olla puoleen vuoteen saatu autoa arkikäyttöön. Onkohan ideoita?
Comment