Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F 3.2 FSI vm.06, misfire ongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F 3.2 FSI vm.06, misfire ongelma.

    Sen verran historiaa, että viimekesänä ostin n. 300tkm ajetun "helmen", juuri huolletun (kaikki jakopään ketjut (4kpl), laahaimet, kiristimet, tulpat, öljyt, filtterit, akku jne) ja kotiin asti pääsin 130km, kun alkoi ongelmat. Misfire cyl1, ensin vaihdettu uudet tulpat (cyl 1-3), koska kaikki nokisia ja puola päittäin cyl 2 kanssa. Ei auttanut ja lopulta vein sen paikalliselle autotohtorille, josta diagnoosi, että "vikapuolen, Bank1" imunokan ajoitus niin pielessä, ettei säätö riitä? Auto meni trailerilla myyjälle ja siihen vaihdettiin imunokan vvt venttiili ja vvt säätöpyörä ja kaiken piti olla ok, mutta ei. Samalla käynnillä sinne puolelle vaihdettiin hydr nostimet, kun nekin kuulemma vaikuttaa? Hain lopulta auton ja taas pääsin kotiin 130 km ilman ongelmia, mutta seuraavana päivänä pakonokan asentotunnistinvikaa. Auto meni paikalliselle Audi korjaamolle, missä tutkittiin asentotunnistimien anturit ja testattiin, että pakonokka ei vaan säädy ja suositeltiin purkamista ja säädön öljykanavien puhaltamista. Tilasin osat ja vaihdoin itse sen pakonokan vvt venttiilin ja ajelin taas kertaalleen130 km myyjälle pakonokan vvt säätöpyörän vaihtoon. Auto toimi perillä todella smoothisti, kuin unelma, eikä tyhjäkäynnillä yhtään enää ravistanut ja päätettiin testata siellä yksi kylmästartti... johan taas ravisti ja moottorin merkkivalo ilmaantui, mutta en tiedä, oliko kyse edelleen pakonokan asennosta vai misfire cyl1, kun siellä ei äkkiseltään ollut luotettavaa skanneria. Pakonokan vvt säätöpyörä vaihdettiin, ajelin taas kotiin ja taas seuraavana aamuna kylmällä koneella misfire cyl1. Nyt on oletus, että nokkien säätö pitäisi olla ok, koska niiden koodit eivät enää ilmaannu, mutta tietenkin jossain on vikaa.

    Eli, tyhjäkäynti hieman ravistaa ja misfire cyl1 tulee juurikin tyhjäkäynnillä, kierroksilla pysyy pois, mutta niinkuin aavistus ruutia puuttuisi. Jos misfire1 jättää kuittaamatta, niin ajaminen takertelee mateluksi, mutta jos kuittaa, niin lähes normaali ajokäyttäytyminen. Vaihdoin uuden tulpan ja puolan cyl1 ja eikun tutkimaan dataa.

    - Startissa short term fuel % trim Bank1, eli vikaantuva puoli -13.3% ja Bank2 -4,7%. Eroa huikeat -8,6%, kun koneen ajaa lämpimäksi, niin ero puolittuu, eli on käytännössä n 4%.
    - Parin kymmenen kilometrin jälkeen long term fuel % trim Bank1 -8.6 ja Bank2 -3.1, eli eroa -5.5%.
    - Lambda Bank1, Sensor 2V (0,72V), Bank2, Sensor2V (0,68V), molempien kattien lämpötila hieman yli 1000 Fahrenheit.
    - Lisäksi seurasin polttoaineen painetta, mikä oli ajossa 30-70 Atm ja kun auton kuumana sammuttaa, niin nousee hiljalleen jopa 80 Atm.

    Yhteenvetona mainittakoon, että tyhjäkäynnillä ravistaa, vilkkuva moottorin merkkivalo, eli pending misfire cyl1 ilmaantuu, jolloin käy selkeästi huonommin. Kuittaantuu, eikä ajossa tule uudelleen. Fuel trim osoittaa, että ongelmapuoli yrittää laihentaa seosta paljon enemmän, mitä toimiva puoli. Sekin vielä, että kaikki nämä arvot on halpis skanneri/inCarDoc tuotoksia ja odotan pääsyä pc:lle, jossa selvitetään ainakin nokkien ajoitukset. Mikä tässä autossa mahtaa mättää? Oli jo epäilys, että cyl1 suutin vuotaa, mutta eikö silloin bensan paineen pitäisi laskea sen sijaan, että nousee, kun kuuma moottori on sammutettu? Tämänhän piti olla käyttöauto, mutta alan harrastaja minusta tulikin, kun ei olla puoleen vuoteen saatu autoa arkikäyttöön. Onkohan ideoita?
    Viimeksi muokannut aclac; 31.1.2024, 12:52. Perustelu: Jäsennelty lukemisen helpottamiseksi.

  • #2
    No, tilasin nyt suuttimen tuohon ykköspyttyyn, vaihdetaan se ja katsotaan, mitä tapahtuu. Onkohan bensan oktaanilla mitään väliä, siirryin 98:iin heti autoa kotiin eka kertaa ajaessani?

    Comment


    • #3
      Viallinen lambda voi aiheuttaa tuota, eikä näy testerissä. Bosch suositus

      Comment


      • #4
        Olen tuota lambdaa miettinyt jo kesällä, varsinkin, kun tuo mun halpis testeri on ilmoittanut alusta asti jotain kuvan kaltaista outoa toimintaa ilmoittamatta tarkempaa positiota. Olen tosin luullut, että tulisi vikakoodia tai ainakin näkyisi testeissä, eikö oikeasti näy?
        Viimeksi muokannut Killeri; 31.1.2024, 16:37. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

        Comment


        • #5
          Asiaan kenties hyvinkin liittyvä jatkokysymys ja suuri mysteeri. Hiljakkoin siinä sylinteriryhmä 1-3 puolella (bank A) oli imunokan vvt säätöpyörän venttiili jumiutunut pohjaan (akselissa kolhuja) ja se antoi vikakoodin P0010. Vaihdoin tilalle tarvikeventtiilin ja auto kävi todella nätisti tyhjäkäyntiä. Heitin lyhyen koeajolenkin ja todellakin, tasainen vahva veto ja ennätin jo iloita, mutta... kun kurvasin pihaan, niin moottorin vilkkuva merkkivalo, misfire cyl1 ja koneen tyhjäkäynti nykivää. Purin sen ylimääräisen jumiutuneen vvt venttiilin ja hioin ne kolhut pois, että se liikkuu ja sillä testasin järjestelmää.

          Kun bank A, eli ykkösryhmän imunokan vvt säädön venttiililtä siirtää piuhan tähän irtonaiseen vvt venttiilin ja käynnistää auton, niin auto toimii, kuten se toimii piuhan ollessa paikallaankin, eli käy huonommin ja vilkkuva moottorin vikavalo, misfire cyl1 ilmaantuu, eikä irtoventtilissä näy mitään eloa tyhjäkäynnillä???

          Jos irtoventtiilin siirtää toisen puolen, eli bank B imunokan vvt säädön piuhaan kiinni ja starttaa, niin auto hädin tuskin käy ja tulee välittömästi nokka- akselin asennon tunnistusvika puolelle B ja irtoventtiili pärisee niin, että öljyä vaan akselista roiskuu!

          Vähän vaikuttaisi, että se bank A imunokan säätö ei edes yrittäisi tehdä mitään ja jo silloin syksyllä paikalliset ekspertit sanoivat, että ajoitus pielessä, vaikka säätö tapissa? Olen elänyt siinä uskossa, että auton oma diagnostiikka havahtuisi valittamaan moisesta, mutta käytäntö näyttäisi osoittavan, että näin ei tapahdu. Sen kumminkin huomasi, kun vvt venttiili oli pohjaan jumiutunut ja vika P0010 poistui, kun vaihdoin venttiilin. Koska fuel trimmit eivät ole eri puolilla lähelläkään toisiaan, niin voisihan tässä ajoituksen säädössä olla edelleenkin vikaa ja odotan vieläkin, että pääsen skanneriin, jolla nuo nokkien säädöt voisi tarkistaa.

          Onkohan ajatuksia, miksi toisen, eli ongelmoivan puolen imunokan vvt venttiili ei tee mitään auton ollessa käynnissä, mutta toisen, eli toimivan puolen imunokan vastaava venttiili tekee? Voiko näitä blokata jotenkin ohjelmallisesti?

          Comment


          • #6
            Viallisesta lambdasta ei (välttämättä) tule mitään koodia niin kauan kun lambda antaa jotain suurinpiirtein järkevää jännitettä. Järjestelmä ei osaa diagnosoida lambdan kuntoa. Onkos tuossa molemmilla puolella omat lambdat? Jos on niin molemmat vaihtoon, eikä sitten muuta kuin Bosch:it. Mulla tasaantui tyhjäkäynti todella paljon ja moottorin luonne muuttui uudella lambdalla, vetää puhtaammin. Vanhalla tuli myös harvakseltaan misfirejä.

            Comment


            • #7
              Ihan hyvä pointti ja molemmilla puolilla on oma anturipari. Kunhan jostain Boschit vaan löytyisi, niin vaihdan ne etummaiset, mutta eihän se kuitenkaan äkkiseltään selitä sitä, että kun vaihdan uuden tulpan ja puolan, niin silti heti startin jälkeen silti ja aina vaan tämän samaisen pytyn misfire? Luulisi heittelevän satunnaisesti cyl 1-3 misfireä, jos seoksissa yhdellä puolella häikkää.

              Comment


              • #8
                Jostain syystä myös mulla antoi misfiren aina samaan sylinteriin, olisko ollu #2. Mietin tuota samaa itsekin.
                Onpas jännä juttu, ennen kattia ei ihan helposti löydy Bosch:in lambdaa. Ehkä sinne vois Hellat laittaa kans:
                https://www.varaosa24.fi/audi-varaos...unnistin-hella

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen voi olla NGK/NTK 06E906265S

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos linkeistä, tuo Hella voisi olla ihan järki ostos. Ykköspyttyyn on nyt kumminkin ruiskusuutin tulossa ja jos hyvin käy, niin loppuviikosta vaihdetaan ensin se ja bonuksena saatan päästä kunnollisen obd lukijan dataa tutkimaan. Mietimme sitten lisää.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin, ykköspytyn suutin vaihdettu (oli todella nokinen), samalla ultrapesurissa käytetty cyl kakkosen ja kolmosen suutin. Nyt on short fuel trimmit eri puolilla melko lähellä toisiaan ja lähtisin siitä oletuksesta, että lambdan anturissa ei ole mitään vikaa, mutta..? Auto kylmänä edelleen starttaa ja käy nätisti, kunnes melko pian alkaa hieman ravistamaan ja viimeistään, kun tyhjäkäynti tippuu peruslukemille, niin alkaa hieman enemmän ravistamaan ja cyl1 misfire ilmaantuu vilkuttamaan moottorivaloa. Vika kuittaantuu ja pysyy pois ajossa ja mitä lämpimämmäksi ajan koneen, niin sitä vaimeampaa on ravistus ja ainakin aiemmin tunnin ajon päätteeksi toimi, kuin unelma. Tulipa sellainen löytö yllätyksenä, että ainakin yksi cyl1 imuventtiileistä on vaihdettu ja nyt vähän hirvittää. Onkohan mitään ideoita, mitä vielä tarkistella? Jos ei mitään ilmaannu, niin auto lähtee kahden viikon päästä marmoritiskille tutkittavaksi ja saan toivottavasti rauhan tähän puolen vuoden vääntöön.

                      Comment


                      • #12
                        Sieltä ykköspytyltä Audi huolto löysikin ohivuotoa 60% ja epäilys, että pakoventtiilissä jotain vikaa. Eikun kansi irti ja tutkimaan.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä, ykköspytyn pakoventtiilit ihan kunnolla kieroja ja aiheuttivat misfireä sekä ravistelua varsinkin kylmänä tyhjäkäynnillä. Oli vaan yllätys, että kakkosen ja kolmosen venttiilit lähes samaisessa kunnossa. Istukkapinnat ja ohjurit tuntuivat olevan ihan ok. Vaihdettiin kaikki vikapuolen pakoventtiilit ja nyt jo lähes 600 km ajoa takana. Nätisti käy ja murisee ihan eri tavalla.

                          Comment


                          • #14
                            Ihan mielenkiinnosta, onkohan tuossa siis alunperin jako mennyt reisille, jolloin venttiilit ottaneet vähän osumaa? Sen takia tehty jakopää, jolloin vääntyneet venttiilit aiheuttaneet nämä kaikki ongelmat?

                            Comment


                            • #15
                              Jälkikäteen itselleni selvisi, että tämä auto on aiemmin ollut jollain nyrkkipajalla ehkä jopa konerikon vuoksi. Mitä ilmeisemmin tämän vastaavan puolen kansi on käytetty auki ja imuventtiilit oli vaihdettu tässä yhteydessä. Oli kasattu kuitenkin vanhoilla ketjuilla ja kiristimillä ja käyntihäiriöitä jäi päälle. Auto lähti kiertoon ja seuraava omistaja, eli itseäni ennen teetätti koko jakopään ketjuremontin koska ketjut oli venyneet ja nokkien ajoituksen säädet ei ilmeisesti enää meinanneet riittää. Auton piti olla helmi. Ostin auton ja misfire cyl1 alkoi kiusata heti ja lisäksi oli nokkien säätöhäiriöitä. Olen yrittänyt miettiä, missä välissä nuo pakonokat ovat vääntyneet, olisiko jo siinä samassa, missä imunokatkin rikkoutuneet ja vaihdettu. Onkohan ketju hypännyt hampaan sillä... tätä teoriaa voisi tukea myös se, että originaali imupuolen nokan säätöpyörän kahdesta hampaasta puuttui melkoinen palanen? No, nyt siellä kannessa on uudet nokkien säätöpyörät, niiden ohjausventtiilit, uudet hydr nostajat sekä viimein myös pakoventtiilit ja kyllä se pelaa hyvin.

                              Comment


                              • #16
                                Reilu 200k ajetulla moottorilla (myyjän mukaan jakoremppa tehty edellistalvena) antaa vikakoodit 000773 - Cylinder 5 Misfire Detected ja 005715 - Please check DTC Memory of ABS Controller.
                                Myöskin kierrosten noustessa ajaessa yli 3500 antaa kojelautaan ESP Faultin, joka saattaa sammua ajon aikana. ESP Faultilla ja Misfirellä varmaankin, jokin yhteys, mutta onkohan nuo kaksi vikakoodiakin jotenkin toisistaan johtuvia?

                                Tulpat tosiaan vaihdoin, josta ei vikaan ollut apua. Myöskään vitospytyn puolanvaihtaminen ei vienyt ongelmaa pois. Osaavatko viisaammat kertoa mistä vikaa kannattaisi seuraavaksi lähteä etsimään? Voisiko tuo vika olla suuttimissa, johdoissa tai mahdollisesti ECUssa?

                                Ja mitenkäs saako tuolla VCDS:llä, jotain lisätietoa tästä kyseisestä viasta?

                                Comment

                                Working...
                                X