Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

20v 1.8t jakopään ajoitus/ päästöt pielessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    20v 1.8t jakopään ajoitus/ päästöt pielessä

    Korjataan otsikkoa tarkemmaksi sitten jos/kun tähän tulee jotain tolkkua.

    Kyseessä tällä kertaa TT 8N 1.8t 225hp, alkujaan vissiin BAM johon edellisen omistajan aikana konevaurion jäljiltä vaihdettu AUM kansi. Ongelmana on hiukan levoton tyhjäkäynti ja päästöarvot. Muut arvot menisi huudattamalla mutta CO jäi sitkeästi noin 0,60% arvoon eli kolme kertaa yli suurimman sallitun. Käyntiääni on hiemän möreä, ihan kuin ei ihan palaisi kunnolla. Ei kuulosta sellaiselta terävän terveeltä ja pakokaasukin minusta haisee enemmän kuin ehjästä systeemistä tuleva.

    Tämä tuli minulle pari viikkoa sitten tässä kunnossa, leimalla päästöistä pompanneena. Edellisen omistajan aikana on tehty aika laajaltikin remonttia ja huoltoa. Tulpat, jakopää, katalysaattori, lämpöanturi, nakuanturi ja lambda (tämä pitää vielä varmistaa onko ykkös- vai kakkoslambda joka vaihdettu), ilmeisesti kakkoslambdasta ollut vikakoodia ja jos oikein olen ymmärtänyt se on sittemmin koodattu softasta pois. Muuten vakiorauta ja vakiosofta.

    Ei vikakoodeja moottorinohjaimella, VCDS measuring block 093.3 näyttää joko -6.0KW tai -8.0KW. Tuo arvo yhdistettynä vähän huonoon käyntiin ja päästöjen ongelmiin... Arvelin että jako olisi pielessä. Vaan sepä on aivan tarkkaan kohdallaan. Kampiakselin hihnapyörän merkki osuu tasan jakopään suojassa olevaan merkkiin. Samaan aikaan tulpanreiästä pitkällä tikulla tsekaten ykkösen mäntä on TDC:ssa. Tässä kohdassa nokkapyörän merkki osuu tasan venttiilikopassa olevaan merkkiin. Tämän olen nyt useampaan kertaan varmistanut, hihna on merkeissään. Avasin venttiilikopan ja seuraavaksi katsomaan nokkien välisen ketjun ajoitusta. Sekin on ihan tasan sen 16 lenkkiä joka kuuluukin merkkien välissä, niin että pakonokan merkki kun on rattaan piikin kohdalla niin laskenta alkaa siitä piikin vasemmalla puolella olevasta lenkistä ja 16. lenkki osuu imunokan merkkiin. Tuo on niin hyvin kohdallaan kuin se on mahdollista saada.

    Seuraavaksi testasin kone käynnissä nokkien säädintä ja nokan asentoanturia, otin säätimeltä liittimen auki ja ajoin suoraan 12v irtonaisesta mopon akusta virtaa säätimelle. Molempiin suuntiin säätyy täydet +-20 astetta ja asentoanturi näkee muutoksen oikein, koneen käyntikin muuttuu aivan selvästi kuten kuuluukin.

    Nyt alkaa loppumaan pikkuhiljaa järki kesken ja tätä on tässä pienellä porukalla jo ihmetelty eikä oikein kukaan keksi mistä tuo -6 tai -8 astetta sinne 093.3 kenttään tulee jos kaikki merkit on ihan presiis kohdillaan. Mietin että voiko nokkien välinen lyhyt pikkuketju venyä niin paljon? Sehän ei kallis eikä hankala kokeilu olisi vaihtaa ja sen seuraavaksi teenkin jos ei muita ideoita löydy parviälyltä.
    Viimeksi muokannut hopsis; 15.12.2023, 12:08.

    #2
    Jos se nokkien välinen ketju olis pahasti venynyt, se olis aika varmasti hakannut jäljet venakoppaan ja ne neliön malliset lovet nokissa ei kyllä osuis kohdalle nokkapukkien nuolten kanssa. Voisko kuitenkin olla, että se nokkaketjun kiristin ei toimi oikein? Silleen, että äärilaidat toimii mutta paautuu väärään asentoon? Noitahan on kai aika vaikea saada kunnollisena varaosana. Iso osa myytävistä on jotain kiinapaskaa. Omista kokeiluista muistan kyllä, että ei tuo kone ollut kauhean ronkeli ajoitusten suhteen. Ainakin adr nokilla kävi ihan nätisti tyhjää, vaikka ajoitusta olisi koplattu paljonkin.

    Comment


      #3
      Mjooh, ihan hyvin vois olla joku tuollainen tapaus säätimen kanssa, tai sopis kuvioon täydellisesti. Se vähän huono käynti ja päästöt voi johtua jostain ihan muustakin, varmistin tänään että kakkoslambda on vaihdettu mutta etummaista ei eli se menee vaihtoon. Laitoin jo Finjectorillekin mailia ja kysyin minkälainen on työtilanne. Lähetän suuttimet huoltoon, aiempien autojen kanssa kun on päästöjen kanssa ollut tekemistä niin pelkästään hyviä kokemuksia suutinhuollosta.

      Comment


        #4
        Luitko fuel trimmit ? Mitä ne päästöt oli ?

        Comment


          #5
          Bensatrimmit ei ollu kamalan kaukana, about 5% luokkaa sekä idle että partial load.

          Päästölappu ei oo nyt tässä lähellä, en kaikkia arvoja muista ulkoa mutta CO ei laskenut millään alle 0,60. Muut arvot meni rajoihin kun aikansa huudatti. Lambda-anturi oli minusta aika epäterveen näköinen. Tuossa moottorissa on ollut kaikenlaista ongelmaa, vissiin kaksikin eri kertaa tehty kansiremonttia. Oliko ensin glykolit sylintereissä ja toisella kertaa joku venttiilivika, historiassa ei kuitenkaan löytynyt merkkiä että lambdaa olisi vaihdettu. On se varmasti noista kuitenkin ottanut kipeää.

          Tänään lähtee Finjectorilta huolletut suuttimet takaisin, samalla tulee uusi lambda. Kokeillaan niillä seuraavaksi ja sitten ketjun säädintä.

          EDIT: Olihan mulla sittenkin kuva päästölapusta

          Happi 1,27%
          HC 82ppm
          CO2 13,7%
          CO 0,62%
          Lambda 0,988
          RPM 2400


          Viimeksi muokannut hopsis; 13.12.2023, 13:16.

          Comment


            #6
            Eiköhän tuo lambdan vaihdolla korjaannu.

            Comment


              #7
              Sillon kun tuo kioski on edelliselle omistajalle ostettu, pakokaasu haisi jäähärille melko voimakkaasti ja vehkeet kävi jonkunverran päin helvettiä. Pakosarja halki, ahdin paskana, huohotusjärjestelmässä about 110% osista paskana. Lätsä kansisetille, sanoin Jampalle että paineistaa sen lätsän kunnolla ekana ettei oo halki. No eipä ponnistanu sitä vaikka niin sano tehneensä. Kasaan se meni myös uudella ahtimella ja vähemmän paskana olevalla pakosatsilla ja uusilla huohotushiluilla. Myöhempien aikojen alussa sitte vesipuisto serenan glykolivuoto ilmeni joskus, sekä myöhemmin sitten venttiiliin tuli reikä syystä tai toisesta. Hyllystä hätäpaskana AUM lätsä joka ponnistettiin ja kasattiin uusilla romuilla. Sillon se meni kyllä ihan ok päästöistä ja oli ihan terveen kuulonen.

              Comment


                #8
                Oujee, tänks lisätiedoista, muistan että siihen on kaikkea tehty mutta aikajana ei ollu selvillä. Koostan näistä kaikista jonkun projektitopicin sitten kun on paalis... eiku maalissa. On se ykköslambda varmaan vaan saanu noista kaikista lopulta tarpeekseen.

                Tätähän oli muutama muu kerhotoveri käyny ajamassa tuossa kesäkelien aikaan ja ilmeisesti silloin oli ollut vetoja ihan terveen tuntuisesti. Mulle tämä tuli nyt vasta kun lumi maassa ja varmuuden vuoksi haldex myös rikki niin ei siinä yhden katsastusreissun aikana oikein päässy testaileen. Väittäisin silti silläkin testailulla että tälleen perstuntumalla pihassa oleva, about samalla teho/paino-suhteella oleva 8P A3 2.0 tfsi on huomattavasti raikkaampi.

                Selvästi kävi vähän raskaan oloisesti tyhjäkäyntiä ja tuntee kuinka koko auto ja penkki tärisee, pakokaasu haisee palamattomalle, vähän samalta kun ei olisi katalysaattoria. Sytkäosat on kuitenkin uusia, lämpöanturit jne vaihdettu uusiin, puristukset on koneessa ja jako kohallaan, jäljelle jää bensapuoli ja seokset. Nyt ootellaan että posti tuo uuden lambdan ja ne suuttimet huollosta.

                Comment


                  #9
                  Kato KAIKKI alipaine puolen letkut/putket. Ne on näissä todella heikkoja ja aiheuttaa etummaisen lambdan palamista ynnä muuta kivaa käyntihäröä. 3 kierroksen jälkeen itse päätin omassa tehdä niistä "ikuisia" ja tilasin aftermarket silarisetin. Ei tuo ihan kaikkia vielä korvannut, mutta huomattavasti vähemmän vikapaikkoja nyt

                  Comment


                    #10
                    Jeh, mulla on semmonen savukone millä on näpsä testailla vuotoja.

                    Comment


                      #11
                      Lakoista huolimatta suuttimet tuli takaisin jo tänään. Erinomaisen nopeaa toimintaa Finjectorilta. Eihän niissä mitään vikaa ollut raportin mukaan.

                      Samassa paketissa tuli uusi lambda. Laitoin paikoilleen, nollasin vikakoodit ja kävin pienellä koeajolla. Tuntuu perskuulolla käyvän vähän siivommin ja vetää kyllä ihan raikkaan tuntuisesti. Huomenna sitten koittaan uudestaan päästömittaukselle.

                      Comment


                        #12
                        No eihän se läpi menny yhtään sen paremmin. CO roikkuu edelleen 0,60% pinnassa kuin siihen säädettynä. Katsastaja siinä katseli jäännöshappea joka oli noin 0,80%. Sanoi että tuo menee yleensä lähelle nollaa. Ehdotti että siellä voi olla ilmavuoto ennen lambdaa.

                        Eipä se ollutkaan ihan niin yksinkertainen juttu että uudella lambdalla vaan leimalle.

                        Comment


                          #13
                          Uudella lambdalla noin 20km ajoa bensatrimmien nollauksen jälkeen. Idle trimmi lähellä nollaa, partial 10,9%. Onhan siellä jotain feelua kun noin paljon pitää rikastaa.

                          Savukoneella kaikki pikkuletkut koneen päältä testailtu, ei löydy mitään vuotoa.
                          Alipainepumpulla testattu bensanpainesäädin ja evap-venttili, eivät valskaa.
                          Pakosarjan tai ahtimen suunnalla ei näy mitään selvää mustaa jälkeä vuodosta ennen lambdaa.
                          Koneen käydessä suihkin propaania ympäri konehuonetta kaikkiin letkuihin ja liitoksiin, ei muutosta käynnissä.

                          Maffin kyljessä leima 39/05 eli se nyt ainakin on jo aika vanha, vaikka ei heti uutena olisi asennettukaan. Vähän toista hunttia näkyis maksavan uusi niin painan saman tein tilaukseen, se ei nyt tässä kohtaa sitten enää paljon paina kun tonneja jo nyt upotettu tohon autoon parin omistajan aikana.

                          Comment


                          • #14
                            Kannattaa ton Maffin kanssa olla varovainen, mistä ostaa. Mä olen pari halppis Maffia ostanu ja ei toimi ollenkaan, en tiedä syytä.

                            Comment


                              #15
                              Boschilaisen tilasin. Oppinu vagilaisten kanssa ajat sitten että anturit ja sytkäosat oemilaatua. Kaikki muu aiheuttaa ihan turhaa arpomista, ainakin tällaisessa tilanteessa kun koittaa jotain vikaa löytää.

                              Comment


                                #16
                                Onko by-pass ehjä ?

                                Comment


                                  #17
                                  Tarvii se tarkistaa vielä, muistaakseni pitäis olla vaihdettujen osien listalla jo.

                                  Ilmamassoja logittelin lauantaina. Maksimi täysvedossa vähän alle 6k rpm oli 193g/s joka lienee aika lailla sitä suuruusluokkaa mitä pitäisikin olla.
                                  Viimeksi muokannut hopsis; 18.12.2023, 13:45.

                                  Comment


                                    #18
                                    Boost leak testerin rakentelin ensimmäistä kertaa ikänään. Tulppasin imukärsältä pcv:n lähdön ja puhaltelin ilmaa maffin paikalta turbon imupuolelle. Ensimmäinen järkytys tottumattomalle oli se pulputus joka alkoi jostain kuulumaan. Ilmeisesti se on ihan normaali tuolla tapaa testatessa että ilmaa väkisin pääsee öljypohjaan ja kuplii siellä. Vaan löytyi sieltä ihan oikeitakin vuotoja. Imusarjan alla olevalle venturiventtiilille kampikammiolta tuleva letku oli aivan purkkaa, samoin siitä venttiililtä laturin suuntaan lähtevä kovamuovinen putki oli halki.

                                    Bypassilta vaakatasoon lähtevän letkun klemmarin juuresta kupli myöskin, korjaantui klemmarin kiristyksellä. Enempää isompia vuotoja en nyt äkkiseltään havainnut. Pitää se imusarjan alla oleva oksennus parsia jotenkin tiiviiksi väliaikaisesti ja tilata sinne uusia osia. Sitä varmaan voisi testiksi ajaa niin että ottaa venturille vain imusarjalta letkun ja tulppaa kampikammion puoleisen liitoksen, sekä venturilta että kampikammion suunnalta. Jos ei sillä muuta merkitystä ole kuin jarrutehostus silloin kun imusarjassa ei ole alipainetta, pystyn elämään asian kanssa koeajon ajan. Vai onko sillä suction jet pumpuilla jotain muuta virkaa jota en hoksaa?
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #19
                                      Aika tutun näköistä/kuuloista noiden putkien letkujen osalta. Suosittelen uusia kaikki samaan kunkurssiin, veemäisiä mennä kohta kerrallaan. Nimittäin kun saat rikkinäisen korjattua, niin seuraavaksi ratkeaa vierestä (btdt, twice...)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                        Edellisen omistajan aikana on tehty aika laajaltikin remonttia ja huoltoa. Tulpat, jakopää, katalysaattori...
                                        Mikähän katti siellä on paikallaan? Mulla pomppas 1.8t juurikin korkean CO:n takia Motonetin UUDELLA tarvikekatalysaattorilla, koska se oli viallinen.

                                        Kuvassa vasen lappu on mitattu Motonetin uudella tarvikekatilla ja oikea lappu Motonetin 14 vuotta vanhalla tarvikekatilla. Mittausten välissä pari viikkoa aikaa.

                                        Katti oli täysin kuuma molemmilla mittauksilla ja tuolla uudella katilla kävin ottamassa vielä korjaamolla toisen mittauksen varmuuden vuoksi mutta samat arvot sieltä tuli.

                                        Toki nuo huohotinputket kannattaa korjata ilman muuta, mutta varauksella suhtautua myös kattiin..

                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Uusi maffi tuli eilen, välissä jo parsin huohotusletkut. Näitten korjausten jälkeen polttoainetrimmit tyhjäkäynnillä 1.1% ja kierroksilla 4.7%.

                                          Siitä huolimatta katsastusasemalta tuli taas paheksuntaa. CO edelleen sen 0.60 jonka se on ollut nyt koko ajan.

                                          Joku tarvikekatti tohon on laitettu. En tiedä mikä mutta se on nyt ehkä seuraava rahapyssyllä ammuttava kohde. Joko se on lähtöjään joku halpispaska tai sitten se on jo ottanu liikaa itteensä siitä ajasta mitä tolla on ajettu pielessä olevilla seoksilla.

                                          Aika saatanan työmaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Softaa se moottori viinalle :) Päästöt vois parantua just tarpeeksi ja samalla alaväännön puute korjautuisi (tarvii kyllä pykälää suuremmat suuttimet...)

                                            Comment


                                              #23
                                              Tai sitten tulee entistä hankalampaa. Itselläkin kokemusta tuosta, että CO jää yli ja kaikki muu vihreällä. Katsastusmies totes just edelliskeralla, että aika yleinen ongelma viina-autojen kanssa. Kävin ajamassa kiekat yli 3000r muutaman kilsan ja siitä suoraan halliin mittaukseen, jonka jälkkeen meni heittämällä läpi. Osa noista tarvikekateista on ihan luokattoman huonoja. Vähän tullut semmonen kutina, että jos ne ei oo tunnettua brändiä, ne on melko varmasti p*skaa. Yhdet 100cell katit toimi mulla uutena todella hienosti ja jo 1/2 vuoden jälkeen alkoi tää liian korkea co2 touhu. Jos katselee metalikatteja netistä, niin kannattaa jättää kaikki semmoset hyllyyn, mitkä ovat väriltään vähän kellertäviä. Niihin on laitettu jotain keraamista matskua metallikennon päälle, että pelaavat edes hetken kunnolla. Jos on pääsy mittalaitteille, niin kannattaa kokeilla huudattaa se katti oikesti kuumaksi ja katsoa, katoaako ongelma. Jos katoaa, niin kissa vaihtoon. Mulla saattais olla nurkissa vielä walkerin uudet pyöreät keraamiset kennot, jos semmonen kelpaa. Magnaflow ja vibrant 200cell kennot toimineet hyvin aika kaukanakin turbosta, mutta paukkua ne ei kestä yhtään. Muutaman kerran kun ampuu putkeen, menee kenno myttyyn ja sitten se on entinen.

                                              Edit:
                                              Nää sai vielä pelaamaan jotenkuten, kun ovat niin lähellä kantta ja lämpenevät kohtuullisen nopeasti, kun kiekat pitää 3000r. Uutena tosiaan meni heittämällä läpi, mutta jo 1/2 vuotta myöhemmin tilanne oli toinen. Ei menny enää niin kuin uutena.
                                              https://www.instagram.com/p/Co7hkXwIULV/
                                              Viimeksi muokannut JM; 24.12.2023, 11:11.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mää en kateista ymmärrä juuri mitään. Tästä kun saa tätä joulua vähän vietettyä ni nappaan nykysen katin irti ja kurkkaan mikä se on ja miltä näyttää.

                                                Kelpaa ja kiinnostaa jos on valmiina ja ylimääräisenä toimiva. Jatketaan kaupalliset asiat vaikka yyveenä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  JM, kokeilitko vaihtaa suihkutuksen ajoitusta? Muistaakseni olit toiseen ketjuun kertoillut kokemuksia siitä, toki silloin heräämisen kannalta. Itsellä oli meinaan täsmälleen sama ongelma katsastuksessa CO:n kanssa, mutta sain korjaantumaan sen suihkutuksen ajoituksen muutoksilla. 10 astetta kerrallaan säätöä ja katsoo missä kohtaa pienimmät korjauskertoimet, tyhjäkäynnillä taisi olla seoskorjausta-7% kun sain ajoituksen kuntoon. Tai en oikeastaan tiedä tuliko varsinaisesti kuntoon, mutta päästömittari tykkäsi. Tämä taitaa toki olla isojen suuttimien ongelma, kun se pulssi on pirun lyhyt tyhjäkäynnillä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eipä noissa tehdasecuissa pääse rukkaamaan semmosia. Nää viimeiset potilaat olleet sigun Cooper S ja 630i. Isot suuttimet sinänsä ei itsellä oo aiheuttaneet ongelmia, kunhan ovat kunnollisella monireikäisellä hajoitinlevyllä. Possun 1.8T meni päästöistä lopulta naurettavan helposti läpi, vaikka katti oli varmaan metrin päässä turbosta. Oli kyllä kätevä käydä kaikki mahdollinen läpi letku pakoputkessa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Aa, luulin että tuo aikaisempi tarinasi oli juurikin Porschen kanssa taistelua. Mutta tosiaan aftermarket ecuissa kannattaa tuota suihkutuksen ajoitusta kokeilla säädellä, jos ei meinaa päästöt asettua.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pilataan tätä ketjua vielä sen verran että tuon oman kattikokeilun aikana kävin myös säätämässä suihkutuksen ajoituksia niin että mittarit oli kiinni putkessa. Sillä sain kyllä HC:n putoamaan huomattavasti, mutta CO:hon en saanut kovinkaan suurta vaikutusta aikaiseksi. Vasta kun laittoi sen 14 vuotta vanhan katin takaisin paikalle niin meni niukasti läpi, kuten on mennyt aina aiempinakin vuosina.

                                                        Ensi kerralle tarvii saada jokin kunnollinen katti joten kiinnostaa myös jos jollakin on toimivista aftermarket kateista kokemusta. Virtaavuudella ei ole mitään merkitystä, kunhan puhdistusteho olisi erinomainen. Se on kuitenkin hyllyn koristeena suurimman osan ajastaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                                                          Osa noista tarvikekateista on ihan luokattoman huonoja. Vähän tullut semmonen kutina, että jos ne ei oo tunnettua brändiä, ne on melko varmasti p*skaa. Yhdet 100cell katit toimi mulla uutena todella hienosti ja jo 1/2 vuoden jälkeen alkoi tää liian korkea co2 touhu.

                                                          100cell on valmiiksi jo vähän sellainen että jos haluaa elää huoletonta elämää leimaamisen suhteen niin ei kyllä välttämättä oo paras vaihtoehto. Itse oon parit leimat ottanu eikä oo ollu ongelmaa arvoissa enkä ole kyllä käyny erikseen ees lämmittämässä viinalla. Toki voihan noihin vaikuttaa myös softantekijän taidotki miten saa arvot kohilleen.

                                                          ja tässä aiheen autossa ei taida olla edes metallikenno kyseessä vaan ihan perinteinen motonetin yms katti jos nyt oikein muistan
                                                          Viimeksi muokannut jarskii-; 25.12.2023, 23:36.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            On siinä metallikatit. Ja itsellä on ollut vuosia samanlaiset 100 cell katit, niillä menee kyllä läpi päästöistä kunhan ne lämmittää testissä. Motarilla on turha käydä lämmittämässä koska ne ehtii kuitenkin jäähtyä ennen testiä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X