Korjataan otsikkoa tarkemmaksi sitten jos/kun tähän tulee jotain tolkkua.
Kyseessä tällä kertaa TT 8N 1.8t 225hp, alkujaan vissiin BAM johon edellisen omistajan aikana konevaurion jäljiltä vaihdettu AUM kansi. Ongelmana on hiukan levoton tyhjäkäynti ja päästöarvot. Muut arvot menisi huudattamalla mutta CO jäi sitkeästi noin 0,60% arvoon eli kolme kertaa yli suurimman sallitun. Käyntiääni on hiemän möreä, ihan kuin ei ihan palaisi kunnolla. Ei kuulosta sellaiselta terävän terveeltä ja pakokaasukin minusta haisee enemmän kuin ehjästä systeemistä tuleva.
Tämä tuli minulle pari viikkoa sitten tässä kunnossa, leimalla päästöistä pompanneena. Edellisen omistajan aikana on tehty aika laajaltikin remonttia ja huoltoa. Tulpat, jakopää, katalysaattori, lämpöanturi, nakuanturi ja lambda (tämä pitää vielä varmistaa onko ykkös- vai kakkoslambda joka vaihdettu), ilmeisesti kakkoslambdasta ollut vikakoodia ja jos oikein olen ymmärtänyt se on sittemmin koodattu softasta pois. Muuten vakiorauta ja vakiosofta.
Ei vikakoodeja moottorinohjaimella, VCDS measuring block 093.3 näyttää joko -6.0KW tai -8.0KW. Tuo arvo yhdistettynä vähän huonoon käyntiin ja päästöjen ongelmiin... Arvelin että jako olisi pielessä. Vaan sepä on aivan tarkkaan kohdallaan. Kampiakselin hihnapyörän merkki osuu tasan jakopään suojassa olevaan merkkiin. Samaan aikaan tulpanreiästä pitkällä tikulla tsekaten ykkösen mäntä on TDC:ssa. Tässä kohdassa nokkapyörän merkki osuu tasan venttiilikopassa olevaan merkkiin. Tämän olen nyt useampaan kertaan varmistanut, hihna on merkeissään. Avasin venttiilikopan ja seuraavaksi katsomaan nokkien välisen ketjun ajoitusta. Sekin on ihan tasan sen 16 lenkkiä joka kuuluukin merkkien välissä, niin että pakonokan merkki kun on rattaan piikin kohdalla niin laskenta alkaa siitä piikin vasemmalla puolella olevasta lenkistä ja 16. lenkki osuu imunokan merkkiin. Tuo on niin hyvin kohdallaan kuin se on mahdollista saada.
Seuraavaksi testasin kone käynnissä nokkien säädintä ja nokan asentoanturia, otin säätimeltä liittimen auki ja ajoin suoraan 12v irtonaisesta mopon akusta virtaa säätimelle. Molempiin suuntiin säätyy täydet +-20 astetta ja asentoanturi näkee muutoksen oikein, koneen käyntikin muuttuu aivan selvästi kuten kuuluukin.
Nyt alkaa loppumaan pikkuhiljaa järki kesken ja tätä on tässä pienellä porukalla jo ihmetelty eikä oikein kukaan keksi mistä tuo -6 tai -8 astetta sinne 093.3 kenttään tulee jos kaikki merkit on ihan presiis kohdillaan. Mietin että voiko nokkien välinen lyhyt pikkuketju venyä niin paljon? Sehän ei kallis eikä hankala kokeilu olisi vaihtaa ja sen seuraavaksi teenkin jos ei muita ideoita löydy parviälyltä.
Kyseessä tällä kertaa TT 8N 1.8t 225hp, alkujaan vissiin BAM johon edellisen omistajan aikana konevaurion jäljiltä vaihdettu AUM kansi. Ongelmana on hiukan levoton tyhjäkäynti ja päästöarvot. Muut arvot menisi huudattamalla mutta CO jäi sitkeästi noin 0,60% arvoon eli kolme kertaa yli suurimman sallitun. Käyntiääni on hiemän möreä, ihan kuin ei ihan palaisi kunnolla. Ei kuulosta sellaiselta terävän terveeltä ja pakokaasukin minusta haisee enemmän kuin ehjästä systeemistä tuleva.
Tämä tuli minulle pari viikkoa sitten tässä kunnossa, leimalla päästöistä pompanneena. Edellisen omistajan aikana on tehty aika laajaltikin remonttia ja huoltoa. Tulpat, jakopää, katalysaattori, lämpöanturi, nakuanturi ja lambda (tämä pitää vielä varmistaa onko ykkös- vai kakkoslambda joka vaihdettu), ilmeisesti kakkoslambdasta ollut vikakoodia ja jos oikein olen ymmärtänyt se on sittemmin koodattu softasta pois. Muuten vakiorauta ja vakiosofta.
Ei vikakoodeja moottorinohjaimella, VCDS measuring block 093.3 näyttää joko -6.0KW tai -8.0KW. Tuo arvo yhdistettynä vähän huonoon käyntiin ja päästöjen ongelmiin... Arvelin että jako olisi pielessä. Vaan sepä on aivan tarkkaan kohdallaan. Kampiakselin hihnapyörän merkki osuu tasan jakopään suojassa olevaan merkkiin. Samaan aikaan tulpanreiästä pitkällä tikulla tsekaten ykkösen mäntä on TDC:ssa. Tässä kohdassa nokkapyörän merkki osuu tasan venttiilikopassa olevaan merkkiin. Tämän olen nyt useampaan kertaan varmistanut, hihna on merkeissään. Avasin venttiilikopan ja seuraavaksi katsomaan nokkien välisen ketjun ajoitusta. Sekin on ihan tasan sen 16 lenkkiä joka kuuluukin merkkien välissä, niin että pakonokan merkki kun on rattaan piikin kohdalla niin laskenta alkaa siitä piikin vasemmalla puolella olevasta lenkistä ja 16. lenkki osuu imunokan merkkiin. Tuo on niin hyvin kohdallaan kuin se on mahdollista saada.
Seuraavaksi testasin kone käynnissä nokkien säädintä ja nokan asentoanturia, otin säätimeltä liittimen auki ja ajoin suoraan 12v irtonaisesta mopon akusta virtaa säätimelle. Molempiin suuntiin säätyy täydet +-20 astetta ja asentoanturi näkee muutoksen oikein, koneen käyntikin muuttuu aivan selvästi kuten kuuluukin.
Nyt alkaa loppumaan pikkuhiljaa järki kesken ja tätä on tässä pienellä porukalla jo ihmetelty eikä oikein kukaan keksi mistä tuo -6 tai -8 astetta sinne 093.3 kenttään tulee jos kaikki merkit on ihan presiis kohdillaan. Mietin että voiko nokkien välinen lyhyt pikkuketju venyä niin paljon? Sehän ei kallis eikä hankala kokeilu olisi vaihtaa ja sen seuraavaksi teenkin jos ei muita ideoita löydy parviälyltä.
Comment