Lueskelin foorumia ja aika moneen lähtöön löytyy tarinoita A4 käynti / käynnistyshäiriöistä. Onko nyt niin, että pitää mennä pitkän kaavan kautta eikä ongelmiin helposti löydy yksiselitteistä lääkettä? Tyttären A4 sammui kertaalleen pari viikkoa sitten tielle, lähti uudestaan heti käyntiin ja kaikki ok. Nyt olivat moottoritiellä ajamassa ja aluksi tuntui, ettei enää tarjonnut kierroksia ja lopulta sammui tien reunaan. Kävin katsomassa autoa, startti pyörii hyvin käynnistyessä ja lupaa hieman, eli moottori kaikinpuolin tuntuu "ehjältä", mutta siinä vaiheessa kun moottorin pitäisi lähteä kunnolla käyntiin ei ota kierroksia vaan sammuu. Ja sama toistuu uudelleenkäynnistysten yhteydessä. Auto nyt tien poskessa, mitään vikakoodeja ei tässä pystytty lukemaan. Edellinen omistaja mainitsi huohottimesta, joka saattanut temppuilla, mutta nyt ollut yli 6kk ajossa ilman suurempia vaivoja. Mitään ajatuksia, missä vika selkeästi voisi olla, vai suoraan pajalle? Jos autoa lähtee hinaamaan, onko tuossa miten raskas jarrupoljin ilman tehostinta? Ja sitten vielä, eli voiko yrittää hinaamalla käynnistystä, onko vastaava hyötyä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B5 1.8 (1998) sammuu eikä käynnisty (ratkaistu)
Collapse
X
-
Audi A4 B5 1.8 (1998) sammuu eikä käynnisty (ratkaistu)
Viimeksi muokannut mattijoutkoski; 23.10.2023, 16:28.Avainsanat: Ei mitään
-
Bensapumppu oli rikki. Auto piti hinata pajalle, vaihtoivat uuden pumpun ja suoristivat tankissa letkuilla, joka kesti reilu viikon ja vaihtoivat uuden tilalle. Lopputuloksena olikin sitten uusia ongelmia...
Comment
-
Tähän vielä jatkoa, eli auto kävi suht-tutulla pajalla, jossa tuota bensapumppua ja tankissa olevia letkuja fiksailtiin. Mutta kun autoa yritetty hakea pajalta se ei lähde käyntiin tai ei pysy käynnissä. Vastentahtoisesti paja sitten jatkoi tutkimuksia mikä pielessä, vikakoodi viittasi kaasuläppäkoteloon, jonka kanssa ei aiemmin ongelmia ole ollut. Lopputuleema sähjkömittausten jälkeen on se, että ECU yksikkö olisi viallinen, sieltä ei tule ohjausjännitettä kaasuläppäkotelolle kuten pitäisi. Kaapelit ja liitokset tarkistettu. Pajalla oli yhdessä vaiheessa ongelma, ettei heidän testerit pelitä vanhemman Audin kanssa ja maitsivat sitten uuden yksikön ohjelmoinnin, johon heillä ei ole testeriä. Lainasin naapurilta V-Chenker VAG V302 työkalun pajalle avuksi, mutta tilanne ei muuksi muuttunut, eli ECU pitäisi uusia. No tilasin netistä käytetyn ECU yksikön parilla kympillä, joka speksien mukaan olisi lähinnä nykyistä mallia. Ajatus oli, ettei ihan tarvitsisi lähteä EEPROMeja koodailemaan.
Nyt olisi korvaava ECU (ks. kuvat) ja ohjelmointilaite, tähän liittyviä kysymyksiä:
- Voiko vaihto mahdollisesti mennä heittämällä läpi ilman ohjelmointeja?
- Tekeekö tuolla VAG työkalulla tässä yhtään mitään vai tarvitaanko jotain muita vempaimia? Jossain nurkissa voi olla VCDS 12.x, olisiko mitään apuja?
- Jos menee koodaamisen puolelle, niin saako näillä työkaluilla parametrejä vanhasta ECU:sta ongittua ja mitä sieltä sitten pitäisi tarkistella?
A4 ei meikäläiselle mitenkään tuttu peli. Oliko tuossa irroittamisessa / vaihtamisessa jotain huomioitavaa tai mystistä? Auto ei tällähetkellä juurikaan pysy käynnissä, joten heikommaksi tuskin voi mennä. Sellainen epäilyskin tässä on tullut, että voiko tuon ECU yksikön asetuksen pajalla sotkea, minkä myötä tuo ohjaussignaali kaasuläpälle ei enää tulisi? Ja jos näin olisi käynnyt, mistä mahdollisesti löytyisi juurikin tähän autoon oikeat ECU arvot? Ja sitten lopuksi, onko pääkaupunkiseudulla osaajaa tai pajaa, jolta homma kävisi käden kääteessä?
AUDI A4 B5 (8D2) 1.8
Alustanumero: WAUZZZ8DZWA165158
Moottorikoodi: ADR; APT; ARG; AVV
Rekisteröity:28.05.1998
Tyyppi: 1.8
Polttoaine:Bensiini
Sylinterit: 4 (1781cm3)
Teho: 92 kW / 125 hv
Comment
-
Noin vanha on Immo 2 ja Ecun vaihtaminen ei vaadi mitään pin-koodeja yms.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...I_ECU_Swapping
- 1 like
Comment
-
-
Immo on lyhennys immobilizerista, eli tarkoittaa juurikin ajonestoa. Tuosta amalinin laittaman linkin takaa löytyy tarkemmat ohjeet vaihtoa varten. Amalinin tiedon mukaan pin-koodia ei tarvita, eli pelkkä VCDS riittää. Pin-koodi on "avainnumerosarja" mikä pitäisi olla tiedossa, jotta uudempiin ajonestohin sataisiin paritettua laitteita (ecu, mittaristo ja avaimet). Näin vanhassa sitä ei tarvita.
Comment
-
Löysin nurkista VCDS 23.11. kitin, sain sillä tuon ajoneston ohjeiden mukaan fiksattua. ECU:ssa ilmeisesti ollut jotain vikaa kaasuläppäohjausen osalta, koska nyt ei tule erää virheilmoitusta kaasuläpästä. Mutta kaasuläppäkotelo pitäisi varmasti saada kalibroitua, oliko siihen jotain selkeää marssijärjestystä? Eli kone saatu käyntiin, ottaa todella laiskasti kierroksia, tyhjäkäynnillä jää kiikunkaakun 800rpm. Ja kun kone sammuu, ei välttämättä lähde ihan heti helposti käyntiin.
YouTubesta löysin joitain videoita kaasuläpän kalibroidiin VCDS:n avulla Group 98/60 yms, mutta en oikein päässyt jyvälle saati saanut korjausliikettä aikaiseksi. Mitenhän tuossa kannattaisi seuraavaksi säädellä?
Comment
-
-
Ohjeen kolmesta versiosta ainoastaan tuo ensimmäinen Group 098 antaa palautetta, eli menee läpi, näyttää arvot ja kuittaa lopuksi OK. Homma ei kuitenkaan siitä suuremmin muutu, eli koneen saa juuri ja juuri vaivoin käyntiin, pakoputkesta pientä pauketta ja joutuu aluksi hieman pumppaamaan, että kone pysyy käynnissä. Tovin kuluttua kaasujalan uskaltaa varovaisesti laskea pois ja tyhjäkäynti jää 800rpm tasolle hieman vaappuen. Kierroksia ottaa pienellä viiveellä, eli kaasua kun lisää niin tovin miettii ja lähtee sitten ottamaan kierroksia. Kaasun kun painaa pohjaan saa pienen odottelun jälkeen 6500rpm, mutta jotenkin tunkkasen olonen tuo kaasu käyttö. Autolla ei mitenkään järkevästi pysty ajaa, koska veto on laiskan oloista ja kun kone sammuu, niin käynnistyminen erittäin epävarmaa.
Jotenkin mulla on sellainen mielikuva, että tuon kaasuläpän kalibrointi ei tuota mitään tulosta. Paikka missä auto seisoo on sen verran meluista, ettei koppiin oikestaan kuule tapahtuuko kalibroinnin aikana jotain vai ei. VCDS:n mukaan jotain liikettä kuitenkin tapahtuu asennon suhteen. Liitteenä kuva kalibroinnin lopputuloksesta sekä koneen ollessa käynnissä tyhjäkäynnillä ja kaasu pohjassa.
Mitähän sitä seuraavaksi oikein lähtisi kokeilemaan, kaasuläppää puhdistelemaan?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiKokeileppa ottaa maffin johto irti, tuo tyhjäkäynnin g/s näyttää melko alhaiselta.
Comment
-
Tähän vielä lisäyksenä, eli auto tosissaan oli pajalla tästä samasta vaivasta. Sitä tutkivat ja vivakoodien ja kaapelien mittaustarkistusten jälkeen tulivat lopputulokseen, että ECU on rikki. No ECU vaihdettu vaihtokappaleeseen, VCDS:llä saatu ajonesto nollattua ja sen myötä kaikki aiemmin ilmenneet vikakoodit ovat kadonneet. Ongelma vain edelleen sama. Ettei vaihdetussa ECU:ssa ole nyt vielä jotain, jota pitäisi tarkistella / parametroida?
Edellinen omistaja kertoi, että bensatankin huohotuksessa olisi ollut jotain tarkisteltavaa, sitä pajoille pyysin tarkistaa mutta mitään ei ilmeisesti tehty. Leikkihän päätyi sitten lopulta siihen, että auto jätti tytön tien päälle ja pajalla selvisi, että bensapumppu riikki. Tankissa olevia letkuja sekä mittari samalla fiksattu. Näiden operaatioiden jälkeen / yhteydessä sitten tuli tämä kaasuläppävaiva, alla tuo pajan diagnoosi. Ja olivat mitanneet kaapelit ECU:n ja kaasuläppäkotelon välillä ja todettu ehjiksi, signaali ei vaan kulkenut.
Nyt kun hieman harson peitossa mistä nyt kiikastaa, niin irrotin akun, laitoin sen kunnolla lataukseen. Akun alapuolella oleva "viemäri" oli jokseenkin tukossa ja akun alla oli kourallinen maatunutta moskaa, jotka siivottu pois. Samalla tilasta löytyi läpinäkyvä letkunpätkä, joka ei ollut missään kiinni. Ihan heti ei selvinnyt mihin voisi liittyä. Letkun päässä on liitoskappale, sen puolesta voisi johonkin istua mutta itse en nyt mitään järkevää rööriä sille löydä. Voisi ehkä istua akun akkuvesiliitokseen, mutta ei nyt kuulosta järkevältä. Tai sitten ohjaus sinne "viemäriin"? Any ideas?
Comment
-
Niin kuin edellinen kertoi, tehtaalta akussa ollut huohotusletku ja on jätetty sinne kun tarvikeakussa ei ollut paikkaa sille. On jopa varaosanumero sille.
https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../9/915-915010/
Comment
-
VCDS ei anna mitään vikakoodeja, tällä hetkellä kone ei edes käynnisty. Lähimmäksi starttia pääsee käynnistyksen aikana kaasu pohjassa, jolloin kierrokset nousee johonkin 600-700 hujakoille, mutta ei siitä eteenpäin, jää huulille. Kaikki muut variaatiot kokeiltu heikommilla yrityksillä. Tuossa aiemmin tosissaan oli täyteen ladattu akku, millä moottorin sai höräytettyä käyntiin.
Edellisellä omistajalla oli huollot jääneet aika pitkäksi aikaa tekemättä, joskus vuosi sitten kun perushuolto tehtiin niin tulpat, suodattimet yms. olivat aika tukossa.En nyt osaa sanoa, miten tuota kaasuläppäkoteloa pitäisi sitten lähteä ihmettelemään. Ilmeisesti tuosta joutuu purkamaan jonkin verran kamoja ympäriltä, että sitä pääsisi irroittelemaan. Huoltokirja on nyt tyttärellä, täytyy pyytää lainaan, josko siitä paremmin tuon irroitus selviäisi.
Mutta jos se on karstassa, vaikea kuvitella että nyt näin pahasti käyntiä voisi häiritä? Ja kun antaa VCDS:lle jollain lailla järkeviä arvoja, niin tuskin läppä mitenkään jumissa on, tai voiko edes mekaanisesti olla mahdollista, kun vaijerilla ohjattu?
Comment
-
Silloin auto ensimmäisen kerran tytöllä jätti tien päälle otin bensapumpun releen mukaan ja vaihdoin sen, koska kuulosti juurikin siltä, että löpöä ei tule. Vika olikin siinä bensapumpussa, jonka sitten pajalla vaihtoivat. Nykytilassa auto on kuitenkin saatu monta kertaa käyntiin ja kierroksia ottamaan, joten rele tuskin on rikki, muutenhan sieltä ei mitään tulisi.
Bensasuodattimesta ei tarkkaa tietoa, kun pajalla meni hieman säätämiseksi, jäi hieman epäselväksi mitä lopulta tekivät. Oliko se tässä mallissa jossain korin pohjassa? Sehän tietysti voisi olla yksi skenaario, että jos olisi pahasti tukossa tai ruostunut, ettei löpö liiku. Voisi myös selittää miksi uusi bensapumppu hajosi viikossa, jos on joutunut liian koville.
Olisiko tuohon mitään painovoimaista kikkaa, mitä voisi polttoainesyötön osalta kokeilla, jos voisi kokonaan ohittaa tankin, bensapumpun ja suodattimen?
Comment
-
Esim. siitä valitsemaan alkuperäislaatuinen suodatin. Kannatta varmistaa kumpi suodatin: letkut suoraan suodattimeen vai banjoliittimillä. https://www.motonet.fi/varaosat/polt...7-15b4a2978cd5
Ja videosta näkee periaatteen vaihdolle. https://www.youtube.com/watch?v=nGf1ZtjChqw
Samalla kun vilkaisee pohjan alle kumpi suodatinmalli kyseessä, niin näkee onko juuri vaihdetun näköinen.
- 1 like
Comment
-
Bensasuodatin oli vanha, aikani kuluksi vaihdoin sen, mutta eipä sillä tilanne muuttunut. Tässä mallissa liittimet kummassakin päässä, alkuperäissuodattimet oli Motonetissä loppu, joten tilalle tuli edullinen tarvikevaraosa. Tein puhallustestin vanhalle ja uudelle suodattimelle ja vanhan läpi ilma kyllä raskaammin kulki kuin uuden. Mutta tosissaan ei vaikutusta itse ongelmaan.
Tuossa yksi kaveri kysäisi, ettei jako olisi yhdellä hampaalla heittänyt, mutta en nyt ihan heti oikein keksi miten se olisi tässä rytäkässä voinut tapahtua?
Miten näin vanhoissa autoissa, pystyykö VCDS:llä mittailemaan polttoaineen paineita tai sylinterien puristuksia? Lähinnä tässä mietinnässä mitähän seuraavaksi voisi kokeilla.
Comment
-
Ei näe paineita vcds:llä. Puristuspaine mittari ei esim biltemasta paljoa maksa. Bensanpainemittari sitten hieman arvokkaampi kaikkine adaptereineen.
Itse kokeilisin ottaa suuttimien jakotukin ylös suuttimineen, limpparipullot suuttimiin ja starttia. Näkee tuleeko mitään. Tai itse polttoaine linja konetilasta jostain liitoksesta auki ja sama homma.
Comment
-
Tänään pikaiesti taas kelien salliessa hieman tutkittu autoa. Konehuoneen puolelta mitattu polttoaineen paineet ja näyttävät n. 1 bar. Miten tuo kuulostaa hieman alhaiselta, mikähän sen kuuluisi olla? Ja homma näyttäisi syystä tai toisesta toimia niin, että kun virrat laitetaan päälle, niin paineet käyvät vain tovin tuossa 1 barissa ja sitten laskee. Ja kun startti päälle, niin sitten startin aikana pitää tuota 1 baria yllä. Tankin puolelle tuli myös kurkattua, sinne oli vaihdettu yksi 30cm bensakaapeli, josta oli syystä tai toisesta ulkokuori jo haljennut. Ja jännitettä bensapumpulle tulee startin aikana n. 11V, akku taitaa olla aika finaalissa, vaikka jumperi ollut apuna. No tuo pinnalta haljennut letku menee joka tapauksessa vaihtoon.
Jos nyt oikein tulkitsen, niin polttoainepumpun rele eikä sulake voi olla rikki, koska sähköä tulee pumpulle ja pumppu saa tuon 1bar painetta hetkellisesti konehuoneelle aikaiseksi. Ja onko nyt niin, ettei ECU:ssa ole mitään parametroitavaa tähän käynnistykseen?
Comment
-
Joskus ammoisina aikoina eräs vanha Audi käyttätyi smalla tavalla bensapumpun releen ollessa rikki. Eli hörähti startissa hieman, mutta ei käynnistynyt. En tiedä oliko joku startin yhteydessä "pakkosyöttö" virralle vai mikä. Selvisi kun otti releen irti ja taivutteli hyppyjohdon ja antoi pumpulle virtaa jatkuvasti >> toimi normaalisti. Releen uusinnalla alkoi toimimaan normisti, joten varmistaisin joka tapauksessa vielä releen ja sulakkeen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MikaSS Näytä viestiLaita tankin sisään semmoista letkua mikä kestää täysin bensaan upotuksen. Ei semmoista mikä kestää vain sisäisesti bensaa.
https://www.motonet.fi/tuote/upotett...roduct=45-8135
Pajalla vaihdettu letku tosissaan pintakerros halki, onko sitten klemmarin kanssa säädetty vai mikä ollut ongelmana.
Comment
Comment