Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 2,5 TDI automaatti momenttimuunnin ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 2,5 TDI automaatti momenttimuunnin ?

    Latikko nykäiseen selvästi tasaisella kaasulla kun vauhti saavutta n. 50 km/t. Reippaalla kiihdytyksellä ei moista tapahdu. Käyttöauton kommentti oli, että todennäköisesti momenttimuunnin. Hinta öljynvaihtoineen n. 2000 ?. Lisäksi kommentti oli, että öljynvaihto voisi autta tai pahentaa tilannetta.

    Eli mitä mieltä ollaan - kannattaako kokeilla öljynvaihtoa ja uhrata kokeeseen 200 ekeä. Tuntuu oudolta, että öljyt vaikuttaisivat edelläkuvattuun ongelmaan.

    Lisäksi - onko tämä AG5 merkintä tuttu - eli onko tämä se moottorityyppi, jossa näitä kansiongelmia esiintyy.

    #2
    AG5 taitaa olla automaatin tyyppi..?

    Comment


    • #3
      Kyllä kannattaa oljynvaihto/tarkastus.

      Onko lootaan vaihdettu öljyt koskaan? Mm minulla on vaihtoväli 60 tkm, mutta vaihdan ne 40 tkm välein kotimaan olosuhteista johtuen.

      Automaatin öljyn, siivilän(suodattimen), o-renkaan ja öljykopan tiivisteen vaihto maksaa ihan Pers...., merkkiliikkeessä. Muitakin työntekijöitä on.

      Comment


      • #4
        Ensinnkin tuo AG5 lienee laatikon tunnus, koska löysin foorumista moottorikoodit ja ne kaikki on kirjaintunnuksia.

        Se, että onko öljyä vaihdettu koskaan, ei ole tietoa (saksan tuonti). Mutta askarruttamaan jäi Käyttöauton testaajan kommentti, että tilanne joko paranee tai huononee öljynvaihdolla. Eli maksaako heti 2000€ vai koittaako ensi sitä 300 €:n vaihtoa ja sitten maksaa sen 2000 lisää.

        Eli se mitä haen on, että onko edes teoriassa mahdollista, että öljynvaihto voisi auttaa....

        Comment


        • #5
          AG5 = Automatik Getriebe 5 gang eli 5-vaihteinen automaattivaihteisto. Vaihteistokoodit on myös pelkillä kirjaimilla.

          Siinä mielessä öljynvaihto voi pahentaa, että huoltamaton ja kohtalaisesti ajettu laatikko saattaa hajota uuden pesevämmän öljyn pistäessä lian liikkeelle.

          Comment


          • #6
            Kyseessä lienee siis tippilootalla oleva V6?

            Taitaa olla nestekytkinongelma, pääsee humppailemaan ja näin ollen ei vedä lukkoon kunnolla tietyissä tilanteissa.

            Öljynvaihto saattaa lieventää oireita, tuskin korjaantuu kuitenkaan sillä.

            Comment


            • #7
              Niin, totta on että fifty-sixty-tilanteessa tuossa ollaan.

              Se, että kannattaako heti kylmiltään laittaa uutta laatikkoa, edes kokeilematta ensin huuhteluita ja öljynvaihtosavottaa, on tietenkin jokaisen oma asia, minusta ei kannata. Toinen asia sitten, en ollut huomaavinani mistään kyseessä olevan auton tarkempia tietoja, kuten ikää tai ajomäärää. Hyvin suurella todennäköisyydellä kuitenkin saksantuontipelin kyseessä ollen, ja jos vielä puhutaan alle 10v ikäisestä autosta, ei siihen ole vaihteiston osalta tehty koskaan yhtään mitään.

              Hakua vaan kehiin niin löydät tarkempia ohjeita noihin huuhtelu/öljynvaihto-hommiin. Tässä pari tippilootaan liittyvää tekstiä
              http://www.audiclub.fi/phpBB2/showpost.php?t=57421
              http://www.audiclub.fi/phpBB2/showpost.php?t=32189

              Kannattaa pitää mielessä, että nämä tippi-ongelmat tuntuu olevan täällä suomenmaassa edelleen sellaista ydinfysiikkaa ja henkimaailman juttuja sekä salatiedettä, että lähes jokaisella on asiaan oma arvio ja osa ongelmista korjaantuu huollolla ja osa huoltamatta, osa ei millään muulla kuin laatikon (tai auton) vaihdolla... Marmoritiskiltä luultavasti et saa sitä oikeaa vastausta, koska siellä autoja ei nykyään korjata vaan vaihdetaan uusia osia kunnes taas pelaa. Ja tästä johtuen myös diagnoosit tuntuu useimmiten lähinnä "pelottelulta".

              Omalla kohdalla (tuossa profiilin vw:ssä) eräät ongelmat kaikkosivat "jo" 30tkm ajolla parin öljynvaihtosession jälkeen, eli ihan heti ei kannata heittää hanskoja tiskiin, ellei sitten tunnu menevän totaalisesti pilalle tuo laatikko. Ja siinäkin tapauksessa varmaan on sitten jo sama ajaa sillä niin kauan kuin kulkee ja vasta sen jälkeen alkaa uutta ostamaan... (myös tuossa omassa tapauksessa oltiin merkkiliikkeessä vaihtamassa koko lootaa uteen)

              Comment


              • #8
                JyriN:n ensimmäisessä linkissä selitetty nollaus muutti ainakin oman 4-vaihteisen lootan käytöstä selvästi, joten sitä kannattaa kokeilla.

                Eikös VAG-COM:lla näe turbiinin luistot, yms? Itellä kävi mielessä jos kytkisi laatikon "fuzzy logicin" pois päältä ja lukitsisi laatikon esim. sport-asentoon. Tämäkin taitaa VAG-COM:lla onnistua?

                Comment


                • #9
                  Näkee turbiinin luistot.

                  Ja saa koodattua pelkän sporttimoodin päälle, mutta ei se tuohon vaikuta.
                  Loota vain omaksuu, että nyt olla "herkällä" siellä kaasupolkimen päässä.

                  Comment


                  • #10
                    Laatikko nykäisee terävästi n. 50 km/t kohdalla kun kiihdyttää normaalisti. Tämä auto on 2003 A6/3,5TDI ja saksantuonti. Tietääkö kukaan, kuinka tuo momentinmuunnin (n. 900 €) asennettaan - otetaanko koko laatikko irti.

                    Näiden kommenttien pohjalta etenemistapa taitaisi olla seuraava:

                    1. Boottaus - virta päälle ja kickdown (kaasu pohjassa) n. 30 s ja sitten käyntiin (Halpa)
                    2. Laatikkoöljynvaihto (paranee/huononee)
                    3. Laatikko auki ja momenttimuunnin n. 2000€ (osat,työt,öljyt)
                    4. Uusi laatikko 6.000 € ???

                    Näinkö mennään - kommentteja...

                    Comment


                    • #11
                      Kohtaan 2. sisältyy tietenkin se, että käytät auton asiantuntevalla pajalla joka osaa ehkä sanoa jotain ongelman suhteen.

                      Jos jotain on rikki, niin kohta 3. ehkä toteutuu maksimissaan tuolla hinnalla mutta silloin on jo kaikki laatikon sisällä uutta.
                      Noh, en tiedä. Voi tippilaatikon täysremppa maksaa kolmekin tonnia.

                      Jolloin kohtaa 4. ei koskaan tule, jos et käytä sitä merkkikorjaamolla.

                      Comment


                      • #12
                        Tuota, mulla ei ihan mokoma laatikko kokemuksena, mutta ihan suoraan sanottuna katsele nuo Akin kommentit vielä x2. Maksaa, maksaa, maksaa.

                        Ei hyvää sanottavaa omasta kokemuksesta, helvetin iso henkinen helpotus, kun eroon pääsi.

                        Edit: ei siis kyseinen loota, Vag-automaatti kuitenkin.
                        Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 10.2.2008, 01:40.

                        Comment


                        • #13
                          Tai sitten heittää manuaalin tilalle ja on tyytyväinen. Näin ajattelin itse tehdä jos laatikko porsii kun en muutenkaan juuri automaatista välitä.

                          Comment


                          • #14
                            Haittaako moinen nykäisy pahasti, ts. tuntuuko vaihteisto selvästi vikaantuneelta? Omassakin autossa pappa-moodilla ajaessa turbiinin lukittuminen on siksi napakka tapahtuma, että kyydissäolija huomauttaa ei-amerikkalaisen pehmeästä vaihdosta.
                            Reilummin kaasua antaessa taas vaihtamisen huomaa vain kieppikellosta, eli mahtaisiko kyseessä olla se kuuluisa _ominaisuus_, ei ehkä niinkään vika...?

                            Comment


                            • #15
                              C4:n laatikko (jos Wisa puhuu profiilin autosta) on melko lailla erilainen kuin C5:n tippi.

                              Tipin ei kuulu terävästi nykäistä kunnossa ollessaan. Toki reippaammassa kiihdytyksessä kakkosen ja kolmosen välissä tippi nuljahtaa kun turbiini lyö lukkoon mutta se ei ole terävä nykäisy.
                              Se on sellainen pehmeä nuljaus, ikään kuin olisi kakkosen ja kolmosen välissä yksi vaihde.

                              C4:n laatikko taasen käyttäytyy juurikin kuten Wisa kuvailee, kun rauhallisessa ajossa vaitaa 3 -> 4 laatikko lyö 100% turbiinin lukkoon ja siitä tuo nykäys.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla A4 2,5 TDI -05 ja samantyyppinen vika. Se ei ole pelkästään nykäisy, vaan jonkinasteinen ravistus. Se tulee sekä 30km/h että 50km/h kohdin, kun kiihdyttää tasaisesti ja rauhallisesti. Rivakassa kiihdytyksessä ei huomaa mitään. Jotain vikaa, mutta mitä. Vaikuttaisi että meillä on nyt samat viat. En tiedä onko öljyjä vaihdettu, koska auto itselle uudehko. Koitan sitä kuitenkin ensin, koska aion pitää auton.

                                Comment


                                • #17
                                  Kantsii kokeilla tuota buuttausta. Ite tein sen tässä taannoin ja Passatin tyyppivika eli kierrosten humppaus 80km/h vauhdissa katosi. Tiedä onko yhteyttä tuohon Maffin vaihtoon tuolla. Outoa silti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nostetaas vanhaa aihetta kun liipasee läheltä.

                                    1. Boottaus - virta päälle ja kickdown (kaasu pohjassa) n. 30 s ja sitten käyntiin (Halpa)
                                    Toimiiko tuo buuttaus myös S6 C4 automaatissa ja voiko/kannattaako tuota kokeilla vaikkei ole öljyjä vaihdettu? Omassa laatikossa sellainen häiritsevä ongelma, että hiljaa kiihdyttäessä hieman "tökkää" kun vaihtaa 1->2. Ei siis luista eikä nosta kierroksia, vaan tuon ekan vaihdon suorittaa hiukan nykäissen. Jos reilummin kiihdyttää, sitten vaihtaa ihan nätisti. Muut pykälät vaihtuvat moitteetta.

                                    Laatikon öljynvaihdostakin olen lukenut jonnin verran, tuntuu että siinä pätee sääntö "älä vaihda jos laatikko toimii", koska ilmeisesti on jotakuinkin 50/50 onko siitä hyötyä/haittaa? Ei tietoa onko öljyjä lootaan koskaan vaihdettu, ei oikein uskaltaisi edes kokeilla jos menee vaan huonommaksi...

                                    Mutta siis, auttaisikohan tuo buuttaus tuohon vaihdon tökkäämiseen?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X