Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 D2 4.2 40V vm2000 pientä käyntihäiriötä -> kaasuläppäkotelo, puolat yms vaihtoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S8 D2 4.2 40V vm2000 pientä käyntihäiriötä -> kaasuläppäkotelo, puolat yms vaihtoon

    Muistan kyllä lukeneeni täältä että ei kannata sitä halvinta kaasuläppäkoteloa ostaa. Enpä haulla nyt löytänyt.
    Autodocilla on kolme erilaista, Ridex, Autoteile ja Stark. Hinnat noin 150-300e. https://www.autodoc.fi/autonosat/kaa...259-s8-quattro
    Eipä noista mikään kuulosta tutulta merkiltä. Jää ostamatta ilman suosituksia.
    KL:n sivuilta en löytänyt ollenkaan.
    Eli kysymys onkin, että mikä se on sitten hyvä merkki ja mistä löydän?

    Se pitää sitten vaihdon jälkeen "kouluttaa". Ja siihen tarvitsen koulutusvehkeet, vai tehdäänkö se vain poljinta tietyllä lailla tamppaamalla tms?
    Mitäpä tapahtuu jos sitä ei kouluta? Siis lähteekö käyntiin jotta vai ajaa 5km päähän pajalle opetettavaksi?

    Löytyipä muuten varaosaluettelosta ilmamäärämittarikin. Vaihdanpa senkin samalla ja siihen sama kysymys; mikä on hyvä merkki ja mistä löydän? (minä kun luulin että tässä on jo mappi eikä maffi mutta ei kai sitten)


    Puolat ajattelin vaihtaa kanssa. Niitäkin on vaikka kuinka montaa merkkiä, Hella ja Beru on korvieni välissä hyvässä maineessa. Vai onko jollain kommenttia tähän? https://www.autodoc.fi/autonosat/syt...259-s8-quattro


    Ai juu ne käyntihäiriöt. Ne on olleet pitkään, en vain ole jaksanut korjata. Nyt ajattelin jaksaa. Puskevat taas päälle kun kelit viilenee/kostuu. Kylmänä pitää kaasulla avittaa käyntiin, ilman kaasua vain hörähtää tai käy oikein vaivalloisesti. Pari kertaa kun polkaisee kaasua, niin asettuu. Jollain kelillä saattaa aamun ensimmäinen risteyksestälähtö olla aika yskivä (nollakeli, muistelen). Lämpösenä pelaa hyvin. Kulutus normaali. Tehot tallessa.
    Ei vikakoodeja.

    Joskus vanhassa S6 V8:ssa oli nokka-akselin asentotunnistin hajalla, joka aiheutti ihmeellisiä käyntihäiriöitä. Näkyi tosin vikakoodit. Voisikohan tässäkin olla anturivikaa, ja montako asentoanturia löytyy? Nokalla yksi ja kampiakselilla toinen, jos oikein muistan? Helpot vaihtaa?


    Ja sanokaa vaan että älä tuurilla vaihtele osia, mutta vaihdanpas. Kulutusosia ne on, jos haluaa niin ajatella. Ei se siitä huonone jos niitä uusii joskus tai "turhaan". :)
    (valivali)Ja halpaahan tämä on. Tottunut tämän kanssa siihen että alle kahden tonnin remontti on halpa.(/valivali)

  • #2
    Soita sinne Kl-varaosiin ni varmasti löytävät jostain. Hinta varmasti suolainen. Sieltä nettisivuilta ei löydy mitään.
    Vag-comilla onnistuu uuden adaptointi ja monella muullakkin testerillä.

    Sinuna lukisin ensin vikakoodit ja tarkastelisin mahdolliset imuvuodot sun muut, mutta kukin tyylillään :)

    Comment


      #3
      Lähestulkoon vastaavan moottorin ihmeellisiä nypytyksiä joskus aikanaan omasta S6:sta lähdin samalla logiikalla korjaamaan. Uusi MAF, uudet lambdat, uudet tulpat, huohotin ja huohotusletkut syyniin ja vaihtoon tarpeen mukaan. Siitä tuli aika hyvä. Vähän se on semmoista haulikkoammuntaa osien kanssa sinne konehuoneen summittaiseen suuntaan mutta jos ei ole tietoa milloin esmes sytytysosia tai maffia ja happiantureita on vaihdettu niin eipä ne yleensä hukkaan mene vaikka laittais uuttakin. Kaasuläppäkotelo tuskin on rikki ja vielä enemmän tuskin paranee jollain Ridexillä. Sille riittää purku ja puhdistus ja jos nyt jostain kumman syystä pitää vaihtaa niin käytetty alkuperäinen on sittenkin parempi vaihtoehto.

      Jonkun verran on noista 40v kaseista kokemusta, jos huvittaa ajella tänne joskus niin voidaan sitä yhdessäkin vähän vilkuilla.

      Jos kelien ja kosteuden mukaan huononee niin D2:ssa on siellä runkopalkkien päässä alapuolella sellainen jakoblokki joka yleensä mätänee käsiin. Näkyy muistaakseni kun irrottaa sisälokarin. Alumiinikorisen kanssa sähköjen maadottaminen ei oo ihan sama kuin jossain paskaraudasta valmistetussa.

      Comment


      • #4
        Kiitos!

        Jäipä historiaa kertomatta, vikakoodeja olen toki lueskellut ja sen perusteella mm. lambdat vaihdettu. Sitten kun menee hermot niin työnnetään auto suohon tai vaihdetaan rkele kaikki osat. ?

        Toi jakoblokki oli hyvä vinkki. Jotain muitakin kosketushäiriöitä on jossakin. Pitää tutkia.

        Kaasuläppäkotelo jää siis vaihtamatta, hyvä. Maffi se kai olikin mitä muistelin porukan paljon vaihtelevan näihin. Kin.

        Missäpäin sää hopsis asut? Puhelimella tässä, niin ei näy allekirjotukset tms, jos se siinä lukee.

        Comment


          #5
          Vammala/Sastamala, vajaan tunnin ajomatka. Jatketaan niistä tarpeen mukaan yksityisviestillä vaikka niin säilyy tää ketju siistimpänä.

          Comment


            #6
            Ihan vaan vinkkinä akoblokki joka löytyy apparin etupyörän kotelosta sisälokarin alta on maadotuspiste. Toinen löytyy samalta puolelta runkopalkin toiselta puolta eli moottorin puolellta ja siellä on plussien jakoblokki. Näin siis ainakin pre-fl.
            Viimeksi muokannut Puuhapete; 8.9.2023, 12:56.

            Comment


            • #7
              Menipäs vähän aikaa.
              Edellisen viestin jälkeen alkoi myös aavistuksen nykimään noin tunnin ajon jälkeen satunnaisesti, minkä yhdistin rikkinäiseen puolaan. Tuttu oire volvoista, lämmetessään väsähtää. Oli myös siihen viittaava vikakoodikin ilmestynyt koneelle - oikea puoli rikkaalla.
              Sain vihdoin aikaseksi tehdä jotain ja vaihdoin tulpat ja puolat. Kyllähän käynti tasaantui ja käyntiinlähtö helpottui.

              Siinä ruuvaillessa nauroin itteeni. Alkoi olla myöhä ja pihalla tehdessä kiire siis. Mää mitään ilmanputsaria jaksa kiinnitellä kun testaan kuinka kone käy. Ja sitten tunnin verran hakkasin päätä seinään kun prkl olumppiaooppeli alkoi polttaa moottorinvaloa ilmamäärämittarin takia... No opinpahan että se ilmamäärämittari on siellä putsarikotelossa. :D

              Löysin toki lisää vikaa siinä kaivellessani. Muistan joskus kuulleeni konepellin alla jonkun releen nakutuksen kun pistää virrat päälle. No eipä olekaan rele, vaan kaasuläppä se siellä morsettaa. Ihan millin verran liikkuu ja säkättää kuin talbotin venttiilit. Vähän kun painaa kaasua niin asettuu, tai jos käynnistää auton. Tässähän taitaa olla kaksi mahdollisuutta, joko kaasuläppä saa häiriöistä signaalia (polkimen asentoanturi), tai se ei tiedä missä asennossa se on (kaasuläpän asentoanturi).

              Ei meinaan ihme että kaasupoljin on aina ollut kummallisen pintaherkkä.

              Polkimen asentoanturi lienee polkimen luona?
              Onko läpän asentoanturi erillinen vaihdettava osa, vai servoon sisäänrakennettu? Oletan että se servolla liikkuu. Purettava? Putsattava? Uusittava?

              Comment


                #8
                Olitko jo kokeillut tehdä kaasuläpälle sopeutusta vcds:lla, tai saattoi onnistua ilmankin. Kaasu pohjaan ja virta päälle 30 sekunniksi ja virta pois, muistelisin.

                Comment


                • #9
                  Enpä ole.
                  Kiitos, koitetaan.
                  Vcds:ää en omista.

                  Comment

                  Working...
                  X