Ajattelin kysyä olisiko täällä neuvoja. Ostin pojalle tuollaisen todella multivikaisen Audi A3:n 2.0 FSI Tiptronic laatikolla. Autossa siis kertakaikkiaan kaikki rikki, sillä se oli ollut ns. käyttöautona koko elinkaarensa ajan ja huoltoja ei juurikaan tehty. Ostin sen "vahingossa" lähinnä uusien renkaidensa takia (ja hinnalla). No 2 vuotta sen auton kunnostuksessa meni (en ole jaksanut mitään projektia tuosta tehdä, mutta melkoinen tarina sekin) ja joku kysyy, että kannattiko, no ei todellakaan, mutta nyt auto on kunnossa...paitsi vaihdelaatikossa on yksi outo ominaisuus:
Tiptronic oli myös autossa rikki, kun sen ostin. Vaihteet vaihtui paukkuen ja ryminällä (varsinkin pakki). Laatikon sisäisen anturit molemmat antoi vikakoodia. Tilasin uudet ja samalla tehdaskunnostetut solenoidit. Ne vaihtamalla laatikon käytös korjaantui ja kaikki pelaa pehmeästi ja niin hyvin kuin tuollainen 6-vaihteinen vain voi. Kaupungissa ajaessa tai manuaalisesti vaihtamalla vaihteet vaihtuu pehmeästi ja joutuisasti. Ongelma tulee kun ajaa maantiellä yhtäjaksoisesti pidempiä matkoja. Kun hidastaa vauhtia ja antaa auton rullata niin laatikko "töksäyttää" kun vaihde vaihtuu 5:lta neloselle ja ei koskaan muutoin. Tätä ei siis tapahdu jos hidastaa ns. jarrulla tai jos vaihtaa käsin pienemmälle. Vain ja ainoastaan jos antaa auton rullata vapaalla hidastuen niin, että laatikko itse vaihtaa pienemmälle.
Luulin ensin, että nuo "uudet" solenoidet on rikki ja lähetin tulikivenhajuisen palautteen putiikille josta nuo hommasin ja ne lähetti uudet tilalle. Vaihdoin ja sama juttu, ei vaikutusta sama homma. Vaihdoin vielä alkuperäisetkin ja niilläkin sama homma eli solenoideissa ei ollut mitään vikaa alunperinkään vaan syynä oli nuo 2kpl antureita. Öljythän tuohon on tullut vaihdettua nyt jo useampaan kertaan, kun tuota on purkanut.
Nyt ihmetellyt asiaa ja tuli mieleen, että olisiko vika softassa. Entisen omistajan mukaan autoa oli käytetty jollain Jyväskyläläisessä pikkufirmassa vian haussa ja ne olivat koettaneet "koodailla" jotain siinä onnistumatta. Olivat asentaneet laatikon pohjaan ylimääräisen jäähdytyssiilinkin, että jos se olisi auttanut.
Ei tuo "töksähdys" iso ole, mutta sen verran paha, että sen huomaa ja ärsyttää suunnattomasti. Jos joku osaa mitä voisi ihmetellä niin kertokaa toki. Laatikossa ei ole ainuttakaan vanhaa anturia vaan kaikki vaihdettu (asentotunnistin, sisäiset ja ulkoiset ja kaikki muut mitä tuohon voi vain vaihtaa).
Tiptronic oli myös autossa rikki, kun sen ostin. Vaihteet vaihtui paukkuen ja ryminällä (varsinkin pakki). Laatikon sisäisen anturit molemmat antoi vikakoodia. Tilasin uudet ja samalla tehdaskunnostetut solenoidit. Ne vaihtamalla laatikon käytös korjaantui ja kaikki pelaa pehmeästi ja niin hyvin kuin tuollainen 6-vaihteinen vain voi. Kaupungissa ajaessa tai manuaalisesti vaihtamalla vaihteet vaihtuu pehmeästi ja joutuisasti. Ongelma tulee kun ajaa maantiellä yhtäjaksoisesti pidempiä matkoja. Kun hidastaa vauhtia ja antaa auton rullata niin laatikko "töksäyttää" kun vaihde vaihtuu 5:lta neloselle ja ei koskaan muutoin. Tätä ei siis tapahdu jos hidastaa ns. jarrulla tai jos vaihtaa käsin pienemmälle. Vain ja ainoastaan jos antaa auton rullata vapaalla hidastuen niin, että laatikko itse vaihtaa pienemmälle.
Luulin ensin, että nuo "uudet" solenoidet on rikki ja lähetin tulikivenhajuisen palautteen putiikille josta nuo hommasin ja ne lähetti uudet tilalle. Vaihdoin ja sama juttu, ei vaikutusta sama homma. Vaihdoin vielä alkuperäisetkin ja niilläkin sama homma eli solenoideissa ei ollut mitään vikaa alunperinkään vaan syynä oli nuo 2kpl antureita. Öljythän tuohon on tullut vaihdettua nyt jo useampaan kertaan, kun tuota on purkanut.
Nyt ihmetellyt asiaa ja tuli mieleen, että olisiko vika softassa. Entisen omistajan mukaan autoa oli käytetty jollain Jyväskyläläisessä pikkufirmassa vian haussa ja ne olivat koettaneet "koodailla" jotain siinä onnistumatta. Olivat asentaneet laatikon pohjaan ylimääräisen jäähdytyssiilinkin, että jos se olisi auttanut.
Ei tuo "töksähdys" iso ole, mutta sen verran paha, että sen huomaa ja ärsyttää suunnattomasti. Jos joku osaa mitä voisi ihmetellä niin kertokaa toki. Laatikossa ei ole ainuttakaan vanhaa anturia vaan kaikki vaihdettu (asentotunnistin, sisäiset ja ulkoiset ja kaikki muut mitä tuohon voi vain vaihtaa).
Comment