Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Drive system fault

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Drive system fault

    Audi A5 (B9) quattro vm. 2017 2.0l TFSI (moottorikoodi CYRB) alkoi hälyttelemään drive system fault -ilmoitusta. Häly poistuu kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Ja hälyn saa päälle, kun polkaisee hieman enemmän kaasua normiajossa.
    Käytin pirssiä huollossa ja olivat lukenee vikakoodit, joiden mukaan vika voisi olla ahtopaineen säätimessä. Ilmeisesti kyse on siis wastegate actuator (V465) a.k.a chage pressure positioner (osanumero 06L145614B).
    Olivat kokeilleet, että itse wastegaten läpän ohjaus tuntuisi olevan kunnossa eli ei takertele yms. käsin työnnellessä ohjaustankoa. Itse säätimen testi ei mene läpi testerillä kokeiltaessa.

    Säätimen hinta olisi noin 450€ ja työt reilun satkun, mutta täyttä takuuta poistuuko ongelma tällä korjauksella ei ole.

    Onko raadilla ollut vastaavia ongelmia? Olisiko vinkkejä voisiko tuota tutkia itse enemmän?

    Itseltäni löytyy OBDII USB piuha, jolla yritin katsella vikakoodeja läppärin (VCDS lite & VAG com 311.2) kanssa, mutta ilmeisesti ko. softa & piuha ei vissiin osaa tulkita enää uudempia pirssejä.
    Tekisi mieli irroitella itse ko. säädin ja putsailla sisuskalut, mutta ilmeisesti sen jälkeen pitäisi tehdä uudet adaptoinnit läpän ääriasennoille työntötangon pituutta säätämällä ja ilmeisesti testerillä, jos netin tekstejä ja ohjeita oikien tulkitsin.

    Pirssillä ajettu noin 180tkm.

    #2
    Ongelma lienee jo ratkennut mutta mielenkiinnosta tokeniko vika ja millä toimilla?

    Itsellä A5 B8.5 2.0TFSI (CNCD) 107000km ja alkoi satunnaisesti vilkuttelemaan ETC valoa mittaristossa. Ajoon ei tosin vaikuta mitenkään.
    OBD Elevenillä antaa ao. ilmoitusta:

    P256300 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit Range/Performance
    static

    Joka googlailulla viittaa samaan osaan "wastegate actuator (V465)", CNCD koneessa tai ainakin omassa osanumero 06L145612J.
    Liittimet irti + putsailu ei auttanut joten ko. osa lähtee itsellä nyt vaihtoon, ~170e Autodoc:illa.

    Tyyppivioiksikin listattu, EA888 gen.3 mainittiin ensimmäisiksi joissa tuo hukkaportti muutettiin elektroniseksi.

    Saapunee loppuviikosta ja vaihtoon sopivassa välissä.

    Comment


      #3
      Nyt tuli "Drive system: fault" ilmoitus täälläkin. Kiihdytin eilen motarille aski manuaalimoodissa ja drive select dynamicilla. Vaihdoin pari pykälää pienemmälle ja annoin reilummin kaasua, niin mittaristoon helähti "voimansiirron vikatila" tjsp ja auto meni jonkinlaiseen limp modeen. Hiukan kuumotti, kun on kiihdyttämässä muun liikenteen sekaan ja auto ei enää vastaakaan kaasuun.

      Nilkutin lähimmälle ABC:lle ja vika poistui sammuttamalla ja käynnistämällä auto. myAudi appissä näkyi vika "Drive system: fault. Please contact workshop". Tarkempaa vikakoodia en tiedä, kun en omista OBD eleveniä tai VCDS:ää. Sen jälkeen tuota ei ole tullut uudestaan.

      Auto on A4 B9 2017 3.0TDI (CRTC) quattro 200kw ja mittarissa about 90tkm. Ensimmäinen ajatus oli, että vaihdelaatikko antautui. Se tosin ei taida olla kovin todennäköistä, kun tässä on "pomminvarma" 8HP65 tippi. Ketjun aloittajalla ahtopaineen säädin antanut saman ilmoituksen. Vikakoodit kun sais luettua, niin tietäis vähän paremmin mistä tuo tuli.

      Comment


        #4
        Edelliseen viestiin liittyen, hommasin OBDelevenin ja sain koodit luettua. Tällainen tuli:

        P008800 - Fuel Rail/System Pressure - Too High

        Nopea googletus antoi tulokseksi mahdollisia jakopään ongelmia. Aijai...

        Comment


          #5
          Voi olla paljon muutakin.

          http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/P0088

          Comment

          Working...
          X