Audi A5 (B9) quattro vm. 2017 2.0l TFSI (moottorikoodi CYRB) alkoi hälyttelemään drive system fault -ilmoitusta. Häly poistuu kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Ja hälyn saa päälle, kun polkaisee hieman enemmän kaasua normiajossa.
Käytin pirssiä huollossa ja olivat lukenee vikakoodit, joiden mukaan vika voisi olla ahtopaineen säätimessä. Ilmeisesti kyse on siis wastegate actuator (V465) a.k.a chage pressure positioner (osanumero 06L145614B).
Olivat kokeilleet, että itse wastegaten läpän ohjaus tuntuisi olevan kunnossa eli ei takertele yms. käsin työnnellessä ohjaustankoa. Itse säätimen testi ei mene läpi testerillä kokeiltaessa.
Säätimen hinta olisi noin 450€ ja työt reilun satkun, mutta täyttä takuuta poistuuko ongelma tällä korjauksella ei ole.
Onko raadilla ollut vastaavia ongelmia? Olisiko vinkkejä voisiko tuota tutkia itse enemmän?
Itseltäni löytyy OBDII USB piuha, jolla yritin katsella vikakoodeja läppärin (VCDS lite & VAG com 311.2) kanssa, mutta ilmeisesti ko. softa & piuha ei vissiin osaa tulkita enää uudempia pirssejä.
Tekisi mieli irroitella itse ko. säädin ja putsailla sisuskalut, mutta ilmeisesti sen jälkeen pitäisi tehdä uudet adaptoinnit läpän ääriasennoille työntötangon pituutta säätämällä ja ilmeisesti testerillä, jos netin tekstejä ja ohjeita oikien tulkitsin.
Pirssillä ajettu noin 180tkm.
Käytin pirssiä huollossa ja olivat lukenee vikakoodit, joiden mukaan vika voisi olla ahtopaineen säätimessä. Ilmeisesti kyse on siis wastegate actuator (V465) a.k.a chage pressure positioner (osanumero 06L145614B).
Olivat kokeilleet, että itse wastegaten läpän ohjaus tuntuisi olevan kunnossa eli ei takertele yms. käsin työnnellessä ohjaustankoa. Itse säätimen testi ei mene läpi testerillä kokeiltaessa.
Säätimen hinta olisi noin 450€ ja työt reilun satkun, mutta täyttä takuuta poistuuko ongelma tällä korjauksella ei ole.
Onko raadilla ollut vastaavia ongelmia? Olisiko vinkkejä voisiko tuota tutkia itse enemmän?
Itseltäni löytyy OBDII USB piuha, jolla yritin katsella vikakoodeja läppärin (VCDS lite & VAG com 311.2) kanssa, mutta ilmeisesti ko. softa & piuha ei vissiin osaa tulkita enää uudempia pirssejä.
Tekisi mieli irroitella itse ko. säädin ja putsailla sisuskalut, mutta ilmeisesti sen jälkeen pitäisi tehdä uudet adaptoinnit läpän ääriasennoille työntötangon pituutta säätämällä ja ilmeisesti testerillä, jos netin tekstejä ja ohjeita oikien tulkitsin.
Pirssillä ajettu noin 180tkm.
Comment