Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambdan vaihto 2.8 30v ACK

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lambdan vaihto 2.8 30v ACK

    Koitin etsiskellä ohjeita kyseiseen toimenpiteeseen huonolla menestyksellä. Törmäsin kuitenkin AudiWorldin ohjeeseen, jossa kerrottiin kaikissa V6 koneissa olevan 4 lambdaa, eli pre- ja post-cat lambdat.

    Pitääkö paikkaansa?

    Tulin hankkineeksi uudet osat, eli 2 kpl boschin lambdoja, mutta tarviinko sittenkin 2 lisää? En viitsisi aloittaa ennenkuin on koko paketti kasassa.

    Lisäksi vastaanotetaan mielellään jonkinlaista neuvoa, mistä lähteä liikkeelle, eli onko anturit järkevästi jossain auton alla vaiko juuri jossain palomuurin tietämillä ahtaassa kolossa?

  • #2
    Todennäköisesti kyseisessä koneessa ei ole kuin etulambdat, uudemmissa on myös takalambdat (n. 7/98.... riippuen konetyypistä). Lambdan numeron pitäisi olla 0258003759. Väärä lambda voi herjata esim. lämmitysvastuksien resistanssia. Lamdat sijaitsevat pakosarjassa ennen katalysaattoria, vaihto voi olla hankalaa, mutta oikealla avaimella homman pitäisi hoitua.

    Comment


      #3
      Sopivat lambdat löytyi VPV racingilta, mutta hukassa oli vain lambdojen kokonaislukumäärä ja toimenpiteen haastavuus, eli kannattaako lähteä itse vaihtamaan vai viedäkö jonnekin pajalle... Melko hyvin pysyy erilaiset avaimet ja tongit kädessä, mutta inhottavat paikat on aina helpompia hoitaa jos on oikeanlaiset välineet...

      Comment


      • #4
        Sanotaan mutulla ettei ole kuin kaksi anturia ja vaihto onnistuu, jos on yhtään pelaillut autojen kanssa.

        Comment


          #5
          Noh... sitten täytyy ainakin koittaa. Kertoisko mutu vielä että vaihdetaanko ylä- vai alakautta? Ratkaisis ton asennuspaikan että tarviiko nosturia vai ei.

          Comment


            #6
            Sanoisin yläkautta jos on samanlailla kuin biturbossa.

            Comment


            • #7
              No mutu kertoo että yläkautta vois onnistua.

              Comment


                #8
                Kiitoksen infoista! Ei muuta kuin asentelemaan...

                Comment


                  #9
                  Lambdat tuli vihdoin vaihdettua..... mutta....

                  VAG-COM Version: Release 311.2-N

                  Control Module Part Number: 4D0 907 551
                  Component and/or Version: 2.8L V6/5V MOTR HS D08
                  Software Coding: 04201
                  Work Shop Code: WSC 06325
                  2 Faults Found:
                  16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
                  P0134 - 35-00 - -
                  16538 - Shareware Version. To Decode all DTCs
                  P0154 - 35-00 - Please Register/Activate

                  Eli näyttäisi nyt siltä, että joko hajotin anturin asentaessa (oikeat välineet käytössä ja mielestäni homma sujui oikein jouhevasti) tai sitten tuossa on jotain muuta hämärää?? Jollain jotain ajatuksia... lisäksi VAG-COM käyttäytyy muutenkin omituisesti vaikka käyttää juuri samaa label tiedostoa, kuin mitä tuo control module part number niin lähes kaikki lukemat on väärissä lokeroissa meas. blocks moodissa.

                  Comment


                  • #10
                    Eli kummatkaan lambdat eivät toimi (Po 134 Bank1 ja Po 154 Bank2). Ajoitko autolla vähintään 10min, jotta lambdat olisivat varmasti kytkeytyneet päälle , näin ainakin asennuksen jälkeen. Olivatko lambdat varmasti alkuperäiset eli oliko niissä liittimet valmiina, oikea numero tuli tuolla mainittua aikaisemmin.
                    Viimeksi muokannut vepek; 27.2.2008, 00:31.

                    Comment


                      #11
                      Lambdat ovat boschin valmistamat "yleismalliset", jotka tilasin VPV-motorracingilta. Hassua mielestäni tuossa vikailmossa on se, että autossa ei pitäisi olla kuin tuo Bank 1, eli etulambdat ja herjaa kuitenkin post-cat lambdasta myös... Niin... ja ajelin tovin ja nollasin välillä vikakoodit, mutta pompsahti aina päälle noin 5 min ajelun jälkeen, eli heti ei tullut uutta koodia.

                      Comment


                      • #12
                        Sorry, tuli ehkä vähän epäselvästi eli PO134 oikea puoli ja PO 154 vasen puoli, kummatkin siis etulambdoja. Mikä oli lambdojen koodi ?

                        Comment


                          #13
                          Yleisen selvyyden vuoksi Bank tarkoittaa sylinteriryhmää eli voidaan päätellä kummalla puolella lohkoa vika sijaitsee.

                          Comment


                            #14
                            Ahaa... OK. Lueskelin vain jotain Audin tech bulletinia ja siinä muistaakseni puhuttiin Bank 1 sensor 1 ja 2:sta joka viittasi pre-cat lambdoihin ja Bank2 sensor 1 ja 2 oli post-cat lambdat.

                            Lambdat oli koodilla: Bosch 15 727

                            Auto käy nätisti ja mielestäni ainakin reagoi "herkemmin" ja tasaisemmin kaasuun kuin ennen vaihtoa, joten todennäköisesti ainakin jotenkin toimivat, mutten silti mielelläni keräilisi noita vikakoodeja.
                            Viimeksi muokannut RodMunch; 27.2.2008, 19:53. Perustelu: korjattu osanumero

                            Comment


                            • #15
                              En osaa sanoa, käykö ko. lambda. Osoitteesta www.lambdapower.co.uk löytyy paljon tietoa lambdoista. Yleislambda voi vaatia ecun ohjelmointia. Akun irrotus voi auttaa, jos se ei sitä ollut asennuksen aikana.

                              Comment


                                #16
                                Kiitoksia infoista. Täytynee koittaa akun irroitusta ja kattoa mitä se tekee. Ja ekan tankillisen ajettuani huomaan varmaan toimiiko paremmin vai huonommin noin taloudellisuutta ajatellen.

                                Luulisi käynnin kyllä muuttuvan joksikin muuksi kuin paremmaksi jollei saa lambdoilta mitään infoa... omituista...

                                VAG-COM:lla saa ilmeisesti tarkkailtua lambdojen toimintaa ja arvoja. Onko jollain tietoa millä kanavalla näitä näkyy?

                                Comment


                                  #17
                                  Kylla saa. Muistaakseni kanavalta 32 loytyy jotain. Sielta vaan selaamaan...

                                  Comment


                                    #18
                                    Akku irroitettu - kiinnitetty - irroitettu - kiinnitetty.... edelleen samat ongelmat, eli no activity... VAG-COM:lla en löytänyt tarkalleen kanavaa josta voisi seurata signaalia, koska ACK koneessa labelit ovat totaalisen sekaisin jostain syystä. Ehkä joka 7. arvo on oikeassa paikassa...

                                    Vikakoodit tulee n. 5 minuutin ajon jälkeen nollauksesta ja Readiness näyttää lambdan kohdalla OK, kunnes heittää vikakoodin päälle. Voiko siis olla, että signaali on katkonainen tai jotain? Vai onko vain parempi hankkia toiset Bosch anturit?

                                    Voikohan temppuilla näin jos signaalijohdin on poikki lambdalta ECUun?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pelaako antureiden lämmitys?.
                                      Sulla on jostain syystä aika erilaiset koodit kuin mulla, no okei, on mulla eri merkkinen pelikin mutta..

                                      Eli mulla oli vikakoodina :
                                      17548 B2 S2 Internal resistance too high P1140 - 35-00
                                      17530 B2 S2 Sensor heating, open circuit P1122 - 35-00

                                      Ja yleismittarilla mitattuna vasemman takalambdan lämmitys oli tosiaan rikki.

                                      Eli sulla herjaa sitä että Lambdassa ei ole havaittavissa minkäänlaista aktiviteettiä, vois johtua siitä että jos anturin lämmitys ei pelaa se ei pääse toiminta-alueelle eikä silloin mittaakaan. Kaikki sulakkeet ehjiä?.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Aja moottori lämpimäksi ja sen jälkeen irrota lambdojen pistokkeet ja mittaa signaalijohdon jännite (siis jännite musta johto-harmaa johto), pitäisi näyttää jotain 0,2V...0,7V, paina kaasua ja katso muuttuuko arvo, jos muuttuu lambda toimii ainakin jotenkin. Mittaa lammitysvastuksen resistanssi eli valkoisten johtojen välinen ohmimäärä, pitäisi olla n. 9 ohmia. Mittaa tuleeko ECU:lta lämmitysvastuksille jännitettä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nyt meni homma jännäksi... eli näyttäisi siltä että lambda tai ECU putoo kyydistä välillä 2500-3500 kierrosta. Eli Alle 2500 kierroksen näyttäisi tasaista käyrää 0,5 volttia noin ja samaa yli 4000 kierroksella, mutta siinä välissä ainakin toinen anturi poukkoilee miten sattuu ja välillä putoaa kokonaan pois, josta antaakin vikakoodin, ja vieläpä jostain syystä molemmille antureille.

                                          Onko mitään järkevää selitystä muutakuin "yleismallinen Bosch lambda"?

                                          Myös tyhjäkäynti näyttää melko "karkealta". Tämä mitattu kanavalta 9, jossa näkyi 2 eri arvoa, jotka heittelehti kaasun mukaan 0.3 - 0.6 voltissa, joten päättelin että on lambdat B1S1 ja B2S1. ACK koneessa meinaan noi labelit ei täsmää edes sinne päin.

                                          Lämmitykset toimii hyvin ja niistä ei tule mitään herjaa.

                                          Jostain kanavalta sain myös lämpötiloja n. 600 astetta, joka lienee pakolämmöt tuossa anturin kohdilla... kai...

                                          Kuvat järjestyksessä: 4000 rpm, 2500 rpm, 3000 rpm, idle

                                          Ja ajettu moottoritiellä 4 -vaihteella.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut RodMunch; 10.4.2008, 22:29. Perustelu: kuvien "nimeäminen"

                                          Comment


                                            #22
                                            Hommaan tuli vihdoin lähes vuoden jälkeen selvyys... käytössäni oli siis "yleislambdat" Boschin valikoimasta, joissa johtojen väritys ja kaikki täsmäsivät oikein mainiosti, mutta oikeaa funktiota ei vain syntynyt.

                                            Ihmettelinkin itsekseni miksi niitä lambdoja tehdään niin paljon erilaisia, ja ajattelin piruuttani testata josko tilaisi ihan OEM lambdat ja voila.... Audi käy taas kuin kello eikä vikakoodeja. Katsastusmieskin oli mielissään kun päästöt menivät hyvin pieniksi ensimmäisen yrityksen jälkeen, jolla jäätiköt olisivat sulaneet muutaman tonnin kruisailun jälkeen....

                                            Aloin sitten enemmänkin tutkimaan aihetta ja löysin vastauksen miksei toiminta ollut yleislambdoilla haluttua. http://www.bosch-lambdasonde.de/de/d..._catalogue.pdf tuolta löytyi Boschin katalogi joka kertoi että yleislambdani sopivuus on 1.6 tai 1.8 litrainen Nissan Almera, joten ei mikään ihme ettei oikeannäköistä signaalia löytynyt vähän erilaiseen 6 sylinteriseen mottiin.

                                            Nyt löytyisi halvalla siis 0 258 005 727 koodilla olevat lambdat jotka sopii ainakin Nissaniin, muttei mihinkään audiin.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X