Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 2015 1.8 TFSI CJEB vikakoodi nokan säädöstä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A5 2015 1.8 TFSI CJEB vikakoodi nokan säädöstä.

    Kävin kaverille lukemassa vikakoodit ja Camshaft positioner koodia löytyi. Tarkennuksena Slow response. Yllättävän vähän löytyy tarinoita tästä viasta, vaikka ilmeisesti ei ihan ennenkuulumaton ole.

    Autoon on vaihdettu asento tunnistin ja säätöventtiili (N205) ja vieläkin herjailee. Vaihdettujen osien valmistajasta ei ole tietoa. Muita oireita ei ole tunnistettu, mutta tämä ei tietenkään aukottomasti tarkoita sitä, etteikö niitä voisi olla.

    Seuraavaksi on menossa ainakin öljynpaineiden mittaukseen.

    Löytyykö kokemuksia tällaisesta, ja jos löytyy niin mikä on mahtanut olla syyllinen?

    Kyseessä on siis 1.8 TFSI CJEB, joka on kiinnitetty vm. 2015 A5:seen.


    Address 01: Engine (J623-CJEB) Labels:. 06L-906-264-CJE.clb
    Part No SW: 8K0 906 264 B HW: 8K0 906 264
    Component: 1.8l R4 TFSI H09 0002
    Revision: --H09--- CVN: 1C9A62D6
    Coding: 1A030032242401022000
    Shop #: WSC 06208 000 00000
    ASAM Dataset: EV_ECM18TFS0218K0906264B 001002
    ROD: EV_ECM18TFS021_AU48.rod
    VCID: 30391FA44AAEDC3ABFB-8064
    VINID: 9D196AAAA2241964400C024908DF2B7B2C

    1 Fault Found:
    16448 - Camshaft Positioner (Bank 1 Intake)
    P000A 00 [237] - Slow Response
    MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00000001
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 38
    Mileage: 129460 km
    Date: 2023.03.07
    Time: 16:10:13

    Engine RPM: 973.00 /min
    Normed load value: 12.5 %
    Vehicle speed: 31 km/h
    Coolant temperature: 53 °C
    Intake air temperature: 9 °C
    Ambient air pressure: 970 mbar
    Voltage terminal 30: 14.746 V
    Unlearning counter according OBD: 40
    Engine: operating status: PUC
    CAM_VCP[IN_1]: 32.305 °
    CAM_SP_IND_VCP[IN_1]: 15.000 °
    MAP_MES_SAE: 36 kPa
    TOIL: 34 °C
    PWM_HLD_VCP[IN_1]: 19.940 %
    STATE_PWM_VCP[IN_1]: pas
    Viimeksi muokannut Killeri; 5.5.2023, 15:07. Perustelu: Otsikko kuntoon.

  • #2
    Jotenkin näkisin että tunnistin ei ole viallinen vaan säädön vaste on liian hidas. Eli nokan säätö ei seuraa pyyntöä tarpeeksi nopeasti.

    Comment


      #3
      En tiedä miten 1.8:ssa tuo on toteutettu mutta pari litrasessa on samanlainen venttiili, jota ohjataan magneettitoimilaitteella. Venttiili käsittääkseni säätelee öljynpainetta joka säätää nokan päässä olevalla mutikalla nokan asentoa. Öljynpaine venttiilille tulee lohkon ja laakeripukin kautta ja ainakin pari litrasessa on öljysihti siinä laakeripukin öljykanavassa venttiilille. Se sihti hajoaa ~kaikista ja rikkoutuneen sihdin voisi ajatella aiheuttavan esim. tuon kyseisen N025 venttiilin jumitusta. Joka voisi aiheuttaa ongelmaa nokan asentosäätimelle syystä että öljynpaine ei riitä tai jotain sinne päin.

      Comment


        #4
        Tuleeko tämä koodi siis nollaamisen jälkeen takaisin? Öljyä on varmasti riittävästi? Freeze frame kertoo, että koodi on vika on ilmennyt erittäin alhaisilla kierroksilla (973 rpm) ja melko kylmällä koneella (coolant 53C).

        Jos N205 ja G40 (imunokan asentotunnistin) on vaihdettu, niin vaihtoehdoksi taitaa jäädä säätömekanismin tukos/kuluminen, kuten edelläkin on spekuloitu. Säätömekanismin vaihto tarkoittaa nokka-akselin irrotusta, eli on hieman isompi jumppa. En tähän hätään muista saiko pelkän säätömutikan uusittua vai onko koko keppi vaihdettava.

        Comment


          #5
          Oiskohan tästä kyse?
          https://youtu.be/sWr0fpQVv20
          Puhuvat volkkarista, mut taitaa audissa olla aikapitkälti sama moottori.

          Comment


            #6
            Tuo oli hyvä video. Saattaa hyvinkin olla tästä kysymys. Auto on kuulemma menossa pajalle lisätutkimuksiin, joten katsotaan mitä selviää. Laittelen tietoa, kunhan sitä saan.

            Comment


              #7
              Selvisikö tämä? Toisin sanoen muistatko mitä vuosi sitten selvisi? Mulla antaa saman vikakoodin samasta konetyypistä ja vähän vaeltelee tyhjäkäynti. Kokeilin tuota, että irroittaa magneettiohjaimen piuhan, mitä videollakin neuvottu niin ei mihinkään vaikutusta, vaikka otti toisen tai molemmat irti. Tarkistin öljymäärän ohjeiden mukaisesti MMI-näytöstä, 70-80% täynnä.

              Olisiko se sittenkin tuo öljysihti tukossa, ettei öljynpaine riitä venttiilille saakka saakka
              Viimeksi muokannut Audiowille; 17.6.2024, 17:56.

              Comment


                #8
                Yksi yleinen tuon koodin aiheuttaja on jumittava nokan säätimen magneetti venttiili, kummatkin sijaitsevat siinä öljykorkin alapuolella heti jakopään ylemmässä kopassa ja on mm helppo ottaa irti ja tarkistaa jumittaako se pieni magneetti venttiili joka ohjaa nokka-akselin säätöä. Uudet osat bartekilta maksaa alle 100e pari.
                Itsellenikin olen tuon joutunut vaihtamaan meidän cjeb moottoriin, oireili mm että alavääntö hävisi, ei vikavaloa mutta muistin lukiessa löytyi koodi että slow response nokka-akselilta juurikin, otin säätimen irti ja venttiili ei meinannu liikkua ollenkaa.

                Tuossa viellä linkkiä uusiin osiin, sillä yksittäinen audilta ostettuna taisi olla alkaen 180e
                Noiden venttiilien tiivisteet jakopääkoppaan myös suositeltavaa uusia kun venttiilit uusii.

                https://www.bar-tek.com/detail/8e994...49b11254a6e029

                Comment


                  #9
                  Näyttää samaa magneettiventtiilin varaosanumeroa sekä imu- ja pakopuolelle. Imupuolelle antaa vikakoodin, eli periaatteessa osat ristiin vaihtamalla vikakoodin sijainti vaihtuu? Toisaalta niiden vertaaminen keskenään kun ovat irrallaan niin pitäisi eron huomata, siten että se tappi liikkuu paremmin ehjässä ja huonommin rikkinäisessä magneettiventtiilissä?

                  kiitos varaosalinkistä, puran illalla ja tarkistan vielä ennen tilausta tuon tapin liikeradan.

                  Comment


                    #10
                    Helposti nuo irtosi, mutta kummassakin liikkuu tappi yhtä hyvin, samat varaosanumerot mutta toisessa N1 ja toisessa N2.

                    Comment


                      #11
                      Eipä ole tullut puheeksi, joten kaiketi on ongelma hellittänyt. Mulla ei ole tietoa, mitä on tehty.

                      Comment


                        #12
                        Mulla käyntihäiriöt ja moottorin vikavalo lopulta johtuikin rikkinäisestä lambdasta. Lambda vaihtamalla viat hävisivät. Mutta kyllä sinne jäi edelleen vikakoodia ajoittaisesta nokan hitaasta reagoinnista.

                        Comment


                        • #13
                          MIllainen käyntihäiriö sulla oli ja kumman lambdan vaihdoit, etummaisen vai takimmaisen? itsellä cjeb motissa remontin jälkeen vähän mystisiä misfire ongelmaa niin kiinnostaa.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 7.10.2024, 19:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                          Comment


                            #14
                            Mulla häiriö ilmeni pintakaasulla kiihdyttäessä, ja kun teki sitä pahemmin niin syttyi moottorin vikavalo. Vaihdoin etummaisen lambdan. Tosi helppo homma, mitä nyt vähän tiukassa. Käyntihäiriö loppui heti vikavalo sammui vähän myöhemmin.

                            Comment


                            • #15
                              Itellä pytyt 3 ja 4 pätkii juurikin pintakaasulla ja noin 3000rpm jälkeen muuten ei. Pitääkö saakeli vielä tuo etummainen lambda kokeilla vaihtaa. Aika paljon toisessa ketjussa tätä omaa pätkimis ongelmaa kertonut. Takimmäisen lambdan jo vaihdoin. En tiedä auttaakko siinä puhdistus jos käyttääs sen auki ja putsais ensi hätiin...

                              Comment


                                #16
                                Takalambda vahtii vaan katin toimintaa, etumainen mikä vaikuttaa seokseen, eli vaihtoon vaan, putsaus ei auta.

                                Comment

                                Working...
                                X