Vaihdoin vasemman vetoakselin ulomman suojakumin. Sen jälkeen vetoakseli on pullahtanut ulos vetonivelestä 5 kertaa. Irtoaminen tapahtuu, kun ratti on käännetty runsaasti vasemmalle tai oikealle. Kahden irtoamisen jälkeen vaihdoin lukitusrenkaan. Uusi oli hieman erilainen ja ostettu Audi-liikkeestä. Koska irtoaminen alkoi suojakumin vaihdon jälkeen, niin teinkö jonkin virheen. En ymmärrä, minkä virheen siinä voisi tehdä. Otin vetoakselin irti. En irrottanut mitään ripustuksen niveliä. Jossain vaiheessa, ehkä jo ensimmäisellä kerralla, purin ja puhdistin vetonivelen. Voiko nivelen koota väärin, minusta ei. Jos sen kokoaa väärin, niin se ei taivu kuin vain osittain. Missä vika voi olla?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B6 vetoakseli irtoaa jatkuvasti
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Lukkorengas on uskoakseni paikoillaan. Olen mitannut, paljonko akselin pitää upota nivelen sisään ja tarkastanut sen asennuksen jälkeen. Sen jälkeen olen nytkyttänyt niveltä sisään-ulos. Se ei tule ulos, mutta pienen pieni välys tuntuu, eli lukkorenkaan ura on hieman leveämpi, kuin lukkorengas.
Comment
-
Nyt puhutaan sen verran kovista materiaaleista ettei ne kulu purkamalla ja kasaamalla. Olisiko kuitenkin sisuskalut kääntyneet ympäri ja keski kruunun offset näin ollen liikaa. Siis lukkorengas ei menekkään uraansa vaikka akseli olisi riittävän syvällä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viestiVälys tulee mielestäni siitä että lukkorenkaan ura on vähän pidemmällä kuin nivelen sisäosan paksuus. Voiko olla että jos nivel on vanha ja purettu ja kasattu monta kertaa on sisäosa on kulunut suppiloksi ja näin ollen nivel pääsee helpommin purkautumaan.
Nivel on kasattu kerran. Ei tunnu lainkaan väljältä eikä itse nivel purkaannu. Akseli vaan tulee ulos nivelestä.
Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viestiNyt puhutaan sen verran kovista materiaaleista ettei ne kulu purkamalla ja kasaamalla. Olisiko sisuskalut kääntyneet ympäri ja keski kruunun offset näin ollen liikaa. Siis lukkorengas ei menekkään uraansa vaikka akseli olisi riittävän syvällä.
Jos lukkorengas ei olisi urassaan, niin mistä sitten tulee se pienen pieni välys, kun niveltä nitkuttaa sisään ja ulospäin akselin ollessa ruuvipenkissä?
Comment
-
Onko ne muoviset osat varmasti siellä akselissa suojakumin sisällä ?Ettei vahingossa jääny pois välistä ? Sinänsä tänä päivänä en kyl pelkkää kumia vaihtas kun uusi nivel kumineen on jotain alle 20e niin sama vaikka vaihtaa uuden.
Comment
-
Akseli irtosi taas 28 km päästä kotoa. Menin vielä samana päivänä mopolla työkalut mukana korjaamaan, jotta saan auton takaisin kotiin. Olin ottanut MTX avaimen sijasta torx-avaimen, joten irrotus ei onnistunut. Seuraavana päivänä uusi reissu. Akseli irti ja paikoilleen ja ajo kotiin ilman jyrkkiä käännöksiä. Seuraavana päivänä irrotin akselin ja tutkin, mikä on vialla. MikaSS oli aivan oikeassa. Akseli ei ollut tarpeeksi syvällä.
Kun aluksi mittailin, miten syvälle akselin pitää mennä, tein pahan virheen. Lukkorenkaan ura on non 16 mm syvällä nivelen sisällä. Kun akseli on 16 mm nivelen sisällä, niin eihän se riitä. Silloin vasta akselin pää on uran kohdalla. Myös se pieni päittäisvälys hämäsi. Se taitaa tulla itse nivelestä.
Onneksi vetoakselin irrotus on helppoa tuossa Audissa. Pitää irrottaa vain pyörä ja sen keskipultti ja lisäksi vain sisemmän vetonivelen 6 pulttia.
Coupevesqu muoviosia ei ollut, eikä ollut vanhassakaan.
Motonetissä alkuperäinen nivel ilman akselia maksaa noin 120 € ja tarvike yli 40 €.
Comment
Comment