Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötköongelmia: öljynsyönti sekä tyhjäkäynti.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lötköongelmia: öljynsyönti sekä tyhjäkäynti.

    Noin vajaa puolisen vuotta on auton tyhjäkäynti ollut sitä luokkaa että vaivoin pysyy käynnissä. Kovalla pakkasella pitää kaasulla auttaa kunnes kone on lämmin, ja silloinkin auto täristää. Mitään muita käyntiongelmia ei ole, tehot on tallella ym. auto kulkee hyvin. Olen kuullut ISV:stä, vaan en tiedä mikä ja missä se on. :) Onko jotain hyvää yleispätevää korjausvinkkiä?

    Toinen asia mikä riepoo on öljynsyönti. Auton kun ostin vajaa vuosi sitten niin myyjä väitti ettei vie öljyä yhtään, ja uskoin. Kilometrejä on kuitenkin 433tkm. Kone näyttää aika öljyiseltä päältä ja olen alkanut epäilemään että onkohan se tiivisteongelma. Ei tartte montaa sataa kilometriä ajaa niin litran saa pistää taas lisää. Näillä työmatkoilla sitä öljyä sitten kuluukin ihan kiitettävästi.
    Pitäisi varmaan pestä se ja seurata että öljyyntyykö uudestaan.

    Mutta tyhjäkäynti on nyt ärsyttävin ongelma, olisi mukavaa käyttää autoa pihalla ennen töihinlähtöä samalla kun naukkailee kahvia sisällä. Se ei nyt oikein onnistu.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 31.1.2008, 12:55. Perustelu: Kappalejakoja lisätty.

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja dj_pirtu Näytä viesti
    Toinen asia mikä riepoo on öljynsyönti. Auton kun ostin vajaa vuosi sitten niin myyjä väitti ettei vie öljyä yhtään, ja uskoin. Kilometrejä on kuitenkin 433tkm. Kone näyttää aika öljyiseltä päältä ja olen alkanut epäilemään että onkohan se tiivisteongelma. Ei tartte montaa sataa kilometriä ajaa niin litran saa pistää taas lisää. Näillä työmatkoilla sitä öljyä sitten kuluukin ihan kiitettävästi.
    Pitäisi varmaan pestä se ja seurata että öljyyntyykö uudestaan.
    Oletko vaihtanut koneeseen öljyjä ja laitoitko samaa laatua kuin edellisellä omistajalla oli käytössä.
    Ainakin kaverin auton moottori ei vienyt yhtään öljyä ennen ensimmäistä öljynvaihtoa, jossa kaveri laittoi siihen jotkut halpaöljyt.
    Sen jälkeen alkoi öljy maistumaan koneelle ja sen lisäksi se kone alkoi hikoilemaan vähän joka tiivisteestä.

    Jos öljynkulutus johtuu vuotamisesta, niin se moottori kyllä merkkaa paikkansa todella selvästi.
    Minun mielestä runsas ja selvästi näkyvä öljyvuoto kuluttaa noin 1dl/1000km.

    Comment


    • #3
      Hakukone tuottaa aika paljon tuloksia; esim. tuolla on paljon juttua, ja joku kuvakin.

      ISV on siis solenoiditoiminen venttiili, joka laskee ilmaa kaasuläpän ohi tyhjäkäynnillä. Eli tämä tieto auttaa paikantamaan tuon linkin kuvan ohella.

      Comment


      • #4
        Omassa lötkössä myöskin tyhjäkäynti täristi ja oli hukassa kylmänä. Syynä olivat ISV:ltä lähtevät kumiletkut, olivat pahasti halkeilleet. Jos putket näyttävät ehjiltä, voi vika olla myös imusarjan alla olevassa kumi- ja rautaputken liitoksessa, joka on löystynyt/irtoamaisillaan. Moottorin sisusta on huono paikka kumiletkuille, kun pääsevät silmiltä piilossa muhimaan öljyssä.

        Comment


        • #5
          Olikohan noin vanhassa jo ISV? Vai onko siellä lisäilmaluisti.

          Comment


          • #6
            Kyllä siellä sellainen putkimainen ISV on. Lisäilmaluistihan on käsittääkseni juuri Idle Stabilisation Valve:n suurinpiirteinen suomennus. Lisäilmaahan tuo ISV juuri päästää eräänlaisen luistin läpi tarvittaessa.

            Comment


            • #7
              http://www.vertexauto.com/SQLCart/Images/Large/38.jpg
              Onko tuommoinen auxiliary air valve niinkuin kuvassa vai semmoinen normaali isv:n näköinen?

              Comment


              • #8
                "Kone näyttää aika öljyiseltä päältä ja olen alkanut epäilemään että onkohan se.."

                Luulen venttiilikopan tiivisteen vuotavan?

                "Kovalla pakkasella pitää kaasulla auttaa kunnes kone on.."

                Luulen kylmäkäynnistyspuolen vikaan?

                Comment


                • #9
                  Öljyä alkoi syömään ennenkuin kerkesin öljynvaihtoa edes ajatella. Heh, niin ja kulutus on luokkaa litra tonnilla eli jossain mättää siis pahasti. Siinähän ne öljyt vaihtuu kun pitää kokoajan lisäillä. Mun osaaminen loppuu aikalailla tuohon kohtaan koneen osalta, en itse halua (uskalla) alkaa purkamaan ja tutkimaan.

                  Siinä tyhjäkäyntimokkulassa kiinni oleva kumiletkuhässäkkä oli haljennut kun auton ostin, korjailin sitä super epoksilla ja mielestäni edelleenkään se ei vuoda. Tyhjäkäynti oli silloin normaali mitä nyt heijas reilusti kun kone oli kylmänä. Ei ole sen jälkeen heijannut, mitä nyt muutama kuukausi sitten tuon liimaamisen jälkeen tyhjäkäynti tosiaan katosi olemattomiin.
                  Kulutuskin on täysin kohdillaan eli kone tuntuu olevan muuten kunnossa. 7,5l/100km matka-ajossa, ja tämä siis läpilyövillä tulpanjohdoilla jotka lapista takaisintullessa vaihdoin...
                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 31.1.2008, 18:17.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja dj_pirtu Näytä viesti
                    ... kulutus on luokkaa litra tonnilla eli jossain mättää siis pahasti...
                    No mistä se öljy tulee ulos. Tuommoinen määrä ei koneesta huomaamatta häviä minnekään. Joko se tulee savuna putkesta tai sulla seuraa öljyvana perässä.

                    Comment


                    • #11
                      En pysty käsittämään... Auto ei savuta mielestäni ollenkaan, ja katsastushan oli tuossa joku aika sitten eikä päästöissä ollut vikaa. Enkö ole huomannut että lammikkoakaan auto jättäisi... Valkoisessa hangessa ei näy mitään. Mihin hittoon se häviää.

                      Comment


                      • #12
                        Mitä öljyä olet käyttänyt?

                        Jos se haihtuu pakoputkesta, niin ei se luultavasti näy pakopaasutestissä kohonneina arvoina.
                        Silmillä ja nenällä sen kyllä huomaa.

                        Comment


                        • #13
                          Teboilin gold-s 5w-40:stä olen sisään kaatanut... Tässähän alkaa ihan tosiaan nyt mietityttämään että mihin se öljy katoaa, jälkiä jättämättä.

                          Comment


                          • #14
                            Systerin Latikainen tykkäsi tuosta öljystä kovasti. Siinä ainakin näki selvästi tulpista, mikä pytty polttaa öljyä.
                            Se vei muuten kanssa noin litran tonnilla ja ohjurikumien vaihdon jälkeen öljynkulutus tuntui loppuvan täysin.
                            Se haisi ennen remonttia poltetulle autonrenkaalle, että siinä kyllä oli savutusta havaittavissa. Päästötesti meni kuitenkin hyvin läpi.

                            Comment


                            • #15
                              Huoltovihkon mukaan 250tkm kohdalla on tehty koneremonttia viimeeksi. Edellinen omistaja on tuota pitänyt kuin kukkaa kämmenellä että kaitpa se menee normaalin kulumisen piikkiin. Huoltohistoria on siis huoltojen kellonaikoja myöten tiedossa. Tulppia voisikin vilkaista sitten.

                              Comment


                              • #16
                                Ohjurinkumit voit testata, kun teet voimakkaan moottorijarrutuksen jonka jälkeen painat kaasua. Kyllä huomaat peilistä, jos kumit on illassa.

                                Comment


                                • #17
                                  Koitanpa tuossa kotimatkalla...

                                  En kyllä saanut näkyvää savua putkesta pihalle millään. Nuohosin tarkkaan vielä kotipihan josko lumessa näkyisi öljyjälkiä vaan eipä ole. Ohhoh.
                                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 1.2.2008, 00:07. Perustelu: Yhdistetty

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä ne todennäköisesti siis vuotavat ulos. Konehuoneen kunnollinen pesu ja sitten tarkkailemaan kone käynnissä. Likaisesta koneesta on melkoisen vaikea selvittää, mistä vuotaa, kun öljyt usein vispaantuvat ympäri konehuonetta ja ajoviima vielä heittää öljyt pitkin auton pohjaa aina taka-akselille asti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Katsoin tuonne konehuoneeseen nyt ihan kunnolla ja hyvässä valossa niin näyttäisi kannenkopan välistä vuotavan. Mutterit tuntuivat olevan aika loysässä, en saanut olemattomilla työkaluillani niistä kuin pari kiristettyä. Totesin samalla että oikean etulyhdyn lasi on paskana, hienoa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Venttiilikopan vuoto paranee vain uudella kumitiivisteellä. Korkkitiivisteet kannattaa jättää hyllylle. Todennäköisesti siellä vuotaa myös vähintään kampiakselin stefa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Venttiilikopan vuoto paranee vain uudella kumitiivisteellä. Korkkitiivisteet kannattaa jättää hyllylle. Todennäköisesti siellä vuotaa myös vähintään kampiakselin stefa."

                                          Muistan vanhastani, että kumitiiviste ei käy ( KP-kone) ilman uusien kiinnitysruuvien vaihtamista.

                                          Itse vaihdoin aikoinaan kumitiivisteen ja öljyt tuli pihalle= kumitiivisteessä oli metallireunus, joka esti tiivisteen painumisen kiinni.

                                          Kannattaa tarkistaa ennen vaihtoa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            KP:ssä ainakin takuulla käy. Ei niissä kyllä käsittääkseni voi edes olla mitään estettä sille, etteikö kävisi molemmat tiivisteet. Omiin käsiini ei ole myöskään koskaan osunut kumitiivistettä, jossa olisi metallia muualla kuin pultinreikien prikoissa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tarkoitin juuri niitä tiivisteen pultinreikien ympärillä olevia metalliympyröitä. Sori, kirjoitin epäselvästi.

                                              Minulla ainakin oli KP koneessa vm 87 sellaiset pultit, joissa oli pieni kaulus. Kumitiiviste jäi kantamaan metallireunusteesta ja näin ollen se vuoti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ettei vain ollut jäänyt vanhat prikat jumittuineina pultteihin kiinni?

                                                pika-edit: Pikainen ETKA-kurkinta kertoi, että taitaa niitä venttiilikopan pinnapultteja on ilmeisesti olemassa myös juuri sellaisilla levennyksillä. Ainakin löytyy tiivistettä "for studs with shoulders". Eli saattaa niitä sellaisiakin versioita löytyä. Itsellä ei vain ole sitten tullut vastaan KP:ssä eikä 1B:ssä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Minulla tuli joskus tiivistesarjan mukana kaksi kopan kumitiivistettä. Toinen oli kauluksellisille pulteille ja toinen kauluksettomille. Kauluksettomiin pultteihin sopiva tiiviste on vielä ylimääräisenä, jos jollain on tarvetta sellaiselle.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Reinzin paketeissa tulee joskus uudet pinnapultitkin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joop, lötkö lähtee varmaan ensviikolla remppaan, osaaviin käsiin. Ei ole itsellä uskallusta, aikaa tai työkaluja alkaa purkamaan. Autoa kuitenkin tarvitsen kokoajan. Enköhän selviä näistä lopuista mukavuuksista itse: saiskohan motonetistä vasempaan takaoveen uutta ovenkahvaa kun vanha on irtipoikki sekä oikeaan etulyhtyyn uusi lasi...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Näyttäisi etuvalon laseja olevan alle 20e hintaan, mutta tuota oven kahvaa ei luonnollisesti saa tarvikkeena. Hommaat jostain käytetyn.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ovenkahvat ovat lötkön yksi ongelma.

                                                          Luulisin, että niitä nykyisin saisi tarvikeliikkeistä? Ainakin etuovien kahvoja saa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vanhemmat kahvat ovat ongelma, faceliftin kahvat eivät enää niinkään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X