Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 -92:nen otti ja sammui, eikä käynnisty..?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 -92:nen otti ja sammui, eikä käynnisty..?

    Terve vaan,

    Eli ajoin tässä aamulla töihin ja jäin ruuhkassa seisomaan pieneen ylämäkeen ennen liikenneympyrää. Hetken siinä oltuani moottori sammui eikä meinannutkaan enää lähteä käyntiin. Saimme sen sitten mies voimin siirrettyä pyörätielle (takana piiiitkä jono) ja kokeilin käynnistellä sitä.. Ei luvannut lainkaan. Aluksi ajattelin että kun bensa oli vähän vähissä, niin se loppu bensa oli valunut tankin takaosaan, eikä se enää riittänyt moottorille. Nyt auto on tankattu, kokeilin käyntiin niin ei mitään.

    Moottorin käynnistämisessä on alkanut ilmetä ongelmia aiemminkin. Kun lähden esimerkiksi töistä kotiin, ajan kauppaan ja hoidan ostokseni ym ja aikaa kuluu esimerkiksi 0,5-2 tuntia niin auto ei käynnisty muuten kuin muutaman yrityskerran jälkeen. Ensimmäisellä moottorin pyörittämisellä ei oikein millään, mutta yleensä toinen yrittämä jo auttaa huomattavasti asiaan.


    Eli, missä voisi nyt olla vika??

    Ensimmäisenä itselleni tuli mieleen:

    -Bensan suodatin?
    -Bensa pumppu?

    Bensaa ei ainakaan näkyvästi maahan valu mistään (suodattimen vuoto jne..)


    Onko siis kellään vastaavia kokemuksia??
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 30.1.2008, 12:33.

  • #2
    Onko vikakoodit luettu? Tuntuu olevan liikkeellä joku virus s4:sissa.

    Comment


      #3
      Hall-virus lienee iskenyt. Tyypillisesti juurikin kuumana alkaa ensin temppuilemaan.

      Comment


      • #4
        Hmm...


        Vielä en siis ole ehtinyt tarkemmin autoa tutkia, kun tunti sitten saimme sen hinattua työpaikalleni ja siinä se on nyt ollut siitä lähtien.

        Eli, mitä tarkoittaa suomeksi "hall-virus"? Jonkun anturin toimintaa kenties..?
        Mikä silloin siis on vialla..?
        Viimeksi muokannut Sleepy2; 30.1.2008, 12:34. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

        Comment


          #5
          Jokaiselle urssiomistajalle tästä vähän iltalukemista:
          http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=39144

          Comment


          • #6
            Josko käynnistysvaivoja taskulämpimällä koneella hetken seisomisen jälkeen, mutta kuumana/kylmänä lähtee normaalisti niin tuostakin saattaisi irrota vinkkejä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=45318

            Comment


            • #7
              Eipä lähtenyt enää kylmänäkään käyntiin. Akku alkaa olla kohta finaalissa, joten en voinut enempää pyöritellä.
              Jotain sieltä on nyt mennyt ihan sököksi, kun ei edes lupaa kylmänäkään...

              Täytyy tutkia ensin onko kipinä hukassa, mutta se menee ainakin huomiselle...

              Comment


              • #8
                Hall tai kampiakselinasentotunnistin.
                Nekun vaihtaa niin huolettomia kilometrejä edessä pitkään.
                N. 250 eur. yhteensä.
                Niin tietenkin vikakoodit ensin.

                Comment


                • #9
                  No niin... Eli viaksi on paikantunut 95% todennäköisyydellä bensapumppu ja kävin eilen sellaisen hakemassa. Nyt tuli sitten eteen seuraava kysymys...
                  Miten se pumppuosa lähtee tankin pohjasta irti??
                  Aikani kättäni siellä tankissa liotin ja yritin ottaa sitä pumppua irti, mutta en onnistunut. Tilannetta ei yhtään helpottanut 1-asteinen bensa joka kohmetti koko käden muutaman sekunnin liottamisen jälkeen...

                  Eli, millä periatteella se pumppu lähtee irti?


                  Kiitos jo etukäteen neuvoista...

                  Comment


                    #10
                    kääntämällä pumpun kehikkoa vastapäivään. Joissain irtoaa helposti käsin, joissain vaatii työkalun.

                    Comment


                    • #11
                      Löytyykö tähän mitään sopivaa "yleis" työkalua, vai vaatiiko ihan oman special juttunsa... kokeilin nimittäin sen pyörittämistä erisuuntiin, mutta kovasti tuntui kiinni pysyvän...

                      Comment


                        #12
                        Ei sitä kehikkoa sieltä tarvitse irrotta, riittää että levittää niitä "kynsiä" pumpun yläpuolelta niin nousee suoraan ylös.

                        Comment


                          #13
                          Mulla lähti siten että ensin pyörität pumppua vastapäivään siinä pohjakehikossa (on jäykkä) jonkun matkaa, sitten pumpun saa nostettua noiden Tepon mainitsemien kynsien yli ja pumppu irtoaa pohjakehikosta. Mulla suoraan kynsien yli vetäminen ei toiminut. Eikä kyllä mennyt takaisin paikoilleen ilman kiertämistä.

                          Ps. kikkakuutonen (ei välttämättä hirmuhyvä) käsien jäätymiseen. Haet kaupasta sellaiset siivouskäsineet, ohuet, kumiset mitä niitä nyt onkaan ja sellainen tankissa uitettavaan kätöseen. Sitten käsineen suu umpeen jeesusteipillä -> bensa ei lillu kättä vasten ja käsi jäätyy vähän vähemmän, huonona puolena teippi sitten muuttuu melko nopeasti liisteriksi bensan vaikutuksesta...

                          Comment


                          • #14
                            Keinosiementäjän rukkanen kouraan niin ei tartte teippiä :D

                            Comment


                            • #15
                              Kokeilinkin eilen sellaisia kertakäyttöisiä muovihanskoja ja teippasin sen käteen kiinni. Ainut huonopuoli oli että ne oli liian ohuet ja repesivät melkein heti kun otin pumpusta kiinni ja hanska täyttyi bensalla... :) Täytyy käydä hakemassa oikein "keinosiementäjän" versio niin ei tarvitse kättään enää palelluttaa...

                              Huomasin itsekkin ne hakaset ja yritin niitä kääntää sivuun ja nostaa suoraan sitä pumppua ylös, mutta eipä tuo tuntunut lähtevän... Pitää tänään kokeilla sitten ensin vähän käännellä sitä pumppua eri asentoihin ja sitten vasta nostaa josko saisin tällä kertaa säkällä sen oikeaan asentoon....

                              Tänään pari tuntia yritin taas pumppua irti.. Sen verran on tapahtunut muutosta, että se itse pumppu osa ja sen ympärillä kiinni oleva muovihässäkkä on jotenkin irti, mutta mihinkään se ei sieltä tuntunut nousevan. En tarkalleen tiedä miten/mikä kohta sieltä irtosi, ainakaan se ulkokehä ei liiku vieläkään. Saattoi sieltä jotain mennä rikkikin. Alkaa tulemaan aika kädetön olo pikkuhiljaa... prkl...

                              No, huomenna taas yrittämään...
                              prkl...
                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 5.2.2008, 23:13. Perustelu: Yhdistetty.

                              Comment


                              • #16
                                Pistän tästä ohjeet englanniksi, kun en ole ko. työtä tehnyt. Fuel tank must not be more than 2/3 -full. Remove cover(under luggage compartment floor covering). Pull off connector for fuel level sensor and fuel pump. Loosen clips of supply line, return line and breather line and disconnect lines. Note installion position of fuel level sensor-mark if necessary. Unsrew locking ring with spanner 3087 and pull fuel level sensor out of fuel tank. Disconnect supply and return lines off inner side of fuel level sensor housing. Disconnect electrical connection to fuel pump. Mount fuel pump spanner 3214(siis toinen erkoisavain) to fuel pump in baffle housing and turn pump approx. 15mm toward left( siis käsittääkseni vastapäivään).
                                Pull out fuel pump upward. Kasaus: insert fuel pump into baffle housing so that V-marking-C-aligns with marking -A- . Mount fuel pump spanner 3214 to fuel pump. Turn fuel pump clockwise until V-marking-C-aligns with marking-B-(fuel pump engages).
                                Viimeksi muokannut vepek; 5.2.2008, 23:43.

                                Comment


                                  #17
                                  Olisko tästä lisä jelppiä:

                                  http://www.elektro.com/~audi/fuelpump/

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tänään pari tuntia yritin taas pumppua irti.. Sen verran on tapahtunut muutosta, että se itse pumppu osa ja sen ympärillä kiinni oleva muovihässäkkä on jotenkin irti, mutta mihinkään se ei sieltä tuntunut nousevan. En tarkalleen tiedä miten/mikä kohta sieltä irtosi, ainakaan se ulkokehä ei liiku vieläkään.
                                    Oletan että pumppusysteemi on samanlainen kuin samanikäisessä C4 satkussa.

                                    Systeemissä on tavallaan kaksi kehikkoa. Sisempi jossa pumppu on kiinni ja ulompi joka on 'kiinni' tankissa. Nämä on kiinni toisissaan kumisia letkunpätkiä muistuttavilla kappaleilla, tarkoitus ilmeisesti eristää pumpun värinä & melu korista. Jos 'muovihässäkkä on jotenkin irti', olet luultavasti onnistunut samassa kuin minä eli kiertämään sisempää kehikkoa siten että nuo 'letkunpätkät' on lähteneet irti ja lilluvat tankin pohjalla. Tätä systeemiä et saa mitenkään kasattua tankin sisällä takaisin vaan koko hökötys on otettava pois. Tämä onnistuu kun ulompaa kehikkoa kierretään (muistaakseni) vastapäivään ehkä neljäsosakierros jonka jälkeen systeemi voidaan nostaa kokonaan pois.

                                    Itse jouduin tekemään oman työkalun tuon kehikon pyörittämiseen. Työntömitalla kehikon halkaisija ja sen ulkokehällä olevien lovien etäisyydet ja koot. Mittojen perusteella muutaman millin paksuisesta alumiinilevystä sai leikattua sopivan vääntimen. Valitettavasti vuosien varrella tuo työkalu on hävinnyt, pitää penkoa vanhoja digikuvia josko siitä olisi tullut otettua kuva..

                                    Saldo:
                                    Pumpun irrotusyritykset käsin: 4h
                                    Työkalun teko: 0.5h
                                    Pumpun irrotus työkalulla: 30s
                                    Onnistumisen tuoma ilo: priceless

                                    Comment


                                      #19
                                      Samoja kokemuksia mullakin. Työkalulla homma hoituu muutamassa sekunnissa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt on pumppu saatu irti ja pistetty auto nippuun... Oli se sen verran lujassa siellä, että eipä se irronnut ilman työkalua suosiolla joten tuli vähän väkisin.
                                        Uuden pumpun kun vaihdoin, niin 5-10 sekunnin pyörittämisen jälkeen lähti erittäin kivasti käyntiin...

                                        Nyt kun homman olen saanut päätökseen, en voi suositella tätä kovinkaan helpoksi tehtäväksi ilman oikeaa työkalua. Kylmä bensa antoi oman mukavan pikku lisänsä homman tekemiseen... (tiedän, olisi kannattanut heti vain tyhjätä tankki), mutta kun ei ollut siihenkään justiin sopivia pumppuja jne...

                                        jtyynelän sanoin: Onnistumisen tuoma ilo: priceless
                                        Viimeksi muokannut Sleepy2; 6.2.2008, 23:59.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X