Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Männänrenkaat 20V turbo Göetziltä ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Männänrenkaat 20V turbo Göetziltä ?

    Onko kukaan käyttänyt Arvidssonilta saatavia GÖETZIN männänrenkaita 20v turbossa ?
    Kokemuksia ?

    >> myös Koivunen kuulemma tuo Göetziä, joka hinnaltaan edullinen

    http://www.elcome.ltd.uk/fm/index.asp?lang=10

    08-109700-00 031097NF-000 1 SRJ 81x1,5mm + 1,75 + 3mm Std
    - tuo rengas on 1B koneessa

    3B koneen renkaan numero
    08-109400-10 ja erona on ylimmän renkaan muoto. 3B rengas viisteellä ja 1B ilman viistettä

    Eli mistä helvanderista tietää kumpi parempi ja miksi Göetz vaihtoi renkaan rakennetta 20v koneeseen ? Vakioylärenkaassahan ei ole tuota viistettä. Eräs tarina on nopeutettu sisäänajo viisteellisessä renkaassa. Lisäksi se materiaalikoodiero.

    Mitä muita renkaita olette käytäneet tehtan renkaiden lisäksi ? - Kokemuksia ?

    Kolbenscmidtin katalogi (20v männät ovat originaalina KS:ltä):
    http://www.msi-motor-service.de/ks/d...enringe_dt.asp
    http://www.msi-motor-service.de/ks/d...ukte/index.asp

    http://www.msi-motor-service.de/down.../data/audi.pdf

    kuka tuo maahan Kolbenscmidtia ?
    >>> ATOY kuulemma

    Tämä spekulointi maksaa jo enemmän kuin on hintaeroa kotimaan tarvikerinkulan ja vag saksan rinkulan hinnassa. Kiehtoo vaan jos tarvikkeena sais parempaa kuin orkkis.

    #2
    Itselläni on muistaakseni paikallisesta koneistamosta ostetut AE Hepolite -merkkiset. Löytyy 1.8-16v gti-golffin kohdalta listoilta. Ovat originaalina samat 20vt:ssä ja golffissa.

    Kokemuksia.. hmm, siellähän ne vispaa? :)

    Comment


    • #3
      koneessa on original kolbenscmidit. juuri koneen täydellisesti tehneenä tuli havaittua.

      Comment


        #4
        Mitä nuo männärengassarjat Suomessa maksaa? Uskoisin tietävän kyllä kuka Kolbensmittiä tai götzen tavaraa voisi toimittaa.

        Comment


        • #5
          mäntä

          Atoy oy
          Tuo maahan
          Kolbenschmidt (KS) on erittäin tunnettu saksalainen autokomponenttien valmistaja, joka on tunnettu erityisesti moottorinosista.
          Kolbenschmidtin valikoimasta löytyy moottorinosia, kuten männät ja sylinteriputket. Moottorinosien lisäksi Kolbenschmidtin valikoimasta löytyy esimerkiksi suodattimia.

          - Erittäin korkealaatuiset tuotteet
          - Toimittaa paljon myös autonvalmistajille ensiasennukseen

          Schöttle Motorenteile (SM) on tunnettu erityisesti korkealaatuisista männänrenkaistaan. Schöttle Motorenteile toimittaa samoja laadukkaita tuotteitaan jälkimarkkinoille kuin useille eurooppalaisille autonvalmistajillekin.

          Victor Reinz-tiivisteet, kuten useimmat muutkin moottorinosamme ovat korkealaatuisia pääosin Saksassa valmistettuja tuotteita.

          Comment


            #6
            Me ollaan tilattu suoraan Saksasta KS:n tuotteita raskaankaluston remontteihin. Saa niitä henkilöautoihinkin.

            Comment


              #7
              Noista AE Hepolite tuotteista oli ainakin takavuosina rallimiehet sitä mieltä että ovat halpoja mutta huonoja. Juuri siitä halvasta hinnasta johtuen kai niitä sitten joka koneistamosta ensimmäisenä tarjotaankin. Etenkin AE:n laakereita kehoitettiin kiertämään kaukaa, eikä mäntiäkään kyllä kehuttu. Yhden Toyotan koneen olen itse noilla AE:n osilla (laakereita lukuunottamatta) kasannut ja 160tkm ajon jälkeen seuraavan omistajan purettua koneen kaikki oli ollut ok, vaikka sitä pikkukonetta oli kiusattu ihan urakalla.

              Comment


              • #8
                suoraan Saksasta KS:n tuotteita
                onko nettiosoitetta ?

                Comment


                  #9
                  Nostellaan vanhaa säiettä. Tuota niin, onko tommosessa 280tkm ajetussa AAN koneessa yleensä tarvetta vaihtaa männänrenkaita ja hoonata pyttyjä? Tarkoitus on siis kone ottaa paloiksi kevään mittaan, vaihtaa kanget ja alakerran laakerit. Mietin vain tarviiko noihin renkaisiin koskea..? Jos on hyvä vaihtaa ne, niin mitä merkkiä arvon raati suosittelee tänäpäivänä? MkII 16v golfin oem renkaita vai Göetzeä? Orkkis 20vt renkaat taitaa ylittää budjetin... Vielä kysymys hoonauksesta, voiko sen suorittaa itse vai onko konepajahommaa?

                  Comment


                  • #10
                    Minäkin kesällä samaa asiaa pähkäilin, oisin vaan hoonauttanut ja rengastanut koneen mutta koneistamolla mittailujen jälkeen päädyttiin poraamaan ja uusimaan männät. Ja mittarissa samat 280tkm.

                    Comment


                      #11
                      Jestas, älä vain sano... paisuu paisuu... Noh, mittaamallahan tarve selviää ja jos alkupeäiset hoonausjäljet näkyy eikä pytyissä ole pykälää niin varmaankin pärjää vain renkaiden uusimisella ja pelkällä hoonauksella..?

                      Comment


                      • #12
                        Hoonijäljet taitaa näkyä näissä aina, vaikka ois enempiki rullattu.
                        Joo, paisuu todella herkästi;)

                        Comment


                          #13
                          Itsellä just 300+tkm ajettu lohko kävi mittauksessa ja hoonauksessa (ja myös itse katkovälin mittasin ennen ja jälkeen koneistamokeikan).

                          Comment


                          • #14
                            Käytännössä tuollasen kilometrimäärän ajettu moottori vaatii aina vähintään kunnon hoonauksen, sylinterit kuluu käytössä vähän soikeaksi. Harvemmalla on kotitarvetyökaluina sellaista hoonia millä saa suoristettua sylinterit, joten keikka koneistamolle on tiedossa.

                            Itsekkin vein yhden lohkon viime viikolla koneistamoon, omien fiilisten mukaan hoonaus olisi riittänyt. Nyt on männät tulossa kun koneistaja totesi "kyllä hän tän hoonaa, mutta ei siitä hyvä tule".

                            Comment


                              #15
                              Eihän esim. orkkis männät, ekassa ylikoossa Ebaystä tilattuna, kotiin kuljetettuna 760e ole kovin paha, pikkulisä kustannuksiin. ;)

                              http://cgi.ebay.de/Kolben-Schmiedeko...item53e3b9e5e5

                              Luulin saavani tarvike Mahlet, paketista löytyi Audin valumerkillä olevat.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                Eihän esim. orkkis männät, ekassa ylikoossa Ebaystä tilattuna, kotiin kuljetettuna 760e ole kovin paha, pikkulisä kustannuksiin. ;)

                                http://cgi.ebay.de/Kolben-Schmiedeko...item53e3b9e5e5

                                Luulin saavani tarvike Mahlet, paketista löytyi Audin valumerkillä olevat.
                                Noin suurinpiirtein samaan rahaan saa jo ainakin JE:n valmistamat takomännät. Itelle just sarja tulossa 795$.

                                Comment


                                  #17
                                  Vakiomännissä ei kestävyysteknisesti ole mitään vikaa. Lisäksi puristussuhteen laskulle ei nykypäivänä ole oikein mitään oikeasti hyvää perustetta niin siltä pohjalta itse suosittelen ennemmin vakion ylikokoja.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tässä kuvassa oletettavasti 584 tkm ajetun 3B:n sylinteriputken yläosa. Minusta melkolailla karussa hapessa jo, eikä kone kuitenkaan myyjän mukaan kuluttanut öljyä normaalia enempää (merkistä merkkiin vaihtovälillä). Joskus käpistellyt 350 tkm ajetun AAN:n sylinteriputkia ja niissäkin näkyi vielä hoonausnaarmut tuossa männänrenkaan kääntöpaikalla.

                                    Onko jollain tiedossa, mikä on männän ja sylinteriputken normaali välys sekä männänrenkaan kärkiväli?

                                    Comment


                                      #19
                                      Muistaakseni 2,5 satkua on välys tehdasmäntien kanssa. Tämä hiukan hatara muistikuva, joten ei ehkä ihan kannata sokeasti tuohon luottaa.
                                      Välys aftermarket takosten kanssa on usein huomattavasti isompi.

                                      Katkosvälyksen hylkäysraja 1,0mm mitattuna 15mm dekkitason alta. 0,35 olis aika lähellä optimaalista varsinkin vähän tehokkaammassa. Tuon alle voi alkaa olemaan ahdasta kuumana.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja -Tontsa- Näytä viesti
                                        Noin suurinpiirtein samaan rahaan saa jo ainakin JE:n valmistamat takomännät. Itelle just sarja tulossa 795$.
                                        Kun omat ostin, olisi saanut myös Wössnerit noin 80e kalliimmalla. Koska koneesta ei minun aikana tulla ottamaan yli 600hv tehoja, en nähnyt järkeä niitä ostaa, juurikin porausvälyksen ja epäsopivan puristussuhteen takia.
                                        Jos vakiot kestää +300tkm erinäköistä ajoa, on ne riittävät minulle, vaikkakin tehoja on vakiota enemmän.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos tulee kiireinen tarve niin mulla on yksi sarja 81,5mm vakioita hyllyssä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kannattaa muistaa että ne orkkikset on yhtälailla takomalla valmistettu kuin monet aftermarket-männätkin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                              Kun omat ostin, olisi saanut myös Wössnerit noin 80e kalliimmalla. Koska koneesta ei minun aikana tulla ottamaan yli 600hv tehoja, en nähnyt järkeä niitä ostaa, juurikin porausvälyksen ja epäsopivan puristussuhteen takia.
                                              Jos vakiot kestää +300tkm erinäköistä ajoa, on ne riittävät minulle, vaikkakin tehoja on vakiota enemmän.
                                              Jep jep, itse perustelin noita JE:itä sillä että saa mittatilaustyönä ilman lisähintaa kun siihen olisi menty joka tapauksessa, veivin yläsilmä kun on mulla 22mm niin taitaa olla vähemmän valmiina tarjolla. Toisena hintapolitiikka. Tepon hinnastosta katsoin että mahlet maksaa 940e/sarja ja wössnerit oli nopealla vilasulla kotiin toimitettuna lisämaksut maksettuna samaa luokkaa hinnaltaan ja myös 20mm tapilla niin päädyin noihin JE mäntiin. Se että tarviinko niitä välttämättä versus vakiot niin tuskinpa. Tavoite kumminkin nelosella alkava. Puristus tosiaan kyllä laskee, sille ei nyt mahda mitään. Tästä mun alakerrasta tulee muutenkin aivan ylijäreä mun tavoitteille mutta parempi niin kuin toisinpäin. Nälkä voi kumminkin aina kasvaa...

                                              Comment


                                                #24
                                                Että teidän kanssa, pian pitää männätkin pistää... :P

                                                Jos nyt vielä spekuloidaan ja kielletään väistämätön paha, et menis vain männänrenkaiden vaihdolla niin mitkä renkaat olis hinta/laatusuhteeltaan hyvät? Ja mitä kustantaa? Tehotavoite itellä nyt kuitenki on se 500+.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja kalsket Näytä viesti
                                                  Lisäksi puristussuhteen laskulle ei nykypäivänä ole oikein mitään oikeasti hyvää perustetta niin siltä pohjalta itse suosittelen ennemmin vakion ylikokoja.
                                                  Ihan mielenkiinnosta, mistä tämä johtuu ettei tarvitse laskea ruttuja enää? Paremmat bensat, sytkät, softat, kaverit vai joku muu?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Juurikin kaikki tuo ja varsinkin moottorinohjaus.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Paremmat softat ja sytkät. Välijäähdyttimiä löytyy joka pajasta jne ;)

                                                      Jos pitäisi konetta lähteä rakentamaan niin saattaisimpa himpun nostaa jopa ruttuja vakiosta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Yhden moisen säädin jossa oli puristuksia n. puoli yksikköä vakiota enemmän. Oli selvästi raikkaampi ajettava.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Samalla toki tulisi tehtyä "pari" muutakin juttua, pitkäiskuinen, korkeampipuristeinen e85 kone voisi olla vinkeä ;)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Onkohan jossain valmiita mäntiä 20VT-koneeseen em. spekseillä, tai paljonkohan mahtaa teettäminen maksaa? Kampuraan en ajatellut koskea, mutta rutun noston mahdollisuus (mahdottomuus) on jo päätä raavittanut, samoin ns. bi-fuel -optio..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X