Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S5 3.0TFSI CAKA ei käynnisty kun kipinä hukassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S5 3.0TFSI CAKA ei käynnisty kun kipinä hukassa.

    Moro! Neuvoja kaivataan vian hakuun.
    Auto on 2011 S5 SB CAKA moottorilla ja siis kipinä hukassa.

    Taustaa: Tein autoon jakopääremontin ja jouduin purkamaan moottorin sekä vaihteiston autosta irti, luonnollisesti myös moottorin johtosarjan.
    Remontin ajan oli akusta maakenkä irti.

    Nyt auto on kasattu, mutta ei anna kipinää ollenkaan.
    EPC ja Moottorin vikavalot palaa kun kytkee virrat.
    Polttoainetta saa, tämä on varmistettu (tulpat märät, polttoaine menee hp-pumpulle ja VCDS näyttää lokissa dutyä suuttimille).

    Tehtyä:
    VCDS:llä luin vikakoodeja ja ainoa oli ACC low pressure, muuten ok.
    Auto laturissa, jännite 13,5-14V
    Akun kengissä sulakkeet ehjät, samoin käyty yleismittarilla piippaamalla kojelaudan ja ecu kotelon sulakkeet läpi.
    Ecun alta releitä vaihdettu keskenään, ei muutosta.
    Maajohdot moottorin johtosarjasta tarkistettu, että on kiinni ja piipparilla varmistettu kontakti (4kpl yhteensä, oik lokasuoja, puolien maajohdot ja ecun vierestä)
    Testasin kipinää irroittamalla tulpan, kiinnittämällä sen puolaan ja maadoittamalla moottoriin, ei kipinää.
    Yleisesti käyty liittimiä läpi, nokkien ja kampiakselin asentotunnistimia yms (VCDS näyttää engine rpm, nokka-akseleille en löytäny rpm lukemaa?).

    Tuossa nyt lyhyesti parin päivän tuhertamiset, otan mielelläni vinkkejä vastaan mistä jatkaa vian hakua.

  • #2
    Update

    Luin vielä uudestaan vikakoodit VCDS:n autoscan toiminnolla, taas vähän eri tulos.
    Kun kytkin autoon virrat, tuli mittaristoon teksti ajonvakautuksen viasta.
    EPC ja moottorin vikavalo palaa edelleen.

    Huomasin että controlmodule voltage oli vain 12.1V
    Yleismittari näyttää kuitenkin akun jännitteeksi n.12,8V ilman latausta tai kuormaa.

    VIN: WAUZZZ8TXBA075167 License Plate: AUDI
    Mileage: 205130km-127461mi Repair Order:

    Chassis Type: 8T-AU48 (8T0)
    Scan: 01 02 03 05 08 09 10 13 15 16 17 19 22 42 46 47 52 53 55 56
    62 72 77
    VIN: WAUZZZ8TXBA075167 Mileage: 205130km-127461miles

    01-Engine -- Status: OK 0000
    02-Auto Trans -- Status: OK 0000
    03-ABS Brakes -- Status: OK 0000
    04-Steering Angle -- Status: OK 0000
    05-Acc/Start Auth. -- Status: Malfunction 0010
    08-Auto HVAC -- Status: Malfunction 0010
    09-Cent. Elect. -- Status: OK 0000
    10-Park/Steer Assist -- Status: OK 0000
    13-Auto Dist. Reg -- Status: OK 0000
    15-Airbags -- Status: OK 0000
    16-Steering wheel -- Status: OK 0000
    17-Instruments -- Status: OK 0000
    19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
    22-AWD -- Status: OK 0000
    42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000
    46-Central Conv. -- Status: OK 0000
    47-Sound System -- Status: OK 0000
    52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000
    53-Parking Brake -- Status: OK 0000
    55-Headlight Range -- Status: OK 0000
    56-Radio -- Status: OK 0000
    62-Door, Rear Left -- Status: Malfunction 0010
    72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
    77-Telephone -- Status: OK 0000
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 01: Engine (J623-CAKA) Labels:. 06E-907-551-CAK.clb
    Part No SW: 8K0 907 551 C HW: 8K0 907 551
    Component: 3.0T SIMOS84 H07 0002
    Revision: -------- CVN: AE9D017E
    Coding: 0114000C240F0228
    Shop #: WSC 06324 000 00000
    ASAM Dataset: EV_ECM30TFS0218K0907551C 001002
    ROD: EV_ECM30TFS0218K0907551C.rod
    VCID: 313F1794A1A5DA1354C-8064
    VINID: 9D196AAAA224A124401C50461C23CB93FF
    No fault code found.

    05-Acc/Start Auth
    1 Fault Found:
    00956 - Key 2
    002 - Lower Limit Exceeded


    Address 62: Door, Rear Left (J388)
    1 Fault Found:
    01482 - Motors for Central Locking
    006 - Short to Plus - Intermittent
    Viimeksi muokannut Syväjärvi; 26.11.2022, 20:03. Perustelu: Tekstiä korjattu

    Comment


    • #3
      Ohjainmoduulilla 05-Acc/Start Auth on joku vikakoodi, mitä ei kuitenkaan ollut skannauksen alle listattuna. Ei ehkä ole itse syypää se 05-laitteen koodi, mutta jos se antaisi jotain osviittaa..

      Full scanin pitäisi se koodi kyllä listata tohon, mutta voit toki käydä katsomassa 05 -ohjainlaitteelta sen itsekin.

      Comment


      • #4
        Se on tuo Key 2 002- Lower limit exceeded, siivosin näemmä vähän liikaa pois.
        Koodi johtunee vara-avaimen tyhjästä patterista?

        Comment


          #5
          Meillä oli joskus samanlaisen 2010 S5:sen käynnistyminen hukassa pidemmän seisomisen jälkeen. Virtaa tuntui olevan akussa startin pyörityksessä päätellen mutta ei sitten varmaankaan ollut.

          Irroitin akun kengät ja latasin Cteckillä suoraan akkuun pari vuorokautta. Sen jälkeen lähti ihan normaalisti käyntiin.

          Comment


          • #6
            Juu, siitä se varmaan johtuu. Ei vaikuta käynnistymiseen.

            Jos olisi kyseisen auton oikeat sähkökaaviot, niin niistä voisi vielä varmistaa, mutta sytytyspuolille melko varmasti pitäisi tulla jatkuva +12 V jännite. Tämä olisi helppo mitata, että tuleeko sitä nyt. Ja jos ei tule, niin minkä takana niiden syöttöjännite on. Oskilloskoopilla, tai jopa laadukkaalla yleismittarilla (taajuus tai pulssisuhdemittauksella) voisi mitata yrittääkö ecu edes ohjata puolia. Uskoisin että yrittää, koska se yrittää ohjata suuttimiakin. Tuskin pitäisi olla ehjässä koneessa mahdollista, että kone kastellaan jonkun vian ollessa päällä.

            Jossian oman pöytäkoneen syövereissä pitäisi olla oikeat kaaviotkin tuommoiseen (l. Elsa), mutta ne ei ole just nyt kyllä saatavilla. Ehkä joku löytää jostain ne nopeammin? Vai oliko niitä jopa jossain netissäkin kohtuudella saatavissa?

            Comment


            • #7
              Akkua olen ladannut nyt kahtena yönä peräkkäin, älylaturilla ja vanhanaikaisella.
              Kokeilen huomenna vielä toisella akulla jos esim käynnistäessä jännite käy liian matalalla tms.

              tonnikala, kiitos vinkistä. Pitää kokeilla tuleeko jatkuvaa ja signaalia puolan liittimiin.

              Comment


              • #8
                Puolan johdot mennee useimmissa suorasytkissä: +12V, maa, signaali, signaalimaa. Ihan hyvin toi puolien maakin voi tietty puuttua. Se kaavio olisi kyllä aika pop :)

                Comment


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	vw-audi-r8-tfsi-ignition-coil-coilpack-connector-set-with-terminals-1j0973724.png
Views:	538
Size:	64,7 Kt
ID:	1949896
                  Tuossa nuo 3 tyyppiä mitä tuli vastaan nopealla googlauksella, CAKA moottorissa lienee tuo Long coil?

                  Comment


                  • #10
                    Päivitetääs taas.

                    Kokeilin startata 2 ehjällä akulla, ei muuta vaikutusta ku asentajalle hiki..

                    Mittasin puolan liittimestä yleismittarilla seuraavasti:
                    1. Jatkuva maa, vastus 0,5Ohm
                    2. Signaali ECU:lta startatessa n.12V, vastus 48,5 Ohm
                    3. Täysin mykkä, ei havaittavaa vastusta
                    4. Jatkuva +12V, kun virta päällä

                    Vaikuttaa siltä että ECU:lta ei tule signaalia ollenkaan, tuohon nro3.
                    Click image for larger version

Name:	20221127_155931.jpg
Views:	518
Size:	245,0 Kt
ID:	1949904

                    Comment


                      #11
                      Tuossa sähkökuvia, jos niistä jotain apua olis. Onhan jako varmasti paikallaan?
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos kaavioista, helpottaa johtojen seuraamista.
                        Jakopäässä on merkit kohdallaan.

                        Comment


                        • #13
                          Puolasta tai johtosarjan liittimestä pitäisi löytyä pinnien numerointi (että mikä on ykköspinni jne). Näin ne kaavion mukaan menee:
                          1: +12V, puna-ruskea
                          2: Ohjaussignaalin maa, ruskea
                          3: Ohjaus boksilta
                          4: Korkeajännitepuolen maa, ruskea-vihreä (menee vasempaan/oikeaan kanteen)

                          Boksin ohjaus pitäisi mennä startattaessa vähintään muutaman millisekunnin ajaksi +5 VDC tasoon. Taajuusmittauksella sieltä pitäisi löytyä tyyliin 2,5 Hz jos kone pyörii 300 rpm. Vastusmittaus ei kerro tuossa oikein mitään järkevää. Saa olla vähän parempi yleismittari, jos sellaisella tuota ohjaussignaalia mittaa.
                          ​​​​​
                          edit. Sulla on varmaan aiemmassa postissa pinnit päinvastaisessa järjestyksessä. Ja siitä voisi jatkopäätellä, että nuo ohjaussignaalien maadoitukset on puuttuvat.

                          Edit2: maadoituspiste 615 vasemmassa joustintuessa olisi siis irti. Onko tämä tarkastettu?
                          Viimeksi muokannut tonnikala; 28.11.2022, 19:56.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Syväjärvi Näytä viesti
                            Kiitos kaavioista, helpottaa johtojen seuraamista.
                            Jakopäässä on merkit kohdallaan.
                            Mitkä merkit? Ei kai tuollaisessa vehkeessä ole merkin merkkiä jakopäässä?
                            06E jakopää pitää kasata oikeilla työkaluilla ja menetelmillä.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja tonnikala Näytä viesti
                              Puolasta tai johtosarjan liittimestä pitäisi löytyä pinnien numerointi (että mikä on ykköspinni jne). Näin ne kaavion mukaan menee:
                              1: +12V, puna-ruskea
                              2: Ohjaussignaalin maa, ruskea
                              3: Ohjaus boksilta
                              4: Korkeajännitepuolen maa, ruskea-vihreä (menee vasempaan/oikeaan kanteen)

                              Boksin ohjaus pitäisi mennä startattaessa vähintään muutaman millisekunnin ajaksi +5 VDC tasoon. Taajuusmittauksella sieltä pitäisi löytyä tyyliin 2,5 Hz jos kone pyörii 300 rpm. Vastusmittaus ei kerro tuossa oikein mitään järkevää. Saa olla vähän parempi yleismittari, jos sellaisella tuota ohjaussignaalia mittaa.
                              ​​​​​
                              edit. Sulla on varmaan aiemmassa postissa pinnit päinvastaisessa järjestyksessä. Ja siitä voisi jatkopäätellä, että nuo ohjaussignaalien maadoitukset on puuttuvat.

                              Edit2: maadoituspiste 615 vasemmassa joustintuessa olisi siis irti. Onko tämä tarkastettu?
                              Kiitos selvennöksestä, tietää mitä mitata. Tarkistan tuon maadoituksen vielä uudestaan loppuviikosta kun pääsen tallille.


                              Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                              Mitkä merkit? Ei kai tuollaisessa vehkeessä ole merkin merkkiä jakopäässä?
                              06E jakopää pitää kasata oikeilla työkaluilla ja menetelmillä.
                              Kyllä sieltä neljä merkkiä löytyy, vaikka ei varsinaisesti jakopäätä niillä ajoitetakkaan.
                              Voit olla huoletta, on käytetty asianmukaisia lukitustyökaluja ja menetelmiä.

                              Voisiko jakopää estää kipinöintiä, vaikka olis kuinka väärin kasattu?
                              Viimeksi muokannut Killeri; 29.11.2022, 17:55. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                              Comment


                              • #16
                                Ehkä jos joku nokka-akselin asentotieto tulisi väärällä ajanhetkellä vrt kampiakselin ykk-tieto, niin siitä tulisi kyllä vähintään vikakoodi. Muutahan sieltä jakopäästä moottorinohjain ei pysty diagnosoimaankaan. Mutta vaikka jako olisi pielessä, niin ei silloinkaan pitäisi olla mahdollista, että suuttimia ohjataan, mutta puolia ei.

                                Comment


                                • #17
                                  Kannattaa tarkastaa että kaikki pistokkeet on kunnolla kiinni, omassa 2.0tfsi moottorissa oli yksi pistoke imusarjan luona huonosti paikoillaan ja aiheutti samanlaisia oireita

                                  Comment


                                  • #18

                                    tonnikala tarjoan yhdet jos tavataan, vika löytyi tuosta maadoituksesta!
                                    Eli maajohto irti tuosta 615 pylväästä, sekoitin aiemmin toiseen maadoituspisteeseen mikä on n.20cm päässä..
                                    Kiitos kaikille avusta ja minä nostan käden pystyyn virheen merkiksi!✋

                                    Comment

                                    Working...
                                    X