Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KE-jettien kulutuksista.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    KE-jettien kulutuksista.

    On nyt bensan hintojen noustessa ruvennut mietityttämään tuon ysikympin kulutus kun ei oikein alle 10l/100km päästä.
    Ajo on pää asiassa 20km:n siivuja moottoritiellä työmatkoja ja siihen päälle vähän pientä kaupunki ajoa. Viimeksi tällä työ ajolla n:9l/100. Tiedot perustuu tankkauksiin.
    Nyt kun autoon on vaihdettu tulpat, piuhat, virranjakajan kansi hilppeineen, bensan suodatin, lämpötunnisti, termari yms eikä mitään vaikutusta. Auto toimii muuten hyvin.
    Onko tämä -91 ke-jetti niin vanhan aikainen ettei paljon tuon alemmas kulutuksessa päästä. Ohjekirjassa kehutaan 6,1l/100km, 80km/h.:)
    Minulle sattuu aina nämä isosyömäiset autot, vai pyöristeleekö muut alespäin kun kysytään kulutuksesta?

    #2
    Mitenkäs lambda? Ehkä kulutus on piirun verran korkea etuvedolle mutta kun ottaa huomioon miten hanurista se K#-jetronic on ja siihen ynnätään vielä 200-400tkm käyttöä niin mekaaniset osathan sieltä on kuluneet. Ei tuo kulutus ainakaan pahasti yläkanttiin ole. Dumppaa koko ruisku puristimeen ja tilalle jotain fiksumpaa :)

    Comment


      #3
      Ei tuosta oikein raaskis luopua. Koppa kestää kulutusta ja moottori pupattaa mukavasti.

      Lambaada on muutaman vuoden ikäinen, tosin tarvike sellainen.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja peiponen Näytä viesti
        Ehkä kulutus on piirun verran korkea etuvedolle mutta kun ottaa huomioon miten hanurista se K#-jetronic on ja siihen ynnätään vielä 200-400tkm käyttöä niin mekaaniset osathan sieltä on kuluneet.
        K-jet ja KE-jet on laadukkaimpia ruiskuja, mitä on koskaan tehty. Sen jälkeen on opittu tekemään samat asiat vain halvemmalla. :)

        Mulla vie K-jet jotain 7.5-9 litraa. Mitään kovin tarkkoja mittauksia en ole tehnyt, mutta joissain noissa lukemissa kulutus pyörii.
        Ajan kyllä todella rauhallisesti ja harvoin tulee ajeltua yli 90km/h.

        KE-jet menee ainakin motarilla vielä vähemmällä. Sillä pääsee kesäkelillä/ motarivauhdilla jonnekin 7:ään litraan. Yllättävänkin pihi vehje.

        Veljen 100Q K-jetillä vie 8.5-11 litraa. Nurkissa menee talvella kymppi tai vähän yli. Kesällä sitten yhdeksän paikkeilla. Matkaa paha mitata, kun aina melkein vene perässä, mutta jotain kahdeksan pintaa se tuntuu olevan.

        Comment


          #5
          Sytkän ajoitusta tarkastettu milloin viimeksi? Sääditkö tuota differential pressure regulaattoria mitenkään?

          Eri autokin mutta 250tkm. ajetulla 16V golfilla jossa siis K-jettti pääsin joskus alle 7l/100 km. lukemiin.

          Comment


            #6
            peiposella on selkeästi epäonnistuneita kokeiluja K-jettien suhteen hampaankolossa :)

            K-jettien ikävin ominaisuus sähköruiskuihin verrattuna on mekaanisuuden mukana tuomat mekaaniset säädöt. Sähkövehkeen kun purat ja laitat kasaan, on säädöt kohdillaan, mutta K-jeteissä on aina mahdollisuus sössiä ne persiilleen. Samalla yhden kriittisen osan vaihto, saattaa vaatia muiden osien säätöä.

            Hyvä peli se on, vaikka itseänikin välillä itkettää ja hirvittää, jos säädöt menee, että onko siitä enää koskaan peliksi, kun ei itse osaisi sitä säätää. Mutta eipä ole vielä niin käynyt, vaikka on tullut jopa määräjakaja pesurilla huuhdeltua :).

            Ja koska kyseessä on jatkuva ruisku, kyllähän se ehjänä käyttää konetta pehmeästi. Se mikä tarkkuudessa ja tehokkuudessa sähkövehkeillä voitetaan, se valitettavasti käynnin pehmeydessä yleensä hävitään - ainakin vanhemmissa peleissä.

            Comment


              #7
              Syttyjä ei ole tarkastettu. Viime viikolla vein auton pakokaasu testiin katsastusta varten ja tyhjäkäynnillä co2 oli jotain 2,5-3%, ja alle 0,3% pitäis olla, ellen väärin muista. Asentaja sääti jakajasta seoksen ohje arvoon.

              Comment


              • #8
                Jos sulla on päästölappu tallessa, niin laita arvot näkyviin. Nuo ilmoittamasi on vähän hassuja lukuja/arvoja.

                Comment


                • #9
                  Hyvin pitkälti samanlaista ajoa profiilin autolla kuin kysyjällä, eli työmatka parisenkymmentä kilsaa, moottoritietä ja maantietä 60-80 rajoituksilla. Sekaan sitten hiukan pitempiä pätkiä moottori/maantietä ja joskus kaupunkiakin. Kaasujalka ei ole kevyt, ja navigaattorissa näkyvä ajon aikainen keskinopeus on yli 70km/h.

                  Kulutus tankkauksilla mitattuna talvella 7.9-8.2. Kesällä karvan pienempi. Auto on kotona ja töissä lämmityksessä tunnin-pari aina talvikaudella, koska niistä sähköistä ei tarvitse erikseen maksaa, joten varsinaisia kylmäkäynnistyksiä tulee todella harvoin.

                  Comment


                    #10
                    Pitää laitta kun saan prosyyrin autosta.
                    Eli moottori pyöri tosi rikkaalla tyhjäkäynnillä, johtuen ilmeisesti siitä regulaattorin vaihdosta.

                    Comment


                      #11
                      Joskus töissä on ollut kahvipöytäkeskustelua siitä että vaikuttaako kulutukseen syliterien lukumäärä.
                      Esimerkkinä vaikka 2litrainen 4, 5 ,6 ja 8 pyttyset moottorit. Jos on samankokoisessa mootorissa enemmän pyttyjä niin viekö se automaattisesti enempi gasoa? Näin periaatteessa.

                      Comment


                        #12
                        Kyllähän se teoriassa vie. Mekaaniset häviöt kasvavat liikkuvien osien lisääntyessä, samoin termiset häviöt, kun sylinterien pinta-ala kasvaa suhteessa tilavuuteen.

                        Sitten taas on ihan eri asia, vaikuttaako käytännössä. Riippunee enemmänkin siitä, kuinka moottorinvalmistaja on onnistunut optimoimaan nämä asiat. Kompromissihan se on käyttöauton moottorikin.

                        Comment


                          #13
                          Jostain olen saanut käsityksen, että nelipyttyinen on taloudellisesti paras konstruktio.

                          Comment


                            #14
                            Säädä sytkä.

                            Comment


                              #15
                              Tämmöist pakokaasu arvot se printtas viikko sitten.
                              Onko näissä jotain sitten pielessä? Ja jos menen merkki huoltoon ja käsken säätämään niin muuttuuko nuo tuostaan merkittävästi.

                              Mitenkä todennäköisesti tuo sytty voi olla pielessä? Kysyin siitä asentajalta ja sanoi että ruiskussa automatiikka pitää sen kohdillaan, ja ettei aiheuta toimenpiteitä.

                              %vol CO 0,111
                              %vol CO2 15.33
                              ppm vol HC 63
                              %vol O2 0,31
                              %vol COvrai 0,111
                              Lambda 1,008
                              1/min 970

                              %vol CO 0,155
                              %vol CO2 15.37
                              ppm vol HC 39
                              %vol O2 0,23
                              %vol COvrai 0,151
                              Lambda 1,004
                              1/min 2230
                              Viimeksi muokannut RH; 29.1.2008, 09:57.

                              Comment


                                #16
                                Hyvältä näyttää pakokaasut.

                                Ei osaa ke-jetti sytkää hoitaa kohdalleen. Käy tarkastuttamassa jossain tai osta itse lamppu.

                                Comment


                                  #17
                                  Noniin.
                                  Kävin paikallisella pajalla tutkimassa alustan kuntoa ja samalla katottiin tuo sytkä ja kohdillaan oli. Virran jakajassa oli sinetti paikoillaan, eli ei ole ronkittu aikaisemmin.
                                  Kaasujalka on mielestäni kevyemmästä päästä ja renkaissa on ilmaa. Takakontissa tosin on jonkun jäljiltä pari subbaria, vahvistin, konkka ja mitä lienee, mutta ei niistä pitäisi niin isoa lastia tulla että bensan syöntiin vaikuttaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja RH Näytä viesti
                                    Tämmöist pakokaasu arvot se printtas viikko sitten.
                                    Onko näissä jotain sitten pielessä?
                                    Näyttäisi olevan koneesta lähtiessä ihan kohdillaan. Katti vähän tehoton. Liekkö vaan kylmä tai vähän likainen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kylmä se ei varmaan ollu, kun pyöriä jumputti varmaan 1/2 tuntia hallissa. Asentajan mukaan katin jälkeen mitattaessa saadaan sinnepäin arvot. Säädettäessä mittaus pitäisi tehdä ennen kattia, mutta ei ne varmaan paljoa heitä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tyhjäkäynnillä pakokaasun lämpötila on kyllä tyypillisesti riittämätön katin optimaaliseen toimintaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mites tuon sytkän säädön kanssa nyt sitten on? Eikö KE:t ole aina ECU-ohjatulla sytkällä? 1B:ssä, jossa pelkkä K-jet, itse laitoin vain merkit kohdilleen ja ainakin tuntui sytkä säätyvän itse oikeaksi. Eipä Bentleykään sen enempää sytkän säädölle antanut, kuin että virranjakaja merkkiin kampi-akselin ajoitusmerkin kanssa.

                                          Vai pitäisikö vielä lampun kanssa käännellä jakajaa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja RH Näytä viesti
                                            Kylmä se ei varmaan ollu, kun pyöriä jumputti varmaan 1/2 tuntia hallissa.
                                            Ei saa lämpimäksi paikallaan pyörittämällä, vaikka kuinka polkisi kaasuakin. Ajamalla katti vasta lämpeää kunnolla. Mutta ihan hyvät arvot, ei kannata niistä enempää murehtia.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei ole minun mielestä KE:t aina ecu ohjatulla sytkällä. 1B tekee ainakin poikkeuksen.

                                              PS koneessa pitäisi olla ihan säädettävissä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Perussäätöä tuossa voi tehdä ja ajoituksen katsoo lampulla vauhtipyörästä. Muuta en tiedä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ihan kulutusta kommentoidakseni, hyvin samanlaiset on lukemat omassa lötkössä. Vähemmän tuota puhdasta matka-ajoa tulee, mutta oisko viimeeks pidemmällä reissulla ollu 8l/100km paikkeilla. Sekalaisessa ajossa sen 9-10 vie kyllä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    NG:ssä KE3.x:ssä on sytkä-ecu erikseen. Sytkäjärjestelmä on Fully Electronic Ignition eli "täyssähköinen". Siinä sytytykseen vaikuttaa mm. seuraavat komponentit: (Kaksi?) nakutustunnistin(ta), hallianturi, lämpötunnistin, kaasuläpän mikrokytkimet, ilmamäärämittari ja mahdollisesti korkeusanturi (ilmanpaine-erot).
                                                    Tästä huolimatta ei tietsikkakaan kaikkeen pysty, jos perussäätö on hituillaan. Perussäätö NG:ssä (15 EYKK) tehdään myös virranjakajaa pyörittämällä ja tiirailemalla ennakkolukuja vauhtipyörän kehältä.

                                                    Omassa autossa kulutus on imuvuotoineenkin ollut matka-ajossa
                                                    80-100km/h 7,6-9l / 100km paikkeilla
                                                    Viimeksi muokannut JonasK; 3.2.2008, 19:57. Perustelu: Kulutuksesta vielä

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Milläs tuon sitten säädät lampulla, ettei boksi vedä omia säätöjään jatkuvasti? Vissiin pitää sytkäboksi ensin asettaa jotenkin perustilaan, jossa se ei yritä säätää tuota ennakkoa, vai? Muutenhan voidaan päästä tilanteeseen, jossa sytkäboksi yrittää säätää ennakkoa niin paljon kuin kykenee, jolloin sytkää käsin säätämällä ei päästäkään oikeaan perusennakkoon, vaan johonkin ennakkoon, joka on käsisäätö+boksisäätö=15EYKK. Muuten hyvä, mutta jos boksin säätö oli jo tapissa, ei boksi enää pystykkään säätämään sytkää tarpeeksi tilanteen niin vaatiessa.

                                                      1B:ssä on muuten perusennako 0°, joten siksi siis ei tarvitse lampulla katsella. Tarkistin vielä kertaalleen kirjallisuudesta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        NG-moottoreissa perussytkän säätämisen aikana pitää bensapumpun releen päällä olla sulake. Sillä vältetään ECUn oma säätö. Ilman tätä sulaketta sytytys saadaan helposti vain huonommaksi.

                                                        Muut perusolosuhteet ennen ennakkosäätöä ovat mm. normaali käyntilämpötila; kuormittavat sähkölaitteet kuten ilmastointi, takalasinlämmitin ja valot pois päältä; toimiva nakutustunnistin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Itsellä menossa loiva projekti äiteen NG:n kanssa. Peliin joskus vuosia sitten laitettiin "lastu" sytkäpurkkiin. Asennuksen jälkeen luonnollisesti piti sytkä perusennakko säätää uusiksi. Ongelmaksi muodostui se että syystä tai toisesta purkki hukkaa perussäädön jonka seurauksena ennakoita puuttuu ns. huolella ja bensaa menee nätissäkin ajossa 15l satkulla.
                                                          Orig. lastuun palaaminenhan ei ollut todellinen vaihtoehto kun se olisi ollut liian halpaa ja helppoa. Niinpä kaverin kanssa eilen napattiin toisesta K-jet sytkäpurkista sopiva liitin joka ympättiin VEMS:n ohjelmoitavan purkin lankkuun. Muutaman tunnin äheltämisen jälkeen päästiin sen verran eteenpäin että purkille saatiin rpm-tieto mutta toimivan kipinän aikaansaaminen jäi vielä tulevaisuuteen.

                                                          Jos intoa ja aikaa vaan riittää niin ajatuksissa ohjata myös bensaa samalla purkilla, jollainhan se se orig. bensapurkkikin sitä vessanpyttyä lambdan perusteella ohjaa. Sen jälkeen voisikin sitten vaihtaa aavistuksen tiukemman nenän ja tehdä sille kunnollisen bensakartan, mutta tätä tuskin tapahtuu aivan läheisimmässä tulevaisuudessa.

                                                          Jos/kun tuo pelkkä sytkänohjaus saadaan toimimaan niin ainakin yksi 10v-urmas tulee luultavasti saamaan vastaavan käsittelyn.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tuo differential pressure regulator hoitaa sitä seoksen säätämisen virkaa, mutta riittääkö siinä varat tekemään riittävän isoja muutoksia bensan saantiin on eri juttu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X