Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

b5 a4 quattro, rutina vedätettäessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • b5 a4 quattro, rutina vedätettäessä?

    Eli auto on varustettu luistonestolla minkä saa napista pois. Nyt kun on tullu nää q-kelit ja on tullu pikkase reviteltyä. Niin oon huomaanu että joskus kun esim pyöräyttää kytkin pohjassa käppärillä ja rupee heti perään revittää kuuluu joskus edestä rutinaa. Liittyyköhän tämä jotenkin tohon luiston estoon jne? Jos tahallaa ytittää saada äänen kuuluu ni vaikka kuin polkee ni ei. Pitääkö huolestua? Jotain rikki? Muuten kyllä voimansiirto yms toimii hienosti...

    #2
    Eiköhän se oo se EDL eli Electronic Differential Lock, joka toimii ABSeja ruksuttamalla. Ja tekee sen nimenomaan kun kylkimyyryä vetelee.

    Comment


      #3
      Tuo Akin mainitsema on ABSeihin sisäänrakennettu ominaisuus, joten on aina päällä. Siitä varmasti on kyse. Itsekin ihmettelin aluksi mikä rutisee tuossa Golfissani.

      Ja kyllä se oikeasti ainakin etuvetoisessa vaikuttaa etenemiseenkin eikä ole vain ääntä.

      Comment


        #4
        Kuumenee muuten jarrut kuin entisellä pojalla Alastaron ratapäivillä (viittaan tällä omiin savuaviin jarruihini elokuussa) kun hetken tutkii pidon äärirajoja... :)

        Comment


        • #5
          siis vaikuttaa vaikka on kytketty napista pois päältä ja mittäristossa palaa se valo? Tyhmää että sitä ei saa 100% pois. Niin ja yrittää se luistonesto päällä ruopia ni siitä ei tuu mitää... No onneks näin että ei oo mitää mekaanista vikaa odottamassa.

          Comment


            #6
            Juurikin noin. On siis ABSeihin sisäänrakennettu ominaisuus, joka on siis aina päällä, jos ABSit ovat käytössä.

            Comment


              #7
              Eihän tuossa mitään tyhmää ole, päinvastoin hyvä että siellä jokin "lukko" on. Tuohon siis jarruttaa aina sutivaa pyörää (lue: enemmän sutivaa), eli toimii sähköisenä tasauspyörästön lukkona. Mikäli tuota ei olisi, karkaisi voima heikoimman pidon omaavalle pyörälle. Mikäli taas rajoittaa selvästi kulkua, on ESP (ajovakaudenhallinta) vielä päällä.

              Comment


              • #8
                Asia selvä. Antaa sit vaan paukkua.

                Comment


                • #9
                  Joo toi luistonesto on aika perseestä, meinaa välillä meno puutua siihen tai se syö ainakin monesti luistot. Se toiminta on aika epämääräistä ja tuntuu etupainotteiselta...liukkaalla on kuin takavetoisella sudittelis jarrulla hidastaen. Pitäs tehä vaik kytkin ABS anturista tyyliin ON/OFF...eikös se sillon ole pelistä pois kun aBsit ei pelaa?

                  Comment


                    #10
                    Ei sen mitään luistoja pitäisi syödä, kun lyö vain monoa riittävästi. Eri asia on sitten oikea sutimisenesto, joka vaikuttaa moottoriinkin.

                    Comment


                      #11
                      Ei ainakaan minulla syö, sen toimintaa ei koskaan edes huomaa kun on leikkituulella.

                      Comment


                        #12
                        Kuinka b5 s4:ssä makaako jarru päällä, kun vaihtaa kakkoselle maksimikiihdytyksessä?

                        Vuotavan abs pumpun tilalle tulossa ilman EDL:ää oleva abs pumppu.

                        Comment


                        • #13
                          Silläpä sen toimintaa vähän hämmästelin kun välillä sitä ei huomaakkaan ja välillä se ottaa luistot tosi topakasti kiinni. Etenkin hiljaisessa vauhdissa vaikka uukkaria tehdessä meinaa auto sammua. Ilmeisesti toi luistonesto on toiminnassa tuonna 50km/h asti..niinkuin muistelen ex A3:ssa olleen.
                          Ton mun profiilin vuosimallin kulkineessa tuskin on luistonestoa mikä rajoittasi koneen kierroksia..

                          Comment


                            #14
                            Se on voimassa 80 km/h asti.

                            Ei makaa jarru päällä missään tilanteessa, ainakaan niin että sitä huomaisi.

                            Comment


                              #15
                              Jarru (EDL) jää jumiin kun paikaltaan lähettää huolella, mutta vain ykkösellä --> vartilla abs liitin irti niin ei jarruttele turhia lähdössä. Radalla ei ole ollut ongelmia edes korkeilla ahdoilla. Johtunee siitä että en ole vielä vaihtanut kakkoselle tiukoissakaan mutkissa. Jos saan sen perän lukon jossain vaiheessa laitettua niin vois ehkä alkaa kakkostakin käyttämään.

                              Comment


                              • #16
                                Vanhemmissa B5-korisissa tuo on toiminnassa vain 40km/h vauhtiin asti.

                                Comment


                                  #17
                                  EDS:n toimintarajan korotus 40 -> 80 km/h tapahtui syksyllä -98. Tuo 40 ei riitä juuri mihinkään. Kiihdyttämään lähtiessä jossain 20-30:n paikkeilla mittari heilahtaa äkkiä sen yli, kun vähänkin reippaammin sutasee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lainaan vähän topic..

                                    Ongelma siis hyvin saman kaltainen, kuuluu voimakas naputus/jyrinä perästä enempi vänkärin puolelta.
                                    Ja vähän aikaisemmin mainitusta poiketen vauhdilla ei tunnu olevan vaikutusta (Rutissut myös moottoritiellä n.120km/h), vaan enempikin kosteudella.
                                    Rutinaa ilmenee Yleensä kun revittää syvemmässä lumessa tai loskassa.

                                    Tänään syttyi mittaristoon abs-valo ja vilkkuva huutomerkki.
                                    Autoha on a4 b5 tq -95

                                    Ja nyt täätys selevittää mistä vikaa lähdetään hakemaan.



                                    EDIT:
                                    Sen verran vielä lisää että autossa ei ole minkäälaista luistonestoa eikä muuta ajoon vaikuttavaa muuta kuin tuo abs.
                                    Sain perästä oik. purettua romut pois tieltä ja tarkistin anturin päälisin puolin (johdot, jne.) näytti ainaki minun silmään ehjiltä
                                    Viimeksi muokannut Syväjärvi; 21.1.2009, 20:37.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itsellä ainakin autoa hankkiessa juuri tuo mainitsemasi ABS-valo paloi ja mittaristossa vilkkui punainen huutomerkki. Tätä jaksoi katsella kaikenkaikkiaan puoltoista päivää, sen jälkeen jokainen rengas irti, anturit pois paikoiltaan ja puhdistus. Tämän jälkeenkään ei tuo ongelma kadonnut mihinkään, vaan heti kun autolla ajoi yli 10km/h, alkoi tuo oire uudestaan (taitaapi lukea nuo anturit läpi tietyssä nopeudessa ja sit sylkäsee häiriövalot).

                                      Tuli sitten touhussa huomattua, että anturien paikalleen laitossa saa olla tarkkana, että se ei jää liian kauaksi siitä lukupinnasta. Itse painoin anturit kaikki pohjaan, siitä sit 1 - 1,5mm anturia ylöspäin ettei laahannut kiinni ja testilenkin jälkeen ongelmat katosi. Kävin vielä varmuuden vuoksi sen jälkeen vagcomilla nollaamassa nuo vikakoodit, eipä sen jälkeen ole ABSissä ollut ongelmaa.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X