Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8V Haldex vika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8V Haldex vika

    Heipä hei

    A3 heittäytyi tänään raajavikaiseksi. Kotipihassa vikakoodit lukuun vcds, joka antoi seuraavanlaisen.

    17456 - Internal Control Module Memory Check Sum Error
    B2000 94 [009] - Unexpected Operation
    [New feature! Extended UDS fault detail is only supported by current gen. interfaces]
    Confirmed - Tested Since Memory Clear
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00000001
    Fault Priority: 1
    Fault Frequency: 26
    Reset counter: 25
    Mileage: 146331 km
    Date: 2022.09.24
    Time: 12:40:36

    Onko todettava nyt näin, että haldexin ohjainlaite viallinen ja uusittava, vai onko raadilla lisätutkimuksiin vinkkejä?

    #2
    Milloin haldexin sihti on putsattu? Ei kuulu normaalin öljynvaihtohuollon ohjelmaan.

    Comment


    • #3
      Haldex sihti putsattu noin vuosi sitten ja silloin oli vikakoodi haldexin pumpusta, mechanical failure. Ongelma poistui silloin sitä myötä.

      Eilen iltasella otin akun kengän irti ja annoin auton olla virrattomana tovin aikaa siinä toivossa, että joku bitti olisi mennyt Haldexilla vinoon. Siitähän luonnollisesti seurasi, että G85 steering angle sensor calibrointi hukkui ja koko auto meni luonnollisesti tilttiin.
      Aamulla aloin perkaamaan noita ongelmia yksi kerrallaan ja vikakoodeja ilmestyi vähän jokapaikkaan. Auton lämmettyä kuittasin vielä kaikki koodit ja koeajolle. Hämmennys oli suuri, kun haldexin ohjain ei antanut mitään vikakoodeja enää ja auto toimii normaalisti herjaamatta yhtään mitään.

      Seurataan tilannetta.
      Viimeksi muokannut Japa84; 25.9.2022, 12:22. Perustelu: Tietojen päivitys

      Comment


      • #4
        Vika löytyi. Putsailin hapettumat, jotka olivat pinneillä ja kotelon myös huolellisesti. Pari päivää toiminut nyt ilman vikakoodeja. Tiivisteen joutuu uusimaan, mutta näitä ei varmaan saa mistään. Pitää keksiä siihen jotain.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut Japa84; 3.10.2022, 17:21.

        Comment


        • #5
          Terve, mistä ko. Boxi löytyy? Omassa diudissa herjaa sama koodi vaikka neliveto toimii moitteetta.

          Viimeksi muokannut Killeri; 4.11.2022, 20:57. Perustelu: Tarpeeton lainaus ja allekirjoitus poistettu.

          Comment


            #6
            Eiköhän se ole siellä perässä, missä haldexpumppukin on: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3.../5/525-525015/

            Comment


            • #7
              Mulla toimi ohjain aikansa puhdistuksen jälkeen, kunnes taas sama vikakoodi ja mykäksi.
              Vein ohjaimen Jyväskylään korjaukseen ja sain vehkeet tuossa eilen kasaan. Koodi loistaa toistaiseksi poissaololllaan ja auto pelaa taas. Seuraavaa kertaa odotellessa...

              Comment


                #8
                Jatketaan tähän ketjuun kun oletettavasti samanlaisesta viidennen sukupolven Haldexista kyse. Saa toki lohkoa omaksi ketjukseenkin jos siltä tuntuu.

                Ostin keväällä tuon '16 Superbin, noin 165tkm silloin ajettuna. Tinkasin "luovutushuoltoon" haldexin öljynvaihdon ja pumpun sihdin puhdistuksen ja nämä tehtiinkin. Siihen asti huollettu huolto-ohjelman mukaisesti eli öljyt vaihdettu kerran vuonna 2019. Haldexin huolto-ohjelma on ilmiselvästi rakennettu ensimmäiseksi kolmeksi vuodeksi uutta autoa ostavaa asiakasta ajatellen. Ei kilometrirajaa ja öljynvaihdot 4 vuoden välein. Kuitenkin käyttäjäkokemusten mukaan tuolla tapaa saa pumpun rikki jo paljon aiemmin eikä ole ollenkaan tavatonta että öljyt on vaihtokunnossa jo parinkympin ajon jälkeen.

                No silloin keväällä ne vaihdettiin ja sihti putsattiin. Viimeisillä talvikeleillä viime keväänä neliveto toimi normaalisti. Tänä syksynä katsastusinssin kehoituksesta säädin ajovaloja hiukan ylemmäksi kun näytti kuulemma liian alas, siinä kun oli VCDS kiinni, tein samalla skannauksen loppuautolle ja johan siellä oli vikakoodi 16670 - V181 Haldex pump

                Tämä lähti ja jäi pois nollaamalla ja ensiliukkailla haldex toimikin vielä. Vaan ei kovin pitkään. Alkoi tuntumaan siltä että nyt ei vedä kuin edestä ja skannaus vahvisti. Tällä kertaa vikakoodi tosin oli vaihtunut 16670 – All-Wheel Drive – C1113 07 [008] – Mechanical Failure.

                Tuo ei enää pysynyt pois, tuli takaisin aina heti kun ohjainlaite käski pumpun käyntiin. Tällä viikolla vein auton sovitusti huoltoon samaan merkkiliikkeeseen josta auton keväällä ostin. Kyseessä K-Auto jossa oletettavasti riittävästi osaamista. Siellä vaihdettiin uusi pumppu ja taas uudet öljyt. Vaan vika ei poistunut, ei toimi edelleenkään. Tällä kertaa vikakoodiksi vaihtunut C111307 – Mechanical Malfunction

                Sihti oli kuulemma aivan tukossa. Autolla ajettu nyt 190tkm eli noin 25tkm edellisestä puhdistuksesta. Minun luuloni on, että siellä on vaan niin paljon sitä paskaa kierrossa, öljyjen seassa ja siellä pumpun poterossa että uusikin pumppu on vetänyt itsensä heti tukkoon. Tuo vitosgeneraation haldex on niin yksinkertainen keksintö että siellä ei oikein ole mahdollista olla mitään muuta vikaa. Ohjainlaite on sitten seuraava vaihtoehto. Tällainen brittiläinen haldex-korjaamo on tehnyt erinomaisen vikadiagnoosisivun https://www.haldexrepairs.co.uk/gene...-repair-guide/

                Merkkarin huolto nosti siis kädet pystyyn, eivät saaneet kuntoon ja seuraava vaihtoehto oli alkaa rahapyssyllä ampumaan uusia osia kiinni, ohjainlaite tai mieluummin varmaan koko perämurikka. Sillä se varmaan tulisi kuntoon mutta jos nyt koittais jotain muuta.

                Yksi mahdollinen vaihtoehto on, että jakovaihteiston sisältä vaihdelaatikon perästä on antaunut se yksi heikennys ja kardaani ei pyöri mukana, vaikea uskoa noilla väännöillä mutta helppo tarkistaa ihan silmällä.

                Tää etenee nyt niin että otan auton nosturille, tsekkaan ensimmäisenä että kardaani pyörii etupyörien mukana. Sitten otan öljyt ja pumpun pois haldexista, katon onko sihti taas jo heti ekan käyttökerran jälkeen tukossa, putsaan kaiken niin hyvin kuin mahdollista ja paan uutta öljyä sisään.

                Comment


                  #9
                  Kardaania pyörittämällä etupyörät pyörii joten vika ei ole jakolaatikossa.

                  Seuraavaksi valutin vanhat öljyt pois, näytti aivan kirkkailta. Samoin pumpun sihti oli aivan puhdas eikä siellä pumpun kolossakaan ollut moskaa eli on se oletettavasti puhdistettu viimeksi.

                  Öljyä tuli pihalle noin 5-5,5 desiä. Oikea määrä lienee jotain luokkaa 7-8 desilitraa. Olisiko jäänyt öljynvaihdolla ekan pumpun käytön jälkeen tarkistamatta? Sehän tulee ensin "täyteen" ja sitten kun komentaa pumppua vcds:llä, menee öljyä sisään vielä vaikka kuinka paljon.

                  Haen huomenna purkin uutta öljyä ja täytän niin että saa senkin varmistettua.

                  Comment


                    #10
                    Tuon mukaan vaihtuva öljymäärä olisi 6.5 desiä. Oliko haldex kuinka lämmin, kun valutit öljyt pois?
                    • The oil temperature must be between 20 and 40 °C before you empty the oil from the Haldex Coupling
                    • Oil Capacity /refill Quantity
                    • 850ml / 650ml

                    Comment


                      #11
                      Tallissa ollut yön yli, ei ehkä ihan 20 astetta mutta aika lähelle.

                      Comment


                      • #12
                        Minulla oli hopsis noi samat vikakoodit viimeksi ja se meni silloin sihdin puhdistuksella ja öljyjen vaihdolla.

                        Mulla toi vehje ei varmaan toiminut viime talvenakaan kunnolla, vaikka kaikki pyörät vetikin sen toimenpiteen jälkeen. Tuntui, että lähtee aivan höperöön luisuun, kun kone pääsi paineille. Nyt tuon kortin korjauksen jälkeen ei pelota ajaa tuolla vehkeellä ja pelaa paljon rauhallisemmin ja loogisemmin.
                        Olen seuraillut nyt eroja vcds hex-netillä tuon haldexin toiminnan suhteen ja kyllähän siellä eroavaisuutta on pumpun kuormassa yms. Ennen ja jälkeen korjauksen.

                        Mulla siis kyykkäsi lämpöisenä tuon pumpun ja ohjauksen aivan nollaan ja arvot hävisivät kokonaan. Näin oireili aikansa ja sitten elo loppui kokonaan.
                        Viimeksi muokannut Japa84; 11.12.2022, 17:07. Perustelu: Lisätietoja

                        Comment


                          #13
                          Ohjainlaitevikaa tässä alan minäkin epäilemään. Sainkin nyt tänään jo toverilta pummattua sen verran öljyä että sain sen täytettyä ja varmasti oikeaan määrään.

                          VCDS basic settings menee läpi, pumppu hurisee ja ottaa virtaa eli tekee oletettavasti töitä. Vaan mitään calibraatioarvoja ei tallennu ohjainlaitteelle. Kaikki arvot näyttää advanced measuring blocjien mittakentässä 0.

                          Seuraavaksi sitten joko ohjainlaite jostain tai vanha korjaukseen.

                          Comment


                          • #14
                            Joo siltä vaikuttaa. Ota irti ja käytä auki? Kiva ois nähdä, että mitä sieltä löytyy.
                            mulla sen kulmaliittimen välistä vissiin päässyt vedet sisään, koska se oli todella väljä ja pääsi paikaltaan pois.

                            Comment


                              #15
                              Todnäk teen just niin. Ensi viikon hommia.

                              Comment


                              • #16
                                Muistelen joskus olleen tapaus ettei mennyt adaptiot läpi pumpulle, mutta olikin niin että piti sammuttaa välissä auto. sit alkoi vetämään takaa (ongelma oli ettei vetoa, uudet öljyt ja adaptiot kokeeksi).

                                Comment


                                • #17
                                  Sitten jos ei ohjainlaitteen vaihtokaan auta, niin voi alkaa etsiskelemään mihin se öljynpaine häviää. Tässä esimerkiksi oli yksi tapaus jossa O-rengas petti ja kytkimen öljynpaine karkasi sitä kautta: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...73#post1899073

                                  Comment


                                    #18
                                    Haa, kiitoksia vinkistä. En ollutkaan tuota ketjua huomannut. Saitko haldexin irrotettua perämurikasta niin että tuli koko paketti kytkinlevyineen ja rumpuineen mukana? Tai ei kai sillä purkaessa niin väliä mutta mitenkä sen paketin sinne vaakatasossa saa kasattua jos ei sitten koko perää irrota pöydälle? Ja toisekseen, mistä tuuppasit paineilmaa mäntää testatessa? Pumpun paikalta oletettavasti. Tuon monilevykytkimen rakennehan ei ole järin monimutkainen ja haldexin purku/kokoonpano onnistuu kyllä mutta ilmallahan se kannattaa ensin plopsauttaa testiksi.

                                    Hitto kun olis eilen säteilly ton verran kun oli öljyt pois. Nyt on auto taas pyörillään ja öljyt sisällä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mä en valitettavasti osaa neuvoa enempää, en ole koskaan haldexia purkanut pumpun irrotusta pidemmälle. Nimimerkki Miguli osaisi kertoa enemmän mutta ei ole näköjään käynyt foorumilla 2021 helmikuun jälkeen.
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 13.12.2022, 10:28.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla tuohon autto uus pumppu ja putsaus. Uuden pumpun jälkeen piti pumpulle tehä vielä adaptaatio että lähti toimimaan. Tuolla brittisivullakin sanotaan että aina pitää tehdä adaptaatio vaihdon jälkeen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Sopeutusta on nyt tehty kertaalleen merkkarin huollossa ja varmaan 10 kertaa sen jälkeen VCDS:llä. Olen tuota tässä nyt miettinyt vaan muutaman päivän kun ei ole ollut aikaa ja mahdollisuutta ottaa autoa nosturille. Kommentoikaa jos minun logiikassa on joku virhe:

                                          Basic Settingsin kun tekee niin pumppu lähtee käyntiin, ääni muuttuu siinä sopeutuksen aikana, oletettavasti siinä koitetaan saavuttaa haldexin öljynpaineen relief valveen säädetty paine. Ohjainlaite seuraa pumpun ottamaa virtaa ja päättelee että siinä vaiheessa kun virta ei enää kasva, ollaan saavutettu venttiilin avauspaine ja tästä saadaan sitten pumpun ohjaukselle käyrä. Tästä pitäisi sitten jäädä ohjainlaitteelle jotain arvoja joita voi katsella measuring blockeista.

                                          Vaan tuossa minun autossa kaikki ne blockit näyttää nollaa. Mun päättelyllä näkisin että vaihtoehtona on joko ohjainlaitteen vika tai mekaaninen vika haldeksissa joka tarkoittaisi että nolla on oikeasti nolla jos paine ei oikeasti nouse, vaikkapa sitten sisäisen vuodon vuoksi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei tää ohjainboksi ainakaan kastunut ole. Aivan virheettömän näköinen sisältä.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mitä arvoja olet seurannut? Voin käydä myöhemmin katsomassa tallissa, että mitä tuo oma näyttää niiltä osin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Laitoin vielä ohjainlaitteen takaisin autoon kiinni ja Basic settingsin aikana seurasin pumpun ottamaa virtaa, se pomppii pääsääntöisesti 2-3 ampeerin välissä, nousten lopulta johonkin neljään ampeeriin. Mutta nousu ei tasainen vaan välillä virta kasvaa vähän, välillä laskee vähän.

                                                Nyt oli ohjainlaitteelle tallentunut jo virta- ja jännitearvojakin. Kuva niistä alla.

                                                Nuo arvot on kaikki ihan sitä mitä pitäisikin. Alkaa vähän enemmän jo hämmentämään kun hydraulipaineen vuoto ei mahdollistaisi paineen nousua ja sitä myöten pumpun virta-arvojen nousua. Onhan se mahdollista että kytkinpakka on soseena.



                                                Attached Files

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Minusta nyt vähän tuntuu että siellä ei öljy jostain syystä kierrä normaalisti, pumpun käyntiääni ei kuulosta siltä että se pumppaisi öljyä. Meen kohtapuoliin talliin ja otan osia irti niin kauan että alkaa jotain vikaa löytyyn.

                                                  Pääsisiköhän siihen öljynpaineventtiiliin käsiksi ilman kardaanin irrottamista? Kiinnostaisi tietää tuleeko sieltä öljyä kun pumpun käskee pumppaamaan. Jos ei pääse niin sitten se on otettava pakoputki ja keppi pois edestä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eipä se paha homma tosiaan ole purkaa haldex esiin. Mulla meni joku tunteroinen suurinpiirtein, siinä ei montaa työvaihetta ole. Otan myöhemmin vähän kuvia kun meen uudestaan talliin. Tää on nyt tehtynä Superbiin mutta olettaisin että samat ohjeet pätee hyvin moneen muuhunkin ja ainakin MQB-levylle kasatuille.

                                                    Auto ylös
                                                    Pohjapanssari moottorin alta pois
                                                    Moottorin apurunkoon alapuolelta kiinnittävä dogbone irti koneesta
                                                    Pakoputken jatkoliitos auki ja pakoputken takaosa pois tieltä
                                                    Pakoputken alkupäähän tuuppasin tunkinvarren sisälle ja laskin tunkinvarren lepäämään jonkun auton alta löytyneen poikkituen varaan ettei jousto hajoa
                                                    Kardaanin keskilaakerin tuen neljä pulttia löysälle, ei tarvi irrotella mitään lämpösuojia. Eikä irrottaa tukea kokonaan, riittää kun löysää pultteja sen verran että paketti pystyy liikkumaan pitkittäin
                                                    Kardaanin kolme pulttia irti haldexin guibosta
                                                    Jollain vängätä kardaani irti haldexin guibosta, istui kuin isi vankilassa ainakin mun autossa
                                                    Kun on saanut kepin irti haldexista, takas auton etupäähän ja kammeta moottoria muutama sentti eteenpäin, pikkutunkin varsi oli riittävä, ei tarvi saada kuin muutama sentti eteenpäin. Laitoin pattingin pätkän pönkäksi apurungon ja moottorin väliin
                                                    Tän jälkeen kardaani mahtuu tulemaan haldexin guibosta irti
                                                    Guibon kolme pulttia on 10mm 12-kantaiset vähän eksoottiset. Mulla oli työkalu valmiina mutta en muista että olisin ikinä ennen käyttänyt mihinkään joten mikään tokmannin yleissarja tuskin sisältää

                                                    Nyt meinasin tehdä vähän testailuja kun pumppu on vielä paikallaan ja öljyt sisässä. Jos ei mitään selviä niin haldex on enää neljällä pultilla kiinni takaperässä ja sen saa muutamassa minuutissa pöydälle. Koitan välttää nyt vielä jos ei ole pakko irrottaa kun ei ole uusia tiivisteitä joilla kasata takaisin.

                                                    Ja vastaus itselleni: Ei. Pressure relief valveen ei pääse käsiksi irrottamatta guiboa ensin pois edestä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Siinä on nyt sekalaisesti kuvia. Näkyy toi guibo .Sais senkin näköjään uusia mutta meh, ei oo nyt semmosta tässä valmiina ni menee sama takaisin. Sit näkyy ne male XZN kantaiset pultit. Pakoputkikuvassa näkyy molemmilla puolilla reunoilla neljä kardaanin keskilaakerin tuen pulttia.

                                                      Sitten itte pihviin. Haldexin kopan yläreunassa on tommonen tulppa jossa 6mm kuusiokolokanta. Se on itse asiassa se öljynpaineventtiili joka aukeaa muistaakseni 44bar paineessa. Niissäkin on ollut vikaa, tässä tapauksessa vika ei ollut siinä. Vaan se perkeleen tulppa on jotain messinkiä ja vastusti avaimen pyörähtämistä kannassa lähes yhtä hyvin kuin muovailuvaha. Ja oli kireässä. Tuon kannan nylppääminen eskaloi lopulta koko haldeksin irrotuksen perästä. Viilapenkissä hakkasin aina vaan isompaa ja isompaa avainta sitä mukaa kun edelliset pyörähti. Lopulta XZN10 puri tarpeeksi kun 6mm allenista aloitettiin ja sillä sai tuon avattua.

                                                      Varsinainen vikakin taisi löytyä. Tai en ole vielä kasannut autoa ja öljymääräkin jäi ehkä hiukan vajaaksi kaiken lutraamisen jälkeen. VCDS:llä tehty basic settings meni kuitenkin ensimmäistä kertaa läpi, ja pumpun ottama virta nousi sinne hiukan yli 10 ampeerin ja äänikin muuttui aivan selvästi. Lopuksi tuli joku "successfully completed" tai vastaava teksti.

                                                      Ja se vika... No siellä järjestelmässä on vaan niin paljon sitä paskaa että pumppu ei saanut öljyä. Se piti ikään kuin ilmata. Minä tein sen niin että täytin öljyt, otin tuon paineventtiilin irti ja ajoin suoraan pumpun liittimeen moottoripyörän akusta kahtatoista volttia jonkun 10 sekuntia. Sitten lisäsin öljyä sen verran mitä meni ja taas suoraa virtaa pumpulle. Taas lisää öljyä kun sitä kerran vieläkin meni ja vielä virtaa pumpulle. Siinä vaiheessa vasta tuli ensimmäisen kerran öljyä sieltä paineventtiilin reiästä. Laitoin siinä vaiheessa sen venttiilin takas paikalleen ja ajoin VCDS sopeutuksen.

                                                      Nyt saa pumppu öljyä ja ilmataskut sun muut pitäis olla pumpattu pois haitoilta. Teen tuohon aika pian seuraavan öljynvaihdon ja sihdin putsauksen, vaikka tyyliin 500km jälkeen ja katotaan mitä paskaa sieltä tulee pihalle. Nyt on kuitenkin pyöritelty noita osia pölyisellä tallin lattialla yms.

                                                      Jos intoa riittää niin meen vielä tänään lapioimaan kardaanit ja pakoputket sun muut kiinni autoon. Voi olla että jää huomiselle. Mutta ihan hyvä fiilis nyt kun näyttäis että ehkä tulee kuntoon. Jinx jinx vaan.
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut hopsis; 17.12.2022, 17:50.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mainiota työtä ja dokumentointia. Ten points!
                                                        Mulla samanlaisia arvoja toistaiseksi. Seurataan tilanteen kehittymistä.

                                                        Ajoin vielä omaan tuon pumpun sopeutuksen ja otin videolle tapahtuman. Kuormaa yli 13A jne. Laita Mikko yv. tai soita jos tarvitset vertailuarvoja.
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut Japa84; 17.12.2022, 20:21.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Räiskin edellisen viestin jälkeen kaikki takas paikalleen, kävin saunassa ja äsken heittään pienen koeajon. Piti heti ekasta risteyksestä vetää ihan täpömaxilla poikittain mutta just meni maija risteävää tietä kun lähestyin ritsa viritettynä. Ois ollu arvokas päätös remontille ottaa joku 10 päiväsakkoa koeajolla.

                                                          Mutta nelikko toimii taas. Tulipa harjoiteltua tällainenkin työmaa. Seuraava menee jo paljon helpommin. Ehkä tästä on jollekin apua, sen verran rimpuloita nää gen5 haldexit että tuskin jää viimeiseksi joka feilaa samalla tavalla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Peukut edelliseen!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X